stomaforum.nl

Ik kan wel wat advies gebruiken

Hier kunnen gasten algemene vragen met betrekking tot een stoma plaatsen, welke je niet in de andere topics kwijt kunt.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
kirsten18
Geslacht: Niet opgegeven

Ik kan wel wat advies gebruiken

Berichtdoor kirsten18 » zo 25 jan 2009, 21:22

hallo,

ik ben Kirsten en heb 3 weken geleden met spoed een stoma gekregen. Ik was toen nog net 17 en heb/had colitis ulcerosa, maar het ging helemaal mis en werd met spoed geopereerd. Hierdoor heb ik voor de operatie niet echt kunnen aan het idee dat ik een stoma zou krijgen, en heb ik heel veel vragen eigenlijk niet gesteld. Ik zou graag iets willen weten over eten want tot nu toe heb ik gemerkt dat ik maar weinig groenten echt goed kan kauwen. En hoe snel konden jullie weer aan je dagelijkse dingen beginnen na de operatie? En wat voor sporten zijn goed om te doen? En zijn jullie sneller moe nu je een stoma hebt?

ik hoop dat iemand antwoord heeft op mijn vragen...

alvast bedankt

Kirsten

lidy
Bestuur
Bestuur
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 58
Contacteer:

Berichtdoor lidy » zo 25 jan 2009, 23:40

Hoi Kirsten,

Allereerst welkom hier! Heb je de site al gelezen? Als je hierheen gaat http://www.stomaatje.nl/voeding.html kun je van alles over voeding lezen.

Als je lid wordt van dit forum kun je makkelijker contact leggen met andere stomaatjes. Het gastengedeelte kan namelijk iedereen lezen en het ledengedeelte niet. Snap je?

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 26 jan 2009, 15:42

hoi kirsten,

ik kan me voorstellen dat je nog vol met vragen zit, erg heftig om zonder voorbereiding met spoed een stoma te krijgen!
zoals lidy al zegt kun je als lid een stuk meer lezen en ook overal reageren, er staan al veel ervaringen op het forum te lezen waar je misschien iets aan hebt. verder wil ik je heeeeeeeeel veel succes wensen met het herstellen en wennen aan je stoma HaNdKiSs#
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

kirsten
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ikke
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: CU sinds me 11e. Zware ontsteking gekregen 11-2008. Met spoed geopereerd 3-1-2009.
Ziekenhuis: Walcheren/ admiraal de ruyter
Leeftijd: 28

Berichtdoor kirsten » ma 26 jan 2009, 17:36

bedankt voor de reacties
ik ben inmiddels lid geworden.
ik heb gekeken bij voeding alleen er staan wel heel veel dingen die verstopping kunnen veroorzaken enzo.. maar ik zie geen soorten groenten die juist wel heel erg goed te eten zijn.
ik hoop dat jullie misschien uit ervaringen nog groenten weten die makkelijk te eten zijn.

alvast bedankt.

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 26 jan 2009, 19:42

ik denk dat dit toch vooral zelf uitzoeken is, want voor iedereen is dit anders. de lijst die daar staat, daar KUN je last van krijgen. maar ook dit moet je zelf testen. groenten kun je natuurlijk ook pureren of fijnsnijden. en vooral gekookte dingen, waardoor het zacht is, zijn heel goed te doen. persoonlijk kan ik nu bijna alles eten, zelfs veel dingen die verstopping kunnen veroorzaken. dus het is lastig om je nu zo tips te geven omdat ik niet weet hoe snel jij last krijgt van verstopping ;) wat eet je nu al? en waar krijg je last van?
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

LeadSinger
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma (definitief)
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Zeer extreme endometriose (van colostoma naar dubbelloops ileostoma en na 13 operaties in 2009 uiteindelijk een definitief colostoma)
Stoma (opgeheven) sinds: 0- 3-1999
Ziekenhuis: Radboud Nijmegen
Stomaverpleegkundige: Heleen
Leeftijd: 53
Contacteer:

Re: kan wel wat advies gebruiken

Berichtdoor LeadSinger » wo 28 jan 2009, 7:47

kirsten18 schreef: En zijn jullie sneller moe nu je een stoma hebt?

Dag Kirsten, als dat allemaal zo snel gaat is het inderdaad best moeilijk. Hoewel, als je voorbereid bent kan het nog als een schok komen wanneer je wakker wordt en er zit ineens een zakje op je buik.

Voor wat betreft je vraag over het moe zijn? Dat had ik in het begin wel, na verloop van tijd zal je lijf wennen aan de verandering in de spijsvertering en zul je van die moeheid niets meer merken. Tenzij er ook nog andere dingen meespelen, maar als we het puur over het stoma hebben dan zal dit zich herstellen en je weer net zo fit kunnen zijn.

Liefs van Silvie
Je hebt niet altijd een keuze in wat je overkomt.
Je hebt echter altijd een keuze in de manier hoe je ermee omgaat.

leeuw21

Berichtdoor leeuw21 » di 17 feb 2009, 1:38

Lieve Kirsten,

Jeetje zo jong en dan al deze ellende. Wat betreft eten is het behoorlijk verschillend wat mensen wel en beter niet kunnen eten. Koolsoorten en koolzuurhoudende dranken, uien en knoflook veroorzaken vaak gasvorming.Asperges en kokoskoeken en champignons kunnen verstoppingen veroorzaken.
Bij mij duurde het vrij lang voordat ik van het moezijn af was. ongeveer 2 jaar.het is voor mij inmiddels al weer 20 jaar geleden.
Bijna alle sporten kunen goed, behalve vechtsporten worden afgeraden en het is belangrijk dat je veel drinkt tijdens of ook na het sporten.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik wens je veel sterkte en een goed herstel toe.

groeten,

rene b

oma jannie
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ik had vorig jaar heel lang diarree,dachten eerst buikgriep,maar na onderzoeken bleek dus dat ik endeldarmkanker had (vind het nog steeds een naar woord)omdat ik zoveel af was gevallen (ruim25 kilo!) kreeg ik eerst de stoma (okt.2008) en in febr.2009 heb ik de grote operatie gehad .verwijdering endeldarm,anus,baarmoeder, eierstokken en kreeg een nieuwe vagina want daar moest ook een heel stuk van weg.nu kan ik zeggen dat ik al ruim 18 kilo ben aangekomen en dat het tot op heden heel goed met me gaat .;)
Stoma (opgeheven) sinds: 20 okt 2008
Ziekenhuis: Daniel den Hoed kliniek
Stomaverpleegkundige: een hele lieve
Leeftijd: 59

Berichtdoor oma jannie » ma 13 jul 2009, 9:01

http://stomamaatjes.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
kijk eens hier , daar kun je ook veel dingen vinden
groetjes jannie

sophie

Berichtdoor sophie » wo 14 okt 2009, 12:33

Hey Kirsten

Met het eten kun je idd het beste zelf uitproberen. Ik heb nog nooit ergens last van gehad, heb al asperges, nootjes, vis enz gegeten en bij mij ging dat allemaal goed. Groente die goed zijn zijn sperzieboontjes, courgette, aubergine, tomaat, komkommer, sla, worteltjes, spinazie (krijg je wel groene poep van :) ) en tomatensap is een goed tussendoortje, er zitten veel vitamines in en zout en kalium. Aardappels trouwens ook en dan kun je ook lekker veel chips eten, zitten ook goede vetten in, want je zal wel wat kilo's kwijt zijn.

Als ik te weinig zout/vocht/kalium heb, wordt ik meestal moe, dan neem ik dat dus extra en gaat het na een paar uurtjes beter. Maar drie weken na de operatie is het heel normaal dat je vermoeid bent. Voor mij is het nu 2 maanden geleden en ik heb ook nog wat last van vermoeidheid. De dagelijkse dingen gaan nu redelijk, maar allemaal erg langzaam.

Inmiddels ben ik weer aan het sporten, doe fitness, heel rustig aan. Maar als je dat saai vind kun je ook gaan tennissen, zwemmen, dansen, nou ja, vanalles dus. Alleen vecht sporten of team sporten waarbij er iets tegen je buik kan komen moet je mee opletten (bal, medespeler, hockeystick). Ik kreeg in het ziekenhuis een foldertje met oefeningen die goed zijn voor na de operatie, misschien kun je daar ook naar vragen bij je stoma verpleegkundige.

Nou meissie, ik wens je heel veel sterkte met het herstel en hopelijk zit dat stoma je niet teveel in de weg.

groetjes, Sophie
Laatst gewijzigd door sophie op wo 14 okt 2009, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topic is naar boven gehaald

eelkje55
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: dikke darm
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: vrouw
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: darmoperatie is nu tijdelijke stoma
Stoma (opgeheven) sinds: 06 apr 2015

Re: Ik kan wel wat advies gebruiken

Berichtdoor eelkje55 » ma 4 apr 2016, 19:02

Ik ben ook nieuw op dit forum, ik heb sinds 1 jaar een stoma maar nog steeds niet in balans met mijn voeding sommige dagen moet ik 6 keer mijn zakje verschonen.
Neem nu wel iedere dag een zakje Macrogol en schrijf op wat ik eet, heeft iemand ook deze problemen.

moon53
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: Dikkedarm stoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Heb zelf de stoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Darmkanker
Ziekenhuis: Vie curie Venlo
Stomaverpleegkundige: Wilma Clerken
Leeftijd: 66

Berichtdoor moon53 » wo 6 apr 2016, 21:45

Hoi Eelkje,
Ik denk dat dat voor iedereen anders is.
Ik heb zelf na ruim 3 jaar nog steeds last van erg vet eten en bepaalde koolsoorten.
Soms kan zelfs een broodje al zorgen voor diaree.
Ik denk dat het een kwestie van uitproberen is, en soms neem je het op de koop toe dat het mis kan gaan, voornamelijk met buitenshuis eten.
Ik wens je veel succes.
Lieve goejes
Monique
Je moet zeilen op de wind van vandaag.
De wind van gisteren helpt je niet vooruit
De wind van morgen blijft misschien wel uit
Je moet zeilen met de wind van vandaag

Chiara
Moderator
Moderator
Soort stoma of techniek: Ileo
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Eigenaresse
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: CU
Stoma (opgeheven) sinds: 12 mei 2010
Ziekenhuis: Ikazia
Stomaverpleegkundige: Wie er beschikbaar is.

Berichtdoor Chiara » vr 8 apr 2016, 11:19

Eelkje, het is net zoals moon53 al schrijf voor een ieder heel persoonlijk waar men op reageert of juist niet. De wijze waarop je bewust bent van je voeding en de reactie daarop leg je al vast waarmee dus de eerste stappen al zijn gezet voor jezelf om uit te vinden hoe jouw darmen reageren op ingenomen voedsel. Ga vooral zo door!
Je kunt niet alles hebben waarvan je houd maar als je maar houd van dat wat je hebt.

eelkje55
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: darmoperatie is nu tijdelijke stoma

Berichtdoor eelkje55 » ma 11 apr 2016, 21:57

dank jullie voor de antwoorden ik moet er inderdaad zelf mee gaan werken blijf het ook opschrijven.
Wat ik wel ook nog was vergeten te vragen is dat ik nog heel vaak last heb van hevige buikpijn en ook pijn aan de stoma komt er ook vaak nog wat bloed mee.
Ik kijk het nu nog even aan en dan misschien toch even terug naar de chirurg.

eelkje55
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje

Berichtdoor eelkje55 » di 10 mei 2016, 17:11

Hallo allemaal

Ik heb een groot probleem denk ik en ik hoop dat iemand mij snel advies kan geven.

Ik heb vanaf afgelopen zaterdag geen ontlasting meer gehad moet ik nu meteen naar het ziekenhuis of kan ik het nog even afwachten,?????
groetjes Eelkje

BertN
Moderator
Moderator
Soort stoma of techniek: colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Himself!
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Endeldarmkanker
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2015
Ziekenhuis: Catharina Ziekenhuis Eindhoven
Stomaverpleegkundige: Hannie, Petra, Marlies
Geslacht: Man
Leeftijd: 59
Contacteer:

Berichtdoor BertN » vr 13 mei 2016, 8:41

Hallo Eelkje55,

Hopelijk heeft het probleem zich al opgelost. Anders zou een telefoontje naar je stomaverpleegkundige volgens mij een goed idee zijn. De mijne heeft een soort van noodlijn voor telefonisch spreekuur en acute vragen...

Groetjes en succes,
Bert.

Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
Life is Beautiful!! @suunr

Terug naar “Algemene vragen mbt een stoma”