stomaforum.nl

Stoma opheffen

Hier kunnen gasten al hun vragen en opmerkingen kwijt met betrekking tot een (aankomende) operatie en de aanleg/ophef van een stoma.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 8 dec 2008, 16:24

Hoi,

Welkom hier :D Je leest deze klacht inderdaad vaker, je lichaam heeft de tijd nodig om te wennen, het is echt trainen en doorzetten in het begin. in de loop der tijd kan dit minder worden, maar je kunt ook middeltjes gebruiken om het in te dikken. Heb je dit al eens met je arts besproken? Als je je aanmeld, kun je meer lezen op het forum zoals de ervaringen van ervaringsdeskundigen.

succes!!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Goerion
Geslacht: Niet opgegeven

diarree na stoma herstel

Berichtdoor Goerion » vr 10 apr 2009, 21:13

Ik lees reacties uit 2007, mensen die na 9 maanden nog immer gebukt gingen onder dunne ontlasting. Nu is het 2009, is hier wel verbetering in gekomen? Mijn hersteloperatie vond vorig jaar juli plaats (2008). Nu dus ook 9 maanden verder en ook ik heb nog steeds dunne ontlasting, wat erg onbetrouwbaar is voor enige planning.

kreeftje
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: opgeheven
Leeftijd: 70

Berichtdoor kreeftje » vr 10 apr 2009, 21:23

Ha Goerion,
Mijn stoma is 6 februari 2007 opgeheven dus ruim 2 jaar geleden en ik heb ook nog steeds dunne ontlasting; dit blijft zo.
Ik slik ca. 8 Loperamide capsules per dag en dat helpt enigszins maar beter wordt het nooit (bij mij dan hè?) Ik moet ermee leren leven.
Ik kom dus 's avonds nergens meer want het is bij mij vooral 's avonds dat ik veel naar het toilet moet.
Hopelijk gaat het bij jou beter want geen geval is hetzelfde.

Sterkte en succes!

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » vr 10 apr 2009, 23:57

hoi goerion,

als je wilt, kun je je aanmelden als lid, dan is er een uitgebreid topic te lezen over het opheffen van een stoma, verhalen van verschillende mensen :D

succes %whoe*
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Ann
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma

Berichtdoor Ann » wo 15 apr 2009, 16:45

Hoi Annelies,
Heb niet alles gelezen, heb jij de dikke darm nog?
Bij mij is de dikke darm verwijderd en heb een ileostoma.
Groetjes van Ann

ger.p

Re: Opheffen ileostoma

Berichtdoor ger.p » wo 23 sep 2009, 9:53

Hoi
Ik heb een ileostoma sinds begin augustus 2009. Deze wordt eind oktober ( of iets later ) opgeheven.

Ik heb gehoord en gelezen dat dit enige problemen kan ( hoeft niet) geven met de sluitspier etc. Heel vervelend allemaal. Nu heb ik een tip gekregen van iemand en deze wil ik graag doorgeven. Voor wat het waard is:

Sluitspier trainen, aanspannen en loslaten. zo vaak als je er aan denkt. gewoon doen.
baat en het niet, dan schaadt het niet

groet
Ger

bettina
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: opgeheven
Leeftijd: 51

Re: Opheffen ileostoma

Berichtdoor bettina » ma 5 okt 2009, 21:02

hallo annelies

bij mij is twee jaar geleden de stoma terrug geplaatst
en het heeft ongeveer een jaar geduurd voordat mn ontlasting een beetje op ritme kwam en het is nu nog regelmatig erg wisselend volgens de arts is dit normaal dus maak je niet te veel zorgen herstellen heeft zn tijd nodig en bij de een gaat het sneller als bij de ander
zorg dat je genoeg vocht binnen krijgt om meer problemen te verkomen en sluit spier trainingen werken alleen als je dit regelmatig doet.
ik wens je veel sterkte met het herstel
groetjes bettina

Michael

Re: klachten na opheffen stoma,moet heel vaak naar toilet!!!

Berichtdoor Michael » vr 9 okt 2009, 10:05

puufke schreef:hoi lotgenoten

mijn vraagje is de volgende.
mijn stoma is teruggelegd in mei 2008.operatie is goed gelukt.
maar ik moet heel vaak naar toilet,hier heeft mij niemand ooit iets over verteld.ook op het ziekenhuis niet, zijn er meer mensen die dit probleem hebben?

Beste Puufke,

Vorige week is mijn ileostoma operatief verwijderd. Operatie goed gelukt maar ik ga sindsdien, vooral 's nachts, wel 4 keer per uur naar de WC. Als ik niet oplet verlies ik steeds ontlasting. Hoe is jouw ervaring sinds je operatie geweest en was het in nhet begin even erg als bij mij nu? Goet van Michael

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Re: klachten na opheffen ileostoma

Berichtdoor eliene » vr 9 okt 2009, 18:15

wat vervelend dat je zo vaak nog naar het toilet moet. heb je dit topic al ontdekt michael? http://www.stomaforum.nl/viewtopic.php?f=113&t=870 omdat dit een gast was weet ik niet of hij nog antwoord.

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » wo 14 okt 2009, 12:28

hoi madelief,

spannend! er zijn hier gelukkig genoeg mensen met een positieve ervaring. Als je lid wordt van het forum kun je hun ervaringen lezen, en wie weet krijg je hier ook nog reacties. succes met je keuze :D
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 14 okt 2009, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: topic is naar boven gehaald

jacqueline
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma (dubbelloops)
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: hyperplastische/adenomateuse polyposis
Ziekenhuis: UMC Radboud
Stomaverpleegkundige: Ellen
Leeftijd: 65

Re: positieve reacties na opheffen ileostoma!

Berichtdoor jacqueline » do 10 dec 2009, 12:31

Hallo

En is je stoma intussen opgeheven? Hoe gaat nu? Valt het mee of tegen?

Groetjes
Jacqueline KeRsTmIs6
Wie goed doet, goed ontmoet!

sandri

Berichtdoor sandri » ma 24 mei 2010, 18:59

HOI HOE IS HET NU MET JOU, EIGENLIJK HEB IK PRECIES DEZELFDE VRAAG NU, ALLEEN ZE HEBBEN AFGELOPEN WEEK DE ILEOSTOMA OPGEHEVEN, MAAR HET LOOPT NOG NIET ZOALS HET MOET LOPEN, HEB 1 DAG HEEL VEEL DIARREE GEHAD WAAR IK NIETS VAN VOELDE AANKOMEN, SHIT, EN NU AL 5 DAGEN GEEN ONTLASTING, OOK NOG EEN DUBBELE LONGONTSTEKING,
LIG ER ENORM OM TE TWIJFELEN OM EEN DEFINITIEVE STOMA TE LATEN MAKEN.
??

Micky

Berichtdoor Micky » ma 24 mei 2010, 19:16

Meisje geef het even de tijd. Vraag wat je kunt doen aan de verstopping want 5 dagen geen ontlasting is niet goed. Kijk maar op mijn topic hoe het mij is vergaan viewtopic.php?f=128&t=2518 (Heb je jezelf al voorgesteld? Anders kun je het misschien nog niet lezen)

Bij mij is de hersteloperatie eind augustus 2009 gedaan en ik had ook maar heel weinig endeldarm over om de aansluiting te maken. Nu gaat het werkelijk prima met me maar in het begin is ophouden inderdaad lastig. Bij jou is het nog maar net allemaal gedaan dus het kan ook nog niet normaal zijn. Natuurlijk is ieder mens anders en reageert ook iedereen anders maar het heeft tijd nodig. Mijn chirurg zei dat je moet rekenen op minimaal een jaar voordat alles weer normaal is. Mijn ervaringsverhaal staat ook op de website http://www.stomaatje.nl/operatie_herste ... m#margriet en als je daar naar boven scrollt en iets naar beneden lees je nog 3 andere verhalen over hersteloperaties.

Niet nu al de moed opgeven, geef het aub de tijd. Ik liep in het begin ook met een grote luier om en nu train ik voor de vierdaagse !!!!!

Lieve groetjes Margriet

koosje

Berichtdoor koosje » ma 24 mei 2010, 20:06

Hoi Sandri,
Jeetje je bent dus nog maar net geopereerd? Lig je nog in het ziekenhuis of ben je inmiddels weer thuis? En zo te lezen heb je veel pech. Die diarree is eigenlijk heel normaal, je lijf heeft tijd nodig om te wennen aan de nieuwe situatie, hoe lang dat duurt is voor iedereen verschillend maar ik zou het zeker een kans geven. Je zal merken dat je gaande weg steeds meer ritme krijgt, minder naar het toilet hoeft en het beter aan voelt komen. Ik maak me meer bezorgt over het feit dat je al een aantal dagen geen ontlasting hebt gehad, ben je niet misselijk? Heb je geen verstopping? Als je inmiddels al thuis bent zou ik zeker je arts bellen morgen en het aan hem/haar voorleggen. Als je wilt kun je je voorstellen, dan kan je meer topics zien, bv. ook het topic "hersteloperatie" . Ik hoop dat je je snel iets beter voelt, heel veel beterschap! BbBb90
%whoe* Koosje

poemel

Problemen na hersteloperatie

Berichtdoor poemel » di 21 sep 2010, 14:11

Een kennis van me is zijn stoma sinds een week kwijt. Dit n.a.v. een tumor in de dunne darm. Hiervoor heeft hij 5 weken bestraling met Chemo (pillen) gehad. Daarna 6 weken rust, toen de operatie en na ruim 3 maanden dus de hersteloperatie.

De ontlasting komt, vaak, heel vaak. Vooral de nachten zijn erg, hij slaapt nog amper. Grote probleem is dat het zo pijnlijk is. Zowel in als uitwendig. Schoonmaken is een zeer pijnlijke aangelegenheid, en tja, daar is geen ontkomen aan! Vermoeden is dat de schrale en zeer gevoelige huis van de bestraling komt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Terug naar “Vragen mbt operatie en aanleg/ophef stoma”