stomaforum.nl

Hoe kan je het beste aankomen met een ileostoma?

Hier kunnen gasten alles plaatsen met betrekking tot een klacht rondom hun gezondheid.

Moderators: suus, eliene

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Kiwi
Geslacht: Niet opgegeven

Hoe kan je het beste aankomen met een ileostoma?

Berichtdoor Kiwi » zo 26 feb 2006, 21:03

Hoi allemaal,

Mijn moeder heeft sinds kort (ong 3 weken) een tijdelijk ilelstoma, maar ze is zeer zwak na een zware buikvliesontstekingoperatie. Nu eet ze zo veel ze kan, maar dat is niet veel. Ze valt veel te veel af en ligt de hele dag op bed. Hoe krijgen we haar zo snel mogelijk weer een beetje op de been? Ik heb op deze site gekeken bij voeding, maar heeft iemand nog tips of ervaringen hoelang zoiets kan duren? We maken ons allemaal zo'n zorgen. Ze weegt nu ong 50 kilo en is ong 1,75 cm lang.

Antwoorden zeer welkom!

Kiwi

lynda

Berichtdoor lynda » ma 27 feb 2006, 11:08

Hoi Kiwi,

ik ken het probleem een beetje, ze moet ook heel veel vocht drinken hoor.
ik ga donderdag naar stomaverpleegkundige en wil dan graag naar een dieetiste op een verantwoorde manier aankomen.
veel kleine beetjes eten.
meer kan ik ook op dit moment niet zeggen.
heel veel sterkte met je moeder.

groetjes Lynda @suunr

CHaNTaL

Berichtdoor CHaNTaL » ma 27 feb 2006, 16:34

hoi kiwi

wat vervelend voor je moeder, maar ook voor jullie
is sondevoeding voor je moeder geen oplossing?? Zijn de artsen daar wel is mee aangekomen? en anders er zelf om vragen.

daarnaast is het ook verstandig om erbij te eten (vloeibaar) pap, vla bouillon

veel tussendoortjes nemen als je moeder niet veel kan verdragen

ik heb ook heel lang ondergewicht gehad. Ik heb al deze stappen opgevolgd en ben toen in +/- 1 jaar tijd 8 kilo aangekomen

je moeder hoeft voor de sondevoeding niet eens opgenomen te worden het kan ook thuis gebeuren.

heel veel sterkte

groetjes
chantal

Kiwi

Berichtdoor Kiwi » do 2 mar 2006, 16:14

Hoi allemaal!

Wat veel reacties! Geweldig zeg! Ik zal even kort toelichten: mijn moeder is geopereerd aan een hernia. Tijdens deze operatie is haar darm geperforeerd. Foutje dus....

Nu ligt ze dus bijna al 4 weken in haar bed. veel pijn van het liggen (doorligpijn omdat ze zooooooo dun is) en mijn vader haalt alle mogelijke verschillende matrassen bij de thuiszorg.

Er komt iedere dag een stoma-verpleegkundige die haar wond bekijkt en haar stoma verzorgt etc. Ze is na een wc-bezoek al bekaf en dan hijgt ze alsof ze een marathon heeft gelopen.

Eten gaat nu na een week thuis wel iets beter. Mijn pa kookt lekker romig voor haar alles alleen brood en beschuit etc gaat moeilijker. De hapjes zijn nog kleiner als een baby zijn brood eet. Ong 1 bij 1 cm. Verder eet ze veel zout etc. nu moest ze inderdaad multivitamines bruis gaan drinken van de dietiste die vandaag lang geweest is. Die astronautenvoeding heeftz e al, maar die vind ze niet te drinken....Nu moet ze ook ORS gaan drinken, maar dat krijgt ze helemaal niet weg, en daar krijgt ze braakneigingen van, wat ook een hoop energie kost natuurlijk.
het is allemaal zo vervelend voor mijn mammie. Ook voor ons natuurlijk allemaal, want mijn buik staat op springen, ik moet nog 6 weken en dan komt ons 2e kindje eraan. Gelukkig heeft mijn zusje wel een hulp in huis voor haar kunnen regelen, want ik ben niet echt meer in staat een badkamer te poetsen voor haar.

Bedankt voor jullie luisterend oor! ;)T

Doei Kiwi

lynda

Berichtdoor lynda » do 2 mar 2006, 18:53

Hey Kiwi,

jeetje wat een fout zeg met zo'n operatie, daar wordt je zeker niet vrolijk van.heb met je moeder te doen hoor.
dat van die ORS lekker met een sapje want inderdaad zo drinken is echt niet lekker.
Ik gebruik speciale sportlimonade die je moet verdunnen met water, maar wel extra zout in zit.
Net zoiets als dextro van die sportdrankjes maar dit is een goedkopere oplossing.
Ik wens jullie familie heel veel sterkte, en jullie straks met de tweede wereldburger.
wel spannend. ;)

groetjes Lnyda @suunr

Kiwi

Berichtdoor Kiwi » do 2 mar 2006, 19:38

Hoi

Aquarius zo heet het sportdrankje dus? Dit is misschien wel een goede tip?! Leg eens even uit waar je het precies voor gebruikt? ors mag je niet mixen met iets anders helaas. De dietiste ging het vandaag navragen maar op de verpakking staat duidelijk dat het niet mag.

Verder geloof ik niet dat ze iets krijgt tegen trombose. Ik ben geen arts, maar ga er morgen even zeker werk van maken dat ze dat even navragen. Ze is niet echt benauwd hoor, alleen heel verzwakt en daardoor erg moe als ze ook maar iets doet. Na de operatie van de hernia hadden we eerst nog niets door, alleen zou ze diezelfde dag naar huis mogen. De arts van de operatie voelde al snel nattigheid toen ze ging klagen over buikpijn en 2 dagen later moest ze dus weer geopereerd omdat ze buikvliesontsteking bleek te hebben. Het eten bleef er niet in toen ze weer mocht gaan eten na de 2e operatie en ze bleef maar overgeven. Omdat dat erg veel krachten kostte, hebben ze haar toen een maagslang ingebracht en alle zooi uit de maag gepompt. Dit is eigenlijk hetgeen geweest waardoor ze zoveel is afgevallen en zwak is geworden. Daarvoor kon ze nog wel een beetje lopen over de gang enzo, maar toen niet meer. sinds ze thuis is eet ze dus meer, maar loopt ze een stuk minder.

Wat jullie allemaal mee hebben gemaakt klinkt ook niet best. ;think;

Mijn moeder is iemand die dus nu erg veel drinken MOET, maar het vreselijk vindt. Ze lust van drinken ook lang niet alles. Alles wat zoet is (bijv yoghi en pap en dubbeldrank, alles is haar te zoet. We draven nu met vanalles aan, van kiwisap tot tomatensap (lust ze beiden wel!) maar die ORS is op dit moment het grootste blok aan haar been. Ze doet er echt alles voor hoor, en ze wil heel graag beter worden, maar dit krijgt ze echt niet weg. TIPS !:))! blijkven welkom!

<:)> Bedankt Kiwi!

Anna
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ziekte van Crohn
Ziekenhuis: WZA
Stomaverpleegkundige: H. Bouwman
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 42
Contacteer:

Berichtdoor Anna » do 15 mar 2007, 9:26

Zouttabletten?

bettina
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: opgeheven
Leeftijd: 53

Berichtdoor bettina » do 15 mar 2007, 11:59

hallo kiwi

toen ik de ileostopma had ben ik aangekomen door fruitontbijt te drinken
over de hele dag verdeeld,en 6 maaltijden te eten ,dit heeft bij mij geholpen en nog steeds zodat ik op gewicht blijf.
hopelijk heb je hier iets aan.
groetjes bettina
het leven is als een voetpad je kunt link en rechts maar ook stevig rechtdoor gaan.

Anna
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ziekte van Crohn
Ziekenhuis: WZA
Stomaverpleegkundige: H. Bouwman
Leeftijd: 42
Contacteer:

Berichtdoor Anna » do 15 mar 2007, 16:00

En.. fruitontbijt is wel erg lekker!!!!

Frieda

Re: Hoe kan mijn moeder het beste aankomen? (ileostoma)

Berichtdoor Frieda » do 19 apr 2007, 15:23

Hai Kiwi

Volgens mij moet jou moeder toch astronautenpakjes drinken, vraag a.u.b. aan de huisarts om een aanvraag bij de verzekering,want het is nogal duur.
Maar als zij 3 pakjes op een dag drinkt, komt ze zeker aan.
Naar mijn eigen ervaring ( ik heb 3 ileostoma's gehad) zijn de rode smaakjes het lekkerst, de andere zijn chocola, mokka waar je snel genoeg van hebt.
Verder heb ik ook veel vitamine's genomen b.v. Supradyn extra forte.
Hopelijk komt het allemaal weer goed met haar.
Groetjes

Kiwi schreef:Hoi allemaal,

Mijn moeder heeft sinds kort (ong 3 weken) een tijdelijk ilelstoma, maar ze is zeer zwak na een zware buikvliesontstekingoperatie. Nu eet ze zo veel ze kan, maar dat is niet veel. Ze valt veel te veel af en ligt de hele dag op bed. Hoe krijgen we haar zo snel mogelijk weer een beetje op de been? Ik heb op deze site gekeken bij voeding, maar heeft iemand nog tips of ervaringen hoelang zoiets kan duren? We maken ons allemaal zo'n zorgen. Ze weegt nu ong 50 kilo en is ong 1,75 cm lang.

Antwoorden zeer welkom!

Kiwi

Gast

Berichtdoor Gast » za 26 mei 2007, 14:35

Mijn moeder is weer helemaal de oude hoor! Jullie geven nog steeds adviezen, maar ze vind haar buik alweer te dik :lol: Bedankt voor jullie steun een jaar geleden!
Kiwi

Gast

Berichtdoor Gast » wo 14 okt 2009, 12:32

Dit komt mij bekend voor, ik ben ook te licht. vind ik zelf. Er mag wel wat bij...
Laatst gewijzigd door Gast op wo 14 okt 2009, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topic is naar boven gehaald

adrian

Re: Hoe kan je het beste aankomen met een ileostoma?

Berichtdoor adrian » wo 24 nov 2010, 11:12

Enkele tips voor stomaatjes met ondergewicht:

Voorkom zo veel mogelijk het gebruik van smaakversterkers ( bijvoorbeeld monosodium glutamate MSG en alle E 600 nummers . Deze vetzucht opwekkende stoffen worden door de voedingsindustrie toegevoegd aan voeding om de consumtie te verhogen. Mensen met een compleet darmstelsel hebben een hoge kans op overgewicht aangezien de voeding sneller het iichaam verlaat en de makkelijk opneembare stoffen zoals suikers en zouten wel opgenomen worden . Effectieve bouwstenen zoals mineralen en vitamine's in mindere mate.
Het spijsverteringskanaal wordt hierdoor extra geprikkeld en daardoor is de kans op waterige diaree bij een ileostoma veel groter.

Kunstmatige zoetstoffen hebben het zelfde effect op de darmen en zijn daardoor ook af te raden.

Tussendoortje waar veel suiker in zit laten het maagzuur te zwak en de ontlasting gaat gisten zodat de vertering verder verstoord wordt

Experimenteer met voedingsstoffen die een stoppende werking op de stoelgang hebben
zoals hutspot zonder de hulp van Unilever maar Puur Natuur .

Vitamine preparaten uit natuurlijke bron ( reformwinkel ) zijn wel opneembaar door de dunne darm Kunstmatige vitaminepillen hebben geen positieve invloed.

Staalpillen werken sterk laxerend !

Extra zout innemen heeft meer nadelen dan voordelen !

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Ileostoma, alleen vloeibaar

Berichtdoor eliene » wo 24 nov 2010, 17:05

adrian schreef:
Extra zout innemen heeft meer nadelen dan voordelen !

Bij een ileostoma wel meer zout nemen! En ijzertabletten kunnen ook juist verstoppend werken.
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Terug naar “Vragen mbt klachten”