stomaforum.nl

melding

Hoe ontlucht ik mijn Eakin stomazakje

Hier kunnen gasten algemene vragen met betrekking tot een stoma plaatsen, welke je niet in de andere topics kwijt kunt.

Moderators: eliene, suus

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Els
Geslacht: Niet opgegeven

Hoe ontlucht ik mijn Eakin stomazakje

Berichtdoor Els » za 15 okt 2022, 17:10

Hallo allemaal,

Mijn partner heeft onlangs een tijdelijke stoma gekregen. Nu heeft hij via het ziekenhuis de Eakin stoma ontvangen maar we merken dat door gasvorming de stomazak steeds helemaal bol gaat staan, terwijl de stoma's die hij op de verpleegafdeling de lucht zelf met kleine beetjes afvoerde. Ik heb de gebruiksaanwijzing al helemaal doorgelezen maar kan daar niets over vinden.

Heeft hier iemand de gouden tip voor ons?

Alvast bedankt.

Groetjes,
Els

BertN
Moderator
Moderator
Soort stoma of techniek: colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Himself!
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Endeldarmkanker
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2015
Ziekenhuis: Catharina Ziekenhuis Eindhoven
Stomaverpleegkundige: Hannie, Petra, Marlies
Geslacht: Man
Leeftijd: 62
Contacteer:

Re: Hoe ontlucht ik mijn Eakin stomazakje

Berichtdoor BertN » di 1 nov 2022, 22:35

Hallo Els,

welkom op het Forum!

Tsja, die gassen in het stomazakje kunnen inderdaad irritant zijn - erg bekend! Hoe er mee om te gaan hangt een beetje af van het zakje en het merk ervan. Persoonlijk heb ik een eendelig systeem, alles in een vast op de buik, waardoor het enige wat ik kan doen het volgende is: een beetje druk op het zakje terwijl ik met mijn andere hand het filtertje een beetje open probeer te knijpen. Dat werkt redelijk. Bij een tweedelig systeem kan je het zakje nog wel eens een beetje losmaken van de plak, wat zorgt voor wat ontluchting. Daarna het zakje terug bevestigen.

Overigens: het is hier erg rustig - voor meer respons zou je lid kunnen worden van de besloten facebook groep…

Groetjes,
Bert.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Life is Beautiful!! @suunr

Terug naar “Algemene vragen mbt een stoma”