stomaforum.nl

Operatie met ondergewicht

Hier kunnen gasten al hun vragen en opmerkingen kwijt met betrekking tot een (aankomende) operatie en de aanleg/ophef van een stoma.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Hoi
Geslacht: Niet opgegeven

Operatie met ondergewicht

Berichtdoor Hoi » do 7 apr 2011, 1:45

Hallo,

Ik tob al een aantal jaar enorm met m'n darmen. Het verpest echt heel m'n leven en ik kan van de buikpijn amper normaal op m'n benen staan. Na heel veel ziekenhuisbezoeken en verschillende artsen die allemaal niks willen doen, wil ik eigenlijk toch aandringen op een stoma. Het probleem ligt echt bij m'n dikke darm namelijk, die heel lang en kronkelig is, langzaam werkt en vernauwingen heeft en dus een schrikbarende hoeveelheid laxeerpillen nodig heeft.

Punt is dat ik heel erg ondergewicht heb. Ik vreet me helemaal laveloos, maar de pijn trekt zoveel energie van me dat ik op een laag gewicht blijf steken. Wel stabiel en m'n bloedwaarden zijn ook altijd goed.

Nu is m'n vraag, worden de risico's erg vergroot bij ondergewicht? Is hier iemand met ervaring, laag gewicht en een laparoscopische behandeling? Ik heb er heel goed over nagedacht en het is echt de enige uitweg die ik zie...

chaincap
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Stoma (opgeheven) sinds: 18 jun 2005
Ziekenhuis: IJsselland Capelle a/d IJssel
Stomaverpleegkundige: ??
Geslacht: Man
Leeftijd: 81

Re: Operatie met ondergewicht

Berichtdoor chaincap » do 7 apr 2011, 13:18

Hoi schreef:Hallo,

Ik tob al een aantal jaar enorm met m'n darmen. Het verpest echt heel m'n leven en ik kan van de buikpijn amper normaal op m'n benen staan. Na heel veel ziekenhuisbezoeken en verschillende artsen die allemaal niks willen doen, wil ik eigenlijk toch aandringen op een stoma. Het probleem ligt echt bij m'n dikke darm namelijk, die heel lang en kronkelig is, langzaam werkt en vernauwingen heeft en dus een schrikbarende hoeveelheid laxeerpillen nodig heeft.

Punt is dat ik heel erg ondergewicht heb. Ik vreet me helemaal laveloos, maar de pijn trekt zoveel energie van me dat ik op een laag gewicht blijf steken. Wel stabiel en m'n bloedwaarden zijn ook altijd goed.

Nu is m'n vraag, worden de risico's erg vergroot bij ondergewicht? Is hier iemand met ervaring, laag gewicht en een laparoscopische behandeling? Ik heb er heel goed over nagedacht en het is echt de enige uitweg die ik zie...

Allereerst natuurlijk een warm welkom van ondergetekende, je vraag is ook voor ons stomadragers niet zomaar een twee drie te beantwoorden, alleen een advies van mij is, overleg eens goed met je behandelende arts hoe hij of zij dit ziet want die weet het best hoe jou lichaam en conditie op dit moment is en dat kan hier niemand van ons.
Veel sterkte om tot een goed en overwogen besluit te raken wens ik je van af deze plaats.

Henk ook wel CC voor intimi BbBb90
alles zeggen mag, alles doen is niet mogelijk.

tanja1009
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Stoma (opgeheven) sinds: 23 dec 2009
Ziekenhuis: juliana kinderziekenhuis
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 27

Berichtdoor tanja1009 » do 7 apr 2011, 19:50

heel hartelijk welkom!!!
ik vind het een lastige vraag. zou ik mogen vragen hoeveel je dan weegt en hoelang je bent?
ik zelf zit ook laag in me gewicht en ben wel gewoon geopereerd.

tanja
ik wil het, ik kan het, ik doe het!!!!

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Leeftijd: 31
Contacteer:

Berichtdoor Purple » vr 8 apr 2011, 19:44

Hoi hoi,

Wat Chaincap al zei overleg het sowieso met je artsen die kennen je lichaam en weten wat de eventuele extra risico's zijn. Zelf ben ik ook geen zwaargewicht en ben ik 2 keer op de ouderwetse manier geopereerd. Er zijn geen problemen geweest door mijn gewicht. Maar leg deze vraag voor aan je artsen is mijn advies.

Groetjes Purple %whoe*
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

eucalyptus
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: FAP

Berichtdoor eucalyptus » zo 10 apr 2011, 15:32

Natuurlijk is het, het beste om het met je arts te bespreken of misschien zou het ook een idee kunnen zijn om een second opinion aan te vragen?

Het is mij niet helemaal duidelijk wat er precies aan de hand is en ook niet of je alle mogelijke onderzoeken al wel gehad hebt?
Toen ik vorig jaar werd geopereerd was ik 10 kilo onder mijn normale gewicht. Ik geloof niet dat mijn ondergewicht het probleem was voor die operatie. Wel moet je geloof ik een sterk hart en sterke longen hebben. Maar er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om iemand van tevoren op te peppen met special voedingsdrankjes, eventueel ijzer of zelfs bloedtransfusies (ik heb zelf twee bloedtransfusies gehad voor mijn eerste operatie, maar ik had wel een heel andere ziekte). NB Ik wil er natuurlijk niet ongevoelig mee overkomen, hierboven beschreven zijn mijn ervaringen, maar misschien heb je daar wel niet aan.........

nlblub
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileo rectale anastomie / TPV
Ziekenhuis: UMC/AMC
Leeftijd: 35

Berichtdoor nlblub » zo 10 apr 2011, 18:27

Hoi,
Ik zou in ieder geval goed overleggen met je chirurg.
Ik had ook een behoorlijk ondergewicht, er is toen besloten om te proberen een laparoscopische operatie te doen die zou kunnen uitlopen op een 'traditionele'/gewone operatie. Ook omdat ik erg smal gebouwd ben. Dan is er te weinig ruimte voor een kijkgatoperatie.
En maak eens een afspraak met een dietist, zij weten wat je het beste kunt eten om aan te komen. Veel calorieen, etc.
Sterkte met je beslissing!
Groetjes Martine
* Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren *

eucalyptus
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: FAP

Berichtdoor eucalyptus » ma 11 apr 2011, 9:10

Ja, waarom heb je vernauwingen? Zijn het poliepen of iets anders, is dat duidelijk, heb je wel een coloscopie gehad?

Terug naar “Vragen mbt operatie en aanleg/ophef stoma”