Berichtdoor karen v l » di 27 nov 2007, 16:23
Hallo,
Hieronder een overzicht van de resultaten van mijn onderzoek:
Korte samenvatting van de resultaten uit het online onderzoek over de kwaliteit van informatievoorziening op websites van ziekenhuizen en klinieken
De online vragenlijst is ingevuld door 109 personen:
• Gemiddelde leeftijd: 37,5 (van 17 tot 81 jr)
• 37% mannen; 63% vrouwen
• In het afgelopen jaar gemiddeld 6 keer in een ziekenhuis/kliniek geweest
• 53% heeft binnenkort een afspraak in een ziekenhuis/kliniek
• Meest genoemde reden voor ziekenhuis/kliniekbezoek: reuma, diabetes, botbreuken, aandoeningen aan de nieren, darmen, keel/neus/oren, en diagnostische onderzoeken
Meest gemiste zaken op websites
• Contactgegevens en -mogelijkheden
• Foto’s en extra informatie over specialisten
• Uitleg over behandelingen en onderzoeken
10 meest belangrijke criteria voor de kwaliteit van informatievoorziening
• Zoeken in het menu via overzicht specialismen (vindbaarheid)
• Zoeken in het menu via overzicht aandoeningen (vindbaarheid)
• Zoekmachine op de website (vindbaarheid)
• Informatie over procedure om afspraken te maken (volledigheid)
• Informatie over gespecialiseerde spreekuren (volledigheid)
• Overzicht van medewerkers en specialisten (volledigheid)
• Overzicht van behandelmogelijkheden binnen de kliniek/het ziekenhuis (volledigheid)
• Informatie over de procedure bij behandelingen (volledigheid)
• Actuele wachttijden (openheid)
• Online afspraak maken/wijzigen (interactieve functies)
Belangrijkste dimensies van kwaliteit van informatievoorziening
• Juistheid/betrouwbaarheid
• Vindbaarheid
• Volledigheid
• Begrijpelijkheid
Groeten,
Karen van Leeuwen
(onderdeel afstudeeropdracht in samenwerking met MediQuest)