stomaforum.nl

verwijderen dikke darm

Hier kunnen gasten al hun vragen en opmerkingen kwijt met betrekking tot een (aankomende) operatie en de aanleg/ophef van een stoma.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
bonbini1
Geslacht: Niet opgegeven

verwijderen dikke darm

Berichtdoor bonbini1 » zo 18 sep 2016, 13:46

Hallo lieve mensen.

Ik ben nieuw op het forum van stomaatje. En hoop dat ik een bijdrage mag leveren aan dit forum met tips en advies als dit gevraagd word en ik er een antwoord mogelijkerwijs op kan hebben NeWeHeRe#
Misschien mag ik zelf eerst een vraag stellen?

Over twee maanden ongeveer gaat mijn dikke darm eruit. Ik heb dunne darmlekkage en een fistel in mijn bovenbeen wat een erg vervelend probleem is. Ben al sinds 2008 ziek, bleek darmkanker te hebben aan mn endeldarm. Doordat mijn endeldarm beschadigd is geraakt en ik niet meer normaal naar het toilet kon, moest ik gaan spoelen. Elke dag. Ik voelde op een gegeven moment een soort geborrel in rechtermijn been en toen bleek in het ziekenhuis dat mijn been vol zat met ontlasting. Dit kwam doordat er binnenin mijn dikkedarm zich een gangetje had gevormd, een zgn fistel. Dit fistel heeft zich een weg naar buiten gezocht en nu ben ik inmiddels 3 jaar verder en is het fistel aan het genezen. Mijn dunne darm moet worden gedicht en mijn dikke darm eruit. Heeft iemand ervaring met het feit dat de dikke darm niet meer in je lichaam zit. Wat zijn de concquenties daarvan? Het lijkt me nogal wat en zie op tegen deze zware operatie. Ik heb al zoveel ellende moeten doorstaan met 10 operaties alleen al de afgelopen 3 jaar.....Ik hoop dat er mensen zijn die me hierover wat meer kunnen en willen vertellen...

suus
Webmaster&ledenadmin
Webmaster&ledenadmin
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Mijn zus heeft een stoma
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: verwijderen dikke darm

Berichtdoor suus » di 20 sep 2016, 13:39

Hoi Bonbini,

Welkom op het forum. Als je zover bent dat je je wilt aanmelden bij het forum dan kan je meer lezen van wat anderen ook meemaken.

Op stomaatje.nl kan je ook iets vinden over het verwijderen van de dikkedarm: http://www.stomaatje.nl/opweg/operatie.html?start=8

Maar misschien kunnen andere lotgenoten je nog hun eigen ervaringen vertellen.

Heel veel succes!

Suus
Problemen, suggesties of vragen mbt het forum? suus@stomaatje.nl

Darmpie
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: Colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ben ik zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Spastische bekkenbodem, slow transit obstipatie en niet werkende endeldarm.
Stoma (opgeheven) sinds: 30 jun 2014
Ziekenhuis: Ikazia
Stomaverpleegkundige: Ellen/Jannie
Geslacht: Vrouw

Berichtdoor Darmpie » vr 23 sep 2016, 10:39

Hoi Bonbinni1,
Bij mij is op 20 cm na de dikke darm verwijderd, deze functioneerde niet meer. Van de laaste 20 cm is er een stoma gemaakt. Voor kijken war het een enorme opluchting aangezien ik 14 x een ileus heb gehad vanwege de dikke darm. De operatie is jij erg meegevallen en hopelijk bij jou ook als je geholpen wordt. Veel sterkte en groetjes.

Arjan
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: Ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Eigenaar
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Colitis Ulcerosa
Stoma (opgeheven) sinds: 11 aug 2016
Ziekenhuis: AMC
Stomaverpleegkundige: Ada Veldink
Geslacht: Man

Berichtdoor Arjan » wo 28 sep 2016, 11:57

Hoi Bonbini1,

Op 11 augustus jl. is mijn dikke darm verwijderd. Ik heb CU en het is nu een hele bevrijding dat ik geen ontsteking meer heb. Ik voel mij een stuk beter dan vóór de operatie. En ja, het is even wennen met een stoma. Acceptatie is verschrikkelijk belangrijk!! Je herstelt véél sneller als je accepteert dat je een stoma hebt. Wees nu al open naar je omgeving en je naaste. Verdiep je in wat een stoma inhoud en hoe je deze het beste kan verzorgen. Besef dat een stoma de enige oplossing is voor je huidige problemen. Als je het na de operatie moeilijk hebt denk dan terug aan de periode van ziekte, pijn, zorgen en de tijden dat je van huis bent tijdens ziekenhuisopname. Het wordt beter, echt waar!

Ik weet niet of je een gezin of partner hebt maar maak ze deelgenoot van wat je doormaakt. Besef ook dat je, indien alles voorspoedig verloopt, meer tijd en energie aan hen kan besteden.

Succes en sterkte gewenst!

unie
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: dikke darm kanker. dikke darm eruit gehaald 9 maanden een tijdelijke stoma,en een pouch. op 16-01-2015 na 18 jaar weer een stoma en nu nog maar 160 cm dunne darm
Stoma (opgeheven) sinds: 10 jun 1998
Ziekenhuis: JBZ
Geslacht: Man
Leeftijd: 67

Berichtdoor unie » zo 2 okt 2016, 18:34

Hallo ik heb al 18 jaar geen dikke darm meer en sinds januari 2015 een ileostoma en nog maar 160 cm dunne darm.
En inderdaad acceptatie is heel belangrijk want het kan toch niet anders meer.
Succez met alles

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

Terug naar “Vragen mbt operatie en aanleg/ophef stoma”