stomaforum.nl

corset

Hier kunnen mensen uit de verpleging en verzorging hun vragen en opmerkingen kwijt. Reclame alleen toegestaan bij sponsoring!

Moderators: eliene, suus, Chiara

inabolks
Geslacht: Niet opgegeven

corset

Berichtdoor inabolks » ma 6 aug 2012, 13:41

Een cliënt van ons wil graag weer een corset dragen, het corset met de bandjes over de schouders, weet iemand hoe je aan dit corset met opening komt???

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: corset

Berichtdoor Purple » ma 6 aug 2012, 20:09

Wat voor korset bedoelt bedoelt de cliënt precies?
Ik draag zelf bijvoorbeeld weleens een korset die je gewoon draagt als kledingstuk. Ik doe alleen de touwtjes aan de onderkant wat losser zodat het zakje wat meer ruimte heeft voor de rest heb ik er geen aanpassingen aan.
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

inabolks

Berichtdoor inabolks » ma 6 aug 2012, 21:40

Mw heeft een flinke breuk, een gewone breukband gaat bij haar altijd dubbel zitten in de rug.
Ze heeft een holle rug.
Vroeger droeg ze altijd een corset , ze denkt dat misschien deze ook voldoende steun geeft voor de breuk.
Ik zelf heb geen ervaring met corsetten, maar een vroegere client had deze met haakjes die je aan de zijkant dicht doet en een opening aan de voorkant voor het zakje.
Maar helaas leeft deze mw. niet meer en kan ik dit niet navragen.

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Leeftijd: 29
Contacteer:

Berichtdoor Purple » di 7 aug 2012, 20:24

Ik zou overleggen met de stomaverpleegkundige of chirurg aangezien mevrouw een flinke breuk heeft is het verstandig als er in het echt even meegekeken wordt. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de breuk verergerd. Wie weet is er met een simpele aanpassing wel een oplossing voor het dubbelvouwen van de breukband (de leverancier die hem aan heeft gemeten kan ook naar een oplossing kijken). Of geeft de stomaverpleegkundige ook wel groen licht voor dat korset.

Succes!

Groetjes Purple
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

Gast

Berichtdoor Gast » wo 8 aug 2012, 11:20

bedankt voor je reactie!
Helaas is de stomaverpleegkundige niet erg klantvriendelijk, we vragen haar wel maar moeten elke keer tevergeefs op antwoord wachten.
Dat ze een flinke breuk heeft, weet arts en stomaverpl.
Ik had de stille hoop dat er iemand was op dit forum, die een oplossing weet voor deze vraag.

Chiara
Moderator
Moderator
Soort stoma of techniek: Ileo
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Eigenaresse
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: CU
Stoma (opgeheven) sinds: 12 mei 2010
Ziekenhuis: Ikazia
Stomaverpleegkundige: Wie er beschikbaar is.

Berichtdoor Chiara » wo 8 aug 2012, 14:01

Nou zeg, wat een patient-onvriendelijke behandeling is dit. Een svk behoort nou samente werken met MDL-arts en chirurg dus ik zou dit zeer zeker opnemen met een van beide.

Succes met hopenlijk goed resultaat voor client.
Je kunt niet alles hebben waarvan je houd maar als je maar houd van dat wat je hebt.

lidy
Bestuur
Bestuur
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Leeftijd: 56
Contacteer:

Berichtdoor lidy » vr 10 aug 2012, 10:08

Oke, dus de breuk is bekend. Blijkbaar heeft uw cliënt er niet al te veel last van waardoor het niet geopereerd wordt. Als uw cliënt dat juist wel zou willen is het misschien raadzaam om een second opinion aan te vragen bij een van de academische ziekenhuizen. Daar zitten de meeste kennis en vaardigheid op dit gebied.

Als een breukband "dubbelgaat" zal de leverancier van de breukband mee moeten kijken hoe het zo moet worden veranderd dat dit euvel niet meer plaatsvind. Desnoods moet er een instrumentenmaker bij komen die ook in staat is korsetten te maken. Daar kan dan mee worden overlegd hoe en wat.

Natuurlijk heeft u gehoopt dat deze vraag hier op het forum al ooit eens gesteld was en u zo een pasklaar antwoord kon krijgen die de situatie van uw cliënt oploste. Helaas. U stelt een vraag die hier in de afgelopen 6 jaar nog niet is gesteld. Vandaar dat alle lieve lotgenootjes meedenken en met tips komen in de hoop dat u dan weet welke weg u op kan gaan.

Laat ons vooral weten hoe dit wordt opgelost zodat wij die kennis weer kunnen delen als er weer iemand deze vraag stelt.

Carolien
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ..

Berichtdoor Carolien » vr 10 aug 2012, 19:46

Hallo Ina,

Deze vraag kun je ook stellen bij de stoma-vereniging, daar staat op de site dat het blijven dragen van een corset geen probleem is, maar dat er vaak wel een aanpassing in het corset nodig is. Je zou dan kunnen denken aan een goed zittend corset dat wordt aangepast door een naaister op de plaats van de stoma en het zakje.

Een gewoon damescorset is veel minder stevig dan een breukband, dus ik vraag mij af of dit de oplossing is. Voor vermaken van een corset kijk eens bij ; riadelverlingerie.nl

En ik ben het met Lidy eens dat een breukband goed aangemeten dient te worden en niet dubbel mag vouwen, eventueel kan er met baleinen gewerkt worden. Mijn advies is om de leverancier van de breukband te bellen en te vragen wat in dit geval het beste is om te doen.

Gast

Berichtdoor Gast » zo 12 aug 2012, 21:56

bedankt voor de reacties!
Hier kunnen we mee verder! ThAnKsS

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 36
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 20 aug 2012, 18:18

Ik heb ook een holle rug (en hele korte buik wat het extra lastig maakt, en ook een breuk) en indien je een machtiging van de stomaverpleegkundige hebt, kan de leverancier een breukband bij je thuis op komen meten. Bij mij is de originele band helemaal aangepast naar mijn lichaam en zijn er aan de zijkanten en achterkant ronde vormen (inkepingen) gemaakt waardoor hij niet meer dubbelklapt. Daarnaast heb ik nu een breukband van het merk Basco, waar baleinen inzitten op 4 verschillende plekken. Deze kun je er ook uithalen en dus plaatsen waar je ze wel lekker vindt zitten. Ik heb de twee aan de achterkant laten zitten wat voor extra versteviging zorgt bij het niet omkrullen bij de rug. Deze is er ook nog eens in het zwart. In draag ze dagelijks en ben erg tevreden. Wie weet is dat ook een idee?

Succes!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Terug naar “Professionals”