stomaforum.nl

psychische begeleiding bij het krijgen van een stoma

Hier kunnen mensen uit de verpleging en verzorging hun vragen en opmerkingen kwijt. Reclame alleen toegestaan bij sponsoring!

Moderators: suus, eliene

eveline
Geslacht: Niet opgegeven

psychische begeleiding bij het krijgen van een stoma

Berichtdoor eveline » wo 23 jan 2008, 17:46

Ik als leerling- verpleegkundige ben aan het verdiepen over de psychische begeleiding bij het krijgen van een stoma.
Hierbij zou ik graag jullie ervaringen en belevingen te weten willen komen.

Graag zie ik ook de verschillen tussen iemand die zich er op heeft kunnen voorbereiden en mensen die na een ok wakker werden en opeens een stoma hebben.

Je luistert eerst: wat wil hij, waar maakt hij zich zorgen om. Om zijn stoma, zijn levensbedreigende ziekte, of wat anders? Bestaan er onduidelijkheden? Dan leer je de patiënt met het stoma omgaan. Zo komt er ruimte voor de psychische verwerking. Praktische vragen zijn zelden een probleem. De psychische kant van stomazorg is veel lastiger.’
Wat verwachten jullie van de verpleging?

Groetjes Eveline

©frevaro

Re: psychische begeleiding bij het krijgen van een stoma

Berichtdoor ©frevaro » do 24 jan 2008, 1:03

eveline schreef:Je luistert eerst: wat wil hij, waar maakt hij zich zorgen om. Om zijn stoma, zijn levensbedreigende ziekte, of wat anders? Bestaan er onduidelijkheden? Dan leer je de patiënt met het stoma omgaan. Zo komt er ruimte voor de psychische verwerking. Praktische vragen zijn zelden een probleem. De psychische kant van stomazorg is veel lastiger.’

Groetjes Eveline

Ik was op de hoogte dat ik een tijdelijk stoma zou krijgen en evt een vast stoma.Ik werd wakker na de operatie en vroeg aan de verpleegkundige op recouver waar mijn stoma zat links of rechts.Zij zei dat die links zat toen wist ik dus dat het vast stoma zou zijn.Dit gegeven vond ik onder geschikt belang aan het andere was ik het kwaadaardige uit mijn lichaam kwijt ,dus "toekomst".
De eerste drie dagen heb je bijna geen benul dat je leeft ivm de morfine.
joepie dat was trippen BlOnD
na drie dagen begin je weer een beetje te leven en werd ik door een leerling stomaverpleegkundige op gevangen en dat deed ze met overgave en liefde.
Zij heeft me die dagen door de eerste hobbels van mijn stoma heen gedragen als of het de gewoonste zaak van de wereld was dat ik stoma had.
Die nuchterheid bij haar en de acceptatie van mijzelf binnen die paar dagen hebben mij gebracht waar ik nu ben.Ik kan mij voorstellen dat een ander hier anders op reageert maar ik had eigenlijk op de recouver al besloten dat het stoma bij mij hoort en van mij is, ik was mijn anus kwijt maar had daar een ander speeltje voor terug :lol: .Ieder nadeel heeft ook zijn voordelen.
Ik moet zeggen dat de andere verpleegkundige op de afdeling ook lief en medelevend waren maar met Ellen had ik een speciale band een echte stomaband. :mrgreen:
Eigenlijk de psychische verwerking begint pas als je uit het ziekenhuis bent en thuis op je eigen aangewezen bent.Bij het eind gesprek wat je krijgt in het ziekenhuis met de stomazuster proberen ze je daar een beetje op voor te bereiden.
Je probeert zo goed en kwaad jezelf daar doorheen te slepen gezamelijk met je partner.Zolang het allemaal een beetje goed gaat dan is er weinig aan de hand maar zodra je hobbels ervaart zoals het niet kunnen slapen omdat de pijn bestrijding nog niet helemaal top is gaat dit tenkoste van je emotinele stabieliteit.Ik heb er wat afgejankt.Het lullige is dat je partner je probeert te helpen maar het ook allemaal niet weet maar haar rete best doet om het je naar je zin te laten hebben.Met alle gevolgen van dien want die knapt een half jaar later af omdat ze zo bezig is geweest om zich groot te houden .
Ik weet niet of je daar iets aan hebt , misschien dat je mensen daar op voor kunt bereiden , maar de partners zijn meestal de vergeten groep zij zouden misschien tijdens de ziekenhuis dagen van de patient meer aandacht moeten krijgen op wat ze te wachten staat.

het is mijn relaas maar ik ben me ervan bewust dat het voor een andere ervarings deskundige een heel ander verhaal kan zijn.100 personen 100 ervaringen en waarschijnlijk alle 100 verschillend.

mvrgr ernst

chaincap
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Stoma (opgeheven) sinds: 18 jun 2005
Ziekenhuis: IJsselland Capelle a/d IJssel
Stomaverpleegkundige: ??
Geslacht: Man
Leeftijd: 83

Berichtdoor chaincap » do 24 jan 2008, 12:14

Hoi mijn verhaal kun je hier lezen in de hoop dat je er iets mee kunt en veel suc6 met je studie.

http://www.chaincap.web-log.nl/
alles zeggen mag, alles doen is niet mogelijk.

Dido

Re: psychische begeleiding bij het krijgen van een stoma

Berichtdoor Dido » do 24 jan 2008, 20:23

eveline schreef:Ik als leerling- verpleegkundige ben aan het verdiepen over de psychische begeleiding bij het krijgen van een stoma.
Hierbij zou ik graag jullie ervaringen en belevingen te weten willen komen.

Graag zie ik ook de verschillen tussen iemand die zich er op heeft kunnen voorbereiden en mensen die na een ok wakker werden en opeens een stoma hebben.

Je luistert eerst: wat wil hij, waar maakt hij zich zorgen om. Om zijn stoma, zijn levensbedreigende ziekte, of wat anders? Bestaan er onduidelijkheden? Dan leer je de patiënt met het stoma omgaan. Zo komt er ruimte voor de psychische verwerking. Praktische vragen zijn zelden een probleem. De psychische kant van stomazorg is veel lastiger.’

Groetjes Eveline

Hoi Eveline,

Ik heb sinds 14 september 2007 een definitief colostoma. Ik wist vooraf dat ik die zou krijgen, ik had dus niet `opeens' een stoma. Omdat ik kanker had ben ik mij eerst gaan afvragen hoe mijn kwaliteit van leven zou zijn na de ingreep. Ik ben eerst gaan zoeken naar hoe te leven met een stoma, en hoe te leven zonder anusspier. Vooral over het laatste vond ik maar mondjesmaat informatie, dat was tamelijk frustrerend. Wat betreft de stoma kwam ik eerst uit bij de stomavereniging en pas later op dit forum. Juist op dit forum zijn er mensen die dezelfde ingreep hebben ondergaan als ikzelf en daar goed mee kunnen leven. Niemand anders heeft mij daarover zo goed kunnen informeren.

Vervolgens ben ik mij gaan voorbereiden op de operatie.
Waar mijn stomaverpleegkundige en ook de andere behandelaars nogal verbaasd over waren was dat ik mij zo goed mogelijk op de operatie wou voorbereiden en daar veel vragen over had. Niemand had daar echt antwoord op. Ik ben mij maar gaan voorbereiden op basis van mijn eigen boerenverstand. Dus flink wandelen en de bekkenbodemspieren extra oefenen.

De ingreep zelf ik mij enorm meegevallen. De stoma had even moeite om op gang te komen, dat was alles. Psychisch had ik geen moeite met de stoma, gewoon een kwestie van vaak bekijken, beseffen dat ik naar mijn eigen lichaam aan het kijken was, en dat went al heel snel. In mijn geval ben ik zo ook omgegaan met mijn dichtgenaaide kont.

Tsja, hoe ging het dan met de verpleging?
Wat mij opviel is dat er maar weinig verpleegkundigen zich echt kunnen verplaatsen in de positie van de patient. Dat heeft mij echt verbaasd. Bepaalde bewegingen waren voor mij moeilijk en moesten langzaam worden uitgevoerd. Daar had de verpleegkundige op dat moment geen begrip voor en deed een poging de beweging te forceren. Toen heb ik echt even stevig van mij afgebeten.
Wat ik dus verwacht van de verzorging en verpleging is dat zij zich goed kunnen verplaatsen in de positie van de patient. Veel verpleegkundigen zouden van dit forum heel veel kunnen leren. Jammer dat dat te weinig gebeurd.

grtn en succes met je opleiding,

Dido

Lin
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: omgeving van
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 44

Berichtdoor Lin » di 29 jan 2008, 9:27

hallo eveline,

mijn partner heeft totaal onverwacht een blijvend ileostoma gekregen. de bedoeling was een pouch met evt een tijdelijk stoma, dus vantevoren hebben we het helemaal niet over stoma's gehad met de chirurg. ik heb begrepen dat als het de bedoeling is dat je een stoma krijgt, je vantervoren veel info krijgt. zodat diegene zo goed als mogelijk is weet wat er hem/haar staat te gebeuren (kan je nooit helemaal weten natuurlijk)

wat wij erg hebben gemist, is die info en nazorg. ons is verder niets verteld, en echt pas vlak voor hij ontslagen zou worden uit het iekenhuis, heeft een verpleegster de moeite genomen hem te leren zijn stoma te verzorgen. en dat vind ik heel erg. ik weet niet of de nazorg in andere iekenhuizen beter is, maar ik zou willen dat het hele begeleidingstraject voor je een stoma krijgt, er ook is of gaat komen voor mensen die totaal onverwacht wakker worden met een stoma. en inderdaad ook de partner meer overal bij betrekken, betere uitleg over hoe of wat als de geopereerde partner mee naar huis mag, wat er geregeld moet of kan worden etc. nu, na 4 jaar, moeten we nog steeds zelf uitzoeken wie we kunnen benaderen voor hulp o.i.d, terwijl het veel fijner zou zijn als ons dat eens verteld word door verpleging o.i.d, of als we eens niet alles zelf hoeven regelen, maar dat ons dat stukje uit handen zou kunnen worden genomen.

hopelijk heb je hier wat aan, als je nog vragen hebt, horen we het wel

xxx
Linda, 31 jaar, mama van 2 geweldige kids.
Vrouw van Cock die een ileo stoma heeft.

*Hoe donker het soms ook is, het wordt vanzelf weer een keertje licht*

©frevaro

Berichtdoor ©frevaro » di 29 jan 2008, 11:08

Lin schreef:hallo eveline,

mijn partner heeft totaal onverwacht een blijvend ileostoma gekregen. de bedoeling was een pouch met evt een tijdelijk stoma, dus vantevoren hebben we het helemaal niet over stoma's gehad met de chirurg. ik heb begrepen dat als het de bedoeling is dat je een stoma krijgt, je vantervoren veel info krijgt. zodat diegene zo goed als mogelijk is weet wat er hem/haar staat te gebeuren (kan je nooit helemaal weten natuurlijk)

wat wij erg hebben gemist, is die info en nazorg. ons is verder niets verteld, en echt pas vlak voor hij ontslagen zou worden uit het iekenhuis, heeft een verpleegster de moeite genomen hem te leren zijn stoma te verzorgen. en dat vind ik heel erg. ik weet niet of de nazorg in andere iekenhuizen beter is, maar ik zou willen dat het hele begeleidingstraject voor je een stoma krijgt, er ook is of gaat komen voor mensen die totaal onverwacht wakker worden met een stoma. en inderdaad ook de partner meer overal bij betrekken, betere uitleg over hoe of wat als de geopereerde partner mee naar huis mag, wat er geregeld moet of kan worden etc. nu, na 4 jaar, moeten we nog steeds zelf uitzoeken wie we kunnen benaderen voor hulp o.i.d, terwijl het veel fijner zou zijn als ons dat eens verteld word door verpleging o.i.d, of als we eens niet alles zelf hoeven regelen, maar dat ons dat stukje uit handen zou kunnen worden genomen.

hopelijk heb je hier wat aan, als je nog vragen hebt, horen we het wel

xxx

Oei Lin wat een fout ziekenhuis . Bij mij stond dag 1 al in het teken van het begeleiden van een stoma patient naar het eigen verzorgen van de stoma.
Ook voor die tijd in het gesprek met de chirurg heeft hij alle scenarios met ons doorgenomen , tijdelijkstoma , vaste stoma en eventueel gevolgen hiervan.bescadiging van de urineweg zenuwen en de geslachtdrift zenuwen.

ik ben hier heel blij mee geweest dat de chirurg en stoma verpleegkundige me daar mee hebben geholpen.

groetjes ernst

Lin
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje

Berichtdoor Lin » di 29 jan 2008, 11:13

bij ons heeft de chirurg het alleen gehad over de pouch, en ook alle risico's van de operatie. hij heeft een tijdelijk stoma wel genoemd, maar er verder niets over uitgelegd. terwijl het verder een hele lieve, menselijke man was. goed om te horen dat het er zo niet overal aan toegaat.

xxx

©frevaro

Berichtdoor ©frevaro » di 29 jan 2008, 11:23

Lin schreef:bij ons heeft de chirurg het alleen gehad over de pouch, en ook alle risico's van de operatie. hij heeft een tijdelijk stoma wel genoemd, maar er verder niets over uitgelegd. terwijl het verder een hele lieve, menselijke man was. goed om te horen dat het er zo niet overal aan toegaat.

xxx

Wij zijn in het Lukas in Apeldoorn afd 6 zuid heel goed opgevangen door het verpleegkundig personeel van deze afdeling en vooral door de stoma verpleegkundige . Ellen een schat van een meid en zeer betrokken.zij heeft mij ingeleid in de donkere wereld van de stoma :mrgreen:
het is zo belangrijk dat die eerste opvang goed is .

groetjes ernst %whoe*

Dido

Berichtdoor Dido » di 29 jan 2008, 12:02

Hoi Eveline,

Even ter aanvulling:
Ik ben behandeld in het AMC. De info over de risico's en de operatie was tamelijk summier, dr. Slors is een uitmuntend chirurg, maar in beginsel niet zo'n prater.
Ik had al gelezen dat er aan tijdelijke stoma's, pouches en dat soort gedoe behoorlijk grote risico's kleven. Dat bij mij de stoma definitief was, daar zat ik niet zo mee.
De begeleiding door de stomaverpleegkundigen is wel heel erg goed geregeld op het AMC. Prima informatie vooraf, goede begeleiding kort na de operatie, en keurige nazorg. Zij hebben mij ook gewezen op stomaatje.nl , en ik ben ze daar nog steeds dankbaar voor.

%whoe*
Dido

Jaime

Berichtdoor Jaime » di 29 jan 2008, 12:20

[font=Comic Sans MS]Ik ben ook goed begeleid in het Lukas ziekenhuis Apeldoorn!
Ook goede informatie van de stomaverpleegkundige gehad (Esther) Ellen ken ik ook, en is ook erg enthousiast!

Voor mijn operatie heb ik heel veel aan stomaatje.nl gehad, heb veel en vaak foto's van stoma's bekeken om aan het idee te wennen. Toen ik mijn eigen stoma zag viel het reuze mee en was heel blij dat hij niet zo groot was en er mooi uitzag!
Tijdens de opname, na de operatie, ben ik heel goed begeleid, (ook op 6 zuid Ernst!)

Het heeft mij enorm geholpen dat ik voor mijn operatie goed geinformeerd was over hoe en wat van de stoma.

Groetjes, %whoe*
Jaime
[/font]

©frevaro

Berichtdoor ©frevaro » di 29 jan 2008, 12:29

Jaime schreef:[font=Comic Sans MS]Ik ben ook goed begeleid in het Lukas ziekenhuis Apeldoorn!
Ook goede informatie van de stomaverpleegkundige gehad (Esther) Ellen ken ik ook, en is ook erg enthousiast!

Voor mijn operatie heb ik heel veel aan stomaatje.nl gehad, heb veel en vaak foto's van stoma's bekeken om aan het idee te wennen. Toen ik mijn eigen stoma zag viel het reuze mee en was heel blij dat hij niet zo groot was en er mooi uitzag!
Tijdens de opname, na de operatie, ben ik heel goed begeleid, (ook op 6 zuid Ernst!)

Het heeft mij enorm geholpen dat ik voor mijn operatie goed geinformeerd was over hoe en wat van de stoma.

Groetjes, %whoe*
Jaime
[/font]

Esther heeft voor mij de eerste bestelling gedaan bij combicare,ik loop haar nog wel eens tegen het lijf ze woont bij mij in de buurt :mrgreen: ook een toffe meid

groetjes ernst ;)

Jaime

Berichtdoor Jaime » di 29 jan 2008, 12:40

[font=Comic Sans MS]Wat leuk!! [/font] <:)>

%whoe*

Lin
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje

Berichtdoor Lin » di 29 jan 2008, 13:34

mijn partner is ook in het amc geopereerd. hij had een hele lieve stomaverpleegkundige, ze heeft wel veel met hem gepraat over andere dingen (problemen en onbegrip van collega's vooral, waar hij erg mee zat) maar over het stoma zelf heeft ze vrij weinig verteld. dat vind ik wel raar, al heeft ze hem wel goed geholpen met zijn negatieve ervaringen op het werk te verwerken. heel fijn, maar ze had hem echt meer stoma begeleiding moeten geven in mijn ogen. maar misschien (hopelijk) staat ons verhaal op zich, en is het allemaal in het algemeen heel goed geregeld (zoals bij de andere verhalen)

xxx

anne m.

Berichtdoor anne m. » wo 30 jan 2008, 21:52

Hallo,

over dit onderwerp staat ook info bij het topic ""klinische les" , kijk maar.

lidy
Bestuur
Bestuur
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Leeftijd: 60
Contacteer:

Berichtdoor lidy » do 31 jan 2008, 9:45

Terug naar “Professionals”