stomaforum.nl

Gewicht

Hier kunnen gasten algemene vragen met betrekking tot een stoma plaatsen, welke je niet in de andere topics kwijt kunt.

Moderators: suus, eliene

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Gast
Geslacht: Niet opgegeven

Gewicht

Berichtdoor Gast » do 5 jan 2012, 18:53

Hoi,

Ik krijg binnenkort een stoma vanwege onbehandelbare obstipatie. Er zit geen ontsteking of zo, maar ik heb een gevaarlijk hoge dosis laxeermiddel nodig om er iets uit te krijgen.

Waar ik bang voor ben, is heel veel aan te komen. Ik lees overal verhalen van mensen die na een ileostoma 25-30kg aankwamen in het eerste jaar, en dat schrikt me nogal af. De vraag is meer of dat bij hen door meer eten of medicijnen kwam, of puur door de aanleg van een stoma en het vermijden van de dikke darm.

Wat zijn jullie ervaringen met de weegschaal? Wat kan ik verwachten als ik gewoon goed op mijn eten blijf letten zoals nu en verder geen medicijnen meer gebruik?

Ik weet dat elk lichaam verschillend is, maar de verhalen op internet maken me toch een beetje bang.

Nyghtslave
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ziekte van Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 12 apr 2013
Ziekenhuis: AzM Maastricht
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 35

Re: Gewicht

Berichtdoor Nyghtslave » do 5 jan 2012, 19:23

Ik denk dat het beeld een beetje vertekend is. Ja, de meesten van ons komen aan na de aanleg van een stoma. Wat misschien minder duidelijk is, is dat we vóór de aanleg vaak heel erg zijn afgevallen.
Ik ben zelf bijvoorbeeld sinds eind oktober bijna 14 kilo aangekomen. Daar staat wel tegenover dat ik er in totaal door mijn ziekte 18 ben afgevallen.
Bovendien is het zo dat je bij een ileostoma juist vaak goed door moet blijven eten om op gewicht te blijven. Dit omdat niet alle voedingsstoffen e.d. worden opgenomen. Dus zo drastisch is het gelukkig niet :)
*TEMPLUM BABALONIS*
*IN NOMINE BABALON ET VOX SANCTAE MERETRICIS*

Gast

Berichtdoor Gast » do 5 jan 2012, 21:56

Ik ben ook flink afgevallen, in het begin toen ik ziek werd. Maar dat hoef ik er echt niet terug bij. Was jij echt vlak vóór je operatie afgevallen? Ik ben inmiddels wel een aantal jaar stabiel, let er erg goed op dat ik niet te veel eet.

14kg in nog geen 3 maanden, pfff.. sorry, maar ik moet er echt niet aan denken :x

Nyghtslave
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ziekte van Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 12 apr 2013
Ziekenhuis: AzM Maastricht
Leeftijd: 35

Berichtdoor Nyghtslave » vr 6 jan 2012, 9:05

Ik ben van januari tot midden maart van 62 kilo (mijn indeaalgewicht ong.) naar 48/49 kilo gegaan, heb toen Prednison gekregen, ben toen bijgekomen tot een kilo of 56/57.
Tijdje goed gegaan, maar woog in september bij opname 52 kilo. Dat is net ondergewicht voor mij. Na operatie ging het heel even goed, maar na 2 1/2 week werd ik meteen weer opgenomen, woog nog maar 44 kilo en kon nog niet in een rolstoel zitten zonder dat het me zwart voor de ogen werd.

Ik had al jaren last van mijn buik, maar nu afgelopen jaar was het zo erg dat ik continue pijn had. Dus ondanks de pijn toch maar proberen dingen te doen enzo. Kon er vaak niet van slapen, of werd midden in de nacht wakker van de pijn. Niets hielp meer. En ik merkte dat het voornamelijk kwam door eten. Dus at ik maar niks, en dronk ik bijv. ijsthee, want daar zat dan ten minste wel nog suiker in zodat ik iets anders had dan spiermassa om op te teren. En geloof me, als je na zoiets dan mag eten, dan is dat eerst echt verschrikkelijk eng. Maar toen het eenmaal klikte, en ik doorhad dat het écht geen pijn zou doen... Geloof me, dan maak je er een feestje van!!! Ik heb zoveel moeten laten en missen (en ik hou van lekker eten, Limburgs dan krijg je dat :) ), dat ik er eens uitgebreid voor ben gaan zitten toen het kon. En ja, dan kom je vrij goed aan ja :p
*TEMPLUM BABALONIS*
*IN NOMINE BABALON ET VOX SANCTAE MERETRICIS*

theo

Berichtdoor theo » vr 6 jan 2012, 14:16

ik woog voor mijn operatie 95 kilo. Operatie gehad en ileostoma gekregen. Ben toen in een periode van bijna 4 maanden 30 kilo afgevallen. Dat kwam voornamelijk omdat ik door allerhande abcessen gewoon geen zin had om te eten. Kreeg toen tpv voeding om een klein beetje het afvallen tegen te houden. Toen ik eindelijk uit het ziekenhuis was gekomen kwam mijn eetlust weer terug en kwam ik in een vrij korte tijd weer de 30 kilo aan die ik kwijt was. Hopenlijk krijg ik het voor mekaar om niet verder door te groeien want 95 kilo vind ik al meer dan genoeg.

Josi14
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma, urinestoma,VRAM
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben de gelukkige bezitter van twee stoma's. "Gelukkig" omdat ze me in staat stelden te blijven leven. De colostoma dateert uit 2010, urinestoma en VRAM zijn van september 2013.
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: endeldarmkanker
Stoma (opgeheven) sinds: 21 dec 2010
Ziekenhuis: ADRZ, ZRTI, Daniel den Hoed
Stomaverpleegkundige: Hildegard, Ans , Yvonne
Leeftijd: 73

Berichtdoor Josi14 » vr 6 jan 2012, 18:09

Ik ben erg precies met mijn gewicht. Het kan er eens een enkele kilo boven of onder zitten maar dat is wel het maximum.
Toen ik mijn stoma kreeg was ik al tijden op hetzelfde gewicht dus dat scheelt misschien.

Josi
Je bent geen baas over wat je overkomt;
wel hoe je er mee omgaat!

Ann
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje

Berichtdoor Ann » vr 6 jan 2012, 20:02

Ben ook aangekomen na ileostoma nadien er toen alles is verwijderd en de pijn weg weggebleven is,maar dat is niet zo erg was voor die tijd behoorlijk afgevallen en dan ben je blij dat het gewicht iets toegenomen is.

ansepan
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: Ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Eigenaar
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Hirschsprung? STC? Artsen komen er niet achter.
Stoma (opgeheven) sinds: 09 nov 2011
Ziekenhuis: ASz
Stomaverpleegkundige: Nel Heijligers
Leeftijd: 34

Berichtdoor ansepan » ma 9 jan 2012, 11:04

Ook ik ben in mijn ziekteperiode meerdere kilo's afgevallen ondanks bijvoeding, sondevoeding en tpv. Momenteel blijf ik sinds mijn ileostoma goed op gewicht en gaat er geen kilo af, maar ook geen bij. Ik eet meer dan dat ik daarvoor deed, maar ik let natuurlijk wel een beetje op al die roze koeken en chocorozijntjes die ik graag naar binnen wil werken. Ik denk dat het heel erg afhankelijk is van wat je eet en hoeveel je eet en tja voor sommige van ons is het liever lekker genieten en een kilo'tje erbij.. Ik sluit me daarbij aan!
What doesn't kill you, makes you stronger.

antzzz
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma & peg-j
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ikke
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: CIIP
Leeftijd: 45

Berichtdoor antzzz » ma 9 jan 2012, 12:17

Ook ik was voor ik ziek werd 96 kilo, en ben door mijn ziek zijn afgevallen naar 59 kilo. Nu heb ik sinds 3 mnd een dubbellloops ileostoma. Mijn sonde die ik 15 mnden had is er sinds 6 weken uit, en ik eet weer normaal...
Ik ben dus nog geen kilo aangekomen, terwijl ik behoorlijk eet. Nu moet mijn dikke darm er nog uit, omdat hij werkelijk helemaal niets doet en nog steeds lastig is, en vreselijke pijn geeft. Ik hoop dat die er binnenkort uit kan en ik helemaal kan opknappen en weer een paar kilo's aankom, want ook voor mij geld, liever lekker eten en een paar kilo erbij, dan zo laag in het gewicht, en niet lekker kunnen eten.
Keep on dreaming!!!

Terug naar “Algemene vragen mbt een stoma”