stomaforum.nl

Veranderde seksuele activiteit?

Hier kunnen gasten algemene vragen met betrekking tot een stoma plaatsen, welke je niet in de andere topics kwijt kunt.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Student vpk
Geslacht: Niet opgegeven

Veranderde seksuele activiteit?

Berichtdoor Student vpk » vr 23 dec 2016, 19:14

Hallo allemaal!
Ten eerste geweldige site en super dat iedereen zo open tegenover elkaar is. Ik, als verpleegkundige in opleiding, leer hier ook heel veel over hoe stomadragers aankijken tegen een stoma en welke problemen jullie tegen komen.
Nu had ik een vraag. Ik loop op dit moment stage op een afdeling waar bijna 3/4 van de mensen een stoma krijgt na een operatie. Alleen heb ik nog nooit een van mijn collega's horen vragen aan een patiënt of ze zich zorgen maken over intieme kwesties, zoals vrijen, het zelfbeeld (van het lichaam) of terughoudendheid in het aangaan van relaties door een stoma. Ik vroeg mij af of jullie mij hier iets meer over kunnen vertellen? Hoe is jullie ervaring hierin? Merken jullie dat je na de aanleg van je stoma minder seksueel actief werd of minder graag je lichaam aan een partner wilde laten zien? Ook vraag ik me af of jullie de behoefte hebben om hierover te praten met bijvoorbeeld een verpleegkundige na de aanleg van de stoma.

Ik hoop van jullie te horen, ik ben hier namelijk erg benieuwd naar!

Alvast heel erg bedankt!!

BertN
Moderator
Moderator
Soort stoma of techniek: colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Himself!
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Endeldarmkanker
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2015
Ziekenhuis: Catharina Ziekenhuis Eindhoven
Stomaverpleegkundige: Hannie, Petra, Marlies
Geslacht: Man
Leeftijd: 59
Contacteer:

Re: Veranderde seksuele activiteit?

Berichtdoor BertN » zo 25 dec 2016, 10:10

Dag Anoniempje,
Ik denk, dat de meeste vragen van patient naar verplegend en medisch personeel gaat, en zeker dit soort toch min of meer intieme vragen. Laat de patient er maar mee komen. Toch is het goed voor je om wat meer hierover te weten, om dan een patient op weg te kunnen helpen, vandaat dat ik je graag vertel hoe ik er tegenover sta.
Nou, volgens mij heeft het alles te maken met wat de reden van je stoma is, je leeftijd en hoe je in het leven staat. Wat mij betreft: endeldarmkanker, toen 54 en positief - her leven is zo mooi en de moeite waard, dat ik mijn stoma al voor de operatie volledig geaccepteerd had. Een maand na de operatie liep ik al weer op een camping met blote buik, groot litteken en zakje... Ook mijn vrouw staat zo in het leven, en dan staat een stoma en zakje toch niet in de weg, he, ook sexueel niet.
Kijk maar eens verder op internet - facebook en zo - er ook zijn veel jonge mensen, mannen en vrouwen, die er zo over denken. Ze hebben hun stoma geaccepteerd en laten hun lichaam met zakje gewoon zien. Ze zijn wie ze zijn, met als oplossing voor hun probleem een stoma en dat zichtbare zakje. Je kunt er gewoon alles mee, tot en met sex en zwemmen toe...
Groetjes, en fijne feestdagen,
Bert.

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
Life is Beautiful!! @suunr

Terug naar “Algemene vragen mbt een stoma”