stomaforum.nl

Luchtvorming

Hier kunnen mensen uit de verpleging en verzorging hun vragen en opmerkingen kwijt. Reclame alleen toegestaan bij sponsoring!

Moderators: eliene, suus, Chiara

Kim Tromp
Geslacht: Niet opgegeven

Luchtvorming

Berichtdoor Kim Tromp » vr 12 okt 2007, 9:20

Hallo,

ik ben stomaverpleegkundige en heb van de week een patientje gezien van 6 jaar die veel last heeft van ballooning, waardoor zijn zakje in de nacht als het ware eraf ploft. Zijn moeder moet nu dus elke nacht op staan om het zakje te ontluchten. Hij heeft het ééndelig met duo filter geprobeerd, maar vind het ééndeling systeem niet fijn.
Kan iemand mij vertellen welke materialen/filters erom bekend staan om veel lucht te resorberen? of andere tips geven?

Met vriendelijke groet,

Kim Tromp

joost
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Leeftijd: 44
Contacteer:

Re: Luchtvorming

Berichtdoor joost » vr 12 okt 2007, 16:12

Kim Tromp schreef:Hallo,

ik ben stomaverpleegkundige en heb van de week een patientje gezien van 6 jaar die veel last heeft van ballooning, waardoor zijn zakje in de nacht als het ware eraf ploft. Zijn moeder moet nu dus elke nacht op staan om het zakje te ontluchten. Hij heeft het ééndelig met duo filter geprobeerd, maar vind het ééndeling systeem niet fijn.
Kan iemand mij vertellen welke materialen/filters erom bekend staan om veel lucht te resorberen? of andere tips geven?

Met vriendelijke groet,

Kim Tromp

Ballooning is inderdaad een vervelend probleem.

Ik gebruik esteem synergy van convatec en wat ik wel afentoe doe als mijn zakje gaat blazen is het Filter licht samen knijpen en even tussen mijn vingers rollen. Het lijkt dan afentoe of de gaatjes in de kunstof niet goed open staan waardoor de lucht er niet uit kan.

Verder eigenlijk de standaard dingen, in de gaten houden wat er gegeten is als er veel ballooning optreed.
Een paar zaken die bij mij echt veel luchtzakken op leveren zijn...
koolzuurhoudende dranken. ( ik drink tegenwoordig nauwlijks nog
koolzuurhoudend.
Sterk gekruid eten.
En als ik weer eens niet zonder me in te houden voorbij de schep zelf uw zak vol met snoep aanbiedingen voorbij gelopen ben wordt ik ook gestraft met een hoop lucht. Blijkbaar door de hoeveelheid suikers.

Het is niet leuk voor het patientje, maar misschien zou de moeder van dit patientje eens een dagboek bij kunnen houden en daarna experimenteren met voeding wanneer het erger en minder erg is.

Wat ook erg scheelt is zorgen dat het filter niet onder te veel lagen kleding zit. Bepaalde boxer shorts hebben het elastiek precies op de hoogte van mijn filter en daar krijg ik dus ook luchtzakken van.

danielle

Berichtdoor danielle » vr 12 okt 2007, 16:45

[font=Comic Sans MS]Overdag gebruik ik de midi zakjes van coloplast assura, 2 delig. Maar omdat ik 's nachts ook veel last heb van lucht gebruik ik een maxi zakje.
Hier kan net wat meer in, vaak red ik het net tot de ochtend, maar dan staat hij ook wel helemaal bol.
[/font]

auraxia

Berichtdoor auraxia » za 13 okt 2007, 10:34

Joost geeft al aan het er op te letten wat er gegeten wordt wat gasvorming kan veroorzaken.
Zo kunnen de koolsoorten en ajuin ook voor meer gasvorming zorgen.

Groetjes,
Sandra

Terug naar “Professionals”