stomaforum.nl

na stoma geen lediging endeldarm

Hier kunnen gasten al hun vragen en opmerkingen kwijt met betrekking tot een (aankomende) operatie en de aanleg/ophef van een stoma.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
miramar
Geslacht: Niet opgegeven

na stoma geen lediging endeldarm

Berichtdoor miramar » wo 25 feb 2009, 19:38

hi stomaatjes,
Ik mail hier, echt waar! voor een vrindin van mij (verpleegkundige), waarbij na haar stomaoperatie geen lediging/schoonmaking van de endeldarm heeft plaatsgevonden. OP een dag merkte zij op dat er nog allerlei narigheid \poep in de niet meer werkende endeldarm zat, Het lijkt mij op zijn minst heel verkeerds om zoiets aan de patient niet te melden. Ze was nu bijna aan een perforatie toe. Het schijnt vaker voor te komen, maar ik vind het wel te erg voor woorden, als iets dergelijks niet gemeld wordt!. Hebben jullie dit vaker meegemaakt? Namens haar, wil ik vragen hoe dit voor andere patienten te vermijden. Dank, voor respons, M

lidy
Bestuur
Bestuur
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 58
Contacteer:

Berichtdoor lidy » do 26 feb 2009, 9:38

Artsen weten dat de productie van darmslijm gewoon doorgaat. Mensen weten dat blijkbaar niet en kunnen die informatie op dat moment ook nog niet verwerken. Zodra een klant dus terug komt en vragen gaat stellen komt dit meestal wel aan de orde. En zo niet: daarom betsaat dit forum zodat mensen met hun vragen en angsten hier steun en informatie kunnen zoeken. Je vriendin is van harte welkom om lid te worden hoor

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » zo 1 mar 2009, 14:42

was het echt ontlasting? want het kan ook slijm zijn, wat idd veel mensen niet weten. tegenwoordig wordt er voor een operatie steeds vaker niet gelaxeerd, juist omdat dit goed blijkt te zijn voor de darmwerking. na een operatie kun je de endeldarm spoelen en dan is het probleem verholpen!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

johan

Berichtdoor johan » wo 14 okt 2009, 12:27

Dag Miramar,

het kan inderdaad slijmvorming zijn. Heel naar dat dit niet werd verteld. Ook mij was dit niet verteld, dus ik schrok heel erg toen er ineens productie kwam. Het is echter een normaal fenomeen. Als het kort na de operatie gebeurde kan het ook restontlasting zijn, zoals Eliene suggereert

Groeten, Johan
Laatst gewijzigd door johan op wo 14 okt 2009, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topic is naar boven gehaald

dre52

Re: na stoma geen lediging endeldarm

Berichtdoor dre52 » ma 26 jul 2010, 11:21

Helaas is mij dit ook overkomen maar heeft het wel meerdere klachten gegeven, maar pas vijf jaar later dan de aanleg van een colostoma. 6 weken geleden is bij mij 1 meter darm verwijderd vanaf de stoma tot aan de anus. Door ontstekingen is dit gedeelte flink uitgerekt geworden.Omdat er veel verklevingen waren, heeft de chirurch 5 jaar geleden alleen in het operatiegebied de verklevingen losgemaakt. Binnen 3 weken heb je dan alweer nieuwe verklevingen en is mij in de afgelopen vijf jaar het hele darmgestel verkleefd. Om de nu ontstoken stomp te verwijderen heeft de chirurg 9 uur nodig gehad om alle verklevingen en het ontstoken darmgedeelte (de stomp) te verwijderen. Alle organen die aan de darmen grenzen waren dus ook verkleefd.
Hiermee wil ik maar aangeven, dat ook na jaren de stomp ontstoken kan raken, doordat het wel darmslijm aanmaakt, maar dit niet meer kwijt kan.
Wacht daarom niet te lang ingeval je hiermee problemen gaat krijgen, om erger te voorkomen.
Sterkte allemaal

Ann
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma

Berichtdoor Ann » di 27 jul 2010, 0:31

Had dezelfde klachten van bericht hiervoor.

lidy
Bestuur
Bestuur
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Leeftijd: 58
Contacteer:

Berichtdoor lidy » do 29 jul 2010, 10:07

Wij adviseren dan ook mensen minimaal 1 x per jaar naar de stomaverpleegkundige te gaan om even te kijken en bespreken hoe het gaat. Zo iets komt dan veel eerder aan het licht.

madelief

Berichtdoor madelief » ma 23 aug 2010, 18:45

6 weken na mijn operatie had ik ook opeens enorme aandrang tot poepen. Begreep er echt helemaal niks van.
In het begin durfde ik niet te persen maar op een gegeven moment kwam er gewoon een keutel helemaal in het slijm uit. Schrok me echt helemaal kapot.
Ik heb nu vaker last van aandrang. Nu las ik ook ergens op het forum over spoelen van de endeldarm. Bij mij staat er nog een stomp van 8 cm. Moet er niet aan denken dat dit gaat ontsteken. Moet je dit spoelen of mag het?
Ik ga aankomende donderdag weer naar de stomaverpleegkundige en ga het gelijk vragen. Maar als iemand hier ervaring mee heeft dan hoor ik dit graag.

Liefs Madelief

carolyn1969
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Ziekenhuis: Radboud Nijmegen
Leeftijd: 50

Berichtdoor carolyn1969 » wo 13 jul 2011, 16:02

madelief schreef:6 weken na mijn operatie had ik ook opeens enorme aandrang tot poepen. Begreep er echt helemaal niks van.
In het begin durfde ik niet te persen maar op een gegeven moment kwam er gewoon een keutel helemaal in het slijm uit. Schrok me echt helemaal kapot.
Ik heb nu vaker last van aandrang. Nu las ik ook ergens op het forum over spoelen van de endeldarm. Bij mij staat er nog een stomp van 8 cm. Moet er niet aan denken dat dit gaat ontsteken. Moet je dit spoelen of mag het?
Ik ga aankomende donderdag weer naar de stomaverpleegkundige en ga het gelijk vragen. Maar als iemand hier ervaring mee heeft dan hoor ik dit graag.

Liefs Madelief

Hallo Madelief en anderen,

een beetje laat maar ik reageer toch maar even op bovenstaande.
ik heb sinds 10 1/2 jaar een ileo stoma en heb nog zo'n 10-12 cm endeldarm. mij is gelukkig door Dr. Bemelman (die de operatie heeft uitgevoerd) wel van te voren verteld dat hieruit nog slijm zou blijven komen. ik vond dit wel een vervelend idee, maar de amputatie leek mij belastender ivm evt complicaties. in eerste instantie liet ik het voor wat het was en had daardoor toch regelmatig aandrang. jaren geleden ben ik toch maar gaan spoelen, zodat ik er wat 'controle' over heb wanneer e.e.a. er uit komt. dit doe ik nu nog steeds dagelijks. ondanks dat, heb ik nog wel eens aandrang tussendoor en door de aanwezigheid van een fistel,kan ik het niet ophouden. heel vervelend dus. toch kies ik er vooralsnog niet voor om de rectum te laten amputeren. ik vind het zo 'te doen'. door het spoelen met een blaascathether (deze is heel dun) heb ik geen pijn bij het inbrengen en loopt het er direct uit. hierdoor blijft de endeldarm redelijk schoon. ik gebruik een spuit die ik vul met lauw water en deze zet ik op het slangetje nadat ik deze voorzichtig heb ingebracht. ze hebben mij gewaarschuwd om voorzichtig te zijn zodat je niet tegen het einde aan komt een hierdoor het litteken van je stomp te veel irriteert of kapot maakt.

nou hopelijk zo weer wat info voor degenen met soortgelijke problemen.
lieve groetjes
Carolyn

Sophie2
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Colitus Ulsarosa
Ziekenhuis: SpaarneGasthuis Haarlem
Leeftijd: 44

Berichtdoor Sophie2 » za 6 aug 2011, 11:48

Na mijn operatie wist ik ook niet dat er nog endeldarm gespaard was en dat die actief blijft. Gelukkig kreeg ik na 3dgn in het ZH al aandrang en er kwam heel veel bloed e.d.
Later die dag nog een paar keer maar meer slijm. Navraag leerde mij hoe het zit, de endeldarm doet nog gewoon z'n ding, maakt dus slijm aan en dagelijks dat ik er wel wat van verlies. Ook staat in allerlei folders dat dit zo was maar in eerste instantie geen dokter of verpleegkundige die dit verteld had.

Kan me voorstellen dat als je pas na langere tijd ontslag uit het ziekenhuis aandrang krijg en wat verliest dat je erg verbaast bent. Ontlasting en bloed propjes van de ingreep kunnen er dus in blijven zitten totdat je een keer aandrang krijgt.
Mijn chirurg vind overigens dat je na de operatie en met behoud van je endeldarm onder toezicht van de MDL arts moet blijven, deze kan dergelijk vragen beantwoorden maar moet eigenlijk actie kijken naar de staat en werking van de endeldarm. Ik heb dus een afspraak staan en ben erg blij met deze controle, zeker ivm mogelijke aansluiting van dunne darm aan de endeldarm, deze laatste moet dan wel van goede kwaliteit zijn en fuctioneren.

Terug naar “Vragen mbt operatie en aanleg/ophef stoma”