stomaforum.nl

Advertentie B. Braun
stomawiki

moet je erg opletten met je eten nu je een stoma hebt?

Alles rondom voeding bij een stoma

Moderators: suus, eliene, Purple, Chiara

moet je erg opletten met je eten nu je een stoma hebt?

nee, ik kan alles nog eten, nergens last van
36
29%
het meeste kan nog, een aantal dingen moet ik voor oppassen
70
56%
best veel dingen daar krijg ik last van
11
9%
het is een lange lijst met wat ik niet meer kan eten
7
6%

Totaal aantal stemmen: 124

oma jannie
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ik had vorig jaar heel lang diarree,dachten eerst buikgriep,maar na onderzoeken bleek dus dat ik endeldarmkanker had (vind het nog steeds een naar woord)omdat ik zoveel af was gevallen (ruim25 kilo!) kreeg ik eerst de stoma (okt.2008) en in febr.2009 heb ik de grote operatie gehad .verwijdering endeldarm,anus,baarmoeder, eierstokken en kreeg een nieuwe vagina want daar moest ook een heel stuk van weg.nu kan ik zeggen dat ik al ruim 18 kilo ben aangekomen en dat het tot op heden heel goed met me gaat .;)
Stoma (opgeheven) sinds: 20 okt 2008
Ziekenhuis: Daniel den Hoed kliniek
Stomaverpleegkundige: een hele lieve
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 61

Re: moet je erg opletten met je eten nu je een stoma hebt?

Berichtdoor oma jannie » vr 16 okt 2009, 13:01

ik heb eigenlijk nu moeite met zuurkool , komt er zo'n beetje als haar uit :( en de eerste keer ook flinke kramp , maar voor de rest kan ik eigenlijk alles eten WhEe$

marobante
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn. Gehele dikke darm verwijderd en een stuk dunne darm + anusamputatie. Allemaal d.d. 4november 2004.
Ziekenhuis: Radboudziekenhuis Nijmegen
Geslacht: Man
Leeftijd: 65

Berichtdoor marobante » vr 16 okt 2009, 13:27

Hallo,
Ik heb nu een gedeelte van dit zitten lezen, en ondanks ik een ileostoma heb, mag ik niet mopperen met eten. Ik kan eigenlijk alles eten, maar er is soms voeding bij dat er onverteerd uitkomt. O.a. bij rauwkost en champignons is het erg. Met het eten van een sinaasappel heb ik een keer een verstopping gehad, en dat voelt niet fijn. Even een flinke buikpijn, totdat het ineens doorschoot. Dit was een hele opluchting. Verder ben ik een soep-mens. Ik vind dit zo heerlijk, maar krijg dan helaas een waterige ontlasting. Echt, dan is het niet bij te houden met het legen. Gelukkig weet ik dit, en als ik weet dat ik niergens naar toe moet, dan wil ik graag soep eten. Ik weet wel van mezelf, dat ik een ontzettende smulpaap ben, en gelukkig van eten kan genieten.
Groetjes, Mari. ~`2#

ronnyboy
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitus ulserosa
Stoma (opgeheven) sinds: 27 sep 2006
Ziekenhuis: lumc en wza
Stomaverpleegkundige: h.bouwman
Geslacht: Man
Leeftijd: 52

Berichtdoor ronnyboy » vr 16 okt 2009, 15:44

Hallo allemaal

Ik kan gelukkig nog alles eten wat ik voor mijn stoma kreeg ook at.
Waar ik wel rekening mee moet houden is dat sommige producten
klein gesneden moeten worden zoals, champignon,paparika.
En heel goed kauwen, doe ik dat niet dan zitten de brokjes
paparika in het zakje net als van de nootjes de stukjes.
Maar als dat gebeurt zit ik er mee te spelen, en fijn te knijpen. :oops:

Ron

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor eliene » zo 18 okt 2009, 12:47

haha dat laatste herken ik ron :)
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Hye Sun
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Hye Sun » di 20 okt 2009, 17:24

Dat er soms onverteerd voedsel uitkomt, heb ik ook met een colostoma en met het spoelen. Maar dat vind ik niet zo erg en heb er verder ook geen last van. Het zou wel goed zijn voor mij als ik daardoor beter ging kauwen, maar dat lukt me niet zo goed :)

WildBerry

Berichtdoor WildBerry » za 8 jan 2011, 12:10

Ik heb wel eens een verstopping gehad, als ik een gebakken eitje eet. Dit mag ik smorgens nogal graag eten, maar sinds ik dus verstoppingen kreeg heb ik de gekookte of gebakken eitjes maar links laten liggen.

Ligt het gewoon echt aan het ei, of ben ik te gulzig en kauw ik niet goed? (Komt nogal wel es voor haha)

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Leeftijd: 32
Contacteer:

Berichtdoor Purple » za 8 jan 2011, 12:55

Ik heb geen last van eieren *klopt af*, ja als ik het zakje leeg komt er altijd een heerlijk geur vrij woow) maar verstopping heb ik er niet van gehad. Misschien andere mensen wel?
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor eliene » za 8 jan 2011, 15:56

Nee ik ook niet gelukkig, wel weet ik dat een ei wat slechter verteerd wordt en bijv langer in de maag blijft hangen. Ik weet ook dat als het te lang blijft hangen in de maag of darmen, het wat in kan dikken. Ik heb namelijk door een broodje gezocht 48 uur voor de operatie een naadlekkage gehad, het ei was gaat uitzetten en zorgde ervoor dat de gehechte darm uitzette woow) Maar geloof het of niet, ik eet graag een ei, vanmorgen nog :)

Wat ik wel heel erg merk en zie is dat iedereen weer last heeft of juist absoluut niet van verschillende voedingsmiddelen, heel apart! Ik krijg bijv verstopping bij andere dingen die indikken als spijs en kokos.
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

oma jannie
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ik had vorig jaar heel lang diarree,dachten eerst buikgriep,maar na onderzoeken bleek dus dat ik endeldarmkanker had (vind het nog steeds een naar woord)omdat ik zoveel af was gevallen (ruim25 kilo!) kreeg ik eerst de stoma (okt.2008) en in febr.2009 heb ik de grote operatie gehad .verwijdering endeldarm,anus,baarmoeder, eierstokken en kreeg een nieuwe vagina want daar moest ook een heel stuk van weg.nu kan ik zeggen dat ik al ruim 18 kilo ben aangekomen en dat het tot op heden heel goed met me gaat .;)
Stoma (opgeheven) sinds: 20 okt 2008
Ziekenhuis: Daniel den Hoed kliniek
Stomaverpleegkundige: een hele lieve
Leeftijd: 61

Berichtdoor oma jannie » za 8 jan 2011, 18:31

eliene schreef:Wat ik wel heel erg merk en zie is dat iedereen weer last heeft of juist absoluut niet van verschillende voedingsmiddelen, heel apart! Ik krijg bijv verstopping bij andere dingen die indikken als spijs en kokos.

Ik krijg echt hele erge kramp als ik een kokosmakroon eet , dus die durf ik niet meer te eten

WildBerry

Berichtdoor WildBerry » za 26 feb 2011, 0:04

Ik kon in het begin wel een gebakken eitje eten, maar naarmate ik de stoma langer had kreeg ik er een verstopping door. Ook van de simpelste dingen zoals een frikandel, terwijl ik wel alles goed had gekauwd.

Kan me nog wel goed herinneren dat ik van spijs ook een verstopping kreeg idd. Tijdens sinterklaastijd stuk amandelspijsbanketstaafding (leuk scrabblewoord) gegeten.

Corina

Berichtdoor Corina » ma 28 feb 2011, 1:44

Mijn colostoma gedraagt zich als een ileostoma, omdat hij heel erg dicht tegen het Ileum aangezet zit. Dit betekent dus vaak heel dunne ontlasting, vooral als ik zaken eet als kool, uien, etc. Dan begint het vaak al tíjdens het eten flink te lopen ;)

Daar moet ik dus wel een beetje rekening mee houden als ik uit eten ben of na het eten nog ergens naar toe wil waar ik mezelf niet kan verschonen (ik verblijf in een grote ligrolstoel, dus kan niet zomaar even naar een toilet en helaas is nu eenmaal niet overal een invalidentoilet aanwezig).

Gelukkig heb ik sinds kort in overleg met mijn SV een zakje waar meer in gaat en dus minder vaak geleegd moet worden. Jammer genoeg kan ik dit zakje niet voor altijd gebruiken, omdat ik er huidproblemen van krijg (heb een heel lastige huid, helaas). Maar voor even, met een coatinglaagje van het WBF-doekje eronder, kan het wel.

Voor mijn urostoma gebruik ik een doorkoppelzak, dus die kan dan ruim 1,5 liter hebben, voordat het echt tijd voor de toilet wordt. Op mijn drinken hoef ik dus gelukkig niet echt te beperken. Zo nodig gaat manlief met mijn tasje met inhoud even naar toilet om deze te legen :)

Overigens laat ik niets voor mijn stoma's hoor. Moet alles alleen goed plannen en dus ook zo nodig even mijn voeding aanpassen.

Greetz, Corina

Anpedepi-01
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: waarschijnlijk weer een stoma
Leeftijd: 55

depi, veel vocht verlies.(ileo)

Berichtdoor Anpedepi-01 » di 31 jul 2012, 13:02

Hallo allemaal,

Ik verlies heel veel vocht na het eten en daarna blijft er een prop achter.
Soms moet ik dat eruit masseren, of ik heb er de hele dag last van.

Bij heel veel eten gebeurt dit, patatje, salades, chinees, en sommige groentes,
en dan is het niet 1 zakje vocht maar soms wel 5 in de twee uur.

Wie heeft er tips.

Liefs Depi

Chiara
Moderator
Moderator
Soort stoma of techniek: Ileo
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Eigenaresse
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: CU
Stoma (opgeheven) sinds: 12 mei 2010
Ziekenhuis: Ikazia
Stomaverpleegkundige: Wie er beschikbaar is.

Re: depi, veel vocht verlies.(ileo)

Berichtdoor Chiara » di 31 jul 2012, 16:08

Ik heb een high output ileo met ook hele dunne ontlasting ( vergelijkbaar met gekleurd water met soms een frutseltje voedsel ) maar echt proppen zoals jij het beschrijft niet dus ik kan je behalve het advies goed je vochtbalans in de gaten houden geen antwoord geven.
Je kunt niet alles hebben waarvan je houd maar als je maar houd van dat wat je hebt.

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Leeftijd: 32
Contacteer:

Berichtdoor Purple » di 7 aug 2012, 20:40

Hallo Depi,

Ik herken wel enigszins je klachten bij mij heeft het ermee te maken dat bepaald voedsel niet goed verteert waardoor er een prop ontstaat. http://www.stomaatje.nl/stomadragers/da ... lijst.html Dit is een handige voedingslijst waarop je kan kijken wat voedsel doet in je darmen. Bij iedereen werkt het natuurlijk anders en het blijft dus een beetje zoeken wat je wel en niet kan eten. De een kan werkelijk alles eten en de ander weer heel weinig, het scheelt natuurlijk ook wat voor soort stoma je hebt.

Groetjes Purple
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

Sophie2
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Colitus Ulsarosa
Ziekenhuis: SpaarneGasthuis Haarlem
Leeftijd: 45

Berichtdoor Sophie2 » zo 26 aug 2012, 19:30

Hi

In princiepe kan ik alles eten, manderijnen en rauwe wortels zorgen wel voor een beetje verstopping maar het komt er altijd wel uit !:))!

Waar ik mij wel aan irriteer is dat de ontlasting na een warme maaltijd erg dun is, waterdun. Zeker bij vis en soep, ook al eet ik daar aardappel of brood bij, dat zou moeten indikken maar dat gebeurt onvoldoende. Vlees en groenten zijn ietsje minder probleematisch maar het prikkelt de maag om sappen aan te maken die nauwelijks ingedikt worden. Ik heb een hoog geplaatst ileostoma dus is dat niet zo gek.
Van mijn MDL arts mag ik dagelijk Loperamide gebruiken en dat scheelt iets, aanrader !! mag alleen niet chronisch gebruikt worden wanneer je nog over een dikke darm beschikt, die wordt dan lui.

groetjes

Terug naar “Voeding”