stomaforum.nl

Advertentie B. Braun
stomawiki

Lekkage door het eten van bepaald voedsel.

Alles rondom voeding bij een stoma

Moderators: suus, eliene, Purple, Chiara

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 41

Lekkage door het eten van bepaald voedsel.

Berichtdoor Mooseje » vr 7 sep 2007, 21:49

Hallo allemaal,

Ik heb nu sinds een jaar een stoma en merk dat ik door het eten van bepaalde dingen een veel grotere kans heb op lekkage.
Als ik bijv. frites eet, dan weet ik dat ik s nachts wakker ga worden met lekkage. Als ik pasta eet, gebeurt me dit nooit.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat van bijv. frites mijn ontlasting veel vaster wordt. Is niet zo handig voor mijn ileostoma. Over het algemeen heb ik gewoon hele dunne ontlasting. Ik las ergens dat anderen ook wel eens lekkage hebben door het eten van groenten die niet goed gaar zijn. Daar heb ik ook last van. Als ik bijv. stoomgroenten eet, dan heb ik gegarandeerd ook lekkage, terwijl ik hier bij het eten van rauwe groenten of helemaal gekookte groenten geen last van heb.
Paprika is ook zo´n groente waar ik lekkage van krijg.
Komt jullie dit bekend voor?

Groetjes Mooseje =-)(*7
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

petraf
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor petraf » ma 10 sep 2007, 0:31

Hoi....

ik heb een ileostoma

en ook ik heb lekkages door bepaalde dingen te eten..
Ik eet heel graag grieks, en ook shoarma, met veel knoflook, maar al na enkele happen, ben ik lek, dan loopt de ontlasting al langs mijn plak...
Dus als ik weet dat we dat gaan eten, neem ik die dag imodium in, zodat het allemaal wat vaster word, Ik vind het te lekker, en heb er dan een lek wel voor over.
Als ik frieten of aardapelen eet, dan wordt de ontlasting heel dik,,
Als ik rauwe worteltjes eet, kjrijg ik een verstopping, daar heb ik al eens mee in het ziekenhuis geegen, op een feestje lekker worteltjes geknabbeld

Van pindaas, raak ik ook lek, en het propt en stopt, allemaal korrelige ontlasting, niet prettig met een lek,,, Soms zo erg dat ik de onderbroek in de week moet zetten. ( heb ook alleen maar zwart ondergoed, omdat bij de witte broekje,s ik de vlekken er niet goed uit krijg zelfs niet met wasversterker, sil enz...
Bij zwart valt het niet op

Paprika kan ik rauw en gekookt/ roerbakken goed eten, alleen als ik erveel van eet, is mijn ontlasting hardstikke rood.
Van spinzazie, en sla, dat komt na 10 minuten al in mijn zakkie..
Vis en kip daar ga ik van als ee gieter, dan is mijn ontlastn vaak groen ( lijkt wel gal) en waterdun, maar heb geen buikpijn.
Dat krijg ik wel van de koolsoorten, behalve bloemkool en broccolie dat kan ik verdragen en krijg er geen buikpijn van ( krampen) en rode kool als salde kan ik wel weer eten.
Ik vind dat ik maar een rare spijsvertering heb..
Ook heb ik dus helemaal geen dikke darm meer, ik mis een heel groot stuk dunne darm... Men zou denken, je wordt niet dik.
maar mooi niet, mijn crohn is rustig, en ben nu bezig met afvallen...
In mijn ziekzijn periode woog ik nog geen 40 kilo meer, maar laters gewoon weer rond de 68, nu zijn het er 20 meer. Er moeten er zekers 10 af. ( ben inmiddels ook ouder geworden, en merk nu ( ben 43 jaar) dat het afvallen steeds moeilijker gaat. Maar mijn MGL darm arts zegt, zo heb je wel iets bij te zetten, als de crohn weer opspeelt. maar ik wil die 10 kilo eraf, heb dan misschien ook minder lekkages, ( die heb ik dus zo'n 5 keer of meer op een dag) en dan die kapotte branderige huid

Groetjes Petra

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor eliene » wo 26 sep 2007, 12:38

ja ik herken dit wel. door sommig voedsel wordt mijn ontlasting erg dik, en door ander voedsel juist superdun. al ben ik nu na de laatste operaties alles weer opnieuw aan het uitzoeken, alles gaat ineens weer helemaal anders :roll: werd eerst mijn ontlasting erg dun door bijv soep, nu is dat niet meer zo. ik heb vooral last van lekkages als de ontlasting superdik wordt en de plak eraf drukt. het aparte is dat ik een heel stuk dunne darm mis, maar toch wordt het vaak erg dik. dat van die groentes herken ik niet.
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

shirley

Berichtdoor shirley » za 3 nov 2007, 23:22

Hoi iedereen

Ik heb gisteren tot 3 keer toe lekkage gehad en de 4de keer ging het goed.Nu vraag ik mij af hoe het komt want ik was gisteren helemaal in paniek.
Heb niks bijzonders gegeten dan alleen zuurkool voor het eerst sinds maanden.
Want zuurkool werd afgeraden door de verpleegkundigen odat heet problemen met verstopping kan geven maar ik lust dat zo graag, en aangezien ik alles goed kauwd had ik zoiets van dat kan ik wel eten.
Maar 2 uur naar het eten had ik lekkage en dat ging door tot vannacht.
Dit heb ik ook gehad toen ik zure bommen at trouwens.
Misschien dat iemand de zelfde ervaring heb.

Veel liefs Shirley

eddy

Berichtdoor eddy » zo 4 nov 2007, 21:31

Hoi Shirley,

Tjemig..vervelend zoveel lekkages achter elkaar. Het kan heel goed komen
door het eten van zuurkool dit verteerd niet zo best. Ik eet geen friet meer
hoe lekker het ook is dat vindt mijn stoma niet fijn. Hoop dat het je niet
te vaak overkomt.

Groetjes Ed.

frans
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ben de eigenaar
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: endeldarmkanker
Stoma (opgeheven) sinds: 08 dec 2005
Ziekenhuis: catharina Eindhoven
Stomaverpleegkundige: Hanny en Dorethe.
Geslacht: Man
Leeftijd: 73

Berichtdoor frans » ma 5 nov 2007, 0:07

Ik heb vandaag al drie keer mijn stomazakje bijna vol gehad, nu dadelijk weer verschonen voor de 4e keer, dit heb ik niet eerder gehad, hij doet de hele dag al borrelen (scheetjes laten, ofwel een trompet die niet wil starten) maar ik kan niet goed ontdekken waar het aan ligt, gisteren niets apart gegeten en vandaag ook niet, dus daar licht het niet aan.

gr,Frans.
Frans is helaas overleden, zie topic in memoriam

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn

Berichtdoor Mooseje » di 6 nov 2007, 21:29

Hé Ed, dat van die frieten herken ik, als ik friet eet dan gaat het bijna altijd fout, maar ik vind ze ook zo lekker, dus soms doe ik het gewoon toch hoor. Aardappelen reageer ik zowieso niet zo best op.

Shirley, ik denk echt dat het van de zuurkool is gekomen hoor, zoals Ed al aangeeft verteert dat heel erg slecht. Dan komt er een stukje onder de plak en dan heb je al weer een lek. Probeer niet in paniek te raken, het kan gebeuren. Dat het niet leuk is, ben ik helemaal met je eens...

Tsja Frans soms is het niet direct te verklaren. Denk overigens ook dat wij net als anderen ook wel eens last kunnen hebben van een virusje en misschien komt het daar wel door.

Veel groetjes, Mooseje ~~*#
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

shirley

Berichtdoor shirley » di 6 nov 2007, 22:28

Hoi allemaal

Nou vanmorgen weer last van lekkages gehad dus ik verzinnen hoe dat nu toch kon ikke boos op mijn pruttel :mrgreen: .
Maar nu las ik het allemaal even terug hier en zag dat patat ook niet erg fijn is voor je stoma en wat denken jullie?
Ik heb gisteren patat op dus zal het daar wel aan gelegen hebben :mrgreen: .
Dus geen patat meer voor mij tot ik mijn pruttel kwijt bent, vind het niet zo erg hou niet zoveel van patat maar van zuurkool wel !:))! .
Maar goed ben blij te weten waar het aan kan liggen want patat nu ik er over na denkt heb ik al een keer eerder gehad maar niet de link gelegd ik dacht dat ik zelf iets fout had gedaan met het verschonen van de plak.

Veel liefs Shirley

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje

Berichtdoor Mooseje » di 6 nov 2007, 22:33

Hé Shirley,

Fijn dat je er nu achter bent gekomen waar het aan gelegen kan hebben.
Suc6 ermee.

Veel groetjes,

Mooseje :D

Wouter
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Meest agressieve vorm van Hirschsprung
Ziekenhuis: MST Enschede, Erasmus MC
Stomaverpleegkundige: Niet nodig
Geslacht: Man
Leeftijd: 30
Contacteer:

Berichtdoor Wouter » wo 7 nov 2007, 11:15

Ik heb een woord. Vis ShItHaPpEnS^
Stomadrager en 3IG-er in één.

petraf

lek

Berichtdoor petraf » wo 7 nov 2007, 18:56

als ik patat eet, dan is het helemaal dik
soms te dik, zo dk, dat het niet doorzakt door de zak naar benede, en dus ook lek...
heb daarvoor een glijmidel wt ik eerst in de zak doe
dan zakt het beter door, en minder last van LEK

succes
Petra

Claudia L

Berichtdoor Claudia L » za 17 nov 2007, 11:19

Wat fijn dit allemaal te lezen. Ik verweet al die lekkages aan het materiaal, plaktechniek of aan het feit dat ik aan het uitdijen ben. Bedankt mensen!

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje

Berichtdoor Mooseje » za 17 nov 2007, 20:06

Hé Claudia,

Ik ben blij dat je hierdoor weer iets meer te weten bent gekomen. Ik vind het super dat we elkaar kunnen helpen door het uitwisselen van informatie!

Veel groetjes,

Mooseje ;)T

Judith

Berichtdoor Judith » zo 18 nov 2007, 17:32

Hoi!

Heb eigenlijk weinig last van lekkages, behalve bij bijv. knoflook of kiwi :) , dan begint het zo te jeuken onder de plak en wil het wel eens zo zijn dat de plak wat minder goed hecht met lekkage tot gevolg... Verder heb ik eigenlijk weinig last bij patat, stampot o.i.d. maar wellicht komt dat omdat ik mijn zakje dubbelvouw onder mijn ondergoed, dan wordt het minder zwaar en heb je minder kans op lekkages... Ik gebruik trouwens ook grote zakken, die kun je gemakkelijker dubbelvouwen.....
Groetjes Judith

petraf

Berichtdoor petraf » zo 18 nov 2007, 20:27

Hoi......

Wij hadden vanavond Gyros.... Dus van te voren aan de imodium gegaan,,, maar helaas, ging toch mis, maar ja,,,, was er op voorbereid, en hetwas lekker
Gyros had ik zelf gemaakt, ( gyros kruiden uit Griekenland)
frietjes, sla en tsatsiki ,,,,mmmmmmmmm

groetjes Petra

Terug naar “Voeding”