stomaforum.nl

Bloed uit anus, buikpijn

Hier kunnen gasten alles plaatsen met betrekking tot een klacht rondom hun gezondheid.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Stomavriendje
Geslacht: Niet opgegeven

Bloed uit anus, buikpijn

Berichtdoor Stomavriendje » ma 18 nov 2019, 9:29

Hallo allemaal,

Mijn vriendin heeft al een aantal jaren een stoma. In 2010 heeft ze op 18 jarige leeftijd een darmperforatie gehad. Gelukkig waren ze er nét op tijd bij (het werd eerst niet echt serieus genomen), en heeft ze een tijdelijke stoma gehad voor een half jaar. Een jaar of 3 geleden ging het opnieuw mis. Er hebben toen twee spoedoperaties plaatsgevonden in twee weken, en er is opnieuw een stoma aangelegd. Er is bewust gekozen om de (ileo)stoma te houden, aangezien mijn vriendin een erg actieve/agressieve vorm van Crohn bleek te hebben- hebben we de stoma gehouden. Een leven met een stoma zonder de dagelijkse pijn genoot onze voorkeur.

Nu zitten we wel met het volgende, mijn vriendin heeft periodes waarin ze erg veel buikpijn heeft, en soms wel 10 keer per dag naar de toilet moet. De ontlasting bestaat dan uit bloed. Ze heeft hiervoor wel zetpillen gekregen, die het slijmvlies in haar darm aan moeten sterken (omdat daar natuurlijk geen gezonde voedingsstoffen doorheen komen). Echter, leek dit tijdelijk te werken- want de laatste tijd gaat het stukken minder.

Mijn vriendin is zo vaak bij de dokter/artsen geweest in het verleden, dat ze het nu vaak wat uitstelt (kop in het zand). Begrijpelijk, na alles wat ze meegemaakt heeft, maar uiteraard niet de slimste keuze. Echter vroeg ik me af of dit verhaal anderen bekend voor komt en of jullie hier wellicht tips voor hebben, of ervaringen kunnen delen.

Vriendelijke groetjes aan iedereen ;)T

BertN
Moderator
Moderator
Soort stoma of techniek: colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Himself!
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Endeldarmkanker
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2015
Ziekenhuis: Catharina Ziekenhuis Eindhoven
Stomaverpleegkundige: Hannie, Petra, Marlies
Geslacht: Man
Leeftijd: 59
Contacteer:

Re: Bloed uit anus, buikpijn

Berichtdoor BertN » wo 4 dec 2019, 23:35

Hallo Stomavriendje,

Dit klinkt heftig, dus Struisvogelpolitiek lijkt me toch af te raden, en het helpt toch niet! Helaas kan ik je niet direct helpen, omdat ik hier geen ervaring mee heb.

Zoals je merkt is het Forum niet zo actief meer. Door je vraag ook te stellen op de (besloten) Facebook groep van Stomaatje, die wel erg actief is is de kans op een antwoord een stuk groter.

Mijn advies: vraag toch om hulp, arts en/of stomaverpleegkundige. Dat is wel de snellere weg naar een echte oplossing.

Sterkte voor jou en je vriendin!

Groet,
Bert.
Life is Beautiful!! @suunr

Terug naar “Vragen mbt klachten”