stomaforum.nl

hoe dragen jullie je stoma? onder je lange broek of erboven?

Hier kunnen gasten hun vragen kwijt met betrekking tot kleding, sport en ontspanning.

Moderators: suus, eliene, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Ann(Belgie)
Geslacht: Niet opgegeven

hoe dragen jullie je stoma? onder je lange broek of erboven?

Berichtdoor Ann(Belgie) » di 26 aug 2008, 19:13

hoi,
op dit moment lig ik nog in t ziekenhuis - heb mijn ileostoma (linksboven) sinds een 3tal weken. dus op dit moment breng ik de dag nog door in pyama. ik hoop wel eind vd week naar huis te mogen maar dan begint het, mijn huidige kleren. mijn man moet nog wat spullen meebrengen maar ik heb nu al de vraag - draag je je zakje boven je broek ? als je dan een lange bloes draagt zal het niet zichtbaar zijn maar stel dat je een tshirt draagt (of kan dat niet meer) dan zou je altijd wel iets vh zakje zien ..
als je het in je broek steekt dan kan de stoelgang toch niet echt zakken in het zakje ??
graag enkele berichtjes hierover want de twijfel zit nog vollebak in mijn kopje.
Alvast bedankt,
Ann P.

fleur

Berichtdoor fleur » di 26 aug 2008, 20:31

hallo An,

kan me voorstellen dat je nog veel vragen hebt....
Ik draag altijd strakke broeken maar draag het zakje altijd in m'n broek. Dit voelt het meest natuurlijk aan, de ontlasting vind z'n weg wel. Ik vind het juist prettig als het een beetje ingepakt zit....
Succes met het herstel en het wennen!

Grtz Fleur

Wouter
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Meest agressieve vorm van Hirschsprung
Ziekenhuis: MST Enschede, Erasmus MC
Stomaverpleegkundige: Niet nodig
Geslacht: Man
Leeftijd: 30
Contacteer:

Berichtdoor Wouter » di 26 aug 2008, 23:08

Hoi Ann.

Ik heb net als jij ook een ileostoma. Alleen heb ik em rechts. Ik denk dat het iets is dat je uit moet proberen. Onder de kleding kan makkelijk zijn met bijvoorbeeld sport. Maar als je de stomazak er overheen draagt kan het handig zijn bij bijvoorbeeld dingen waar je niet zo actief bent. Op de bank zitten tv kijken, computer, slapen, koken, eten. Gewoon proberen wat je het beste vind is mijn advies.

Succes er mee.

Groeten (en beterschap natuurlijk BbBb90 )

Wouter
Stomadrager en 3IG-er in één.

lidy
Bestuur
Bestuur
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 60
Contacteer:

Berichtdoor lidy » wo 27 aug 2008, 0:15

Je weet dat je je hier gratis mag aanmelden en lid worden?

Jaime

Berichtdoor Jaime » wo 27 aug 2008, 9:24

[font=Comic Sans MS]Hoi Ann,

Ik sluit me aan bij Wouter.

Gewoon uitproberen.

Ik draag het zakje altijd in mijn broek. Als ik iets dikkere ontlatsting heb, duw ik het af ten toe naar beneden.

Sterkte en wens je een voorspoedig herstel.

BbBb90
Jaime

ps. als je je aanmeld kan je meerdere berichten zien, misschien heb je er wat aan.
[/font]

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor eliene » wo 27 aug 2008, 11:48

hoi ann, zag dat je je inmiddels had aangemeld, welkom %whoe*
we hebben hier een topic over kleding die je nu kunt lezen: http://www.stichtingstomaatje.nl/forum/viewtopic.php?t=70, misschien heb je daar iets aan :D
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Joke

Berichtdoor Joke » wo 27 aug 2008, 18:04

Ha Ann,

Het is inderdaad een kwestie van uitproberen wat je prettig vindt.
Ik heb sinds juni een ileostoma (rechts) en toen ik uit het ziekenhuis kwam, heb ik op de markt een aantal broeken met gebreide boorden gekocht op de markt (5 euro). Die zitten lekker, zelfs zo vlak na mijn darmoperatie. Inmiddels kan ik ook alweer een aantal eigen broeken aan, maar ik draag geen erg strakke broeken. De band zit dan meestal niet lekker over de stoma.
En als ik thuiskom van het werk trek ik lekker een hoge joggingbroek aan, die zelfs boven het stomazakje uitkomt.
Mijn onderbroek doe ik altijd onder de stoma langs. Bevalt mij zo het beste.

Ook sporten (hardlopen) gaat zo goed. Ik heb een redelijk hoge sportbroek, die helemaal boven het stomazakje uitkomt.

Sterkte met het wennen, maar je zult zien dat je er steeds handiger in wordt en dat je steeds meer mogelijkheden ontdekt.

Groetjes,
Joke

Gast

Berichtdoor Gast » wo 21 jan 2009, 20:43

Boven mijn broek, Wat dat aan gaat heb ik niet zoveel keus helaas.

kimmetje

Berichtdoor kimmetje » vr 23 jan 2009, 11:49

ik draag het zakje meestal in mijn broek, voelt wat veiliger aan..
alleen als ik thuis lekker op bank hang hang ik het zakje over de broek heen..
groetjes kim

Gast

Re: hoe dragen jullie je stoma? onder je lange broek of erboven?

Berichtdoor Gast » wo 14 okt 2009, 12:26

Ik heb mijn uro-zakjes altijd in mijn broek gedragen, over mijn onderbroek. Zelfs toen in de jaren 70 strakke heupbroeken hip waren. Helaas is mijn stoma zo geplaatst dat deze precies onder de riem of er net iets boven zit. Dat geeft wat ongemak, maar meer niet.
Door wat recente aanpassingen aan de stoma is deze wat pijnlijk geworden en draag ik nu wat wijdere broeken met hippe bretels.
Laatst gewijzigd door Gast op wo 14 okt 2009, 12:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: topic is naar boven gehaald

Gast

Berichtdoor Gast » zo 12 sep 2010, 18:13

Ik vind het nog steeds moeilijk om kleding te kiezen. Meestal draag ik het liefst polo's en dan een beetje grotere maat en vooral langer. Mijn stomazakje hangt over mijn broekriem heen, mijn stoma zit redelijk hoog. Maar als ik iets moet pakken wat een beetje hoger ligt dan komt het stomazakje er meestal onderuit. En er zijn nog meer situaties dat mijn zakje er onderuit komt. Als ik op een bank of stoel zit gebeurt het ook. Wat dat aan gaat blijft dit heel moeilijk. Als mijn polo wat strakker zit dan draag ik ook weleens mijn steunbroek eronder. Dan weet ik zeker dat er niets onder uit komt. Maar de hele dag met die steunbroek lopen is ook niet goed, want dan krijg je weer slappen buikspieren van.
Om de vraag te blijven: Ik draag (moet) het boven mijn broek dragen en dat vind ik niet gemakkelijk zoals jullie lezen.

Micky

Berichtdoor Micky » zo 12 sep 2010, 19:21

Hallo gast,

Ik kan me voorstellen dat het niet prettig is als je stomazakje onder je shirt uitkomt alhoewel het vaak een vervelender idee is voor jezelf dan dat het anderen echt opvalt. Heb je al eens gedacht aan een stoma hoesje? Bij http://www.designyourstoma.nl (ook een initiatief van stomaatje) zijn ze te bestellen in allerlei kleuren en prints. Ook zijn er banden te bestellen, niet voor steun maar voor de sier. Kijk de site maar eens door. Veel succes.
Groeten Margriet GrTi)-

klaproos
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: fistelstoma en ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik heb zelf sinds januari 2010 een stoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Terminale darm, fistels, abcessen, naadlekkage, vermoedelijk Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 29 jan 2010
Ziekenhuis: AZM
Stomaverpleegkundige: Marita
Leeftijd: 44

Berichtdoor klaproos » ma 13 sep 2010, 21:06

Ik heb een ileostoma rechts, vrij hoog. Ik heb, lach niet, :) zwangerschapsbroeken gekocht. Het is net een gewone broek, niemand die iets anders ziet, alleen is de bovenkant heerlijk soepel en dat voelt voor mij prettig.
Succes met je herstel BbBb90
NEVER STOP FIGHTING

bas1972

Berichtdoor bas1972 » ma 13 sep 2010, 22:31

Ik heb gewoon bij combicare onderbroeken besteld waarbij je de broeken gewoon in je onderbroek kan doen specaail voor stma dragers.
En nog sterker ze worden ook nog vergoed door je zorgverzerraar je mag 2 broeken per jaar bestellen.
Dus gewoon even combicare bellen en even vragen.
Veel succes en hoor het wel.
Gr Sebastiaan.
Gast schreef:Ik vind het nog steeds moeilijk om kleding te kiezen. Meestal draag ik het liefst polo's en dan een beetje grotere maat en vooral langer. Mijn stomazakje hangt over mijn broekriem heen, mijn stoma zit redelijk hoog. Maar als ik iets moet pakken wat een beetje hoger ligt dan komt het stomazakje er meestal onderuit. En er zijn nog meer situaties dat mijn zakje er onderuit komt. Als ik op een bank of stoel zit gebeurt het ook. Wat dat aan gaat blijft dit heel moeilijk. Als mijn polo wat strakker zit dan draag ik ook weleens mijn steunbroek eronder. Dan weet ik zeker dat er niets onder uit komt. Maar de hele dag met die steunbroek lopen is ook niet goed, want dan krijg je weer slappen buikspieren van.
Om de vraag te blijven: Ik draag (moet) het boven mijn broek dragen en dat vind ik niet gemakkelijk zoals jullie lezen.

marva

Berichtdoor marva » di 14 sep 2010, 9:53

Hi,

Mijn Ileostoma zit rechts ter hoogte van mijn navel, ik draag de zak meestal in m'n broek/ soms rok. Alleen als ik thuis op de bank hang en uitgebreid gegeten heb en Harry (zo heet ie) erg actief is mag ie "buiten" hangen. Ik heb het al eerder gelezen maar ook ik heb in de periode net na de operatie zwangerschapsbroeken gedragen. Dat is zeker prettig als je nog een (grote) buikwond hebt en alles past er lekker onder en het is zacht en rekt mee, een jogging broek doet dat ook maar soms wil je wel eens iets "netters" aan, zeker als je de deur uit gaat.
Verder is het een kwestie van uitproberen, broeken lenen van vriendinnen/zussen is een optie als je niet meteen van alles wilt kopen . . . .

Beterschap en veel succes!
%whoe* Margreeth

Terug naar “Vragen mbt kleding, sport&ontspanning”