stomaforum.nl

Ontluchting stomazakjes

Hier kunnen studenten hun vragen en opmerkingen kwijt, en oproepjes voor bijvoorbeeld enquêtes en onderzoek. Reclame alleen toegestaan bij sponsoring!

Moderators: eliene, suus, Chiara

Mariskaatje
Geslacht: Niet opgegeven

Ontluchting stomazakjes

Berichtdoor Mariskaatje » vr 18 apr 2008, 12:39

Laten wij ons eerst voorstellen: wij zijn studenten van Fontys Hogescholen te Eindhoven en volgen het onderdeel Medische technologie. Wij willen een onderzoek instellen naar de overlast van het lekken (door overdruk in het opvangsysteem) van ileo- en colostoma’s. Een lekkage is enorm vervelend en vooral wanneer dit ’s nachts gebeurt.
Door middel van deze enquête willen wij u vragen een aantal vragen te beantwoorden die betrekking hebben op het onderwerp. Het zou heel fijn zijn als u mee zou willen doen om zo ons onderzoek op weg te helpen. U kunt het formulier invullen en per mail terugsturen naar of hier posten in het forum.
In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor uw tijd.

1. Bent u man of vrouw?

2. Wat is uw leeftijd?

3. Draagt u een ileostoma of een colostoma? En is dit tijdelijk of definitief?

4. Hoe lang bent u stomadrager?

5. Gebruikt u een één- of tweedelig opvangsysteem? Van welke firma is het opvangsysteem?

6. Heeft u last van losrakende huidplaten door overdruk in het opvangsysteem, met alle gevolgen van dien?

7. Gebeurt dit ’s nachts (liggend) of overdag (zittend/staande posities), beide of nooit? En zo ja, hoe vaak ongeveer? (Als u ‘nooit’ invult, doorgaan naar vraag 9.)

8. Heeft u zelf een oplossing voor dit probleem bedacht? Wat voor oplossing is dat dan?

9. Heeft u andere lekkages dan van het soort beschreven bij vraag 6, en zo ja, waardoor ontstaan deze lekkages?

10. Heeft u door lekkages veel last van huidirritaties?

11. Let u op uw voeding om lucht in de darmen zo veel mogelijk tegen te gaan?

12. Om de hoeveel dagen verwisseld u het opvangsysteem?

13. Heeft u nog andere opmerkingen waarvan u denkt dat deze van belang zijn voor ons onderzoek?

Nogmaals, hartelijk bedankt voor uw tijd, namens alle projectleden van dit onderzoek.

frans
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ben de eigenaar
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: endeldarmkanker
Stoma (opgeheven) sinds: 08 dec 2005
Ziekenhuis: catharina Eindhoven
Stomaverpleegkundige: Hanny en Dorethe.
Geslacht: Man
Leeftijd: 72

Berichtdoor frans » vr 18 apr 2008, 13:35

Hoi Marisca,

Ik heb het ingevuld en een mail naar je toegestuurd,
succes met de opleiding.

gr,Frans. ;)T
Frans is helaas overleden, zie topic in memoriam

Jaime

Berichtdoor Jaime » vr 18 apr 2008, 16:36

[font=Comic Sans MS]Hoi,

Ik heb het ook ingevuld en per mail naar je toegezonden.

Succes!

Groetjes,
Jaime
[/font]

©frevaro

Berichtdoor ©frevaro » zo 20 apr 2008, 21:36

ook ingevuld en verstuurd veel succes ermee

gr ernst GrTi)-

Judith

Berichtdoor Judith » zo 20 apr 2008, 23:04

Ingevuld en per mail opgestuurd! Succes! Groet Judith

chaincap
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Stoma (opgeheven) sinds: 18 jun 2005
Ziekenhuis: IJsselland Capelle a/d IJssel
Stomaverpleegkundige: ??
Geslacht: Man
Leeftijd: 81

Berichtdoor chaincap » ma 21 apr 2008, 12:13

Ingevuld en per mail gestuurd.

Veel succes met jullie studie.

CC
alles zeggen mag, alles doen is niet mogelijk.

Mariskaatje

Berichtdoor Mariskaatje » wo 14 mei 2008, 18:53

Heel erg bedankt voor de reacties! Het zijn er helaas nog niet zo veel als wij gehoopt hadden. Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om jullie collega stoma dragers ook de enquete in willen laten vullen?

Groetjes Mariska

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » vr 16 mei 2008, 12:02

ik zal hem een dezer dagen ook invullen :D
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 40

Re: Ontluchting stomazakjes

Berichtdoor Mooseje » za 26 feb 2011, 13:01

Mariskaatje schreef:Laten wij ons eerst voorstellen: wij zijn studenten van Fontys Hogescholen te Eindhoven en volgen het onderdeel Medische technologie. Wij willen een onderzoek instellen naar de overlast van het lekken (door overdruk in het opvangsysteem) van ileo- en colostoma’s. Een lekkage is enorm vervelend en vooral wanneer dit ’s nachts gebeurt.
Door middel van deze enquête willen wij u vragen een aantal vragen te beantwoorden die betrekking hebben op het onderwerp. Het zou heel fijn zijn als u mee zou willen doen om zo ons onderzoek op weg te helpen. U kunt het formulier invullen en per mail terugsturen naar , of hier posten in het forum.
In ieder geval alvast hartelijk bedankt voor uw tijd.

1. Bent u man of vrouw? Vrouw

2. Wat is uw leeftijd? 28 jaar________________________________________________________________________

3. Draagt u een ileostoma of een colostoma? En is dit tijdelijk of definitief? Een definitief ileostoma.________________________________________________________________________

4. Hoe lang bent u stomadrager?
1 jaar en bijna 9 maanden

5. Gebruikt u een één- of tweedelig opvangsysteem? Van welke firma is het opvangsysteem? Een eendelig systeem van Coloplast, namelijk de Sensura Convex Light.

6. Heeft u last van losrakende huidplaten door overdruk in het opvangsysteem, met alle gevolgen van dien? Sinds ik de Convex Light gebruik niet meer.________________________________________________________________________

7. Gebeurt dit ’s nachts (liggend) of overdag (zittend/staande posities), beide of nooit? En zo ja, hoe vaak ongeveer? (Als u ‘nooit’ invult, doorgaan naar vraag 9.) Nu gelukkig bijna nooit meer!________________________________________________________________________

8. Heeft u zelf een oplossing voor dit probleem bedacht? Wat voor oplossing is dat dan? Het gaan gebruiken van een Convex Light plak, waardoor het stoma iets naar buiten wordt gedrukt. ________________________________________________________________________

9. Heeft u andere lekkages dan van het soort beschreven bij vraag 6, en zo ja, waardoor ontstaan deze lekkages? Vroeger had ik wel eens lekkages als gevolg van het eten van bepaald voedsel, bijv. frites of nootjes. De nootjes gingen dan onder de plak zitten met lekkage als gevolg en van frites werd mijn ontlasting zo dik dat de plak dit niet kon houden.

10. Heeft u door lekkages veel last van huidirritaties?
In het verleden wel gehad, nu gelukkig niet meer.________________________________________________________________________

11. Let u op uw voeding om lucht in de darmen zo veel mogelijk tegen te gaan? Nee, doe ik eigenlijk nooit.

12. Om de hoeveel dagen verwisseld u het opvangsysteem? Iedere dag of soms zelfs twee keer per dag. ________________________________________________________________________

13. Heeft u nog andere opmerkingen waarvan u denkt dat deze van belang zijn voor ons onderzoek? Wellicht is het vergelijken van situaties van mensen met een zelfde soort stoma mogelijk. Ik heb namelijk het idee dat mensen met een ileo bijv. vaak dezelfde klachten ervaren. ________________________________________________________________________

Nogmaals, hartelijk bedankt voor uw tijd, namens alle projectleden van dit onderzoek.
Niks te danken ;)
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

Terug naar “Studenten”