stomaforum.nl

Gekanteld ileostoma - opening onder huidniveau

Hier kunnen gasten alles plaatsen met betrekking tot een klacht rondom hun gezondheid.

Moderators: suus, eliene

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Geen
Geslacht: Niet opgegeven

Gekanteld ileostoma - opening onder huidniveau

Berichtdoor Geen » do 7 mar 2013, 16:02

Hallo,

Sinds ongeveer een jaar heb ik een ileostoma die sindsdien al 3 keer is gereviseerd vanwege diverse klachten. De laatste operatie was in december vorig jaar. Nu ging het vrij goed, tot twee weken geleden (ongeveer) mijn stoma ineens erg begon te slinken en de opening nu onder huidniveau ligt. Mijn stoma blijft doorslinken en is van een stabiele 30mm naar 18mm gegaan in een dag of 15.

Soms zit het gat naar voren en werkt mijn stoma goed; door de peristaltiek kantelt het gat echter wel eens (enkele malen per dag) naar binnen waardoor de ontlasting niet meer naar buiten kan.

Aangezien ik een high-output-stoma heb, word ik daar best snel ziek van. Afgelopen nacht heb ik mezelf driemaal moeten katheteriseren waarbij ik meer dan 3 liter uit mijn ileostoma heb laten lopen. Nu zit het gat weer naar voren en loopt het prima, maar voor hoe lang?

Hoe kan ik mijn ileostoma weer een klein stukje naar buiten laten komen? Zodat het gat, ook als het gekanteld is, nog steeds naar buiten wijst?

Ik heb al contact gehad met de chirurg en SVK, ze zou een doosje convex-huidplaten bestellen maar dacht niet dat dat zou helpen. Ik heb ook nooit lekkages of zo, en ik begreep van haar dat een convex-plaat vooral daarvoor dient. De chirurg heeft me doorverwezen naar de MDL-arts, maar daar is een eeuwenlange wachttijd.

Kortgezegd: Hoe kan ik mijn stoma iets uit laten puilen? Tot twee weken terug had ik telkens een prolaps, ik zoek een middenweg IhjGH*87 Iemand met ervaring?

Mocht het uitmaken: ik ben een vrouw van 21.

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: Cystostomie -> brickerstoma, colostoma en PEG
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: EDS - slechte aansturing van de blaas, zenuw kapot/niet goed aangelegd. IC. En nu dan een Bricker (19-12-2012). Laatste oplossing na een maand of 9 geknoei in Utrecht.
En ik heb een colostoma (29-01-2014) door een slecht werkende endeldarm en te sterke sluitspier. :(
Ik kreeg m'n PEG (??-??-201?) door m'n slecht kunnen eten. Overdag blijf ik gewoon eten. Hopelijk ga ik van de nachtelijke sondevoeding snel goed aankomen.
Stoma (opgeheven) sinds: 19 dec 2012
Ziekenhuis: Uroloog - SFG en MDL - VUmc
Stomaverpleegkundige: Wie er maar is.
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 40
Contacteer:

Re: Gekanteld ileostoma - opening onder huidniveau

Berichtdoor Nigelle » do 7 mar 2013, 20:40

Ik heb dan wel een Bricker stoma, maar bij mij helpt een convex plaat wel om de stoma beter naar buiten te laten komen. Dus ik denk dat het het proberen waard is. Zeker als je stoma in een huidplooi ligt. Daar is convex ook voor. Ik heb nu de huidplaten van Dansac. De Dansac novalife 2. En bij mij zakt hij niet meer onder huid niveau wat hij met een platte plaat en ring wel deed. Hopelijk hoef je niet nog een keer geopereerd.
Was ik maar gebreid. Dan konden ze me weer uithalen en opnieuw breien. ;)

Geen

Berichtdoor Geen » do 7 mar 2013, 22:14

Mijn stoma ligt niet in een huidplooi, mijn buik is helemaal strak. Alle drie de keren is de stoma ook laproscopisch aangelegd, dus geen littekens behalve mijn navel. woow) Maar die zit daar niet in de buurt.

Ik ga nu de Coloplast convex light proberen, aangezien zij de enige leveranciers van nachtzakken zijn en mijn output 's nachts dik boven de 2 liter ligt. Nu gebruik ik al vanaf het begin hun vlakke platen.

Ik hoop van harte dat het werkt ja, het maakt me zo onzeker dat het iedere keer van het een op het andere moment dicht zit. Ik durf ook niet meer van huis aangezien ik alleen liggend kan katheteriseren en ik best snel ontlasting ga overgeven als hij niet terugdraait.

En sowieso moet ik nog een keer geopereerd worden zo snel mogelijk, de vraag is alleen (en dat is aan de MDL-arts) of het een revisie wordt of mijn stoma geheel wordt opgeheven. Mocht het voor het laatste nog te vroeg zijn, heb ik liever vandaag dan morgen nog een revisie zodat ik 's nachts weer slaap en overdag weer van huis kan :)

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 32
Contacteer:

Berichtdoor Purple » ma 11 mar 2013, 19:30

Convex huidplakken werken voor sommige mensen wel. Mijn stoma heeft ook de neiging om op momenten er helemaal in te zakken maar door mijn convex (gebruik toevallig hetzelfde merk) doet hij dat dus alleen als ik hem even af heb.
Ik hoop voor je dat deze huidplakken ook voor jou gaan werken! Als je de situatie niet vertrouwt zou ik het wel goed aangeven bij je arts.

Groetjes Purple %whoe*
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

Geen

Berichtdoor Geen » di 12 mar 2013, 20:21

De convex werkt op zich wel, alleen smelt hij telkens na een paar uur over mijn stoma heen. In plaats van 2 keer per week, moet ik hem nu dus twee keer per dag vervangen. Vanochtend was het gat in de plak echt volledig dichtgegaan, over mijn stoma heen. Heb jij dit ook?

Ik moet nog steeds wel een paar keer per dag katheteriseren en slapen komt er ook niet erg van, maar vlak nadat ik de plak vervangen heb, loopt het wel beter.

Met een ring of pasta onder de plak versmelt het alleen maar sneller, dat heb ik ook beide al geprobeerd. Nu vanochtend heb ik de plak ongeveer een cm te groot geknipt en nu is hij nog niet aan het dichtsmelten.

Geen

Berichtdoor Geen » zo 24 mar 2013, 18:05

Ben gisteren naar de SEH gemoeten omdat mijn stoma nog maar een paar mm is nu en het gewoon één en al ellende is. Eigenlijk wilden ze me daar houden en meteen opereren, maar aangezien ik donderdag naar de professor moet proberen ze het nog te rekken tot hij zijn oordeel kan vellen.

Van mij mag het alvast donderdag zijn... en dan hopen dat het niet nog een half jaar duurt voor ik aan de beurt ben.

Terug naar “Vragen mbt klachten”