stomaforum.nl

Ervaringsverhalen gezocht

Hier kunnen studenten hun vragen en opmerkingen kwijt, en oproepjes voor bijvoorbeeld enquêtes en onderzoek. Reclame alleen toegestaan bij sponsoring!

Moderators: eliene, suus, Chiara

Floor UvH
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Floor UvH » wo 31 dec 2014, 13:27

Mijn naam is Floor van Pernis en voor mijn afstudeeronderzoek aan de Universiteit voor Humanistiek ben ik op zoek naar ervaringsverhalen uit de medische praktijk.

Het onderzoek is gericht op gezamenlijke besluitvorming (ook wel ‘shared decision making’ / SDM). SDM is een proces waarbij de arts gezien wordt als expert op het gebied van medische mogelijkheden en de patiënt op het gebied van persoonlijke waarden en voorkeuren. Door al deze informatie uit te wisselen en te overleggen komen arts en patiënt vervolgens tot een beslissing waar ze allebei achter staan.

Misschien weet u dat gezamenlijke besluitvorming in theorie wordt aangemerkt als het ideaal. In de behandelkamer blijkt het echter niet altijd goed te lukken. Met mijn onderzoek wil ik een bijdrage leveren aan het bevorderen van SDM in de medische praktijk. Om dat te kunnen doen wil ik eerst aan de hand van ervaringsverhalen laten zien waarom het de ene keer wel en de andere keer niet lukt om samen een beslissing te nemen.

U zou me geweldig helpen als u bereid bent uw verhaal over een medische keuze die u hebt moeten maken voor me op papier te zetten.

• Wie bent u? (leeftijd, geslacht, wat vindt u belangrijk in het leven)
• Voor welke medische keuze kwam u te staan? (bijvoorbeeld een keuze tussen
verschillende behandelingsopties of een keuze tussen wel of niet behandelen)
• Hoe verliep het gesprek dat u met uw arts voerde over deze keuze? (wat werd er
besproken, wie was er aan het woord, en was er bijvoorbeeld genoeg tijd voor het
gesprek)
• Wat vond u van het gesprek?
• Hoe bent u uiteindelijk tot een keuze gekomen en wie heeft deze keuze genomen? (het
kan heel goed dat u het prettiger vond om de keuze aan de arts te laten) Welk
argument woog voor u het zwaarst?
• Hoe kijkt u achteraf terug op het besluitvormingsproces?

Ik heb juist patiëntenorganisaties om hulp gevraagd omdat medische casuïstiek meestal gericht is op de medisch-technische kan van de zaak en voor een deel voorbij gaat aan het perspectief van de individuele patiënt. Ik besef me dat mijn oproep vraagt om persoonlijke verhalen. Graag wil ik u ervan verzekeren dat ik uw bijdrage respectvol en vertrouwelijk zal behandelen. In mijn onderzoeksverslag zal alles geanonimiseerd worden.

Uw bijdrage en vragen kunt u sturen naar fm.van.pernis@gmail.com

Hartelijk bedankt,

Floor van Pernis

juttertje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: recidive anale prolaps, endeldarm geen elasticiteit en gevoel meer, kringspier geen spanning meer en uitgerekt. Incontinentie. Verzakte darm drukt op blaas.
Stoma (opgeheven) sinds: 01 okt 2012
Ziekenhuis: Vu Amsterdam,Gemini Den Helder
Stomaverpleegkundige: Aida, Gemeni Ziekenhuis
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 66

Re: Ervaringsverhalen gezocht

Berichtdoor juttertje » wo 31 dec 2014, 19:06

Hoi Floor,

Heb een mailtje naar je gestuurd.
Op 19 januari ga ik een 'praktijkopdracht' uitvoeren in het AMC en dan hoor je nog hoe dat gegaan is. innocentttt
Je weet pas hoe sterk je bent
als sterk zijn de enige keuze is die je hebt.

Floor UvH
Geslacht: Niet opgegeven

Re: Ervaringsverhalen gezocht

Berichtdoor Floor UvH » vr 8 mei 2015, 13:16

Beste leden en bezoekers van het stomaforum,

Inmiddels heb ik genoeg gegevens kunnen verzamelen voor mijn onderzoek en komt bovenstaande oproep te vervallen.

Iedereen die bereid is geweest een bijdrage te leveren, ben ik bijzonder dankbaar.

Floor

Terug naar “Studenten”