stomaforum.nl

Geur verdrijven (na het leeg maken van stoma)

Hier kunnen gasten algemene vragen met betrekking tot een stoma plaatsen, welke je niet in de andere topics kwijt kunt.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
vllinder935
Geslacht: Niet opgegeven

Geur verdrijven (na het leeg maken van stoma)

Berichtdoor vllinder935 » di 14 jul 2009, 23:48

Hallo Allemaal,

Mijn partner heeft sinds een paar weken een stoma, met de verzorging doet hij alles zelf.
Wel heb ik een vraag aan jullie; Hij heeft een dunnedarm stoma.
Nu is de geur van de ontlasting sterker dan dat het een dikkedarm stoma zou zijn.
Hebben jullie een tip om de geur te verdrijven, wij houden niet zo van spray's op het toilet.
Is allemaal niet zo'n probleem uiteraard, maar misschien hebben jullie een goede tip?

Dag Groeten van Vllinder935 VlInDeR%

koosje

Re: Geur verdrijven (na het leeg maken van stoma)

Berichtdoor koosje » wo 15 jul 2009, 8:23

strijk eens een lucifer af na het leegmaken van het zakje, schijnt een wondermiddel te zijn. Ook een sinaasappel met kruidnagel erin gestoken schijnt de lucht erg te verfrissen (die kan je dan gewoon op het toilet laten liggen)

oma jannie
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ik had vorig jaar heel lang diarree,dachten eerst buikgriep,maar na onderzoeken bleek dus dat ik endeldarmkanker had (vind het nog steeds een naar woord)omdat ik zoveel af was gevallen (ruim25 kilo!) kreeg ik eerst de stoma (okt.2008) en in febr.2009 heb ik de grote operatie gehad .verwijdering endeldarm,anus,baarmoeder, eierstokken en kreeg een nieuwe vagina want daar moest ook een heel stuk van weg.nu kan ik zeggen dat ik al ruim 18 kilo ben aangekomen en dat het tot op heden heel goed met me gaat .;)
Stoma (opgeheven) sinds: 20 okt 2008
Ziekenhuis: Daniel den Hoed kliniek
Stomaverpleegkundige: een hele lieve
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 59

Berichtdoor oma jannie » wo 15 jul 2009, 8:57

ja dat van die lucifer heb ik meer gehoord :)

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » wo 15 jul 2009, 16:17

koosje gaf al goede tips :D jullie houden niet van toiletverfrisser, maar je hebt van brise one touch ook een geurvrije die de geur verwijderd. die is geweldig!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Carmen

Berichtdoor Carmen » wo 14 okt 2009, 10:28

Ik heb op mijn toilet altijd geurkaarsjes en van die zeepjes aan een touw hangen, die ruiken superlekker en zijn nog decoratief ook!!!

Carolien
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ..

Berichtdoor Carolien » vr 11 mar 2011, 18:17

Ik zet het hier maar eventjes onder ter aanvulling al is het ook wel besproken in ander topics.
Trio Diamonds is een indikmiddeltje en een geurabsorbeerder, dit zijn kleine zakjes die je in je stoma-zakje kunt doen, persoonlijk vind ik dit goed werken.
Van de Dansac is er Dansac Nodor te koop, dit is vloeistof wat je in het zakje kunt doen, en
dit werkt ook prima.
Of het wordt vergoed moet je even na vragen bij je leverancier.
Er zijn mensen die een paracetamol-tablet in het zakje doen, schijnt ook te helpen....

Zelf heb ik een geur-olie staan met stokjes erin, als er dan toch een luchtje vrijkomt dan
valt dat hiermee niet meer op.

En in de afvalemmer heb ik ook een toiletverfrisser gelegd, zo'n blokje dat langzaam opdroogt, als je dan de plastic zak verwissel ruikt het naar bloemetjes.

Nog een tip, zorg voor een goede afsluitbare afvalbak of luier-emmer ( als je daar plek voor hebt )

listener

Berichtdoor listener » do 25 aug 2011, 13:13

Ikzelf vind precies dat de geuren die nu vrijkomen bij het ledigen van mijn ileostomazakje veel beter meevallen dan de geur die gepaard ging met het vervangen van mijn colostomazakje een half jaar geleden...

Wijzelf gebruiken hier op het toilet nu meestal ecodor ecohome. Dit is een natuurlijke, niet-geparfumeerde geurneutralisator. Het zit in een spuitbus die niet op drijfgassen werkt, maar je moet dan in de plaats wel een paar keer "pompen" met de dop voor je kan spuiten. Het lijkt verrassend goed te werken hier, en is veel minder schadelijk voor het milieu dan vele andere spuitbussen...
Ik heb het namelijk ook niet zo voor die spuitbussen die er een sterke geur overheen spuiten en waarvan je niet teveel mag inademen ;)

wam
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: endeldarmkanker
Stoma (opgeheven) sinds: 07 sep 2010
Geslacht: Man
Contacteer:

Berichtdoor wam » do 25 aug 2011, 15:23

Voor in afvalemmer op zoek naar mottenballen.
Terechtgekomen bij ROXASECT geurballen.
Geven een frisse geur. ;)T

alwin1988

Berichtdoor alwin1988 » ma 29 aug 2011, 19:08

Ik gebruik altijd een luchtverfrisser zowel in de badkamer als in de wc. Ook heb ik meestal een luchtverfrisser mee. Ik moe zeggen dat de luchtverfrisser van het eigen merk AH best goed en lekker is. Waar ik problemen mee heb zijn de afvalzakjes. Die gaan na het verschonen dicht in de vuilnisbak. Maar de volgende dag stinkt de hele vuilnisbak. Sinds kort doe ik het dichtgeknoopte afvalzakje in nog een afvalzakje en dan is het minder. Maar het lijkt of de stank er doorheen komt....

wam
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: endeldarmkanker
Stoma (opgeheven) sinds: 07 sep 2010
Geslacht: Man
Contacteer:

Berichtdoor wam » ma 29 aug 2011, 21:21

En daarom gebruik ik die geurtabletten.

alwin1988

Berichtdoor alwin1988 » ma 29 aug 2011, 21:28

wam schreef:En daarom gebruik ik die geurtabletten.

Maar hoeveel geurballen had jij wel niet nodig dan? onze vuilnisbak wordt om de dag geleegd..

MoniqueM
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ikzelf.
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Diverticuluc. Psoas abses.
Stoma (opgeheven) sinds: 17 mar 2011
Ziekenhuis: Gelderse Vallei Ede.
Stomaverpleegkundige: Sigrun Klok.

Berichtdoor MoniqueM » di 30 aug 2011, 20:02

Ik heb uit het ziekenhuis toen een klein flesje pepermuntolie meegekregen. Je druppelt 1 of 2 druppeltjes en alles ruikt ernaar :)

Carolien
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ..

Berichtdoor Carolien » di 30 aug 2011, 20:15

Er zijn nu ook pedaalemmerzakken met een fris luchtje, de keuze uit lavendel of citroen, te koop bij de supermarkt, paarse en knalgroene zakken.

En er is nu ook brise-refresh air, bevat Oust en bevat een luchtje en bevat natuurlijk drijfgas, is er ook in twee geuren ; citroen en een paarse uitvoering zal wel lavendel zijn o.i.d.
De citroen werkt erg goed en geeft geen overheersende sterke lucht.

Zelf gebruik ik de diaper-champ, deze sluit goed af en is een eenmalige uitgave en kan gebruikt worden i.c.m. met gewone pedaalemmerzakken, er zijn ook luieremmers die ieder afvalzakje apart luchtdicht inwikkelen ( ook geschikt voor stomazakjes e.d. ) deze zijn van het merk sangenic, maar dan moet je steeds cassettes aanschaffen.

Vind die pepermuntolie ook wel een goede tip !

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » di 6 sep 2011, 13:15

Ik gebruik een nappy wrapper, voor luiers, werkt perfect! Je ruikt helemaal niets van het afval en ik hoef het niet elke keer per zakje buiten weg te gooien. Staat ook in de ledentopics over dit onderwerp (dit is voor gasten) viewtopic.php?f=40&t=1712
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Marielle

Berichtdoor Marielle » di 6 sep 2011, 23:22

Ik gebruik ook een nappywrapper. Eigenlijk gekocht voor de luiers van mijn dochter en weinig gebruikt . Hij stond op haar slaapkamer en ik verschoonde eigenlijk altijd beneden. Ik wou hem eigenlijk al weg doen toen ik dacht he handig... Nu staat deze dus op de badkamer Ik leeg dat ding eens in de 2 weken en je ruikt niets ;)T Ik heb er zo 1 waar gewone zakken in kan, anders moet je elke keer die casettes kopen.

Terug naar “Algemene vragen mbt een stoma”