Berichtdoor anne m. » do 2 aug 2007, 16:11
Hallo Ellen,
zelf heb ik een stoma op een middelmatig dikke buik, maar mijn stomaverpl. vertelde dat het stoma altijd (als het lukt) wordt geplaatst op een plekje van de buik waar een zakje goed kan plakken en dus niet in een huidplooi. Ze zei ook dat , als een stomadrager daarna veel afvalt of aankomt, dit plekje dan misschien niet meer zo goed is. Maar je gaat zelf nog naar een stomaverpl., dus die kan je alles uitleggen.
Grappig dat jij op internet geen foto's van stoma op dikke buiken ziet. Ik zag alleen maar oude en uitgezakte buiken voordat ik op deze site kwam, en dat maakte dat ik nog meer tegenop zag. het is me, na het eerste wennen , zo meegevallen, ik doe er alles mee, dat ik niet eens een pouch zou willen, als werd die me aangeboden. Dat is toch weer een operatie en andere risico's. Ik vind dat artsen wel snel die sprong maken, ze zouden beter eerst kunnen afwachten hoe de persoon met een stoma leeft na een tijdje, misschien stoort het je (en je man) wel zo weinig dat je het niet nodig vindt, maar die keus geven ze nauwelijks bij jonge mensen, lijkt het wel.
In elk geval sterkte met alles,
Anne M.