stomaforum.nl

Advertentie Welland

Zwanger na aanleg pouch

Hier kunnen gasten al hun vragen en opmerkingen kwijt met betrekking tot een (aankomende) operatie en de aanleg/ophef van een stoma.

Moderators: suus, eliene

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Judith
Geslacht: Niet opgegeven

Zwanger na aanleg pouch

Berichtdoor Judith » ma 12 jul 2021, 10:35

Hallo Allemaal,

Ik heb sinds mijn 18e CU. Tot z'n 8 jaar geleden was dit redelijk onder controle te houden maar daarna is het helaas bergafwaarts gegaan. Ik heb alle medicijnen en infusen gehad die beschikbaar waren en zelfs meegedaan aan medicijnonderzoek in de hoop dat er iets zou aanslaan. Als een van de laatste medicijnen Vedolizumab infusen gehad, dat ging redelijk en toen werd ik zwanger op mijn 38e. Opzich een redelijke zwangerschap gehad maar wel iedere 4 weken aan het infuus tot de bevalling met 38 weken. Helaas ging het na de bevalling echt heel veel minder, opgenomen worden met een 5 weken oude baby is niet echt een ideale kraamtijd zullen we maar zeggen... Aan de prednison infusen en gesproken over een nieuw medcijn wat vrij zou komen. Drie maanden na mijn bevalling begonnen met Xeljanz in de hoop dat dat iets zou doen maar helaas. Toch weer over op de Vedo maar met 6 maanden wederom het ziekenhuis in met zware ontstekingswaarden en hoge koorts. Anderhalve week in het Erasmus gelegen maar aangezien ik nergens meer op reageerde moest de keus gemaakt worden om mijn dikke darm te verwijderen. Toen met spoed geopereerd in het Ijsselland Ziekenhuis en een stoma gekregen. Ik vond dat echt verschrikklijk maar er was geen andere keus. Ik heb daarna vrij snel de knop omgezet voor mijn gezin en ik kreeg de mogelijkheid om pouch aan te laten leggen zodra ik voldoende was hersteld. Vorig jaar juni heb ik de herstel operatie gehad, heel blij mee maar ook wel echt weer een zware operatie en lange hersteltijd.
In november groen licht gekregen van mijn chirurg om te proberen weer zwanger te worden en in maart was ik zwanger. Tot op heden gaat het redelijk, heel veel last gehad van misselijkheid en een onrustige buik. Voor de komende maanden is het afwachten hoe het gaat, misselijkheid kan blijven en ook een darmafsluiting behoort nog tot de opties maar dat hoop ik niet.
Maar nu was mijn vraag zijn hier toevallig vrouwen die zwanger zijn geweest met een pouch of nu zwanger zijn en hun ervaring willen delen? Ik kan tot opheden echt heel weinig informatie vinden over een zwangerschap met een pouch ( op het pouchforum staan een aantal verhalen uit 2008) en ook in het ziekenhuis (Erasmus en IJsselland) is er weinig informatie beschikbaar. Ik mag altijd contact opnemen met de artsen maar ik zou graag informatie ontvangen van vrouwen die daadwerkelijk ook een zwangerschap hebben gehad met een pouch.
Alvast bedankt voor het lezen.

Kiro
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: jejunostomie
Ziekenhuis: AMC Amsterdam/VUAmsterdam
Geslacht: Vrouw

Re: Zwanger na aanleg pouch

Berichtdoor Kiro » di 13 jul 2021, 10:35

Hoi Judith,
Gefeliciteerd met je zwangerschap. De colitis heeft je al heel veel ellende gegeven.
Ik weet weinig van een pouch en helemaal niet in combinatie met een zwangerschap.
Helaas komen hier weinig actieve leden. Stomaatje heeft ook een besloten Facebook groep. Dat is een hele actieve groep en mogelijk zal je daar meer antwoorden krijgen als je je verhaal daar ook doet. Succes Loes

Judith
Geslacht: Niet opgegeven

Re: Zwanger na aanleg pouch

Berichtdoor Judith » wo 14 jul 2021, 8:39

Bedankt voor reactie, ik zal daar ook eens rondvragen.

Terug naar “Vragen mbt operatie en aanleg/ophef stoma”