Berichtdoor petraf » ma 10 sep 2007, 0:31
Hoi....
ik heb een ileostoma
en ook ik heb lekkages door bepaalde dingen te eten..
Ik eet heel graag grieks, en ook shoarma, met veel knoflook, maar al na enkele happen, ben ik lek, dan loopt de ontlasting al langs mijn plak...
Dus als ik weet dat we dat gaan eten, neem ik die dag imodium in, zodat het allemaal wat vaster word, Ik vind het te lekker, en heb er dan een lek wel voor over.
Als ik frieten of aardapelen eet, dan wordt de ontlasting heel dik,,
Als ik rauwe worteltjes eet, kjrijg ik een verstopping, daar heb ik al eens mee in het ziekenhuis geegen, op een feestje lekker worteltjes geknabbeld
Van pindaas, raak ik ook lek, en het propt en stopt, allemaal korrelige ontlasting, niet prettig met een lek,,, Soms zo erg dat ik de onderbroek in de week moet zetten. ( heb ook alleen maar zwart ondergoed, omdat bij de witte broekje,s ik de vlekken er niet goed uit krijg zelfs niet met wasversterker, sil enz...
Bij zwart valt het niet op
Paprika kan ik rauw en gekookt/ roerbakken goed eten, alleen als ik erveel van eet, is mijn ontlasting hardstikke rood.
Van spinzazie, en sla, dat komt na 10 minuten al in mijn zakkie..
Vis en kip daar ga ik van als ee gieter, dan is mijn ontlastn vaak groen ( lijkt wel gal) en waterdun, maar heb geen buikpijn.
Dat krijg ik wel van de koolsoorten, behalve bloemkool en broccolie dat kan ik verdragen en krijg er geen buikpijn van ( krampen) en rode kool als salde kan ik wel weer eten.
Ik vind dat ik maar een rare spijsvertering heb..
Ook heb ik dus helemaal geen dikke darm meer, ik mis een heel groot stuk dunne darm... Men zou denken, je wordt niet dik.
maar mooi niet, mijn crohn is rustig, en ben nu bezig met afvallen...
In mijn ziekzijn periode woog ik nog geen 40 kilo meer, maar laters gewoon weer rond de 68, nu zijn het er 20 meer. Er moeten er zekers 10 af. ( ben inmiddels ook ouder geworden, en merk nu ( ben 43 jaar) dat het afvallen steeds moeilijker gaat. Maar mijn MGL darm arts zegt, zo heb je wel iets bij te zetten, als de crohn weer opspeelt. maar ik wil die 10 kilo eraf, heb dan misschien ook minder lekkages, ( die heb ik dus zo'n 5 keer of meer op een dag) en dan die kapotte branderige huid
Groetjes Petra