stomaforum.nl

pr4obleem met thuiszorg over tijdsduur hulp

Hier kunnen mensen uit de verpleging en verzorging hun vragen en opmerkingen kwijt. Reclame alleen toegestaan bij sponsoring!

Moderators: eliene, suus, Chiara

Lowitje
Geslacht: Niet opgegeven

pr4obleem met thuiszorg over tijdsduur hulp

Berichtdoor Lowitje » zo 8 jan 2012, 9:38

Welke (gediplomeerde) verpleegster is bereid mij te helpen met het volgende: Door thuizorgmedewerkster wordt 1 uur opgegeven als werktij voor het aanbrengen/verwisselen van een huidplak/stomazakje en het spoelen van de rectumwond met nacl 0,9% 100 ml.
Ik heb echter maximaal 18 minuten genoteerd per keer en na het zelf verwisselen van de huidplak/stomazak slechts 8 minuten voor het spoelen. Gebruikt wordt een capsule van 100 ml en een canule, geleverd door Medi Reva. Thuiszorg stelt aan CAK dat de opgegeven tijd van 2 x 30 minuten correct is !!!Ik zoek een deskundige welke voor het CAK een verklaring kan (en wil) geven dat de door thuiszorg opgegeven tijd van 60 minuten per behandeling te veel is en maximaal .... kan duren. In afwachting Wim Nieste

Peggy
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Slow transit colon
Stoma (opgeheven) sinds: 18 jan 2011
Ziekenhuis: ZOL Genk
Stomaverpleegkundige: Marjos Franck
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: pr4obleem met thuiszorg over tijdsduur hulp

Berichtdoor Peggy » ma 9 jan 2012, 8:32

Hoi Wim,

Normaal, krijg je toch 1x per week/1x per maand een lijst waarop je moet tekenen voor welke zorg je ontvangen heb?
Als de thuiszorg medewerker een uur heeft en maar 18min gebruikt, zou het ze ook netjes staan er maar een 20min te declareren.
Als het CIZ je een indicatie geeft van 1uur voor wondzorg/stomazorg (vp catagorie) wil niet zeggen dat de thuiszorgmedewerker deze ook MOET gebruiken, deze hebben dan wel een uitloop voor als er onverhoopt complicaties optreden (lekkage o.id.) en ze langer tijd nodig hebben, dan kunnen ze deze zonder problemen van betalingen gebruiken. Maar dan nog, ze mogen alleen de tijd declareren die ze gebruiken.

Het CAK stuurt alleen rekeningen naar wat gedeclareerd is, die zullen het (excuus me taal) worst wezen wat iemand declareerd, zolang het maar binnen de CIZ valt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, zo werkt het in ieder geval hier voor de thuiszorg

Groetjes Peg

Wouter
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Meest agressieve vorm van Hirschsprung
Ziekenhuis: MST Enschede, Erasmus MC
Stomaverpleegkundige: Niet nodig
Geslacht: Man
Leeftijd: 27
Contacteer:

Berichtdoor Wouter » zo 10 feb 2013, 12:49

Peggy schreef:Hoi Wim,

Normaal, krijg je toch 1x per week/1x per maand een lijst waarop je moet tekenen voor welke zorg je ontvangen heb?
Als de thuiszorg medewerker een uur heeft en maar 18min gebruikt, zou het ze ook netjes staan er maar een 20min te declareren.
Als het CIZ je een indicatie geeft van 1uur voor wondzorg/stomazorg (vp catagorie) wil niet zeggen dat de thuiszorgmedewerker deze ook MOET gebruiken, deze hebben dan wel een uitloop voor als er onverhoopt complicaties optreden (lekkage o.id.) en ze langer tijd nodig hebben, dan kunnen ze deze zonder problemen van betalingen gebruiken. Maar dan nog, ze mogen alleen de tijd declareren die ze gebruiken.

Het CAK stuurt alleen rekeningen naar wat gedeclareerd is, die zullen het (excuus me taal) worst wezen wat iemand declareerd, zolang het maar binnen de CIZ valt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, zo werkt het in ieder geval hier voor de thuiszorg

Groetjes Peg

Als medewerker van de thuiszorg kan ik dit bovenstaande verhaal bevestigen als waar.
En Peggy, dat heb je netjes uitgelegd :)
Stomadrager en 3IG-er in één.

Thea1012
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben gehuwd met een man die 28 jaar ouder is en na endeldarm kanker een stoma heeft gekregen
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Endeldarmkanker
Ziekenhuis: Maasstadziekenhuis
Leeftijd: 42

Berichtdoor Thea1012 » di 11 jun 2013, 21:08

Wouter schreef:
Peggy schreef:Hoi Wim,

Groetjes Peg

Als medewerker van de thuiszorg kan ik dit bovenstaande verhaal bevestigen als waar.
En Peggy, dat heb je netjes uitgelegd :)

Ook wij hebben toen problemen gehad met de uren, wij zeiden zo veel tijd en de verpleegster maakte er veel meer van, ik verzorgde me man zijn kateter en waste hem en ze vulde dat ook in haar papieren, toen heb ik het aan gegeven bij de wondconsulent en mocht toen alles zelf doen, de wond is nog steeds niet dicht trouwens, ik vond het zo oneerlijk dat ze meer tijd invulde terwijl ze die tijd niet werkte heb daar ook niet voor getekend.

lidy
Bestuur
Bestuur
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Leeftijd: 56
Contacteer:

Berichtdoor lidy » wo 12 jun 2013, 9:23

En daarom is transparantie en assertieve "patienten" zooooooooooooo belangrijk!!! Zo kan er veel bezuinigd worden....

Maar de andere kant moet hier ook belicht: als er 1 uur is geindiceerd en er is (bijvoorbeeld door complicaties of lekkages) 3 uur of meer per dag nodig... of zelfs een oproepkracht.... dan zou het netjes zijn als dit ook gedeclareerd kan worden....

Of: de mantelzorger neemt het over en wordt dan netjes in de boeken als: mantelzorger neemt zin/pgb over en krijgt een mantelzorgcomplimentje (1x per jaar)..... gebeurd helaas ook niet, of na veel trammelant

Terug naar “Professionals”