stomaforum.nl

Advertentie B. Braun
stomawiki

Drinken

Alles rondom voeding bij een stoma

Moderators: suus, eliene, Purple, Chiara

eucalyptus
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: FAP
Geslacht: Vrouw

Re: Uitdroging: drogen wijn en thee uit of niet??

Berichtdoor eucalyptus » wo 18 aug 2010, 8:49

Welke thee drink je dan? Of wissel je dat af?? Ik drink graag gewone thee maar ook kruidenthee en rooibos. Ik denk wel dat groene thee meer dehadryterend is??? Wel goed om te horen dat je thee drinkt en dat dat goed bevalt, want veel theedrinken is voor mij ook heel makkelijk!!
En ja, misschien komt de buikpijn die ik vannacht had dan toch van de wijn........Maar eens op letten of dat vaker gebeurt. Ik drink sowieso niet vaak wijn en niet meer dan 1 glas, maar misschien is het toch onverstandig of moet ik er 2 glazen water bij drinken.

Lien
Geslacht: Niet opgegeven

Re: Uitdroging: drogen wijn en thee uit of niet??

Berichtdoor Lien » wo 18 aug 2010, 9:40

Ik drink voornamelijk gewone thee. Ik ben niet zo van de kruidenthee of rooibos. Dus ik weet ook niet welke thee goed voor het vocht is of niet. Maar dat zou je misschien wel kunnen opzoeken welke kruiden goed voor je zijn.

Je zou het kunnen uitproberen om water bij je wijn te drinken. Ik had altijd wel met rode wijn meer last van mijn buik dan van de witte. Dat kan je ook nog uitproberen.

eucalyptus
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: FAP

Re: Drinken

Berichtdoor eucalyptus » ma 23 aug 2010, 12:17

Goed om te horen dat thee ok is. Ik heb het de afgelopen dagen lekker veel gedronken. Wel een vreemd verhaal van die appelsap. Ik lust dat wel graag, maar nu heb ik het maar wat minder gedronken. Maar eens rustig proberen en eens kijken wat voor een effect het heeft.

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Leeftijd: 32
Contacteer:

Berichtdoor Purple » ma 23 aug 2010, 13:03

Op zich haalt het niet zo heel veel uit als je maar goed drinkt en thee is ook vocht maar ook in yoghurt enzo zit een klein beetje vocht. De vraag over die wijn, je stoma kan gaan zwellen door alcohol. Was het echt bij je stoma of gewoon in de buik?
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

Lola
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Onbehandelbare obstipatie
Stoma (opgeheven) sinds: 12 jan 2012
Ziekenhuis: AMC en ASZ
Leeftijd: 29

Niet meer plassen

Berichtdoor Lola » wo 15 feb 2012, 19:23

Hoi,
Ik denk niet dat het hier goed staat, maar ik weet niet waar het wel hoort...

Sinds een paar weken heb ik dus een ileostoma. Sindsdien plas ik nauwelijks. Ik drink zeer veel, maar het komt rechtstreeks in het stomazakje (meer dan 8 liter per dag! ook toen ik een paar dagen minder dronk en toen was ik uitgedroogd) en in mijn blaas komt niks meer terecht. De laatste keer dat ik een klein beetje urine gehad heb, is alweer een paar dagen geleden en ik hoef ook echt niet.

Deze vraag heb ik ook al gesteld aan de stomaverpleegkundige en chirurg, maar ik heb geen antwoord gekregen. Heb een beetje ruzie gehad daar, ik moest bloed laten prikken maar het ziekenhuis weigert dat nog te onderzoeken of om antwoord te geven op mijn vragen. Ik zit nu dus een beetje met m'n handen in het haar.

Blaasontsteking is het niet, daar heb ik bij de huisarts op laten testen. Wie herkent dit en hoe kan ik mijn urineproductie weer op gang krijgen? Dit lijkt me erg ongezond, eerlijk gezegd.

Sophie2
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Colitus Ulsarosa
Ziekenhuis: SpaarneGasthuis Haarlem
Leeftijd: 45

Re: Niet meer plassen

Berichtdoor Sophie2 » wo 15 feb 2012, 21:10

Ik plas ook weinig maar wel elke dag een paar keer een beetje. Dat is ook erg belangrijk ivm met de nierfunctie. Mijn chirurg besteedde hier ook niet zoveel aandacht aan maar adviseerd wel te praten met de voedingsdeskundige over hoe hier mee om te gaan. Mijn MDL arts is wel bereid om bij twijfel bloed te prikken.

Teveel drinken is niet goed, te weinig ook niet. per dag 2 a 2,5 ltr moet goed zijn. Voldoende proberen in te dikken door zetmeel rijke producten (brood, aardappelen, droge koekjes, chips, tuc, zoute stengels). Ook genoeg zout innemen verdeeld over de dag, niet teveel in 1 keer want dan onttrek je juist vocht uit je darmen.

Als het ziekenhuis/de artsen waar jij komt zo erg tegen werken zou ik kijken naar een alternatief, je huisarts kan je mis helpen, iig bij bloedonderzoek.

Carolien
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ..

Berichtdoor Carolien » zo 19 feb 2012, 20:54

Vervelend voor je dat je zo'n slecht contact hebt in het ziekenhuis, dit zijn vragen die een svk voor je moet kunnen beantwoorden.

Je dikke darm is buiten werking, en normaal gesproken neemt de dikke darm veel vocht op uit je voedsel. Dit plas je dan weer uit.
Door de operatie en het buiten werking stellen van je dikke darm is dit proces helemaal verstoord, en wordt het vocht niet meer zo goed opgenomen.
Daarom moet je meer drinken en meer zout gebruiken, verdeel dit over de dag, dus niet in een keer zoals Sophie2 ook aangeeft.
Je kunt bijvoorbeeld tucjes eten, maar ook i.p.v. water een glas bouillon drinken, dit bevat veel zout en weinig calorieen.

Na verloop van tijd zul je merken dat je dunne darm ook meer vocht gaat opnemen, en dat je weer meer ga plassen. Je lichaam moet een nieuwe evenwicht vinden.
Sterkte !

ansepan
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: Ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Eigenaar
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Hirschsprung? STC? Artsen komen er niet achter.
Stoma (opgeheven) sinds: 09 nov 2011
Ziekenhuis: ASz
Stomaverpleegkundige: Nel Heijligers
Leeftijd: 34

Berichtdoor ansepan » zo 19 feb 2012, 21:13

Ik sluit me ook aan bij wat Carolien zegt.
Zelf heb ik ook de eerste maanden zeer weinig geplast en had dit voorgelegd aan de stomaverpleegkundige (aangezien mijn huisarts niet eens snapt wat een stoma is) en die zei dat ik het goed in de gaten moest houden en dat het waarschijnlijk vanzelf weer zou normaliseren. Nu heb ik op dit moment wel een zeer forse blaasontsteking en heb ik recidiverende schimmelinfecties, dus ik hou t scherp in de gaten. Wat mij overigens wel goed helpt om te moeten plassen is veel thee drinken.. Op de een of andere manier moet ik dan altijd veel vaker.
Heel veel succes!
What doesn't kill you, makes you stronger.

Sophie2
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Colitus Ulsarosa
Ziekenhuis: SpaarneGasthuis Haarlem
Leeftijd: 45

Berichtdoor Sophie2 » do 1 mar 2012, 20:51

Het is gebruikelijk dat je met een ileostoma minder plast, het is haast niet mogelijk zoveel vocht op te nemen als in een normale situatie. Op dit moment gebruik ik Loperamide, anti diaree medicijn, en dat helpt best goed met indikken en ik plas nu iets meer als daarvoor. Mijn MDL arts zei ook dat als je 1ltr per dag plast dat inpricipe genoeg is, de bloedwaarden worden wel in de gaten gehouden.

Verder blijft het verhaal: ruim 2ltr drinken, gespreid en eten als je drinkt, vooral indikkers en zoutachtig voedsel natuurlijk. ORS als aanvulling is ook nog een slim idee.
Teveel drinken is niet aan te raden als je het mij vraagt, je krijgt het niet ingedikt en als het te weinig zout bevat spoel je alles weg.

degoedeg50
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileo stoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ben ikzelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 01 jan 2011
Ziekenhuis: nvt
Stomaverpleegkundige: nvt
Contacteer:

Berichtdoor degoedeg50 » ma 17 dec 2012, 19:14

Hoy,

Ik denk dat ik ong. een fles rose in het jaar drink.
Wel drink ik veel water en thee, heb altijd dorst.

Groetjes Gerda

eleonoratje
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: zelf draagster
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: cauda syndroom
Stoma (opgeheven) sinds: 26 okt 2011
Ziekenhuis: amphia breda
Stomaverpleegkundige: angeliqeu/Anne-Marie
Leeftijd: 58
Contacteer:

Berichtdoor eleonoratje » ma 17 dec 2012, 21:49

Wat drinken jullie allemaal goed zeg
Ik moet ivm mijn ileo stoma 3 liter drinken zeggen ze.
Ik mag blij zijn dat ik aan de ander halve liter kom, dan zit ik ook echt vol, en ben ik zeer misselijk van het drinken.
Heb nu van de mdl arts pillen gekregen voor de misselijkheid, aar tot nu toe lost het nog niets op

Veronique
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma (dubbelloops)
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: trotse eigenaar..
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ik heb mijn stoma door de ziekte van Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 04 aug 2012
Ziekenhuis: Radboud Nijmegen
Stomaverpleegkundige: wie er aanwezig is.
Leeftijd: 31

Berichtdoor Veronique » do 3 jul 2014, 0:26

Ik kan er niks over vinden op het forum dus ik stel mijn vraag maar hier. De laatste tijd heb ik echt ontzettend veel slijm bij mijn ontlasting. Als ik mijn stomzakje leeg dan ligt er echt een hele laag overheen. Nou drink ik best veel koolzuurhoudend dranken en nu de zomer er is gaat er ook regelmatig een fles wijn doorheen. Kan het hierdoor komen? Toen ik nog geen stoma had en ik had last van slijm duidde dat meestal op een ontsteking maar ik voel me verder prima. Heb ook weinig zin om contact op te nemen met mijn arts.

kok
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: drager
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Abces na naadlekkage,wat maar niet wil verdwijnen of genezen
Abces is succesvol verwijderd in het AMC..Dec 2014..Waarna jl Febr de stoma is opgeheven..
Stoma (opgeheven) sinds: 23 feb 2015
Ziekenhuis: St Fransiscus gasthuis..AMC Am
Stomaverpleegkundige: marijke,monique Esther
Geslacht: Man
Leeftijd: 67

Berichtdoor kok » vr 4 jul 2014, 8:41

Hoi Veronique,
Ook niet onder gezondheid verzorging klachten stoma?
Zelf heb ik elke dag redelijk veel slijm.
ik heb een dubbeloops colostoma..dus twee uitlaatjes één voor het slijm . n ik weet niet precies hoe het bij de ileo gaat.
Bij elke twijfel...gewoon je stv even bellen
Fijn weekend...
Carpe Diem

martin47
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ben het zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Bij mij is eind 2012 endeldarmkanker ontdekt
Stoma (opgeheven) sinds: 18 apr 2013
Ziekenhuis: Martini in groningen
Geslacht: Man
Leeftijd: 55

Berichtdoor martin47 » ma 7 jul 2014, 7:56

Hoi ik heb ook soms slijm bij mijn ontlasting Dit heeft bij mij te maken met wat ik eet en drink Maar ik blijf het vies vinden de slijmresten ben er na ruim 1 jaar stoma nog steeds niet aan gewend
Groetjes uit Groningen

Annemieke
Super verslaafd Stomaatje
Super verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: malonestoma en 11 jui 2017 ilieostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Dikke darm werkt niet goed
Stoma (opgeheven) sinds: 17 dec 2013
Ziekenhuis: MUMC+ en Geldrop
Stomaverpleegkundige: Thea en Eveline
Leeftijd: 69

Berichtdoor Annemieke » ma 7 jul 2014, 13:57

Ik heb ook veel slijm.
Komt langs de Mic-Key button eruit.
Pluk de dag

Terug naar “Voeding”