stomaforum.nl

Onlasting via normale weg bij een stoma?

Hier kunnen gasten algemene vragen met betrekking tot een stoma plaatsen, welke je niet in de andere topics kwijt kunt.

Moderators: suus, eliene

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Frouk
Geslacht: Niet opgegeven

Onlasting via normale weg bij een stoma?

Berichtdoor Frouk » zo 2 nov 2008, 14:48

Hallo allemaal,

Allereerst, geweldig bedankt voor de enorm leerzame site!
Ik heb een rare vraag. Ik ben bezig met de opleiding tot verzorgende. Een vriendin bij mij in de klas heeft op haar stage adres een mevrouw met een colostoma. Volgens haar heeft deze mevrouw ook op de normale monier ontlasting. De lerares had hier nog nooit van gehoord. Omdat ik degene ben die het neest op internet zit en het meeste kan vinden (volwassenen opleiding :P) hebben ze mij gevraagd om eens op te zoeken of dit mogelijk is. Ik heb het niet goed op het internet kunnen vinden, vandaar mijn vraag hier.

Is het mogelijk om op de normale manier ontlasting te hebben met een colostoma?

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor eliene » zo 2 nov 2008, 14:53

is het een dubbelloops colostoma? want dan zou het kunnen dat de ontlasting het andere gaatje ingaat en zo in het laatste stukje darm terecht komt. of zou ze de slijmproppen bedoelen? want de darm gaat gewoon verder met slijm produceren, zelfs meer dan wanneer er wel ontlasting doorheen gaat. dit komt op de normale manier vanonder eruit, of moeten mensen eruit spoelen als het om een bepaalde reden niet lukt.

bedankt voor het compliment ;)T
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Gast

Berichtdoor Gast » zo 2 nov 2008, 15:30

eliene schreef:is het een dubbelloops colostoma? want dan zou het kunnen dat de ontlasting het andere gaatje ingaat en zo in het laatste stukje darm terecht komt. of zou ze de slijmproppen bedoelen? want de darm gaat gewoon verder met slijm produceren, zelfs meer dan wanneer er wel ontlasting doorheen gaat. dit komt op de normale manier vanonder eruit, of moeten mensen eruit spoelen als het om een bepaalde reden niet lukt.

bedankt voor het compliment ;)T

Dit is ook de informatie die ik naar de lerares heb gestuurd (van deze site gehaald). Ik ben er niet geheel zeker van dat de werkelijk ontlasting bedoeld. En inderdaad, het is een dubbelloops stoma.

Ann
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma

Berichtdoor Ann » zo 2 nov 2008, 15:36

Hoi Frouk,

Heeft die mevrouw de gehele darm er nog in zitten?
Zo ja, dan is het inderdaad zo dat de ontlasting via de anus ook kan verlaten.

Gast

Berichtdoor Gast » zo 2 nov 2008, 15:55

Ann schreef:Hoi Frouk,

Heeft die mevrouw de gehele darm er nog in zitten?
Zo ja, dan is het inderdaad zo dat de ontlasting via de anus ook kan verlaten.

Ja, ze heeft het onderste deel, van de stoma tot de anus, ook nog.
Maar waar de lerares niet uitkwam was hoe dan de ontlasting door liep naar het onderste deel van de darm. Daar had ik een goede hypothese op gevonden. Namelijk; de darm naar de buikwand trekken en in de zijkant van de darm een gaatje naar de buikwand maken. Maar dit is niet meer dan een hypothese.

roos1965

Berichtdoor roos1965 » zo 2 nov 2008, 20:14

Hoi Frouk,

Ik zit met hetzelfde probleem. Al 2 jaar, sinds ik mijn dubbelloops colostoma heb, heb ik ontlasting via de anus. Men heeft altijd gedacht dat dit kwam doordat het "overliep". Mede daardoor is het sluiten van mijn rectovaginale fistel niet gelukt; er komt steeds nog ontlasting langs de wond.
Vorige week ben ik begonnen met spoelen van de dikke darm; dit, zodat ik meer vrijheid zou krijgen. De stomaverpleegkundige van combicare kwam om me dit thuis te leren. Wat bleek; het water liep er via de vagina uit. De stomaverpleegkundige kwam met de optie dat er een verbinding tussen de twee lissen moet zitten. Net onder het oppervlak van het stoma. Een fistel bij het stoma. Hoe viel alles op zijn plaats. Dit verhaal van jou klinkt heel erg hetzelfde.
Morgen heb ik een telefonisch consult met mijn chirurg.
Mocht je interesse hebben in het verdere verloop. stuur gerust een pm. Dan hou ik je op de hoogte.

Gr. Roos

Frouk

Berichtdoor Frouk » ma 3 nov 2008, 16:41

Hoi Roos,

Dat klinkt inderdaad wel hetzelfde. Ga morgen op school even horen wat de lerares daarvan zegt. Dit is inderdaad niet iets wat algemeen voorkomt natuurlijk.
Lijkt me wel erg vervelend. Ik hoop dat ze je kunnen helpen.

roos1965

Berichtdoor roos1965 » di 4 nov 2008, 19:48

Hoi Frouk,
Gisteravond heeft mijn chirurg gebeld, hij vond het maar een vreemd verhaal. Weer het gevoel dat je niet geloofd wordt. Hij zei dat ik waarschijnlijk in het verkeerde gaatje had gespoeld: nou ja! Alsof ik niet weet hoe je moet spoelen. Na wat speurwerk op internet kwam ik erachter dat je een fistulogram kunt laten doen. Dat heb ik dus geeist. En wat schetst mijn verbazing: ben vandaag gebeld en volgende week vrijdag gaat dit al gebeuren. Zou hij me toch geloven?
Ik speur al meer dan een jaar hoe het mogelijk is dat er zoveel ontlasting toch langs de normale weg komt. Het "overlopen" van het ene gaatje in het andere lijkt me bij deze hoeveelheid niet waarschijnlijk. Maar zoals je zegt: er is bijna niets over te vinden, ook niet op internationale sites.
Gr. Roos

Frouk

Berichtdoor Frouk » wo 5 nov 2008, 13:57

roos1965 schreef:Hoi Frouk,
Gisteravond heeft mijn chirurg gebeld, hij vond het maar een vreemd verhaal. Weer het gevoel dat je niet geloofd wordt. Hij zei dat ik waarschijnlijk in het verkeerde gaatje had gespoeld: nou ja! Alsof ik niet weet hoe je moet spoelen. Na wat speurwerk op internet kwam ik erachter dat je een fistulogram kunt laten doen. Dat heb ik dus geeist. En wat schetst mijn verbazing: ben vandaag gebeld en volgende week vrijdag gaat dit al gebeuren. Zou hij me toch geloven?
Ik speur al meer dan een jaar hoe het mogelijk is dat er zoveel ontlasting toch langs de normale weg komt. Het "overlopen" van het ene gaatje in het andere lijkt me bij deze hoeveelheid niet waarschijnlijk. Maar zoals je zegt: er is bijna niets over te vinden, ook niet op internationale sites.
Gr. Roos

Hoi Roos,
Goed om te horen dat de chirurg je dan toch in zoverre geloofd dat je dat fistulogram krijgt. Hopelijk komt daar wat uit.
Kan me zijn reactie wel een beetje voorstellen. Hij zal genoeg idioten krijgen die het niet goed doen. Maar bij jouw was er een verzorgende/verpleegkundige bij. Die moet het dan toch wel weten.

@ iedereen,
Heel erg bedankt. Mijn vriendin kreeg op haar stage adres geen goede uitleg, niemand wist eigenlijk te vertellen hoe het komt.
Ik heb all drie de manieren voor haar opgeschreven en zij zal de arts van deze mevrouw vragen wat hij ervan denkt.
De lerares was ook heel erg blij met de goede uitleg. Zo leert zij ook nog bij.

Mir
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 07 apr 2008
Ziekenhuis: UMCG
Leeftijd: 44

Berichtdoor Mir » di 20 okt 2009, 22:14

Hoi Frouk,
Misschien dat je nog iets aan deze informatie hebt.
De chirurg vertelde mij dat een dikke darm uitzichzelf ook een soort ontlasting produceert, afvalstoffen (oude cellen) van de darm. Dit heeft de kleur van ontlasting en kan (hoeft niet) ook ingedikt zijn.
Als er inderdaad etensresten (denk aan moeilijk verteerbaar voedsel als champignons, doperwten ed.) uit de anus komt dan is het "echte" ontlasting en is de kans groot dat er ergens een fistel o.i.d. zit.
Groetjes Miranda
Laatst gewijzigd door Anonymous op di 20 okt 2009, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topic is naar boven gehaald

Terug naar “Algemene vragen mbt een stoma”