stomaforum.nl

Vraag over urostoma

Hier kunnen mensen uit de verpleging en verzorging hun vragen en opmerkingen kwijt. Reclame alleen toegestaan bij sponsoring!

Moderators: eliene, suus, Chiara

Sanne
Geslacht: Niet opgegeven

Vraag over urostoma

Berichtdoor Sanne » vr 28 nov 2008, 21:46

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik werk als verpleegkundige bij de thuiszorg. Ik heb een cliënte met MS en zij heeft een supra pubis katheter. Artsen hebben haar vertelt dat zij ooit een urostoma moet, maar dat dit nog niet direct noodzakelijk is.
Nu is zij benieuwd naar hoe het is om een urostoma te hebben. Heeft er iemand ervaring mee? Hoe was het herstel na de operatie? Zijn jullie achteraf "blij" dat het gebeurt is of juist niet?
Alvast bedankt voor de informatie, namens mijn cliënte.

Groetjes Sanne

cathy

Berichtdoor cathy » za 29 nov 2008, 10:07

Hallo Sanne,

Er zijn meer manieren om een urinestoma te hebben.
Ik heb een Indiana Pouch. Dit betekent dat mijn blaas losgekoppeld is van de plasbuis en er is een uitgang gemaakt van mijn blindedarm naar de navel. Vandaaruit leeg ik mijn urinereservaar met een catheter.

De operatie is heftig, maar daarna ben je (ik althans) alleen maar blij dat je b.v. niet meer incontinent bent, met alle gevolgen vandien.
Ook had ik altijd urinewegonstekingen met nierbekkenonstekingen en dit is echt geen lolletje.
Dus kortom, ondanks dat ik wel wat complicatie heb gehad ben ik voor 90% tevreden met mijn stoma.

Als je nog meer vragen hebt mag je ze altijd stellen..
Sterkte en sukses voor je patient. BbBb90

fijn weekend
cathy

s_miranda

Berichtdoor s_miranda » di 2 dec 2008, 11:05

Hallo Sanne,

Ik zelf heb een bricker stoma, een stukje dunne darm gebruiken ze hiervoor en de urine leiders worden op dat stukje darm weer vast gemaakt, het enigste nadeel is dat je een zakje op je buik draagt maar daar heb ik zelf geen problemen mee, ik heb zelf heel snel een infectie.
Ik heb geen spijt dat ik het uro stoma heb.