stomaforum.nl

Lekkage door het eten van bepaald voedsel.

Alles rondom voeding bij een stoma

Moderators: suus, eliene, Purple, Chiara

Bea.
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Bea. » wo 5 mar 2008, 20:06

__// W*A*R \\\\__ schreef:even over de appels...
Ook ik heb altijd last van appels en heb dit ooit besproken
met de dietiste.
Als je de appel raspt werkt het juist niet verstoppend, maar laxerend.
Heb dit ervaren en bevalt me prima. Misschien een ideetje? Misschien dat het dan ook lekkage voorkomt.

Groetjes
__// W*A*R \\__

Toen hij pas uit het ziekenhuis was heb ik dat regelmatig voor hem gedaan,ook dan was de ontlasting veel dikker bij hem.Misschien dat het verschil is dat er dan geen stukjes onder schieten.Toch heeft hij altijd heel erg dunne ontlasting,je zou dus zeggen dat beetje vaster is alleen maar beter,maar toch gaat het dan juist lekken.

Bea.

Berichtdoor Bea. » wo 5 mar 2008, 20:06

Jaime schreef:[font=Comic Sans MS]Eerder had ik nooit last van lekkages, maar de laatste weken heb ik veel vaker last van lekkages en dan meestal na het avond eten.
Nu ben ik aan het uitproberen wat wel/niet kan.
rijst, lekkage $$^^+
aardappels, lekkage $$^^+
aardappelpuree, lekkage $$^^+
stamppot, lekkage $$^^+
patatjes, lekkage $$^^+
Ook drink ik extra veel na het eten, want het komt er allemaal zo dik uit.

PASTA GEEN LEKKAGE EN MAC DONALDS OOK NIET

Ik ben er nog niet helemaal uit....

;think;
[/font]

Ja maar,je kunt toch ook niet alles laten staan,misschien is een andere plak dan wel beter voor je.

Jaime

Berichtdoor Jaime » wo 5 mar 2008, 20:19

Bea. schreef:je zou dus zeggen dat beetje vaster is alleen maar beter,maar toch gaat het dan juist lekken.

[font=Comic Sans MS]Ja, dat dacht ik ook![/font]

Bea. schreef:Ja maar,je kunt toch ook niet alles laten staan,misschien is een andere plak dan wel beter voor je.

[font=Comic Sans MS] Hoi Bea,

Ik eet het gewoon en ik wacht af wat er gebeurd. Ben nog aan het onderzoeken :mrgreen:
Als ik s avonds weg moet dan eet ik pasta dan ben ik er zeker van dat ik geen lekkage krijg.
Ik vind het zo vreemd, eerder had ik er geen last van, ben ook niet veranderd van zakje <:()tt Wel heb ik het rondje in de plak al groter uitgeknipt zodat ze wat meer ruimte heeft als ze wat groter word....

Groetjes %whoe*
Jaime
[/font]

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 41

Berichtdoor Mooseje » wo 5 mar 2008, 21:26

Hé Jaime,

Ik heb het ook bij al die dingen die jij opnoemt en bij mij heb ik ook geen last van pasta´s en mac donalds. Maf he, dat dit zo werkt. Het ligt er volgens mij aan dat de ontlasting hier flink dikker van wordt. Als ik die dingen eet dan trekt mijn stoma op een gegeven moment helemaal naar binnen en dan kan ik de plak wel blijven wisselen, want dan loopt het er steeds onder. Ik was het zo zat, dat ik me een proefpakketje van de convex light van Sensura heb besteld. Toen ik de plakken zag, dacht ik dat het niks was, zo stug, maar als je ze draagt, zitten ze eigenlijk best wel oké. Als ik nu aardappels eet dan plak ik gewoon zo´n plak op. Je stoma wordt er iets door naar buiten gedrukt, waardoor het meestal wel goed gaat. Ik ben dit nu eens een tijdje uit aan het proberen.

Veel groetjes,

Mooseje ~~*#
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

Jaime

Berichtdoor Jaime » do 6 mar 2008, 9:55

[font=Comic Sans MS]Hoi Mooseje,

We hebben wel veel overeenkomsten hé?!
Ik vertelde het aan Ruben (mijn vriend/man) en hij was gewoon blij! Wat goed dat er toch zo'n forum bestaat <:)> en apart dat we hetzelfde hebben met pasta en de Mac

Ik heb een proefpakketje besteld, ben benieuwd!!
Plak jij hem smorgens er al op, of doe je dat voor het avondeten??

Mooseje, bedankt. BbBb90

Liefs HaNdKiSs#
Jaime
[/font]

__// W*A*R \\\\__

Berichtdoor __// W*A*R \\\\__ » do 6 mar 2008, 10:35

Hoi Bea,

Nou kun je weer eens zien dat de mensen toch verschillend in elkaar zitten.
Jammer dat het ook met geraspte appel niet gelukt is in het verleden.

Groetjes
__// W*A*R \\__

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn

Berichtdoor Mooseje » do 6 mar 2008, 19:39

Hé Jaime,

Ja, het is idd erg fijn dat we zo´n forum hebben en elkaar dingen kunnen vertellen. Als ik iets gegeten heb, waarvan ik denk dat het wel eens problemen kan gaan geven, dan doe ik de plak meestal daarna erop, maar soms ook van tevoren, als ik bijv. uit ga eten. Hangt er een beetje vanaf of ik het van tevoren weet wat ik ga eten. Als ik snel na mijn werk toch een frietje neem, dan zorg ik meteen dat ik als ik thuis ben, de plak verwissel.
En als ik niet verwacht had dat het zou gaan lekken en het gebeurt dan toch, dan plak ik bij het verwisselen meteen een convex light erop, zodat het stoma zich niet zo naar binnen kan trekken. Als ik hem erop geplakt heb, laat ik hem meestal ook gewoon 24u per dag zitten net als mijn andere zakjes. Zo had ik er vandaag eentje op van gisterenavond. Zojuist heb ik hem eraf gehaald omdat ik zometeen ga sporten. Omdat die plak wat stugger is, kies ik nu gewoon voor mijn normale plak. Beetje kijken dus hoe het uitkomt.

Je moet het echt effe de kans geven om uit te proberen. Als je eraan gewend bent dan zitten ze prima.

Veel suc6 ermee,

Groetjes Mooseje ;)T
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

Jaime

Berichtdoor Jaime » wo 12 mar 2008, 13:35

[font=Comic Sans MS]Bedankt voor de tips Mooseje!

Ik heb ze nu ook geprobeerd en het is super! !:))! Toen ik ze vasthield dacht ik, jeetje ik kan me straks amper bewegen, maar dat valt reuze mee! Ik voel het helemaal niet zitten en geen lekkages meer! ;)T
Wel moet ik wennen aan het plakken omdat deze lang niet zo flexibel is dan de normale.

Afbeelding
Jaime
[/font]

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje

Berichtdoor Mooseje » wo 12 mar 2008, 19:06

Hé Jaime,

Ik ben erg blij dat ze bij jou ook goed helpen. Echt heerlijk om geen lekkages meer te hebben! Joehoe. Je hebt gelijk hoor dat het wel even wennen is. Ik gebruik ze ook niet altijd hoor, soms als ik pasta gegeten heb, dan weet ik dat het niet nodig is. Dan doe ik gewoon de normale.

Veel groetjes,

Mooseje :mrgreen:

Jaime

Berichtdoor Jaime » wo 12 mar 2008, 19:29

[font=Comic Sans MS]Ja, echt fijn om geen lekkages meer te hebben, ik voel me nu ook wel een stuk zekerder na het eten. :mrgreen:

%whoe*
Jaime
[/font]

Bea.

Berichtdoor Bea. » do 13 mar 2008, 9:43

Ik had er 15 besteld va combi care,kreeg een preek dat ik dit had moeten doen via de stomaverpleegkundige :roll:
Ik heb trouwens wel ontdekt dat een convex plak voor mijn zoon nog niet zo makkelijk is,omdat zijn stoma omvang zo groot is,44 op zijn breedst.

Jaime

Berichtdoor Jaime » do 13 mar 2008, 9:55

[font=Comic Sans MS]Ik had het proef pakketje bij Coloplast besteld. Daar heb ik een boekje bij gekregen en je hebt 2 verschillende openingen 15-33 mm en 15-43 mm, zowel voor midi als maxi.

Artikelnr. Midi 15-43 mm 15704
Artikelnr. Maxi 15-43 mm 15708

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes %whoe*
Jaime
[/font]

Bea.

Berichtdoor Bea. » do 13 mar 2008, 13:17

Jaime schreef:[font=Comic Sans MS]Ik had het proef pakketje bij Coloplast besteld. Daar heb ik een boekje bij gekregen en je hebt 2 verschillende openingen 15-33 mm en 15-43 mm, zowel voor midi als maxi.

Artikelnr. Midi 15-43 mm 15704
Artikelnr. Maxi 15-43 mm 15708

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes %whoe*
Jaime
[/font]

Helaas blijven de coloplast 1-delig niet goed zitten bij hem.
Alhoewel misschien een light convex wel,omdat die wat stijver is.

Marian1958
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: opgeheven 2 stomas
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: darmkanker, met een tumor zo groot als een kilopak suiker
Stoma (opgeheven) sinds: 23 mar 2009
Ziekenhuis: West Fries gasthuis / AVL
Leeftijd: 63
Contacteer:

Berichtdoor Marian1958 » ma 24 mar 2008, 0:52

Ik heb het zelf met rode kool die niet goed gesneden is, champignonnen die er heel uit komen, of tauge, wat in lange draden weer naar buiten komt...
uitjes kan ik ook niet hebben...
waar ik eigenlijk ook heel veel last van heb is de geur....al na 2 uur begin ik mezelf te ruiken en weet niet wat ik daar aan doen kan...ik was me bijzonder goed hahahahahah

groetjes marian

Anna
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ziekte van Crohn
Ziekenhuis: WZA
Stomaverpleegkundige: H. Bouwman
Leeftijd: 42
Contacteer:

Berichtdoor Anna » ma 26 mei 2008, 11:42

Ik heb bij mezelf gemerkt, dat ik de eerste maanden na de operatie vrij dunne ontlasting had en het daarna ging veranderen. Inderdaad bij bepaalde dingen wordt ontlasting onwijs stevig (net een bal) en dan krijg ik lekkage.
Vaak heb ik daar last van bij aardappelen (gebakken, gekookt, soms friet), appels, peren..
Verder is het me nog niet echt opgevallen.
Oh ja.. ik moet nu weer wat op mijn gewicht gaan letten en als ik dus helemaal niet meer ga snoepen.. heb ik ook sneller lekkage (ook al drink ik dan wel meer), dan wordt ontlasting ook steviger.
Anna

Terug naar “Voeding”