stomaforum.nl

klinische les

Hier kunnen mensen uit de verpleging en verzorging hun vragen en opmerkingen kwijt. Reclame alleen toegestaan bij sponsoring!

Moderators: eliene, suus, Chiara

Mandy
Geslacht: Niet opgegeven

klinische les

Berichtdoor Mandy » di 18 sep 2007, 13:36

Hallo allemaal,

Ik ben leerling-verpleegkundige en werk in een algemeen ziekenhuis.
Over een paar maanden houd ik een klinische les, en het onderwerp dat ik gekozen heb is stomazorg.
Vanuit mijn opleiding gezien ga ik het vooral hebben over de begeleiding van patienten die een stoma gaan krijgen en/of hebben gekregen.
En over de verpleegkundige zorg die hierbij hoort, en dan doel ik vooral op de zorg die in het ziekenhuis wordt gegeven.
Ik zou graag van mensen met ervaring met een stoma willen weten wat zij belangrijk vinden dat ik in deze les naar voren breng.
Waar bent U tegenaan gelopen, heeft U gemist in de begeleiding of juist als erg prettig ervaren. Wat is belangrijk wat leerling-verpleegkundigen goed wordt aangeleerd.
Ik kijk uit naar reacties..
Alvast bedankt!

groetjes mandy

anne m.

klinische les

Berichtdoor anne m. » di 18 sep 2007, 17:25

Hallo,

door de site en het forum te lezen kan je al heel wat kennis vergaren, maar ik wil even iets toevoegen of herstellen. Dit staat niet echt op deze site, maar op de site van het stoma- incontinentie-congres. Dat heb je wrs al gelezen, want dat is voor verpleegsters. Maar daarin staat dat de verpleging de patient zo snel mogelijk moet leren zelf het stoma te verzorgen. Ik ben het daar niet mee eens, ik was zelf heel blij dat ik in het begin niets hoefde te doen en zelfs niet hoefde te kijken (en dat heb ik hier bij meerderen gelezen, kussen op je hoofd en zo). Mijn stomaverpleegkundige gaf me de tijd en wachtte tot ik er zelf toch wel nieuwsgierig naar werd en eraan toe was me over mijn begin-angst en afkeer heen te zetten. Als ze dat geduld niet had opgebracht , was ik waarschijnlijk pas veel later aan mijn stoma gewend, want als ze me, uit haast, eerder had gedwongen, dan had het een bron van angst kunnen worden.

sterkte met je les,
Anne M.

danielle

Berichtdoor danielle » di 18 sep 2007, 21:03

Ik vind geduld ook een heel belangrijk iets... vooral het geduld tijdens het accepteren van de stoma.
In het ziekenhuis vond ik het altijd erg prettig als er tijd werd genomen om de stoma te verzorgen, en uitleg kreeg waarom iemand iets deed.

Tijdens mijn hele periode in het ziekenhuis had ik 2 mensen die ik vragen kon stellen over mijn stoma en materialen (nu is ze ook de stomaverpleegkundige) dat was ook prettig. Op de ic was dit trouwens niet... Maar ze kwam wel vaak kijken.

In het ziekenhuis is mijn vriend ook erg betrokken bij de verzorging en accptatie, dat is heel belangrijk vindt ik.

shirley

Berichtdoor shirley » vr 5 okt 2007, 15:58

Wat ik heel belangrijk vind is dat de familie betrokken wordt bij het accepteren van de stoma.
De stomaverpleegkundige vroeg aan mijn man en ouders of ze het fijn vonden om bij de stomazorg eens te komen kijken zodat hun ook wisten hoe het er uitzag.
Mijn man en moeder vonden het erg prettig maar mijn vader vond dat maar eng en heeft het niet gezien (maar dat is niet erg).
Wat ik ook als prettig ervaarde was dat ik alles op mijn eigen tempo mocht doen om de stoma te accepteren en vooral omdat het met spoed aangelegd was en ik pas van de stoma afwist toen ik weer wakker werdt uit de narcose.
Ook heel belangrijk is de rust om de stomazorg heen, leg alles op een rustige manier uit en doe het stap voor stap, en laar de patient ook allerlei materialen zien voor de zorg rondom de stoma, en laar de patient allerlei spulletjes bevoelen en ervaren.
Dat bevoelen en ervaren vondik erg belangrijk want zo kan je een keuze maken welk materiaal je fijn en makkelijk vind.

Liefs Shirley

broederwim

klinische les

Berichtdoor broederwim » ma 2 sep 2013, 1:45

Als verpleegkundige met een stoma ga ik aan mijn IC collega's binnenkort een klinische les geven.
Wat dienen volgens jou verpleegkundigen te weten omtrent een stoma of waar ben je tegenaan gelopen tijdens jouw ziekenhuisverblijf? Ik neem het graag mee in mijn les
Dank je wel voor de reactie

broederwim

klinische les

Berichtdoor broederwim » ma 2 sep 2013, 1:48

Binnenkort ga ik als IC verpleegkundige met een stoma een klinische les geven over stomazorg. Wat dienen verpleegkundigen volgens jou te weten over stomazorg zowel fysiek als psychisch? Wat zijn jouw ervaringen in het ziekenhuis? Ik neem deze graag mee in mijn les opdat bij ons de kwaliteit van zorg verbetert

Zilverui89
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: Colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: 'Proud' Owner. 01-10-2012 / 30-09-2013
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Totaal ruptuur na bevalling...
Stoma (opgeheven) sinds: 01 okt 2012
Ziekenhuis: UMCG
Stomaverpleegkundige: Niet meer nodig
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: klinische les

Berichtdoor Zilverui89 » ma 2 sep 2013, 10:01

Hoi Wim!

Een goed en leuk initiatief! Allereerst veel succes met je voorbereidingen!

Waar ik tegenaangelopen ben; materiaalkeus. Beter gezegd geen keus. Wat het voorkeursmerk is van het ziekenhuis moest ik het mee doen. Pas door tips van medestomaatjes er achter gekomen dat er veel meer beschikbaar is. Ben zelf gaan uitvogelen wat goed voor mij werkte.

Groet, Sylvia
Stomaatje tot de schijt ons dood!

juttertje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: recidive anale prolaps, endeldarm geen elasticiteit en gevoel meer, kringspier geen spanning meer en uitgerekt. Incontinentie. Verzakte darm drukt op blaas.
Ziekenhuis: Vu Amsterdam,Gemini Den Helder
Stomaverpleegkundige: Aida, Gemeni Ziekenhuis
Leeftijd: 64

Berichtdoor juttertje » ma 2 sep 2013, 11:41

Hoi Wim,

Heel goed initiatief... FRCDu^^&

De verpleegkundigen moeten de verschillende soorten stoma's kunnen herkennen( ileo, colo etc)
en ook verschil tussen tijdelijke en definitieve stoma te kennen.
Weten welke materialen er bestaan ( in grote lijnen dan).

Ook weten dat stoma's bij alle leeftijden voor kunnen komen en verschillende oorzaken kan hebben (darmziektes, kanker, mechanisch etc)

Kunnen omgaan met patienten waarvan het zelfbeeld een flinke klap heeft gehad. Een benadering met humor kan ook helpen.

Niet gehaast zijn, maar tijd vrijmaken om samen met de patient de stoma te verzorgen indien mogelijk.
Vaak heeft een patient nog nooit een stoma gezien, was er soms niet op voorbereid en dat is best heftig..

Niet aarzelen om de stomaverpleegkundige van het ziekenhuis er bij te roepen.

Zelf heb ik het goed getroffen met de verpleegkundigen en is er steeds met me meegedacht (heb een zeer slechte handfunctie) om het juiste materiaal en systeem te vinden.
Toen ik uit de operatiekamer kwam zat er een tweedelig systeem op met een leegbaar zakje, waar ik dus totaal niet mee om kon gaan.

Succes met de voorbereiding van je lessen!
Je weet pas hoe sterk je bent
als sterk zijn de enige keuze is die je hebt.

broederwim

Berichtdoor broederwim » di 3 sep 2013, 17:01

Hoi Juttertje
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Veel onderwerpen had ik zelf ook al, maar nog even stil staan bij de materialen etc had ik zelf overgeslagen, maar is zekers van belang en niet vergeten de humor.
Ga er mee aan de slag
Groet
Wim

degoedeg50
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileo stoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ben ikzelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 01 jan 2011
Ziekenhuis: nvt
Stomaverpleegkundige: nvt
Contacteer:

Berichtdoor degoedeg50 » di 3 sep 2013, 18:55

Hoy Wim,

Zelf heb ik veel huidproblemen gehad,misschien een aandachtspunt voor svk om eerder een dermatoloog erbij te halen .
Wordt vaak ng even dit proberen en dat proberen ,
Ook veel lekkage s ,maar daar word wel veel aandacht aan besteed.

Gr. GERDA

Janny
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Darmperforaties als complicatie bij kanker (choriocarcinoom) Stoma gekregen in oktober 2012
Stoma (opgeheven) sinds: 07 mar 2016
Ziekenhuis: stoma gekregen in het LUMC
Stomaverpleegkundige: Spaarneziekenhuis
Leeftijd: 44

Berichtdoor Janny » di 3 sep 2013, 20:06

Hallo Wim,

Ik heb mijn stoma onverwachts gekregen en was er dus niet op voorbereid. De eerste maanden heb ik niet zelf mijn stoma kunnen verzorgen en heb 'm ook niet kunnen zien. Nu heb ik 3 maanden op de IC gelegen en daar heeft voorlichting natuurlijk niet de eerste prioriteit maar toen ik na 4 maanden naar het revalidatiecentrum ging wist ik niets over stoma's. Ik had ook helemaal geen voorlichtingsmateriaal gekregen en eerlijk is eerlijk, ik stond er ook nog niet voor open.

Het punt van mijn verhaal: voor patienten zoals ik zou het goed zijn als er voorlichtingsmateriaal meegegeven wordt. Ofwel aan de patient of aan de partner of naaste familie, zodat wanneer de behoefte aan info ontstaat dit makkelijk te vinden is. Ook denk ik dat het geen kwaad kan als verpleegkundigen er bij stil staan dat een patient mischien niet om info vraagt omdat hij of zij er psychisch nog niet aan toe is.

Succes
Janny
Het leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt (John Lennon)

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: Colonstoma en dubbelloops ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben t zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Hardnekkige fistels met steeds terugkerende abcessen, wat ontstaan is doordat er in 10 jaar tijd een hoop gepruts is en een simpele diagnose over t hoofd is gezien, groot abces gemist.
Nu diagnose overactieve bekkenbodem,daardoor aansturings problemen darmen en eindelijk de juiste behandeling.(hoop ik)
STC waarvoor nu een dubbelloop ileostoma, als dit goed gaat over ongeveer een jaar wordt de dikke darm en colostoma verwijderd en krijg ik een eindstandige ileostoma.
Stoma (opgeheven) sinds: 11 jul 2013
Ziekenhuis: Proctoskliniek,Meander
Stomaverpleegkundige: Noor vd Broek
Leeftijd: 30

Berichtdoor Essie » di 3 sep 2013, 23:32

Ik sluit mij aan bij de rest van mijn collega's! :)

Ik wil nog toevoegen dat het fijn zou zijn dat de verpleging een lijn heeft in de basis verzorging van stoma's, zodat de patient in het begin niet meteen allerlei verschillende meningen te horen krijgt en dus niet meer weet wat het juiste is ;)T hihi (het is natuurlijk ook persoonlijk maar in het begin is rechtlijnig beter)
Zelf ervaren hoewel ik al veel had gelezen en opgezocht over stoma's!

Ook ik vindt humor belangrijk en het is belangrijk om de eerste dagen met de stoma de tijd in het verzorgen samen met de patient te nemen, ik had een hele rustige dame en die was superlief en liet mij ook een btje mijn gang gaan dit was erg prettig!
In plaats van dat iemand het snel snel doet en uit je handen trekt!

Ik zou toch al is dat per persoon verschillend, zeggen dat ze het zelf verzorgen van de stoma moeten aanmoedigen daar heeft de patient later baat bij.Nogmaal het is per persoon verschillend sommige mensen kunnen t niet of niet aan.

Succes met de les

Groetjes Essie %^zoen(

Blijf in jezelf geloven, blijf vechten en geef niet op!!!

Zilverui89
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: Colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: 'Proud' Owner. 01-10-2012 / 30-09-2013
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Totaal ruptuur na bevalling...
Ziekenhuis: UMCG
Stomaverpleegkundige: Niet meer nodig
Leeftijd: 28
Contacteer:

Berichtdoor Zilverui89 » wo 4 sep 2013, 8:49

Essie schreef:Ik zou toch al is dat per persoon verschillend, zeggen dat ze het zelf verzorgen van de stoma moeten aanmoedigen daar heeft de patient later baat bij.Nogmaal het is per persoon verschillend sommige mensen kunnen t niet of niet aan.

Ik lag op de kraamafdeling met mn pas aangelegde stoma. Deed de verzorging vanaf de eerste keer zelf. Verpleging vertikte het om te helpen!!!... En ik had geen idee wat ik precies moest doen... Heb me gered, maar vond het ronduit triest de begeleiding.
Stomaatje tot de schijt ons dood!

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: Colonstoma en dubbelloops ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben t zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Hardnekkige fistels met steeds terugkerende abcessen, wat ontstaan is doordat er in 10 jaar tijd een hoop gepruts is en een simpele diagnose over t hoofd is gezien, groot abces gemist.
Nu diagnose overactieve bekkenbodem,daardoor aansturings problemen darmen en eindelijk de juiste behandeling.(hoop ik)
STC waarvoor nu een dubbelloop ileostoma, als dit goed gaat over ongeveer een jaar wordt de dikke darm en colostoma verwijderd en krijg ik een eindstandige ileostoma.
Stoma (opgeheven) sinds: 11 jul 2013
Ziekenhuis: Proctoskliniek,Meander
Stomaverpleegkundige: Noor vd Broek
Leeftijd: 30

Berichtdoor Essie » wo 4 sep 2013, 10:34

Wow Zilverui,

Dat vindt ik echt belachelijk dat ze je niet begeleiden?Heb je daar een klacht over in gediend?Want ze kunnen toch niet verwachtten dat je t maar zelf uitzoekt?
Ik heb vanaf dag 1 mee geholpen, vond de eerste keer eng met de hechtingen maar toen ik daar overheen was ging t prima was nog een btje voorzichtig.En al gauw op dag 2 of 3 deed ik t zelf wilde dat ook graag, geen zin in thuiszorg. :)

Respect voor je dat je t zo goed hebt gedaan! ;)T

Groetjes Essie %^zoen(

Blijf in jezelf geloven, blijf vechten en geef niet op!!!

Terug naar “Professionals”