stomaforum.nl

spoelen via de achterkant

Hier kunnen mensen uit de verpleging en verzorging hun vragen en opmerkingen kwijt. Reclame alleen toegestaan bij sponsoring!

Moderators: eliene, suus, Chiara

gast
Geslacht: Niet opgegeven

spoelen via de achterkant

Berichtdoor gast » zo 25 okt 2009, 11:30

hallo
ik werk via de thuiszorg bij een client die al 32 jaar een stoma heeft nu doet zij al zeker 15 jaar bij de stomazuster haar achterkant laten spoelen nu de laatste jaar lukte dat niet meer en heeft de chirurg haar darm geschrapt om het aangekoekte slijm te verwijderen deze operatie is een maand of 7 geleden gebeurt daarna moest zij elke 14 dagen gespoeld worden en dit doen ze nu thuis ze gebruiken hiervoor alleen maar een klein spuitje met water mijn client zegt dat dat nooit goed kan zijn omdat het in het ziekenhuis altijd anders ging maar ze blijven zeggen dat het wel zo moet maar nu is de boel van achteren weer verstopt en zal ze weer naar de chirurg moeten is er een methode of handigheidje om dit te voorkomen en op een andere manier te spoelen
alvast bedankt voor de moeite

jacqueline
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma (dubbelloops)
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: hyperplastische/adenomateuse polyposis
Ziekenhuis: UMC Radboud
Stomaverpleegkundige: Ellen
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 63

Re: spoelen via de achterkant

Berichtdoor jacqueline » zo 25 okt 2009, 14:55

Hallo

Ik moet iedere week van achteren spoelen, omdat er ontlasting zit. Dit komt door de overloop van de stoma(dubbelloops ileostoma). Als ik dit niet doe, wordt het op een gegeven moment zo'n grote harde bal ontlasting dat de arts hem er bijna niet uit krijgt.
Eerst heb ik dit een tijdje gedaan door een klysma te zetten. Nadat de laatste keer de ontlasting eruit is gehaald spoel ik met water. Er wordt een flacon gevuld met lauwwarm water. Deze wordt er met een katheter ingebracht door op de flacon te knijpen. De inhoud is 750ml.
Ik zal hierbij doorgeven wat en waar ik dit bestel.
REPRX Reprob klysma starter set plus bets.nr. EURPR`102
Bijbehorende canules en slang doos van 10 st., best.nr. EURPR103
Besteld bij Hoogland medeical in Oss

Hopelijk heb je er iets aan. Veel succes

Groetjes
Jacqueline
Wie goed doet, goed ontmoet!

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 36
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 26 okt 2009, 12:31

ik kan niet veel toevoegen aan de goede info van jacqueline :D
is het een dubbelloops ileostoma wat je cliënt heeft? ik heb op dit moment alleen nog een stompje, en spoel dit met een klein spuitje om de dag. maar toen ik nog een dubbelloops ileostoma had spoelde ik mijn dikke darm met een grote zak met water die ik door middel van een canule in liet lopen, ik weet niet meer precies hoeveel, ik denk een liter. vaak deed ik er ook zout of kamille bij zodat de darm rustig blijft en niet ging ontsteken.
zo te horen is idd alleen dat kleine spuitje veel te weinig!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Ann
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma

Berichtdoor Ann » ma 26 okt 2009, 14:47

Wat erg, met de chirurg overleggen wat de mogelijkheid is voor iets anders?

Ingrid3B
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Ingrid3B » za 31 okt 2009, 7:46

gast schreef:hallo
ik werk via de thuiszorg bij een client die al 32 jaar een stoma heeft nu doet zij al zeker 15 jaar bij de stomazuster haar achterkant laten spoelen nu de laatste jaar lukte dat niet meer en heeft de chirurg haar darm geschrapt om het aangekoekte slijm te verwijderen deze operatie is een maand of 7 geleden gebeurt daarna moest zij elke 14 dagen gespoeld worden en dit doen ze nu thuis ze gebruiken hiervoor alleen maar een klein spuitje met water mijn client zegt dat dat nooit goed kan zijn omdat het in het ziekenhuis altijd anders ging maar ze blijven zeggen dat het wel zo moet maar nu is de boel van achteren weer verstopt en zal ze weer naar de chirurg moeten is er een methode of handigheidje om dit te voorkomen en op een andere manier te spoelen
alvast bedankt voor de moeite

Hallo, tja ikzelf spoel ook (dagelijks) maar met een irrigator, een electische pomp, daar wordt een liter water (of 2 net zoveel als je hebben kunt),in rustig gelijkmatig tempo ingebracht en daarna komt het er weer uit en neemt de darminhoud mee, (alles bijelkaar ben je ongeveer een uurtje bezig).
Ik weet dat er ook andere vormen van spoelen zijn, maar daar kan een stomaverpleegkundige je ook prima over informeren.
Groetjes, en sterkte

Terug naar “Professionals”