stomaforum.nl

ik zie op tegen de komende operatie

Hier kunnen gasten al hun vragen en opmerkingen kwijt met betrekking tot een (aankomende) operatie en de aanleg/ophef van een stoma.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
karenolsthoorn
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: malone stoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik heb er zelf eentje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Multiple Sclerose
Stoma (opgeheven) sinds: 0- 2-2007
Ziekenhuis: Slingeland
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor karenolsthoorn » vr 20 jun 2008, 16:07

Hoi, hoi,

Ik ben sinds kort lid van stomaatje.nl en las net je berichtje (van oktober 2007). Was erg benieuwd hoe het nu gaat en of je al een keuze gemaakt heb.

Ik ben namelijk 26 jaar en heb sinds een jaar een malone stoma waarmee ik iedere dag mijn darmen spoel. Ik heb deze omdat ik door mijn MS last had van ontlastingsincontinentie maar als ik de site moet geloven dan is een malone stoma (hun zeggen alleen maar in mijn geval is het dus ook) voor obstpatieklachten.

Omdat in mijn geval de malone stoma afgedekt is met een mic-key button kun je er alles mee doen, ook zwemmen en voetballen. Hierdoor heb je ook niets te maken met stomazakken e.d. Het is echt een verademing om dit te hebben.

Groetjes Karen

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor eliene » vr 20 jun 2008, 17:05

karenolsthoorn schreef:HIk heb deze omdat ik door mijn MS last had van ontlastingsincontinentie maar als ik de site moet geloven dan is een malone stoma (hun zeggen alleen maar in mijn geval is het dus ook) voor obstpatieklachten.

als je had gekeken had je gezien dat ik je tip inmiddels ter harte heb genomen en het had aangepast op de site ;)
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

karenolsthoorn
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: malone stoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik heb er zelf eentje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Multiple Sclerose
Stoma (opgeheven) sinds: 0- 2-2007
Ziekenhuis: Slingeland
Contacteer:

Berichtdoor karenolsthoorn » wo 14 okt 2009, 12:27

Hoi Eliene,

Ik had het gezien dat je de info aangepast had, heel erg bedankt

Groetjes Karen
Laatst gewijzigd door Anonymous op wo 14 okt 2009, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topic is naar boven gehaald

Gea
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Endeldarmkanker
Stoma (opgeheven) sinds: 29 okt 2010
Ziekenhuis: diakonessenziekenhuis utrecht
Leeftijd: 59

Re: ik zie op tegen de komende operatie

Berichtdoor Gea » di 19 okt 2010, 12:34

Hallo allemaal, ik weet niet of ik nu bij juiste onderwerp bericht plaats maar ik probeer het gewoon.
Ik word volgende week geopereerd heb endeldarmkanker en heb de chemo en bestraling achter de rug. Volgende week dus de operatie waarbij ook een stoma word aangelegd in eerste instantie is deze tijdelijk maar is ook afhankelijk van wat de chirurg aantreft.
Ik moet je zeggen dat ik er best wel tegen op zie,vraag me af of een stoma in het begin pijnlijk is.
Hebben jullie nog tips voor me?
Zit zelf bijvoorbeeld aan mijn kleding te denken, kan ik mijn spihjkerbroek nog wel aan, wat is het handigste?
Zou blij zijn met jullie antwoorden en tips.
Alvast bedankt
Gea

eddy35
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Diverticulitus
Stoma (opgeheven) sinds: 01 apr 2010
Ziekenhuis: medisch spectrum twente
Geslacht: Man
Leeftijd: 53

Berichtdoor eddy35 » di 19 okt 2010, 13:02

Ik kan me voorstellen dat je tegen de operatie opziet en dus wil ik je eerst heel veel sterkte toewensen.
Zelf heb ik ook een tijdelijk stoma gehad en die is na een jaar weer opgeheven. Ik zal proberen om mijn persoonlijke ervaringen met je te delen en misschien kan dat je wat geruststellen.
De operatie viel me heel erg mee. Ik had weinig napijn en heb ook geen pijnbestrijding nodig gehad. De stoma is gevoelloos, die doet echt geen pijn.
Je moet je ervan bewust zijn dat een buikoperatie heel zwaar voor je lichaam is en je dus heel veel rust nodig hebt om te herstellen. Dat kan soms wel maanden duren. Maar luister naar je lichaam en probeer niet te forceren.
Ik heb met het stoma altijd prima kunnen functioneren en heb er nauwelijks last van gehad. Ik kon alle kleding dragen ( ook spijkerbroeken ). Alleen is het moeilijk om te accepteren dat je geen controle meer hebt over je stoelgang maar ook dat is iets dat je leert accepteren.

Sommige practische dingen moet je gewoon zelf ervaren en vaak vind je wel oplossingen voor problemen. Probeer ook goed te overleggen met de Stomaverpleegkundige of je een een- of tweedelig systeem gebruikt. Bij mij werkte het tweedelige systeem perfect maar ook dat moet je zelf ervaren.

Nogmaals veel sterkte

Gea
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje

Berichtdoor Gea » di 19 okt 2010, 13:26

Hallo Eddy,
bedankt voor je reactie,het rare is dat ik zelf in de zorg werk en ook wel mensen met een stoma heb verzorgd in de thuiszorg,maar dat is inmiddels wel al 15 jaar geleden.
En nooit heb ik me afgevraagd of een stoma pijnlijk was , raar eigenlijk.
Ik ben me ervan bewust dat er een lange herstelperiode aan vast zit,dat is door chirurg en verpleegkundigen ook wel aangegeven.
Tevens zal ik moeten bekijken wat voor werk ik straks kan doen, ik werk in de zorg, dus veel bukken tillen ed en dat zal straks even niet meer gaan en in geval van definitieve stoma helemaal niet meer.
Maar dat zien we dan wel weer.
Groetjes Gea

Jellebelleke
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben de moeder van een meisje dat 6 week een stoma moest hebben
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ze kreeg na een blindedarmonsteking een ileus,waardoor er 50cm dunne darm is verwijderd
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mei 2009
Ziekenhuis: Scheper Ziekenhuis Emmen
Leeftijd: 45

Berichtdoor Jellebelleke » di 19 okt 2010, 14:00

Hoi Gea

Ik wens je ook heel veel sterkte
En ik sluit me bij Eddy aan... het is een behoorlijke operatie.
Luister naar je lichaam en forceer niks.

Nogmaals heel veel sterkte BbBb90
Groetjes Jolanda

Marianne55
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma (eindstandig)
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik heb een colostoma.
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Twee keer een darmperforatie veroorzaakt door gore-tex matjes. Helaas zitten er nog steeds resten die fistelen en sta ik sinds 18 mei 2010 op de wachtlijst van het AMC voor een tijdelijk ileostoma en een amputatie van het grootse deel van mijn endeldarm. Ook worden alle fistels opgespoord en verwijderd. Op 1 juli 2010 een tijdelijk dubbelloops ileostoma gekregen. Op 10 september 2010 wordt in het AMC de stoma opgeheven.
Stoma (opgeheven) sinds: 20 jan 2009
Ziekenhuis: St Antonius Nieuwegein/ AMC
Stomaverpleegkundige: Marianne den Hertog
Leeftijd: 66

Berichtdoor Marianne55 » di 19 okt 2010, 14:02

Hoi Gea,

Ook ik heb een stoma gehad en het is mij reuze meegevallen maar de eerste weken heb ik een joggingbroek gedragen omdat de buik best wel gevoelig is na de operatie.
Ik heb vorig jaar januari een colostoma gekregen in het St. Antonius ziekenhuis in Nieuwegein en 1 juli dit jaar een ileostoma in het AMC en op 10 september een hersteloperatie.
Ook ik heb altijd een 2-delig systeem gehad van sensura coloplast en dat beviel mij uitstekend want bij een 1-delig systeem moet het zakje er meerdere malen per dag af en dat kan op den duur wat pijn aan de huid geven. Bij een 2-delig systeem kan je de plak 2 á 3 dagen laten zitten en hoef je er alleen maar een zakje op te plakken.
Graag wil ik jou heel veel sterkte toewensen met je aankomende operatie en ik hoop dat je heel snel overweg kan met het stoma.

Groetjes, Marianne. ;)T BuTtErFlY7*

Gea
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje

Berichtdoor Gea » di 19 okt 2010, 14:41

Jolanda en Marianne,
bedankt voor jullie reactie,met die praktiese tips kun je tenminste wat,en eigenlijk wil je zoveel mogelijk info en binnen een uurtje of zo heb ik al drie reacties super!
Sinds gisteren deze site ontdekt en al veel info gelezen en vragen die ik had zijn al beantwoord door het lezen .
De stomaverpleegkundige en mdl verpleegkundige hadden me al heel wat info gegeven, maar ervaringen van mensen die in de praktijk weten wat het is om stoma te hebben is toch waardevoller.
Ik lees toch best veel verhalen van mensen hier die dik tevreden zijnmet hun stoma, en er goed mee kunnen omgaan /leven, dat geeft me moed.
Thanx
Gea

Jellebelleke
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben de moeder van een meisje dat 6 week een stoma moest hebben
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ze kreeg na een blindedarmonsteking een ileus,waardoor er 50cm dunne darm is verwijderd
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mei 2009
Ziekenhuis: Scheper Ziekenhuis Emmen
Leeftijd: 45

Berichtdoor Jellebelleke » di 19 okt 2010, 15:12

Gea... misschien is het ook handig als je je voorsteld en een beejte over jezelf verteld
viewforum.php?f=50
Dan gaat er meer open voor je op het forum...en kun je nog meer informatie vinden.
Groetjes Jolanda

lidy
Bestuur
Bestuur
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Leeftijd: 58
Contacteer:

Berichtdoor lidy » di 19 okt 2010, 15:19

http://www.stomaatje.nl/stomaalgemeenindex.html
http://www.stomaatje.nl/rondomstomasindex.html

Op onze site staat heel veel informatie, ook praktische, heb je die al gelezen?

sanwa
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor sanwa » vr 16 sep 2011, 22:29

hallo iedereen,

Ook ik krijg een stoma, de reden is dat ik zelf niet meer naar de wc kan. Het komt er niet meer uit. (weet niet hoe je het anders kan vertellen) darm werkt niet meer.
Afgelopen jaar twee eerdere operatie's gehad aan de darmen. operatie 1 was een deel darm weghalen. (simoid) operatie 2 was de darm vast hechten aan matjes, ivm verzaking.
En nu operatie 3.Op 5 oktober is de operatie. Het is niet alleen een operatie voor een stoma. Maar ook mijn baarmoeder moet er uitgehaalt worden. Ben wel blij dat het in 1 keer gedaan kan worden.
zie er best tegen op. wel is er gisteravond een knop omgegaan, waardoor ik er iets minder tegenop zie. En dat het echt nodig is. Ook ga ik mij nog aanmelden hier, maar op het moment nog niet. Komt best veel op me af als ik eerlijk ben. Maar ik ben nog best wel bang. En het lukt me niet omdat gevoel weg te nemen. Misschien hebben jullie tips?
en mijn complimenten voor deze site, heb er heel veel info kunnen lezen.
groetjes sanwa

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » za 17 sep 2011, 21:51

Hoi Sanwa,

Phoe een spannende tijd! Helemaal logisch dat je er tegenop ziet toch? Tenminste, ik had dat ook bij iedere operatie. En zeker toen ik mijn stoma ging krijgen (ook doordat mijn dikke darm niets meer deed). Je hebt zoveel vragen en onzekerheden en dat maalt maar in je hoofd. En dan ook nog je baarmoeder, heftig hoor!

Als je eraan toe bent kun je je aanmelden, dan zie je nog veel meer topics. Ook kun je je voorstellen en zo allerlei andere voorsteltopics lezen en mensen tegenkomen die bijvoorbeeld dezelfde oorzaak hadden van hun stoma. Maar daarnaast is er ook veel gezelligheid hoor ;) Maar neem vooral de tijd, en doe wat voor jou goed voelt.

Alvast heel veel succes 5 oktober, maar ook de komende tijd en het herstel en wennen erna BbBb90
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » do 13 okt 2011, 11:40

Ik heb even een aantal nieuwe berichten in dit onderwerp verplaatst naar hier: viewtopic.php?f=111&t=4674 Dit topic is een gedeelte voor gasten en dus ook op internet vrij te lezen, in het ledengedeelte is het beschermd en we kunnen ons voorstellen dat dat met sommige onderwerpen erg prettig is. Dus vandaar verplaatsen we gesprekken van leden liever naar het ledengedeelte en is dit gedeelte echt voor gasten en natuurlijk de leden die hierop kunnen antwoorden en tips kunnen geven!

Terug naar “Vragen mbt operatie en aanleg/ophef stoma”