stomaforum.nl

hoe gaan jullie om met zwemmen en stoma en incontinent

Hier kunnen gasten hun vragen kwijt met betrekking tot kleding, sport en ontspanning.

Moderators: eliene, suus, Chiara

Forumregels
Let op! Dit topic gedeelte is bedoeld voor gasten. Leden mogen reageren, maar alleen als antwoord op een gast. Andere reacties in de ledentopics aub.
Gast
Geslacht: Niet opgegeven

hoe gaan jullie om met zwemmen en stoma en incontinent

Berichtdoor Gast » wo 18 jul 2007, 17:43

hoi iedereen.

ik heb een vraagje. hoe gaan jullie om met zwemmen en stoma en incontinent, want mijn kinderen willen graag in hun vakantie zwemmen. ik vindt dit eng. heb sinds september een stoma. i.v.m. endeldarmkanker.

eddy

Berichtdoor eddy » di 31 jul 2007, 0:21

Hoi Gast!

Ik ben zelf geen zwem liefhebber maar weet dat het geen enkel probleem
is om met een stoma en opvang materiaal te zwemmen. Misschien dat
na het zwemmen het materiaal vervangen moet worden en ook aangepast
zwem kleding raadzaam is. Misschien dat mede stomaatje hier meer over
kunnen vertellen.

Ed.

tinus

Berichtdoor tinus » di 31 jul 2007, 12:55

Hoi Gast
Zwemmen met een stoma is absoluut geen probleem. 6 mei jl zijn we met een aantal stomaatjes van het forum wezen zwemmen.
het is inderdaad wel een grote stap om voor het eerst te gaan zwemmen. je moet echt even een drempel over maar als je dat eenmaal gedaan hebt..... . sommige plakken krijg je niet makkelijk van je huid af als ze verweekt zijn maar je moet er zelf achter komen of je het makkelijk vind om je zakje gelijk na het zwemmen te verwisselen.
ik zal je zeggen dat niemand je zakje ziet zitten hoor onder je badkleding tenzij je natuurlijk een bikini aan hebt die m niet helemaal bedekt.

heel veel zwemplezier
groetjes tinus

lidy
Bestuur
Bestuur
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 58
Contacteer:

Berichtdoor lidy » wo 1 aug 2007, 9:07

http://www.stomaatje.nl/sport_ontspanning.html#zwemmen

Hier staat iets over zwemmen voor je en een foto van stomaatjes te water!

Daarnaast: als je lid wordt van dit forum zijn er diverse topics die gaan over kleding en zwemmen. Een overweging waard, dus.

Het is gewoon een questie van: DOEN! Achteraf ben je er blij om!
...ik ben vast niet de eerste die iets overkomt, maar ik wil wel helpen dat ik de laatste ben die dan het wiel moet uitvinden...

Peetje

beter laat dan nooit

Berichtdoor Peetje » di 28 aug 2007, 21:02

hallo gast

Ik heb zelf een ileostoma en gebruik een twee delig systeem waarvan ik het zakje makkelijk kan legen. Als ik ga zwemmen dan plak ik rondom de plak leukosilk dan word de plak minder week en heb ik het gevoel dat het toch allemaal beter op zijn plek blijft zitten.
Heel veel succes en vooral zwemplezier!

P.s wat ik normaal altijd doe is een pareo omslaan als ik weer uit het water kom, staat hartstikke hip en ik voel me er gewoon prettiger bij :D

Groetjes Peetje

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Leeftijd: 40

Berichtdoor Mooseje » zo 2 sep 2007, 14:16

Hallo gast,

Zwemmen met een stoma is geen enkel probleem. Natuurlijk is het wel even wennen als je het voor de eerste keer gaat doen, maar het gaat prima hoor. Ik heb zelfs al in de zee gezwommen, ook geen enkel probleem. Ik had van tevoren van mijn stomaverpleegkundige extra materiaal gekregen om langs de rand te plakken, maar ik kan je vertellen dat dit wel had losgelaten, terwijl mijn plak nog gewoon vast zat. De plak verweekt wel een heel klein beetje, maar blijft toch nog goed zitten. Ik heb wel een goed badpak aangeschaft van de adidas.
Dus ik zou zeggen suc6 ermee.

Groetjes Mooseje
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

Ineke1950

Zwemmen in Zee, zwembad en natuurwater.

Berichtdoor Ineke1950 » vr 2 nov 2007, 20:45

Ik heb een vraag over zwemmen. Ik wil graag weten of het ook geen probleem is om te zwemmen in alle wateren zoals dus het zwembad (chloor) zee (zout) en natuurwater. Ik weet dat het kan met een stoma maar ik weet niet of het allemaal kan. Heeft iemand er ervaring mee en wil die dat delen met mij.

Ik heb sinds oktober 2007 een Colostoma naar verdijdering van de dikke darm, deels dunnen darm en deels endeldarm door een erntige ontsteking.

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Leeftijd: 40

Berichtdoor Mooseje » vr 2 nov 2007, 21:10

Hallo Ineke,

Ik heb al gezwommen in een zwembad met chloor en dat was geen probleem. Van de zomer op vakantie in Griekenland in de zoute zee, was ook geen probleem. Een natuurbad heb ik nog niet geprobeerd, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat wel een probleem zal zijn. Dat is immers gewoon zoet water, dus ik zou niet weten wat dat voor een probleem zou moeten geven. Misschien gaan de visjes aan de plak knagen, haha! Nee sorry, een flauw grapje tussendoor...
Kortom maak je maar geen zorgen en ga gewoon lekker zwemmen. Als je een goede plak hebt dan blijft het wel zitten. Hoe warmer het water, hoe beter de plak bij mij altijd hecht. Het is overigens wel normaal dat de randjes van de plak iets verweken. Dit kan geen kwaad. Als je je zekerder voelt kun je speciale plakstrips over de randjes heen plakken, maar bij mij blijven die om de een of andere reden niet zo goed zitten. Andere mensen hebben daar meer succeservaringen mee.

Veel suc6,

Groetjes Mooseje <:)>
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » za 3 nov 2007, 18:10

zoals mooseje al zegt, zwemmen is geen probleem! eigenlijk kun je in alle soorten wateren zwemmen. het voordeel van een stoma is dat er een zakje overheen zit, waardoor er geen vuil in kan komen ofzo. en de plakken zijn tegenwoordig zo goed, dat dat wel blijft zitten. ik heb al ervaring met een wildwaterbaan en zelfs dat blijft zitten ~~*# ook heb ik gezwommen in chloorwater, rivier en de zee, en eigenlijk merk ik niet veel verschil. je kutn altijd, voor het zekere gevoel, tape rondom je plak doen. (http://www.stomaatje.nl/sport_ontspanning.html#zwemmen)
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

chansjes

Berichtdoor chansjes » ma 28 apr 2008, 16:14

hoi
sow zeg ik heb zelf al 4 jaar een stoma maar sinds dien ben ik nooit meer naar een zwembad gegaan
ik durf gewoon niet
ik heb wel een bikini en een pareo erom als ik thuis in het zwembadje zit
echt waar ik moet gewoon een keer de lef hebben om naar een zwembad tegaan want ik wil graag een midweekje naar centerparcs gaan met de vriend (als de stoma weg is)
eerder durf ik helemaal niet
raar eigenlijk iedereen in mijn familie en vrienden kring loopt weet tot ik een stoma heb
tegen wild vreemde mensen als die vragen wat heb je daar zitten zeg ik het ook gewoon schaamteloos (dan heb ik een testrak truitje aan)en dan zie je de bult wel eens
het is wat jullie zeggen gewoon doen

xxjes

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » di 29 apr 2008, 12:07

hoi, welkom hier :D
we hebben een uitgebreid topic over zwemmen: http://www.stichtingstomaatje.nl/forum/ ... m.php?f=22
wie weet heb je daar iets aan chansje. daar wordt toevallig nu ook gepraat over ons zwemuitje, wat we elk jaar doen, een zwembad afhuren en met zijn allen gaan zwemmen. wie weet durf je zo over die grens te gaan! want het is een hele stap, maar als je die eenmaal hebt gemaakt voelt dat zo heerlijk innocentttt
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

chansjes

Berichtdoor chansjes » do 1 mei 2008, 11:59

hoi eliene
ja ik hoop het tot ik ooit over mijn angst heen kom

thanks ik zal eens op de topic kijken
(K)

Gast

Re: hoe gaan jullie om met zwemmen en stoma en incontinent

Berichtdoor Gast » wo 14 okt 2009, 12:25

Anonymous schreef:hoi iedereen.

ik heb een vraagje. hoe gaan jullie om met zwemmen en stoma en incontinent, want mijn kinderen willen graag in hun vakantie zwemmen. ik vindt dit eng. heb sinds september een stoma. i.v.m. endeldarmkanker.

Ik zie net dat we dezelfde maand geopereerd zijn aan het zelfde en allebei kinderen hebben. Ik ben afgelopen weekend gaan zwemmen met de kinderen in badpak. Echt waar ik merkte geen verschil. het was juist heel leuk. Wij gaan ook op vakantie naar een zonnig oord en ook daar ben ik van plan veel te gaan zwemmen!! Graag hoor ik een reactie van je, heel veel plezier!!
Laatst gewijzigd door Gast op wo 14 okt 2009, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: topic is naar boven gehaald

Terug naar “Vragen mbt kleding, sport&ontspanning”