stomaforum.nl

Vergoeding stoma-artikelen

Voor vragen die in de bovenstaande topics niet passen, oproepjes en dingen die je kwijt wilt.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Felieneke
Geslacht: Niet opgegeven

Vergoeding stoma-artikelen

Berichtdoor Felieneke » ma 5 sep 2011, 20:56

Omdat ik niet goed wist in welke hoek ik mijn vraag moet plaatsen, plaats ik hem hier maar..

Ik heb al zeventien jaar een definitief ileostoma, vanwege een colitis ulcerosa toentertijd.

Nu het ziektekosten systeem (al een paar jaar) is veranderd, ben ik omdat ik stoma-artikelen gebruik altijd mijn volledige verplichte eigen risico kwijt. Dat verplichte eigen risico wordt inmiddels elk jaar duurder.

Omdat ik dat niet helemaal eerlijk vind, een stoma is immers chronisch en ik kom hier nooit meer vanaf, bovendien worden medicijnen tbv een colitis ulcerosa wel vergoed, die ik anders zou hebben gehad, heb ik een aanvraag bij het CAK ingediend. Die is helaas afgewezen.

Wat zijn jullie ervaringen? Betalen jullie ook de verplichte eigen risico? Of doe ik iets niet goed?

suus
Webmaster&ledenadmin
Webmaster&ledenadmin
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Mijn zus heeft een stoma
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Vergoeding stoma-artikelen

Berichtdoor suus » ma 5 sep 2011, 21:22

hoihoi,

we hebben verschillende topics over eigen bijdrage en zorgverzekeringen. Alleen zijn die alleen te lezen voor leden.

Maar misschien heb je hier iets aan:

Voorwaarden Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) veranderd

De voorwaarden om in aanmerking te komen voor een vergoeding uit de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) zijn veranderd. Wanneer u een chronische ziekte of handicap heeft en veel gebruik maakt van zorg, kan het zo zijn dat u recht heeft op een bijdrage. Hieronder vind u een overzicht van de voorwaarden waar u aan moet voldoen.

De hoogte van de tegemoetkoming hangt onder andere af van uw leeftijd en het zorggebruik. Wie op 1 januari 2010 65 jaar of ouder was krijgt 153 of 357 euro. Wie op 1 januari 2010 jonger was dan 65 jaar krijgt 306 of 510 euro.

De voorwaarden om de Wtcg tegemoetkoming te ontvangen zijn veranderd.
U ontvangt in 2011 een tegemoetkoming als u:
• in 2010 geneesmiddelen heeft gebruikt voor een bepaalde chronische aandoening in een minimale dagdosering. Niet alle geneesmiddelen tellen mee. Op www.wtcg.info staat een lijst met de relevante geneesmiddelen.
• in 2010 in het ziekenhuis bent behandeld voor een bepaalde chronische aandoening. Het kan gaan om poliklinische behandeling, dagbehandeling of opname.
• in 2010 van uw zorgverzekeraar een vergoeding heeft ontvangen voor een hulpmiddel. Niet alle hulpmiddelen tellen mee. Uitgezonderd zijn pruiken,
anticonceptiemiddelen, verbandmiddelen en diabeteshulpmiddelen. Let wel op: een hulpmiddel geeft alleen recht als u daarnaast ook bepaalde geneesmiddelen heeft gebruikt of in het ziekenhuis bent behandeld voor een
chronische aandoening.
• in 2010 fysiotherapie of oefentherapie heeft gehad die door de zorgverzekeraar is vergoed vanuit de basisverzekering. Alleen behandelingen voor chronische aandoeningen tellen mee. Op www.wtcg.info vindt u welke dit zijn.
• in 2009 bent behandeld in of door een erkend revalidatiecentrum. Revalidatie in algemene ziekenhuizen telt niet mee voor de Wtcg.
• in 2010 beschikte over een geldige indicatie van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) of Bureau Jeugdzorg voor langdurige zorg of begeleiding thuis vanuit de AWBZ (minimaal 26 weken per kalenderjaar, minimaal 1 uur per week).
• in 2010 beschikte over een geldige indicatie van het CIZ of Bureau Jeugdzorg voor langdurig verblijf in een AWBZ-instelling (minimaal 26 weken per
kalenderjaar).
• op 31 december 2010 beschikte over een geldige Wmo-indicatie van de gemeente voor gebruik van een rolstoel. Het maakt niet uit of u de rolstoel
van de gemeente heeft gekregen of deze zelf heeft aangeschaft vanuit een persoonsgebonden budget.
• in 2010 beschikte over een geldige indicatie van de gemeente voor hulp bij het huishouden vanuit de Wmo (voor minimaal 26 weken per kalenderjaar, minimaal 1 uur per week). Het maakt niet uit of u de hulp in natura kreeg of in de vorm van een persoonsgebonden budget.

Weten of u ook een tegemoet komen kan verwachten? Doe de Wtcg-test op
www.wtcg.info. Het ministerie van Volksgezoendheid (VWS) meldt dat de uitkomst van de test is niet definitief en u kunt hier geen rechten
aan ontlenen.

Kijk voor algemene informatie of vragen over de Wtcg op www.wtcg.info of bel met de Rijksoverheid: 0800-8051.
Problemen, suggesties of vragen mbt het forum? suus@stomaatje.nl

lidy
Bestuur
Bestuur
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 58
Contacteer:

Re: Vergoeding stoma-artikelen

Berichtdoor lidy » ma 5 sep 2011, 23:45

Een stoma is geen ziekte en stomamateriaal valt onder hulpmiddelen. Heb je aangegeven dat je cu hebt? En aangegeven waar en door wie je bent behandeld? En welke medicijnen je hebt gebruikt en die helaas niet voldoende werkten bij jou waardoor je een stoma moest?

Van de eigen bijdrage werd de afgelopen jaren maar 47 euro teruggegeven, niet het gehele bedrag. Er zijn sociale diensten in gemeenten die CAK en eigen bijdragen vergoeden. Je zou het in jou gemeente eens kunnen vragen hoe het zit? Vooral als je in een uitkering zit.

Sterkte! Het systeem is inderdaad oneerlijk richting stomadragers, omdat dit niet als een ziekte wordt gezien, maar wel vaak een permante situatie is.

Terug naar “Diverse vragen, oproepjes ea dingen die je kwijt wilt”