Hé,
Ik zal mijn best doen om het je een beetje eenvoudig uit te leggen.
Hoe je je zult voelen na de operatie is afhankelijk van de manier waarop je geopereerd gaat worden. Dit kun je navragen bij je arts. Bij mij hebben ze het op de ouderwetse manier gedaan. Dit wil zeggen dat ze je open snijden, bah klinkt wel luguber he, maar ja, weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Sommige artsen opereren dmv het maken van slechts kleine gaatjes. Als ze dat doen heb je minder last van de wond na de operatie, maar dit is helaas niet bij alle operaties mogelijk en het hangt ook van het ziekenhuis af waar je wordt geopereerd.
Voor de operatie zal de narcotiseur met jou afspreken welke vorm van pijnstilling je kunt krijgen na de operatie. Bij grote operaties dan wordt er de laatste tijd veel voor gekozen om een dun klein slangetje in de rug aan te brengen waardoor je dan een aantal dagen lang constant medicatie toegediend krijgt. Mij leek dit verschrikkelijk eng van tevoren, maar het is me reuze meegevallen en ik ben er erg blij mee geweest. Met zo´n medicatie is de pijn de eerste dagen heel goed op te vangen. De eerste dagen zijn zowieso het zwaarst. Als je goede pijnstilling hebt, kom je hier echt wel doorheen. Je kunt ook van tevoren afspreken dat ze je iets geven tegen de misselijkheid ivm de narcose. Omdat ik nogal veel medicatie had gehad in de weken daarvoor heeft dat bij mij helaas niet zoveel geholpen, maar ik weet van andere mensen dat die zich goed kunnen redden met Primperan bijv. Het allerbelangrijkste is dat je zelf goed aangeeft wat je voelt en tijdig vraagt om iets tegen de pijn. Laat je niet afschepen en als de verpleegkundigen niet naar je willen luisteren, maak dit dan bespreekbaar met de chirurg.
Tegenwoordig mag je in de meeste ziekenhuizen al vrij snel weer wat eten. De dag na de operatie heb ik al droge koekjes mogen eten en een beschuit en wat te drinken. Het is dus niet zo dat je heel erg lang niets te eten krijgt. Je hoeft je ook niet ongerust te maken over dat je een bepaald dieet moet gaan volgen. Natuurlijk komt er in het ziekenhuis een dietiste langs die je gaat zeggen wat je wel en niet kunt eten. De ervaring leert dat dat voor iedereen een beetje uitproberen is. Er zijn nu dingen die ik eerder nooit kon eten die ik nu wel kan eten. Er zijn slechts een paar dingen die ik beter niet kan eten, zoals bijv. borrelnootjes of paprika. En er zijn een paar dingen waar je stoma evt. van zou kunnen verstoppen, maar als je goed kauwt, valt dit meestal ook nog wel mee.
Welke medicijnen je na de operatie nog zult moeten slikken is een beetje afhankelijk van de ziekte die je hebt. Ik heb zelf de ziekte van crohn en moet dus toch nog altijd mijn onderhoudsmedicijnen nemen. Maar dit kan bij iedereen verschillend zijn. Ik heb nu geen prednison etc. meer nodig, maar er zijn mensen waarbij dit helaas toch wel nog nodig is, ondanks het stoma.
Lekkage dat is meestal dat er ontlasting onder de plak doorloopt. Je hebt een plak met daaraan vast een zakje of een plak met een zakje dat er los opgeklikt kan worden. Dus een ééndeling of een tweedelig systeem.
Zelf gebruik ik het eendelige systeem van Sensura. Een hele fijne flexibele plak, die ik ook weer goed van mijn huid af krijg. Zij hebben ook hele kleine zakjes die goed onder je kleding te dragen zijn. Het voordeel van een eendelig systeem is dat je geen ring voelt zitten waar je het zakje op moet klikken. Het nadeel is dat je de plak er vaker vanaf moet halen.
Je zult waarschijnlijk in eerste instantie een tweedelig systeem krijgen met een vrij grote zak, tenmisnte dat was bij mij zo toen ik wakker werd. Zodra het kon heb ik gevraagd voor het allerkleinste zakje passend bij mijn figuur en een eendelig systeem. In het begin kan dat nog wat lastig zijn als je litteken ernaast loopt, maar daar raak je wel snel aan gewend.
Lekkage kan in het begin ook komen doordat je stoma nog verandert van grote. Hij wordt kleiner en dan is de opening van de plak soms niet meer goed. Lekkage kan ook komen door de extra materialen wat je gebruikt. Sommige mensen hebben dat hun plak los laat door bepaalde schoonmaakdoekjes etc. Het is allemaal een kwestie van uitproberen.
Op den duur weet je er heel veel van en dan weet je zelf waar het aan ligt.
Als je lekkage hebt dan voel je het heel erg jeuken onder je plak. Dan heeft het ook geen zin om de plak erop te laten zitten want dan wordt je huid rood en gaat het irriteren.
Lekkage is nooit leuk natuurlijk, maar er valt wel mee te leven.
En er is altijd een stomaverpleegkundige die samen met jou kan zoeken naar oplossingen.
Hoop dat je hier wat aan hebt, geldt natuurlijk wel dat het voor iedereen anders kan zijn, maar heb het idee dat je dat ook wel weet.
Wanneer moet je naar het ziekenhuis?
Groetjes Mooseje

Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!