stomaforum.nl

afstudeerproject 'openbaar toilet'

Hier kunnen studenten hun vragen en opmerkingen kwijt, en oproepjes voor bijvoorbeeld enquêtes en onderzoek. Reclame alleen toegestaan bij sponsoring!

Moderators: eliene, suus, Chiara

Joke uit België
Geslacht: Niet opgegeven

afstudeerproject 'openbaar toilet'

Berichtdoor Joke uit België » wo 7 nov 2007, 18:43

Beste mensen,

Mijn naam is Joke Hoorens en ik ben laatstejaarsstudente Productontwikkeling aan de Hogeschool Antwerpen.
Als eindwerk heb ik ervoor gekozen een openbaar toilet (op straat) te ontwerpen omdat de bestaande (al dan niet volledig automatische) toiletten heel vaak te wensen over laten.
Bovendien zijn deze toiletten peperduur waardoor een stad niet snel geneigd is om deze aan te kopen. Het lijkt me een uitdaging om een openbare unit te ontwerpen die nu eindelijk eens komaf kan maken met alle nadelen van de bestaande openbare toiletten (vandalisme, stank, vies, te klein, te duur, ...).
De specifieke doelgroep van mijn uiteindelijke ontwerp zijn mensen met zorgproblemen, dus mensen met continentie- en retentieproblemen, omdat voor hen een openbaar toilet uitermate belangrijk is en een andersvalide-toilet toch ook niet de ideale oplossing is. En dàt is de reden dat ik hier post.
Ik zou namelijk heel graag jullie hulp willen inroepen om me wat meer inzicht en info te verschaffen omtrent jullie specifieke wensen en behoeftes m.b.t. een (openbaar) toiletbezoek.

Misschien een paar vraagjes om op gang te komen !:))!
1. Maakt u wel eens gebruik van een openbaar toilet?
Zoniet, wat is hier dan de reden voor?
Zoja, heeft u ondertussen 'trucjes' ontwikkeld om zo'n toiletbezoek aangenamer te maken? (bvb. papier op bril, zweven boven bril, deur openen m.b.v. ellebogen, ...)
2. Welke attributen moeten zeker aanwezig zijn opdat u een comfortabel toiletbezoek zou ervaren?

Aarzel niet om ook andere bedenkingen e.d. te posten, alle commentaar is welkom en niets is fout!

Alvast heel erg bedankt voor jullie openheid en eerlijkheid!
Heel erg interessante site trouwens, chapeau!

Hopend op een heleboel reacties en met vriendelijke groetjes,

Joke

joost
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Leeftijd: 46
Contacteer:

Berichtdoor joost » do 8 nov 2007, 14:45

Als man hoef ik tegenwoordig niet meer te zitten als het toilet me te smerig is. :x

Wat wel prettig is als er een wastafel is bij het toilet in het afsluitbare deel van het toilet. Om deze reden maak ik als ik met mijn stomazakjes aan de gang moet in die situatie altijd gebruik van het invalide toilet als het mogelijk is. ::>

Wat ook erg prettig zou zijn. Een vuilnisbak waar je de zakjes met je volle stomazak en gaasjes in weg zou kunnen gooien. ( liefst geurdichte vuilnisbak :mrgreen:

Joke uit België

Berichtdoor Joke uit België » do 8 nov 2007, 15:34

Hoi Joost,

Bedankt voor je reactie!
Mocht er nog iets zijn waar je aan denkt, let me know!
Jij hebt er dus niet echt problemen mee om naar de andersvalide-WC te gaan?
Heb gehoord dat de meeste stomaatjes niet echt op hun gemak zijn dan, en dat ze hen zelfs schuldig voelen als er dan een rolstoelgebruiker staat te wachten als ze uit het toilet komen. Visueel is er immers niets te zien bij 'n stomaatje.
Maar des te beter natuurlijk als je daar geen last van hebt, van dat schuldgevoel bedoel ik hé! ;)T

Groetjes en nogmaals bedankt!
Joke

lidy
Bestuur
Bestuur
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 58
Contacteer:

Berichtdoor lidy » do 8 nov 2007, 23:28

Hoi Joke,

Ik denk dat je precies zegt wat gezonde mensen vinden van mindervaliden-wc's: die zijn voor rolstoelgebruikers en mensen waaraan je kunt ZIEN dat ze gehandicapt zijn!

Het is dus de mentaliteit die verandert moet worden van burgers om niet direct zichtbaar mindervaliden 'toe te laten' en te respecteren tot het gebruik van zo'n wc.

Ieder stomaatje zou niet in de verdediging moeten en bijvoorbeeld een pasje bij zich moeten hebben om gebruik te maken van faciliteiten voor mindervaliden. Dat is dus waar de stichting stomaatje energie in zal moeten gaan aanbrengen: niet iedere wcgebruiker van een mindervalide wc is zichtbaar gehandicapt!

Werk aan de winkel dus!

Ik denk dat zo'n wc verhoogd moet zijn met een 'gat' aan de voorkant. Zo kunnen incontinente mensen en stomalegers er beter bij.
Maar ik denk dat de echte stomadragers je veel beter kunnen informeren dan ik, ik ben maar een moeder....
...ik ben vast niet de eerste die iets overkomt, maar ik wil wel helpen dat ik de laatste ben die dan het wiel moet uitvinden...

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » vr 9 nov 2007, 13:27

ik maak ook vaak gebruik van een invalide toilet, maar inderdaad krijg je soms wel vervelende reacties. toch doe ik het gewoon, maar het blijft vervelend. de mensen zien een jonge meid die niets mankeert.

wat leuk dat je dit als afstudeerproect hebt gekozen :D de tips die joost al noemt ben ik het helemaal mee eens.
ikzelf zit altijd op de bril met mijn broek en leeg zo mijn zakje, dus het zal fijn zijn als de bril schoon is of schoongemaakt kan worden (er was eens ergens in een restaurant een automaat die de bril na elke beurt schoonmaakte, zoiets of doekjes die je ervoor kunt gebruiken). en een beetje meer ruimte zou ook wel fijn zijn. tja en een afzuigertje voor de lucht :) en je hebt vaak ook van die maandverbandzakjes, dus waarom geen luchtdichte zakjes waar ook stoma- en incontinentiemateriaal in kan? en inderdaad ook niet een te laag toilet. succes en houd ons op de hoogte ~~*#
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Joke uit België

Berichtdoor Joke uit België » di 13 nov 2007, 20:12

Bedankt allemaal voor de reacties!
Ik hou jullie op de hoogte!
Groetjes,
Joke :D

PS: Wisten jullie trouwens dat er een stomatoilettafel bestaat?
Check http://www.sanmedi.nl/index.cfm?menuid=5&Product=43
Vinden jullie dit handig? De investering waard of toch liever een 'normaal' toilet?

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » di 13 nov 2007, 20:31

ik weet inderdaad van het bestaan. we hadden er een keer een discussie over maar kan het niet meteen vinden. ikzelf vind het niet nodig, een gewoon toilet gaat best. ik hoor maar weinig mensen die het echt nodig hebben eigenlijk. en dan moet er eerst geindiceerd worden zodat je hem vergoedt krijgt. nou en als ik zie hoe streng het wmo hier bij ons is ::>
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

anne

Berichtdoor anne » di 13 nov 2007, 20:56

Stond laatst te wachten voor een invalide toilet en daar kwam een zichtbare handicapte mevrouw aan, die zij tegen mij gaat u maar naar een gewone toilet.
Heb haar uitgelegd dat ik een onzichtbare handicap heb en toen ging zij naar een gewone toilet.
Eindelijk hoef ik niets uit te leggen.

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Leeftijd: 40

Berichtdoor Mooseje » wo 14 nov 2007, 20:48

Beste Joke,

Wat heb jij een apart afstudeerproject gekozen! Wel heel erg zinvol natuurlijk. Het allerbelangrijkste voor mij is een schoon toilet. Ik vind het heel vervelend als een openbaar toilet vies is. Dit heeft echter vooral te maken met hoe de mensen ermee omgaan. Het valt me de laatste tijd op dat toiletten in sommige winkelcentra wel heel netjes zijn. Daar zit dan wel altijd een toiletmevrouw. Om de een of andere reden is het idee dat er iemand is die regelmatig schoonmaakt, toch wel een heel fijn idee. Ik ben alleen een beetje bang dat een onbeheerd openbaar toilet ten alle tijden weer vies zal worden....
Ik heb verder geen echte aanvullingen, de anderen hebben de belangrijkste zaken eigenlijk al genoemd.
Heel veel suc6 ermee.

Groetjes Mooseje ;)T
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

Judith

Berichtdoor Judith » vr 16 nov 2007, 22:06

Hoi Joke!

Succes met je afstudeerproject! Een toilet moet in de eerste plaats voor mij schoon en fris zijn, en mijn voorkeur gaat uit naar een hangend toilet die iets hoger hangt (55 cm). Geen vies afvalemmertje op de grond maar eentje die op een juiste hoogte zit (+ afsluitklep) en wellicht is weggewerkt in de muur?? Dan loop je er ook niet tegen aan... Verder voldoende toiletpapier die niet op de grond staat (bah!). En uiteraard een schone wasbak, wellicht een kraan met sensor waar niet iedereen met zijn vingers aan zit, een zeepdispenser (ook met sensor?) en een rol papier voor het handen drogen... Verder geen blauwe lampen in het toilet, daar word ik helemaal gek van!! Maar een beetje gezelligheid mag van mij best (misschien een krantje, boekje, moppentrommel of tijdschrift erbij in plastic??). Misschien ook nog een leuk muziekje erbij?? En wellicht een deurklink met sensor, want de deurkruk schijnt toch een van de grootste bacteriebronnen te zijn in een toilet??

Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke ontwerp! Nogmaals succes toegewenst!

Groetjes Judith

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » za 17 nov 2007, 17:26

haha jij weet goed wat je wilt judith, muziekje tijdschrift :) kom wel op een ideetje door jou, misschien allemaal moppen gedrukt op de toiletdeur? of mooie zinnen ofzo. haha maar dat is natuurlijk luxe en wordt het misschien wel veel te duur :roll:

Judith

Berichtdoor Judith » zo 18 nov 2007, 12:02

Goed idee! Hoeft niet duur te zijn hoor... Volgens mij zitten er hele creatieve mensen op dit forum %whoe*

Terug naar “Studenten”