stomaforum.nl

wie kan mij helpen?

Hier kunnen gasten algemene vragen met betrekking tot een stoma plaatsen, welke je niet in de andere topics kwijt kunt.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Rietepiet1958
Geslacht: Niet opgegeven

wie kan mij helpen?

Berichtdoor Rietepiet1958 » vr 24 apr 2009, 22:32

Hallo Allemaal,
Kei leuke site met veel info echt top!!!!
Ik heb alleen een behoorlijk probleem, nou ja ik eigenlijk niet maar mijn zoon en als hij niet lekker in zijn vel zit moeders dus ook niet! cryp
Mijn zoon van 27 jaar heeft 2 jaar geleden een ernstig auto ongeluk gehad en zijn nek en rug gebroken, een dwarslaeise en verlamd vanaf zijn tepels.
Hij zat op de ALO en zou sportleraar worden.
Vorig jaar kreeg hij een geperforeerde darm met als gevolg een stoma en dat loopt dus niet lekker.
Hij is 4 dagen per week ziek verschrikkelijke buikpijn, ja dat voelt hij dus in zijn schouders en er komt niets, soms wel 4 dagen niet.
Het enige wat de dokter geeft is Movicolonzakjes en dat schiet dus niet op.
Nu hoop ik hier tips te krijgen over andere dingen.
Omdat hij dus in een rolstoel zit komen die darmen niet op gang.
Weet een van jullie wat?
Ik heb me aangemeld als lid dus hoop dat ik morgen als lid hier op de site kan.
Groetjes Rita

Rob

Re: wie kan mij helpen?

Berichtdoor Rob » za 25 apr 2009, 9:00

Hoi Rita,

Ik denk dat jullie met dit probleem toch vooral bij de MDL arts moeten zijn in de hoop dat die erachter kan komen wat precies de oorzaak is.
Ik blijk net onder mijn stoma, een kronkel/lus te hebben waar mijn ontlasting blijft zitten als die te dik wordt. Als er teveel zit komt het met kracht (en lekkage)eruit. Ik slik nu 6 kauwtabletten magnesium waardoor ontlasting waterig is en gemakkelijk door de lus komt. Ik moet vaker mijn zakje legen maar heb geen lekkage. Je kunt aan de arts vragen of dit iets voor je zoon is.
Het is trouwens niet niets wat hij heeft meegemaakt en jij dus ook.
Sterkte.

groet, Rob

koosje

Berichtdoor koosje » za 25 apr 2009, 9:54

Hoi Rita.
Poeh dat is niet niks wat jullie hebben meegemaakt. Ik hoop dat er tips binnenkomen waar jullie wat aan hebben.

Ikzelf heb als bij mij de boel 'vast' komt te zitten ook pijn hoog in mijn buik en tussen de schouders. Ik gebruik movicolon als ik een verstopping heb. Wat bij mij vooral heel belangrijk is is veel drinken, ik drink op een dag 2.5 tot 3 liter,bij inspanning nog meer. Bij minder functioneerd mijn stoma slecht. Als dat gebeurt en ik gebruik daarnaast ook nog movicolon om het weer op gang te helpen kom ik juist in de problemen. Bij movicolon moet je veel drinken omdat het het vocht vasthoud in de ontlasting. Ik loopt dus door het gebruik van movicolon vocht mis die ik wel nodig heb voor het goed functioneren van mijn stoma. Movicolon is in principe een goed middel om de boel weer op gang te helpen bij een verstopping maar ik probeer het gebruik te minimaliseren en dat lukt mij dus door veel te drinken, op deze manier spoel je de darmen ook door. Maar omdat je zoon een dwarsleasie heeft, denk ik dat dit ook iets is om voor te leggen bij een MDL-arts, vooral omdat hij er toch iedere keer ziek van is en pijn heeft.
Heel veel sterkte!!
groetjes, Koosje

lidy
Bestuur
Bestuur
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 58
Contacteer:

Berichtdoor lidy » za 25 apr 2009, 12:36

Hoi Rita,

Over het drinken heb ik zojuist bij Koosje gelezen. Dat hoef ik je dus niet meer te vertellen. Wat ik niet bij je lees is of hij ook gestimuleert wordt met bewegen (fysio?).

Er zijn drie dingen waar je verbeteringen in kunt zoeken: drinken, eten, bewegen! Dat laatste zou je met de fysiothearpeut moeten bespreken. Speciale mogelijkheden om verlamde benen te 'prikkelen' en speciaal 'zwemmen' en een fitness programma op hem afgesteld zou heel belangrijk moeten zijn.

Bespreek het met je arts. Mogelijk dat hij kan informeren waar je moet wezen om een oefenprogramma op te starten.

Heftig hoor! Ook jou leven zal een enorme wending hebben genomen. Woonde hij nog thuis? Welkom trouwens op dit forum! Suus (admin) is vandaag werken, maar als je iets niet goed gedaan hebt met de aanmelding zal ze je morgen toevoegen en helpen om toegang te krijgen.

Sterkte!

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » za 25 apr 2009, 17:41

ik zag dat ze al in de ledenlijst stond inmiddels, dus als het goed is is ze nu lid :D
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Rob

Berichtdoor Rob » ma 4 mei 2009, 17:28

Hoi Rita,

Hebben jullie al een oplossing gevonden om de darm van je zoon op gang te krijgen. Heeft hij nog een ander advies gekregen dan movicolon.

groet, Rob

gast

Berichtdoor gast » wo 20 okt 2010, 22:56

Ik lees helemaal geen berichten meer van Carmen.

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » do 21 okt 2010, 13:08

Haar laptop is stuk dus ze heeft tijdelijk geen internet (alleen via mobiel en dat gaat niet met het forum). Daarnaast heeft ze net een mindere periode qua gezondheid achter de rug. Zoek persoonlijk contact met haar voor meer info gast.
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Terug naar “Algemene vragen mbt een stoma”