stomaforum.nl

hoe dragen jullie je stoma? onder je lange broek of erboven?

Hier kunnen gasten hun vragen kwijt met betrekking tot kleding, sport en ontspanning.

Moderators: suus, eliene, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
ciska66
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Kwaadaardige tumor in de endeldarm.
Stoma (opgeheven) sinds: 11 apr 2011
Geslacht: Niet opgegeven

Re: hoe dragen jullie je stoma? onder je lange broek of erbo

Berichtdoor ciska66 » di 29 nov 2011, 16:54

Hallo,

Mijn naam is Ciska en ik heb een colonstoma. Nu heb ik een probleempje.
Als ik een broek aan heb dan zit het strak rondom de stoma. Met het gevolg
dat de ontlasting niet naar beneden gaat. Het blijft rond de opening zitten.
Dat is heel erg lastig. Ook met het oog op mogelijke lekkages. Moet ik nu een broek gaan dragen die bijv. een maatje te
groot is of een broek met elastiek. Graag hoor ik jullie tips.

Groetjes van Ciska

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 32
Contacteer:

Berichtdoor Purple » di 29 nov 2011, 19:47

Hallo Ciska,

Inmiddels zie ik dat je aangemeld hebt op het forum. Hierdoor kan je nu ook de topics lezen voor leden en hoef je geen berichtjes meer te plaatsen bij het gastengedeelte. We hebben een heel groot topic op het forum over kleding: viewtopic.php?f=17&t=70 Ik hoop dat je wat aan de tips hebt die in topic staan!

Groetjes Purple %whoe*
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

ingridnicole
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ik heb cu
Stoma (opgeheven) sinds: 20 mei 2011
Ziekenhuis: UMCG
Leeftijd: 47

Berichtdoor ingridnicole » za 3 dec 2011, 23:23

ik heb een ileostoma en pas mijn zakje aan, aan de broek??!!! als ik een lage broek heb, de zak er over een hogere broekband, de zak erin, heb dan wel een maatje groter met een riem en desnoods als de zak wat voller is gaat de riem op vreetstand. mijn zakje komt soms onder mijn hemdje of shirt uit en dan heb ik een mooie design (geen breuk!) band er om heen.. staat ook nog hip.. heb ze in verschillende prints... ik lees ook wel een hoesje om je zakje, maar met de band bungelt hij minder... het enigste is dat het nu kouder wordt en als je dan een winterhemd aan hebt (zomerhemdes zijn toch wat modieuzer) dan krijg je het zo koud als alles over je broek hangt, dus in de winter hangt de zak er meestal in...
Als je moed je in je schoenen zakt, ga dan eens op de kop staan!
LOESJE

ansepan
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: Ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Eigenaar
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Hirschsprung? STC? Artsen komen er niet achter.
Stoma (opgeheven) sinds: 09 nov 2011
Ziekenhuis: ASz
Stomaverpleegkundige: Nel Heijligers
Leeftijd: 33

Berichtdoor ansepan » vr 16 dec 2011, 11:34

Als ik de deur uitga draag ik mijn stoma altijd in m'n spijkerbroek. Ik draag meestal laaguitgesneden broek maar wel van en beetje elastisch spijkerstof. Mijn stoma zit rechts iets lager dan mijn navel. Zodra ik thuiskom mag hij lekker bungelen hoor. Wat ook een oplossing is vind ik is een body (voor vrouwen dan he). Dan zit je stoma goed onder je kleding en in je broek en kan hij niet ineens te voorschijn komen als je je armen omhoog doet of bukt.
What doesn't kill you, makes you stronger.

Peggy
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Slow transit colon
Stoma (opgeheven) sinds: 18 jan 2011
Ziekenhuis: ZOL Genk
Stomaverpleegkundige: Marjos Franck
Leeftijd: 40
Contacteer:

Berichtdoor Peggy » vr 16 dec 2011, 22:13

Ik heb mijn zak eigenlijk altijd uit mijn broek hangen (hahaha wat klinkt dat fout!)

Heb langere T-shirts die de zak bedekken en piept die er eens onderuit, jammer dan.
Heb 1 broek met een langer lijf die toch vrij wijd zit, als ik zakkie erin doe, dan hoopt zich de ontlasting en lucht bovenin op en als er dan druk op de broekband komt te staan (met zitten gaan bijvoorbeeld), dan komt er spanning op de zak en laat de plak los, of voel ik de plak trekken en dat geeft me een heel onzeker gevoel, dus daarom hangt ie altijd gewoon te bengelen.

Groetjes Peg

Ann
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje

Berichtdoor Ann » zo 18 dec 2011, 17:04

Onder de broek, dat is ook nog eens steviger maar wel ruimer de broeken.

ilona
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: nog geen
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik krijg er binnenkort 1 tijdelijk daarna pouch
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Ziekenhuis: umc en gelderse vallei

Berichtdoor ilona » za 24 dec 2011, 20:44

Hoi Ciska,

Daar is idd weinig aan te doen. Het zakje over je broek hangen zou ik niet doen bij mij is een x de onderkant zo losgegaan tja als er net wat gewicht in zit dat is niet prettig. Ik heb tot aan het einde toe voor de zekerheid altijd nog extra pleistertape geplakt (leukopor)

Maar ik droeg het liefste een broek met een elastieke bovenkant hier kan je je zakje goed in kwijt en kan het goed doorlopen en daarbij zit het erg lekker zacht voor je wonden. Je kan ook gewoon een hele kleine maat zwangerschapsbroek kopen die zijn tegenwoordig harstikke leuk en je ziet niet eens dat het een zwangerschapsbroek is die hebben ze ook in spijker en hebben alle zo'n fijne elastische band (bijv. mamlicious heeft hele leuke broek)

Succes met shoppen en hoop dat je ook je ideale broek gaat vinden

groetjes

Peggy
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Slow transit colon
Stoma (opgeheven) sinds: 18 jan 2011
Ziekenhuis: ZOL Genk
Stomaverpleegkundige: Marjos Franck
Leeftijd: 40
Contacteer:

Berichtdoor Peggy » zo 25 dec 2011, 22:07

Hoi Ilona,

Wat jij hebt gehad met het zakje uit je broek laten bengelen, dat de onderkant losliet, heb ik es gehad met een zakje toen hij in mijn broek zat, tja er zat ook aardig wat in en het liep me dus letterlijk langs de benen zo de sokken in :) Stond toen midden in een winkelcentrum :shock:
Toen me dat gebeurde, merkte ik dat dat vaker gebeurde met die zakjes als het gewicht wat zwaarder werd, heb een klacht ingediend en ben overgegaan op andere zakjes, vond het geen veilig gevoel meer. Maar wat ik er mee wil zeggen is dat het er niks mee te maken heeft of het in je broek zit of erbuiten hangt, als je zo'n zakkie hebt wat onder los kan laten dan gebeurt het hoe dan ook.
De zakjes wat ik nu heb hebben een dubbele sluiting, oprollen en nog es een extra flap die de boel ook opgerold houd en mijn zakkie bengelt er vrolijk op los over me broek en nog nooit gehad dat hij losliet !:))!

Groetjes Peg

Ann
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje

Berichtdoor Ann » vr 30 dec 2011, 10:03

Die heb ik ook een dubbele sluiting en wel zo prettig en sla zelf de sluiting nog om.
Dat gaat goed.

hoe draag je je stoma

Berichtdoor hoe draag je je stoma » ma 9 apr 2012, 16:08

ShItHaPpEnS^ Het is lang zoeken voor je weet of je het prettig vindt om je zakje boven of onder je broek te dragen.
Als ik iets langs aan heb, hang ik mijn zakje boven mijn broek en heb ik een heup broek aan dan doe ik het zakje er meestal in, zie je ook minder als deze vol gaat lopen.
Maar voor je eigen gevoel zal het zakje altijd opvallen, bij mij in ieder geval,
Ik heb trouwens sinds een week een nieuw merk zakje wat minder op valt als wat ik eerder had.
Mijn stoma zit aan de rechter kant, een ileostoma(blijvend)

Dee

Berichtdoor Dee » zo 27 mei 2012, 15:06

Hoi,

Ik ben heel benieuwd welk merk dat is dat minder opvalt. Ik krijg overmorgen een definitieve ileostoma. Ik heb al eerder een tijdelijke gehad en heb toen enorme problemen gehad met mijn broeken. Nu begint dat hele circus weer opnieuw... zucht....

Komt nog bij dat we nieuwe matrassen hebben waar je dieper in ligt. Voorheen hadden we pocketveren, nu traagschuim ivm mijn gewrichtsontstekingen. Het ligt overigens HEERLIJK!

Vrijdag heeft de stoma-vpk een locatie bepaald, maar dat gaat em niet worden dus. Er is alleen heel weinig ruimte op mijn buik, dus nou weet ik het niet meer.

Ik hoor het graag van dat merk! thanks!

groeten,
Dee

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor eliene » do 31 mei 2012, 17:45

Ik denk dat dit heel lastig te zeggen is omdat bij iedereen een stomazakje weer anders valt. Dit is echt iets wat je zelf straks uit zult moeten testen. Dit ligt oa aan de vorm van je buik en welk systeem (een of tweedelig) en soort zakje het beste bij jou zit. Belangrijker is bijv dat je geen lekkages krijgt en geen huidproblemen. Daarna kun je kijken naar een zakje wat zo min mogelijk opvalt, maar dat doen ze eigenlijk allemaal niet want tegenwoordig zijn ze heel plat en zelfs in mini verkrijgbaar!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Alie
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: endeldarmkanker.1ste operatie 17 november-2de operatie 22november-3de operatie 30 november-4de operatie 7december en de laatste operatie en toen maar stoma aan de rechterkant gekregen en toen goed werkend op 25 december 2011.
Stoma (opgeheven) sinds: 25 dec 2011
Ziekenhuis: OZG Winschoten
Stomaverpleegkundige: Hedda
Leeftijd: 55
Contacteer:

Berichtdoor Alie » ma 4 jun 2012, 11:33

%whoe*
Ik heb een colostoma die naar rechts is verplaatst en zit vrij hoog.
Broeken met gewone ritssluiting en knoop zitten daar door niet meer prettig .
Heb dus nu broeken met rek,en het zakje bungelt altijd over de rand ^HELp0
Zoveel littekens op mijn buik dat die ook verdeelt is in 4 vakkenen ik zelf altijd het gevoel heb dat anderen mijn zakje zien hangen ~~*# ....stop ik hem bij mijn broek in heb ik het gevoel dat het er niet goed in kan lopen .....alles is gewoon ff wennen en aanpassen
Alie #:(
Soms gebeuren er dingen ,die je niet verwacht die je hart doen breken en je doen vergeten hoe je lacht. Toch zullen die dingen die je zwak doen voelen je uiteindelijk sterker maken!!

chaincap
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Stoma (opgeheven) sinds: 18 jun 2005
Ziekenhuis: IJsselland Capelle a/d IJssel
Stomaverpleegkundige: ??
Geslacht: Man
Leeftijd: 82

Berichtdoor chaincap » ma 4 jun 2012, 12:31

Alie schreef:%whoe*
Ik heb een colostoma die naar rechts is verplaatst en zit vrij hoog.
Broeken met gewone ritssluiting en knoop zitten daar door niet meer prettig .
Heb dus nu broeken met rek,en het zakje bungelt altijd over de rand ^HELp0
Zoveel littekens op mijn buik dat die ook verdeelt is in 4 vakkenen ik zelf altijd het gevoel heb dat anderen mijn zakje zien hangen ~~*# ....stop ik hem bij mijn broek in heb ik het gevoel dat het er niet goed in kan lopen .....alles is gewoon ff wennen en aanpassen
Alie #:(

Misschien een oplossing als je bloes en\of trui of vest niet in je broek stopt maar los erover en natuurlijk niet al te strak om slanker te lijken. met een stoma leven went echt wel want voor alles is er wel een oplossing te bedenken is mijn ervaring na 7 jaar ermee leven is belangrijker dan hoe je er uit ziet, maar dat is geheel mijn gedachte natuurlijk is het voor een man ietsepietsie anders dan voor een vrouw nietwaar? *(^*&%5 ShItHaPpEnS^
alles zeggen mag, alles doen is niet mogelijk.

Alie
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: endeldarmkanker.1ste operatie 17 november-2de operatie 22november-3de operatie 30 november-4de operatie 7december en de laatste operatie en toen maar stoma aan de rechterkant gekregen en toen goed werkend op 25 december 2011.
Stoma (opgeheven) sinds: 25 dec 2011
Ziekenhuis: OZG Winschoten
Stomaverpleegkundige: Hedda
Leeftijd: 55
Contacteer:

Berichtdoor Alie » ma 4 jun 2012, 13:08

PoMpOm#
Ik draag mijn boven kleding ook gewoon los over de broek heen hoor....stop er niks bij in...word het allemaal zo propperig :) ....als beginnende stoma drager is het allemaal wennen en kijken wat wel en juist niet kan...maar ik weet zeker dat ik hier mijn weg in ga vinden !

Alie !-
Soms gebeuren er dingen ,die je niet verwacht die je hart doen breken en je doen vergeten hoe je lacht. Toch zullen die dingen die je zwak doen voelen je uiteindelijk sterker maken!!

Terug naar “Vragen mbt kleding, sport&ontspanning”