stomaforum.nl

Vraag over urostoma

Hier kunnen mensen uit de verpleging en verzorging hun vragen en opmerkingen kwijt. Reclame alleen toegestaan bij sponsoring!

Moderators: eliene, suus, Chiara

Sanne
Geslacht: Niet opgegeven

Vraag over urostoma

Berichtdoor Sanne » vr 28 nov 2008, 21:46

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik werk als verpleegkundige bij de thuiszorg. Ik heb een cliënte met MS en zij heeft een supra pubis katheter. Artsen hebben haar vertelt dat zij ooit een urostoma moet, maar dat dit nog niet direct noodzakelijk is.
Nu is zij benieuwd naar hoe het is om een urostoma te hebben. Heeft er iemand ervaring mee? Hoe was het herstel na de operatie? Zijn jullie achteraf "blij" dat het gebeurt is of juist niet?
Alvast bedankt voor de informatie, namens mijn cliënte.

Groetjes Sanne

cathy

Berichtdoor cathy » za 29 nov 2008, 10:07

Hallo Sanne,

Er zijn meer manieren om een urinestoma te hebben.
Ik heb een Indiana Pouch. Dit betekent dat mijn blaas losgekoppeld is van de plasbuis en er is een uitgang gemaakt van mijn blindedarm naar de navel. Vandaaruit leeg ik mijn urinereservaar met een catheter.

De operatie is heftig, maar daarna ben je (ik althans) alleen maar blij dat je b.v. niet meer incontinent bent, met alle gevolgen vandien.
Ook had ik altijd urinewegonstekingen met nierbekkenonstekingen en dit is echt geen lolletje.
Dus kortom, ondanks dat ik wel wat complicatie heb gehad ben ik voor 90% tevreden met mijn stoma.

Als je nog meer vragen hebt mag je ze altijd stellen..
Sterkte en sukses voor je patient. BbBb90

fijn weekend
cathy

s_miranda

Berichtdoor s_miranda » di 2 dec 2008, 11:05

Hallo Sanne,

Ik zelf heb een bricker stoma, een stukje dunne darm gebruiken ze hiervoor en de urine leiders worden op dat stukje darm weer vast gemaakt, het enigste nadeel is dat je een zakje op je buik draagt maar daar heb ik zelf geen problemen mee, ik heb zelf heel snel een infectie.
Ik heb geen spijt dat ik het uro stoma heb.

Als je nog vragen hebt stel ze gerust.

Groetjes Miranda

Gast

Berichtdoor Gast » do 4 dec 2008, 16:19

Ik weet niet welk stoma mijn cliënte precies zou krijgen. Ik weet ook niet of ze dat zelf al weet.
Maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties! Ik ga het doorgeven aan mijn cliënte.

Groetjes Sanne

p-tje

Berichtdoor p-tje » za 6 dec 2008, 11:30

Hoi Sanne %whoe*
ik heb sinds 2003 een bricker stoma (dus met zakje)
van te voren een continent stoma (dus catheteriseren via een gaatje in de buik)
Vind de bricker een uitkomst,ik heb juist NOOIT geen infecties meer.
Zeker is het wennen,het zakje,maar er is een goed kwalitatief leven mee mogelijk ;)T
Vooral 's nachts is het een uitkomst omdat je vast zit aan een nachtzak hoef je dus nooit je warme bedje meer uit :)
Groetjes P-tje HaNdKiSs#

idalina
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: urinestoma (bricker)
Leeftijd: 56

Berichtdoor idalina » za 6 dec 2008, 15:17

Hoi SAnne,Ik heb 5 jaar lang een suprabischecath. gehad enheb sinds april een brickerstoma.En ik zal je zeggen ik wil niet meer terug wil.Want het is veel makkelijker dan de subrabischecath. en je hebt het allemaal zelf in de hand.En veel minder last van ontstekingen.Ik mocht kiezen of een bricker of een Indiana poch maar dat zag ik niet zo zitten want dan moet je weer cathetriceren en dat zag ik niet meer zitten.Dit bevalt me erg goed. ;)Tgroetjes Idalina

Gast

Re: Vraag over urostoma

Berichtdoor Gast » do 19 feb 2009, 17:48

Hallo Sanne, %^CRo

Ik heb geen MS, maar een andere neurologische ziekte waardoor ik verkeerde plas/aandrangssignalen kreeg. Ik werd steeds incontinenter en liep de hele dag met aandrang..Het enige waar mijn leven om draaide, was die wc. Afschuwelijk !!

In april 2006 heb ik een stoma aan laten leggen, een stoma die uitsteekt uit het lichaam (de Bricker stoma). Ik heb het geluk gehad dat er geen complicaties zijn opgetreden tijdens en na de operatie. Het is zonder meer een grote ingreep en je moet er voor 100% achter staan, want dat is goed voor je verwerkingsproces en het herstel na de operatie. Je psyche heeft daar veel mee te maken, ook hoe je het gaat integreren in je leven.

Ik heb 5 jaar de tijd genomen voor mijn verwerkingproces. Ik ben begonnen met lid te worden vd Ned. Stomavereniging. Dat kost nu 23,- per jaar en daarbij hoort het verenigingsblad ‘Vooruitgang’. Dat maakt je al wat bekend met zaken rondom stoma. Daarnaast heb ik iemand thuis gehad vd bezoekdienst vd Stomavereniging en heb ik gepraat met iemand met een urinestoma., heb op bijeenkomsten vd Stomavereniging gepraat met mensen die al een stoma hadden en ben naar een landelijke bijeenkomst vd Stomavereniging geweest waar Workshops waren over stoma-aangelegenheden (lezing met vragen stellen) .Ik heb met een stomaverpleegkundige geoefend met materialen. Ik heb al voor de operatie gekozen welk systeem voor mij het meest praktisch was. Pas na de operatie kon ik voor een bepaald soort materiaal kiezen, naar gelang de conditie van de buikhuid. Dit lijkt allemaal veel, maar 7,5 jaar geleden ben ik heel aarzelend begonnen en vond het idee van een stoma te erg voor woorden. Maar ik ben meer en meer aan het idee gaan wennen en meer gaan praten en vooral goed gaan luisteren.

Op internet kan je veel informatie vinden over het hele wel en wee rondom de operatie Als je client geen internet heeft, laat haar dan veel praten met ervaringsdeskundigen (mensen met urinestoma), iemand uit de wijkverpleging die ervaring heeft met urostoma’s. Mijn huisarts reageerde met ‘een stoma is erg hoor’. Maar hoe een patient een stoma ervaart is subjectief en afhankelijk van vele factoren. Het is belangrijk door welke oorzaak iemand een stoma krijgt. Kun je erover nadenken (een luxe situatie) of moet het je leven redden in een onverwachte operatie, waarbij je niet of nauwelijks de tijd krijgt aan het idee te wennen (meestal erg moeilijk voor patient). Hoe is je lichaamsbeeld.? Kun je een stoma op je buik accepteren ? Dat je buik niet meer gaaf is? En het litteken vd operatie? Bij mij loopt het litteken van schaambeen tot navel.

Tot slot, ik ben nog iedere dag blij met mijn stomaatje .Ik heb mijn bewegingsvrijheid terug, Het hannesen met incontinentiemateriaal was een grote belasting voor me als rolstoelgebruiker en het is een zegen dat die ellende voorbij is ! GrTi)- De verzorging vd stoma (afhankelijk van o.a materiaal, systeem of huidproblemen), bij mijzelf om de 3 dagen, heb ik ervoor over. Als je voor een stoma met opvangzakjes kiest, kan je weleens lekkage krijgen. Ik ga daar heel luchtig mee om. Ik vind het hebben van een stoma normaal en zo gaa ik en mensen om me heen ermee om. Dat het niet beladen is, dank ik aan o.a. een goede voorbereiding..

Ik ben bereid om met je client te praten als ze dat wil, want het is toch niet niks, een stoma. Ik ben bereikbaar op urostoma@live.nl
Groetjes, Anja

quote="Sanne"]Hallo allemaal,

Ik heb even een vraag. Ik werk als verpleegkundige bij de thuiszorg. Ik heb een cliënte met MS en zij heeft een supra pubis katheter. Artsen hebben haar vertelt dat zij ooit een urostoma moet, maar dat dit nog niet direct noodzakelijk is.
Nu is zij benieuwd naar hoe het is om een urostoma te hebben. Heeft er iemand ervaring mee? Hoe was het herstel na de operatie? Zijn jullie achteraf "blij" dat het gebeurt is of juist niet?
Alvast bedankt voor de informatie, namens mijn cliënte.

Groetjes Sanne[/quote]

lidy
Bestuur
Bestuur
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 56
Contacteer:

Berichtdoor lidy » do 19 feb 2009, 18:36

Waarom worden jullie hier geen lid? :D

Gast

Berichtdoor Gast » za 21 feb 2009, 16:02

ik heb me net geregisttreed. nu maar wachten op het wachtwoord ;)T

p-tje

Berichtdoor p-tje » zo 22 feb 2009, 9:47

Tot het grote moment aan breekt.............
alvast welkom !-

Terug naar “Professionals”