stomaforum.nl

continent stoma

Hier kunnen gasten hun vragen kwijt over andere technieken en stoma's.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
kitty
Geslacht: Niet opgegeven

binnenkort continentstoma

Berichtdoor kitty » wo 17 jan 2007, 18:35

Hallo,

Uhm, ik krijg snel een continent stoma, ik heb al veel gelezen hierover op verschillende sites.
Maar graag wil ik als dar kan antwoord op de volgende vragen die ik nergens kan vinden.

Ik hoop ECHT dat jullie mij hier gericht antwoord op kunnen geven.
Ik heb een paar vragen over irrigeren spoelen:
- Hoe vaak per dag moet het irrigeren gebeuren en hoeveel tijd vraagt elke irrigatie?
- iemand, ook de ene dag irrigeren en de andere dag met een zakje werken?
- Welke speciale voorzieningen moeten er i.v.m het irrigeren op een toilet aanwezig zijn?
- Welke info/tips kun je mij geven, voor en tijdens het irrigeren?
- Welke voor en nadelen heeft een continent stoma?
- Hoe moet een continent stoma verzorgd worden? Denk aan frequentie, controle van stoma, wijze voor legen en spoelen van het reservoir!

met vriendelijke groeten kitty 23 jaar ;think;

frans
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ben de eigenaar
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: endeldarmkanker
Stoma (opgeheven) sinds: 08 dec 2005
Ziekenhuis: catharina Eindhoven
Stomaverpleegkundige: Hanny en Dorethe.
Geslacht: Man
Leeftijd: 72

Berichtdoor frans » wo 17 jan 2007, 21:02

Anonymous schreef:Hallo,

Uhm, ik krijg snel een continent stoma, ik heb al veel gelezen hierover op verschillende sites.
Maar graag wil ik als dar kan antwoord op de volgende vragen die ik nergens kan vinden.

Ik hoop ECHT dat jullie mij hier gericht antwoord op kunnen geven.
Ik heb een paar vragen over irrigeren spoelen:
- Hoe vaak per dag moet het irrigeren gebeuren en hoeveel tijd vraagt elke irrigatie?
- iemand, ook de ene dag irrigeren en de andere dag met een zakje werken?
- Welke speciale voorzieningen moeten er i.v.m het irrigeren op een toilet aanwezig zijn?
- Welke info/tips kun je mij geven, voor en tijdens het irrigeren?
- Welke voor en nadelen heeft een continent stoma?
- Hoe moet een continent stoma verzorgd worden? Denk aan frequentie, controle van stoma, wijze voor legen en spoelen van het reservoir!

met vriendelijke groeten kitty 23 jaar ;think;

Hoi Gast,

op vele vragen van je staan hier op het forum al verschillende antwoorden, mijn advies is lid worden van dit forum en even bij verschillende onderwerpen kijken en ook op www.stomaatje.nl en al verschillende antwoorden heb je.
ik heb zelf nu een colostome en wilde ook gaan spoelen, maar na wat speurwerk en informatie zie ik er van af, het heeft zijn voor en nadelen en zover ik het kan bekijken ben ik met mijn Sensura stomazakjes van Coloplast het beste af.

groetjes Frans, ;)T
Frans is helaas overleden, zie topic in memoriam

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » do 18 jan 2007, 23:37

hoi gast,

je zegt al snel een continent stoma te krijgen, maar heeft je arts of stomaverpleegkundige deze vragen dan niet voor je kunnen beantwoorden?
ik hoop dat iemand hier je vragen kan beantwoorden, al zijn er niet veel mensen met een continent stoma. succes!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

petraf

Berichtdoor petraf » ma 2 apr 2007, 20:19

Continent ileostoma

Ik heb er een gehad enkele jaren maar helaas ik bleek ipv CU , crohn te hebben, en d epoych was steeds ziek.,, dus weer een stoma..
Maar het catheteriseren ging erg goed, enkele keren per dag, en soms s'nachts , dat lag er aan wat ik at
en het gaat ook heel snel,,
Ik neem aan dat je in het OLVG wordt geopereerd , want daar doen z edat alleen nog maar, ( als je de echte continet krijgt volgens COCK
vroeger ded dr Hoitsma dat, maar nu een dokter GERHARd of zo iets,, en er was een goede stomaverpleegkun dige FEM.
Ik heb het continet nog in Heerlen gekregen, maar die arts is er niet meer, en er waren geen opvolgers.
waarom krijg je een continent, ze wordern nog maar weinig gemaakt, meestal wordt het een pouche
boij het continet heb je ene klein gaatje op je buik, er hoeft alleen maar een speciaal absorberend pleister op. met zwemmen en badderen niets.
Wel voldoende drinken...

laat nog eens iets horen..
Petra

Annemieke

continent stoma

Berichtdoor Annemieke » do 21 aug 2008, 22:37

Onze zoon van bijna 4 jaar wordt binnenkort geopereerd en zal dan een continent stoma krijgen. Heeft iemand hier ervaringen mee bij een klein kind? Is er kans op veel complicaties?

petraf

Berichtdoor petraf » do 21 aug 2008, 22:45

hoi

bij een kind van 4 jaar een continent, ik weet alleen dat mijn arts dat destijds bij jonge kinderen niet deed, omdat ze het reservoir zelf op tijd moeten kunnen legen, en ook voorzichtig, niet dat ze door de kleppen heen steken,Ik zelf heb 6 jaar een continet ileostoma gehad. Ik heb er nog een dvd van ( operatie) als je interesse hebt. En waar gat de opeartie eventueel plaatsvinden. I weet dat alleen dr Gerards het in de OLVG het nog doet, tis een moeilijke en speciale techniek en spciaal "gereedschap"voor nodig..
Voor een ander is het moeiijk om dat catheterisen te doen, zelf voel je beter wanner je door de kleppen bent...
En waarom geen pouch, of heeft hij geen anus !

groetjes, sterkte en succes

en ik hoor het wel

Petra

petraf

zoon 4 jaar continent stoma

Berichtdoor petraf » zo 7 sep 2008, 14:08

Hoi

zomaar ff, gewoon nieuwschierig hoe het allemaal is afgelopen, gaat het door de continent, en ik wil je even zeggen, ik heb een dvd van de operatie van mezelf in 1987..

groetjes Petra

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 8 sep 2008, 12:53

is dat niet apart petra, om een operatie van jezelf te zien?
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

petraf

Berichtdoor petraf » wo 14 okt 2009, 12:30

de eerste keer heel raar
maar nu gewoon

de volgende keer als mijn buik open gaat vraag ik gewoon, mag er gefilmd worden, dan vraag ik bv Peter of hij het wil filmen, zie ik zelf ook weer eens wat ze doen, hahahaha

petra
Laatst gewijzigd door petraf op wo 14 okt 2009, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topic is naar boven gehaald

leeuw64

continent stoma

Berichtdoor leeuw64 » wo 21 okt 2009, 23:50

Ik ben de laatste 50 cm van de dunne darm kwijt door pouchitis. Kan ik nu nog in aanmerking komen voor een continent ileostoma?

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Re: continent stoma

Berichtdoor eliene » ma 30 aug 2010, 15:54

ik vermoed van niet, maar wie weet kan een ander op dit forum die er meer kennis van heeft hier een antwoord op geven :D

Terug naar “Vragen over andere technieken&stoma's”