stomaforum.nl

Darm spoelwater

Hier kunnen gasten alles plaatsen met betrekking tot een klacht rondom hun gezondheid.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Loeki
Geslacht: Niet opgegeven

Darm spoelwater

Berichtdoor Loeki » di 18 jun 2013, 13:35

Hallo,
Bij mij word elke dag een darmspoeling gedaan, omdat ik een dwarslaesie heb en het niet zelf kan doen, klein van stuk 1.37 Het wordt gedaan met een zak en pomp van coloplast. Ook he ik een sp. katheter, merk Porges. Nu wil het geval dat er vaak spoelwater blijf zitten en dat komt er soms dezelfde dag uit, b.v met een wind en vaak blijft het dagen zitten dus ook nog incontinent met het darm spoelen en ook zelfs nog met een sp. katheder. Wie weet er raad, ik ben er helemaal klaar mee en weet niet meer wat te doen. Spoelwater achter blijven dat kan volgens de st, Maartenskliniek niet, maar gebeurd wel. Wie weet hier een goed advies voor???Ik word er hopeloos van.

djes

Re: darm spoelwater

Berichtdoor djes » di 18 jun 2013, 15:15

Hoi Loeki,
Ik snap dat je het helemaal hebt gehad met incontinentie van het spoelwater.
Volgens mij is het zo dat als je stress hebt of niet genoeg tijd neemt om te spoelen er water in je darmen achter kan blijven.
Zou je niet zijn geholpen bij dagelijks een hoog klysma? Dat is een stuk minder vloeistof maar wel effectief....
Ik heb overigens geen ervaring hoor met spoelen....

groetjes djes

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: Cystostomie -> brickerstoma, colostoma en PEG
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: EDS - slechte aansturing van de blaas, zenuw kapot/niet goed aangelegd. IC. En nu dan een Bricker (19-12-2012). Laatste oplossing na een maand of 9 geknoei in Utrecht.
En ik heb een colostoma (29-01-2014) door een slecht werkende endeldarm en te sterke sluitspier. :(
Ik kreeg m'n PEG (??-??-201?) door m'n slecht kunnen eten. Overdag blijf ik gewoon eten. Hopelijk ga ik van de nachtelijke sondevoeding snel goed aankomen.
Stoma (opgeheven) sinds: 19 dec 2012
Ziekenhuis: Uroloog - SFG en MDL - VUmc
Stomaverpleegkundige: Wie er maar is.
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor Nigelle » za 29 jun 2013, 20:29

Met dat merk katheter heb ik geen ervaring. Ik heb wel een katheter met opentip gehad. Die zijn speciaal gemaakt voor een SPC. Wat een uroloog een keer zei is dat een SPC eigenlijk alleen iets was voor oude mensen die zelf niet meer goed kunnen plassen of ophouden. Als je lang een SPC hebt kun je blaaskanker ontwikkelen. En dat wil je ook niet. Zelf heb ik 1,5 jaar een SPC gehad. De laatst 8 maanden heb ik echt heel veel pijn in mijn blaas gehad vandaar dat ik nu een stoma heb.

Wat voor nu een oplossing kan zijn is een mitrofanoff stoma. Dat is een stoma waarbij ze een uitgang naar je buik maken met behulp van je blinde darm of een stukje dunne darm (alleen heet het dan een monti stoma). Ze kunnen dan ook je plasbuis afsluiten waardoor je dan niet meer incontinent bent. Je hebt dan nog wel je eigen blaas. Als je blaas niet meer goed is kunnen ze een nieuwe blaas maken en ook een uitgang op je buik maken. Dit is dan een indiana pouch. Wel moet je voor deze stoma's een goede handfunctie hebben doordat je je blaas dan moet kunnen legen met een katheter.

Met darmspoelen heb ik geen ervaring.
Was ik maar gebreid. Dan konden ze me weer uithalen en opnieuw breien. ;)

Jade
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma+ continent urinestoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik heb zelf een ileostoma en een continent urinestoma.
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Spina Bifida Aperta
Stoma (opgeheven) sinds: 01 okt 2009
Leeftijd: 26

Berichtdoor Jade » do 2 okt 2014, 22:18

Als ik even mijn eigen ervaringen mag geven: ik heb ook heel lang moeten darmspoelen, en volgens mij is wat u beschrijft heel normaal. Ik bedoel: ik had altijd dat er water achterbleef en dat dat er pas weer uitkwam als ik in beweging kwam!
Eerlijk gezegd denk ik dat dat bij mensen in die darmspoelen via de anus meer normaal dan een uitzondering is. Al die mensen die ik ken(de) die darmspoelen via de 'normale' weg, zijn eerlijk gezegd ook nog steeds incontinent, net zoals ik heel lang was.
Als ik even een tip mag geven: misschien is een malone-stoma wat voor u? U spoelt dan met de stroom mee, en misschien helpt dat veel beter. Maar het is maar een tip hoor, ik hoop dat u er wat aan hebt...

mamavan2
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: malone stoma, ileo stoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van 9 jarige zoon
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ernstige dikke darm, maag en endeldarm problematiek. Dikke darm en endeldarm zijn compleet en fors verwijd. Blaas problemen. diversion colitis. Volledig incontinent, duodenum sonde.
Stoma (opgeheven) sinds: 22 jan 2014
Ziekenhuis: WKZ Utrecht/AMC/ AZM
Stomaverpleegkundige: Bianca/Marijke
Leeftijd: 42

Berichtdoor mamavan2 » vr 3 okt 2014, 7:55

ik sluit me helemaal bij je aan noepetoete

Guus verloor nooit de hele liter met spoelen. En het kwam er bij hem meestal via de blaas uit. Zou ook kunnen volgens de heren geleerden maar toch was het zo.

En die Malone is idd een gemak, zeker als je in een rolstoel zit.

Jade
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik heb zelf een ileostoma en een continent urinestoma.
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Spina Bifida Aperta

Berichtdoor Jade » vr 3 okt 2014, 12:43

Mamavan2, misschien is het een hele domme vraag, maar hoe kan iets wat in de darmen zit, er via de blaas weer uitkomen?? Iets kan toch alleen uit de blaas komen, als je het daarin spuit, of als je iets drinkt?? (Ja, ik heb totaal geen verstand van het menselijk lichaam, vandaar dat dat mij wel nieuwsgierig maakt)...

Ja, het is wel vervelend dat je dan weer onder narcose moet, maar het lijkt me in ieder geval wel veel fijner dan via de anus spoelen. Vooral als je het darmspoelen niet zelf kunt doen, lijkt via de buik spoelen mij een opluchting. Dan hoeft er namelijk niemand meer aan je 'privégebied' te zitten, om het zo maar te zeggen... Toen ik het darmspoelen nog niet zelf deed, vond ik het ook altijd zo erg dat iemand dan daar moest zijn...
Laatst gewijzigd door Chiara op vr 3 okt 2014, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, reden : onnodig

Annemieke
Super verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: malonestoma en 11 jui 2017 ilieostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Dikke darm werkt niet goed
Stoma (opgeheven) sinds: 17 dec 2013
Ziekenhuis: MUMC+ en Geldrop
Stomaverpleegkundige: Thea en Eveline
Leeftijd: 68

Berichtdoor Annemieke » vr 3 okt 2014, 12:50

Hoi Noepetote
Ik spoel ook via een malonestoma.
Soms blijft er veel water zitten en daardoor moet je veel plassen.
Het water wordt nl door het lichaam opgenomen en daardoor moet je dan wer veel plassen.
Pluk de dag

Christa1995
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: Dubbelloops ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: 14 November 2014
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Posturale Orthostatische Tachycardie Syndroom/ autonome dysregulatie waardoor darmverlammingen
Ziekenhuis: AMC, UMC Radboud, AZM
Stomaverpleegkundige: Marleen
Leeftijd: 24
Contacteer:

Re: Darm spoelwater

Berichtdoor Christa1995 » za 4 okt 2014, 16:22

Klopt idd! De dikke darm heeft als functie vocht en zouten op te nemen! Daardoor wordt de dunne voedsel uit de dunne darm uitgedikt. Het vocht wordt opgenomen in je lichaam en via je nieren en blaas verlaat het vocht je lichaam weer :)
You can't stop the waves, but you can learn to surf

PVK

Berichtdoor PVK » zo 5 okt 2014, 22:26

Dat er water achterblijft komt deels door de hoeveelheid water die gebruikt wordt en deels door hoe hoog er gespoeld wordt. Bij veel wtergebruik komt het ook logischerwijze hoger in de darmen terecht. Komt het boven de bocht die je darmen maken en zit/lig je vooral dan zal dat niet zo snel naar beneden zakken. het is dus zak om bij het spoelen zo lang mogelijk en zo ontspannen mogelijk te wachten tot alles eruit gelopen is.

Als er een beetje achterblijft wordt dat idd. wel door de dikke darm opgenomen. Zit er wat meer in, dan is het idd erg vervelend als dat er met een wind uitkomt.

Dus langer wachten en misschien met iets minder water proberen lijkt mij... Maar het speoeln moet natuurlijk wel afdoende blijven werken..

Annemieke
Soort stoma of techniek: malonestoma en 11 jui 2017 ilieostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Dikke darm werkt niet goed
Stoma (opgeheven) sinds: 17 dec 2013
Ziekenhuis: MUMC+ en Geldrop
Stomaverpleegkundige: Thea en Eveline
Leeftijd: 68

Berichtdoor Annemieke » ma 6 okt 2014, 9:12

Hoi hoi
Dat klopt inderdaad.
Je moet de tijd er voor nemen .
Als je te haastig bent blijft er veel water achter.
Pluk de dag

Mimmetje
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: Colon stoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik heb er zelf 1
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ik heb een ruggenmergtumor en ben hier 4 jaar geleden aan geopereerd en heb daardoor een incomplete dwarslaesie vanaf borsthoogte.
Stoma (opgeheven) sinds: 01 jun 2012
Ziekenhuis: UMC Sint Radboud Nijmegen
Leeftijd: 51

Berichtdoor Mimmetje » ma 6 okt 2014, 15:45

Hallo ik heb zelf ook 4 jaar mijn darmen gespoeld. Ik was daar ook nog steeds niet schoon door waardoor ik regelmatig 2x daags moest spoelen. Dat was zo ingrijpend en dan de onzekerheid dat er tussendoor nog wat kon komen. Ik heb daarom 2 jaar geleden gekozen voor een colonstoma en ben daar echt super blij mee!!!!! Ik heb ook nergens last van geen lekkages, geen irritaties het gaat echt geweldig. Ook ik ben onder behandeling in de maartenskliniek en daar hebben ze een hele goede verwijsbrief geschreven en ben toen in het Radboudziekenhuis terecht gekomen en de chirurg zei letterlijk......wat zal u leven veranderen in de positieve zin en dat is echt zo. Ik had dit 4 jaar eerder moeten doen!

Jade
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje

Berichtdoor Jade » ma 6 okt 2014, 19:44

Mimmetje schreef:Hallo ik heb zelf ook 4 jaar mijn darmen gespoeld. Ik was daar ook nog steeds niet schoon door waardoor ik regelmatig 2x daags moest spoelen. Dat was zo ingrijpend en dan de onzekerheid dat er tussendoor nog wat kon komen. Ik heb daarom 2 jaar geleden gekozen voor een colonstoma en ben daar echt super blij mee!!!!! Ik heb ook nergens last van geen lekkages, geen irritaties het gaat echt geweldig. Ook ik ben onder behandeling in de maartenskliniek en daar hebben ze een hele goede verwijsbrief geschreven en ben toen in het Radboudziekenhuis terecht gekomen en de chirurg zei letterlijk......wat zal u leven veranderen in de positieve zin en dat is echt zo. Ik had dit 4 jaar eerder moeten doen!

Oh, wat erg: 2 keer op een dag darmspoelen!! :shock: En dan nog steeds incontinent!! cryp Eerlijk gezegd vond ik 3x per week spoelen+incontinentie al een ramp..!.. Maar wat geweldig voor u dat het met een stoma zo goed gaat, en ik heb grote bewondering voor u! ;)T

Terug naar “Vragen mbt klachten”