stomaforum.nl

Baby met een stoma

Hier kunnen gasten algemene vragen met betrekking tot een stoma plaatsen, welke je niet in de andere topics kwijt kunt.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Gast
Geslacht: Niet opgegeven

Baby met een stoma

Berichtdoor Gast » ma 16 jun 2008, 13:02

hallo allemaal,

mijn dochter heeft toen zij 4 dagen oud was een (ileo) stoma aangelegd gekregen en een fistel (dikke darm). Na een periode van 3 weken in het ziekenhuis mocht ze weer naar huis. De stomazorg hebben wij (mijn man en ik) op ons genomen. Het gaat erg goed alleen wat wel een heel groot probleem is, is dat het zakje iedere keer lek gaat op dezelfde plek namelijk de hechting van het stoma naar het (dikke darm) fistel. heeft er iemand tips voor ons om lekkage te voorkomen? We hebben al verschillende dingen geprobeerd (ook de stomaverpleegkundige) maar tot op heden blijft het zakje niet langer dan een dag zitten. Erg vervelend omdat haar huidje nog zo teer is om er iedere dag een nieuw zakje op te moeten plakken.

groetjes, marisa

chaincap
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Stoma (opgeheven) sinds: 18 jun 2005
Ziekenhuis: IJsselland Capelle a/d IJssel
Stomaverpleegkundige: ??
Geslacht: Man
Leeftijd: 81

Berichtdoor chaincap » ma 16 jun 2008, 14:18

Hallo gast leef met jullie probleem mee maar kan niets voor jullie en de baby betekenen, maar als zelfs de stomaverpleegkundige geen oplossing weet, zou je het ook bij de leverancier van die zakjes nog eens kunnen navragen of zij misschien iets weten.

Hoop dat er snel een oplossing zal komen voor het probleem.

Groetjes en veel sterkte bij het zoeken,

Henk.
alles zeggen mag, alles doen is niet mogelijk.

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 16 jun 2008, 16:36

hoi marisa,

het is moeilijk om zo even tips te geven omdat ik niet weet wat er allemaal al geprobeert is. ik neem aan dat jullie al verschillende plakken hebben uitgeprobeert en verschillende middeltjes voor eronder?
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Anna
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ziekte van Crohn
Ziekenhuis: WZA
Stomaverpleegkundige: H. Bouwman
Leeftijd: 40
Contacteer:

Berichtdoor Anna » wo 18 jun 2008, 19:48

Hoi Marisa,
Ook ik heb hierop geen antwoord, net wat Eliene al zegt.. je weet niet wat er al geprobeert is.

Nog wel ff iets heel anders..
Laatst was ik op een stomadag van Harry Bacon en zag daar onwijs schattig babystomazakjes liggen met hele leuke motiefjes erop! :D
Veel sterkte gewenst!

Groetjes Anna

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Leeftijd: 40

Berichtdoor Mooseje » do 19 jun 2008, 22:45

Hallo Marisa,

Ik kan me voorstellen dat het voor een babyhuidje echt niet goed is om iedere dag weer de plak te moeten verwisselen. Als de lekkage komt doordat de stoma zich helemaal terugtrekt naar binnen dan kan een andere plak misschien helpen. Bij ons volwassenen kies je dan een lichte convex plak, een plak met een lichte bolling, maar ik weet echt niet of dit er voor baby´s wel is. Verder ben ik zelf heel tevreden over de stomahesive poeder die je een beetje nat kunt maken zodra je hem erop hebt gedaan, zodat de plak beter kleeft. Maar ja alles is zo persoonlijk en weer bij iedereen anders, dus helaas kan ook ik jullie geen kant en klaar antwoord geven.
Ik wil jullie heel veel suc6 wensen.
Zal wel heel erg schrikken geweest zijn als je kleine baby een stoma krijgt, als je er nog nooit mee te maken hebt gehad al helemaal.

Veel groetjes,

Mooseje :mrgreen:
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

@marion@

Berichtdoor @marion@ » vr 20 jun 2008, 22:51

Er zal wel een heleboel op je af zijn gekomen als je je hummeltje zoiets overkomt!
Heel veel sterkte hiermee.
Net wat al eerder is vermeld neem eens contact op met combicare (of een andere leverancier) Die mensen denken met je mee.

Heel veel succes!!!!!

marion

©frevaro

Berichtdoor ©frevaro » zo 22 jun 2008, 21:27

capricorn schreef:Er zal wel een heleboel op je af zijn gekomen als je je hummeltje zoiets overkomt!
Heel veel sterkte hiermee.
Net wat al eerder is vermeld neem eens contact op met combicare (of een andere leverancier) Die mensen denken met je mee.

Heel veel succes!!!!!

marion

hebben meestal ook een stomaverpleegkundige in dienst die je misschien verder kan en wil helpen

D-ke

lekkage bij stoma

Berichtdoor D-ke » wo 5 nov 2008, 14:12

hey marisa

ik weet niet of ik je nog kan helpen, maar mijn dochtertje heeft op een leeftijd van nog geen 48 uur een dubbelloopse colostoma gekregen. bij haar had ik ook het probleem dat het telkens lekkages op dezelfde plaats gaf en ik ben stomahesive gaan halen. Dit is een tube met een soort pasta-achtige lijm die je op de huid/plaat smeert en die echt goed plakt en de huid niet beschadigd. dit heeft echt heel goed geholpen. ik kon het stomazakje soms tot 3 dagen laten zitten zonder lekkages.
En was er eens een lekkage dan kon je die pasta ook gebruiken om de lekkageplaats op te vullen en voila geen lekkage meer.

groetjes

Terug naar “Algemene vragen mbt een stoma”