stomaforum.nl

Stoma en (over)gewicht

Alles rondom voeding bij een stoma

Moderators: suus, eliene, Purple, Chiara

Ellen
Geslacht: Niet opgegeven

Stoma en (over)gewicht

Berichtdoor Ellen » wo 1 aug 2007, 22:31

Hoi allemaal
even een vraagje waar ik toch wel mee rondloop zo de laatste dagen.
Zoals jullie wellicht hebben gelezen in mijn eigen topic zal ik naar alle waarschijnlijkheid deze maand nog een stoma krijgen. Dit als tussenfase naar een pouch.
Dat is al 1 punt waar ik me nu druk om kan maken. Ben bang dat als de eerste operatie me erg tegenvalt en ik met de stoma redelijk weg kan ik niet voor de 2e operatie durf te gaan, maar dat is voor latere zorg.
Nu dus een praktische kant waar ik erg over na denk
Ik ben zeker niet 1 van de slankste. Na mijn bevalling zijn mijn klachten erger geworden (lees geen tijd/energie gehad om die buik strak te trekken) en nu al 2 jaar prednison gebruik waardoor ik aardig wat kilootjes ben aangekomen (20).
Ik snap dat als ik met de prednison stop er vast wel wat kilo's zullen verdwijnen, maar mijn buik is aardig uitgerekt zeg maar.
Op de meeste plaatjes/foto's die ik kan vinden staan allemaal slanke mensen. Mijn vraag is zijn er ook wat dikkere mensen hier en wat zijn jullie ervaringen met de stoma. Blijft de zak makkelijk zitten?
Mijn zwager heeft ook stoma en hij was ook behoorlijk fors... hij plakt dan ook zijn zak extra vast met duckttape... dit lijkt mij niet echt prettig bij het verwijderen.
ervaringen??
alvast bedankt

Ellen

Berichtdoor Ellen » do 2 aug 2007, 9:08

niemand?

Wouter
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Meest agressieve vorm van Hirschsprung
Ziekenhuis: MST Enschede, Erasmus MC
Stomaverpleegkundige: Niet nodig
Geslacht: Man
Leeftijd: 30
Contacteer:

Berichtdoor Wouter » do 2 aug 2007, 12:35

Ja ik wel!

Ik ben juist een poging aan het doen dikker te worden. Omdat het bij mij het eten er vlug weer uit is. Misschien is dat straks bij jou ook het geval, en val je af omdat je lichaam meer energie nodig heeft en dus gaat verbranden. Dat is mijn theorie... Misschien klopt er geen bal van, maar goed niet geschoten is altijd mis... toch???
Stomadrager en 3IG-er in één.

anne m.

Berichtdoor anne m. » do 2 aug 2007, 16:11

Hallo Ellen,

zelf heb ik een stoma op een middelmatig dikke buik, maar mijn stomaverpl. vertelde dat het stoma altijd (als het lukt) wordt geplaatst op een plekje van de buik waar een zakje goed kan plakken en dus niet in een huidplooi. Ze zei ook dat , als een stomadrager daarna veel afvalt of aankomt, dit plekje dan misschien niet meer zo goed is. Maar je gaat zelf nog naar een stomaverpl., dus die kan je alles uitleggen.
Grappig dat jij op internet geen foto's van stoma op dikke buiken ziet. Ik zag alleen maar oude en uitgezakte buiken voordat ik op deze site kwam, en dat maakte dat ik nog meer tegenop zag. het is me, na het eerste wennen , zo meegevallen, ik doe er alles mee, dat ik niet eens een pouch zou willen, als werd die me aangeboden. Dat is toch weer een operatie en andere risico's. Ik vind dat artsen wel snel die sprong maken, ze zouden beter eerst kunnen afwachten hoe de persoon met een stoma leeft na een tijdje, misschien stoort het je (en je man) wel zo weinig dat je het niet nodig vindt, maar die keus geven ze nauwelijks bij jonge mensen, lijkt het wel.
In elk geval sterkte met alles,

Anne M.

adrian

Breukband

Berichtdoor adrian » do 2 aug 2007, 16:27

Beste Ellen, door ervaringen in mijn vriendenkring en familie weet ik dat het verstandig is om een breukband te dragen als je een slappe buikwand hebt in kombinatie met overgewicht. Deze band verkleint de kans dat je een wondbreuk krijgt (ook bij de stoma) en zorgt er ook voor dat je stomamateriaal beter blijft zitten. Misschien is dit ook een goede oplossing voor jouw zwager. Sterkte , Adrian

Ellen

Berichtdoor Ellen » do 2 aug 2007, 18:10

dank jullie wel voor de reacties
mijn zwager is nu gelukkig een flink eind afgevallen en heeft dus veel minder last van de stoma
ik hoop ook dat zodra ik van de prednison af ben ik lekker af kan gaan vallen
die band ga ik zeker even navragen.... zekerheid voor alles he :)

sandra 82

Berichtdoor sandra 82 » wo 15 aug 2007, 21:07

Hoi ellen,

ik heb nu sinds 2 maanden een stoma en ben ook aan de dikke kant ( om maar bescheiden te zijn ). Ik heb helemaal geen problemen met mijn stoma. Ze hebben voor de operatie stippen op mijn buik gezet om te zorgen dat de stoma niet in een plooi komt te zitten. Bij mij gaat dus alles goed.
groetjes sandra

kim

gewicht

Berichtdoor kim » wo 29 aug 2007, 22:55

Ik heb nu ruim 1 jaar een ileostoma, ik ben er nog steeds erg blij mee!!! Ik kan alles eten, geen verstoppingen ed, helemaal top! Alleen ben ik aangekomen. In januari ben ik gestopt met roken, nu inmiddels 7 kilo aangekomen en die gaan er niet meer af!
Ik sport sinds februari 3 x in de week, heb een aantal weken echt niet gesnoept en goed gezond gegeten, maar het lijkt wel alsof mijn lijf op slot gaat ofzo! Ik ben wel vaker wat kilo´s aangekomen door prednison ed, dat ging er altijd heel makkelijk weer af. Nu dus niet meer, alsof mijn lijf veel op wil slaan omdat men dikke darm eruit is. Ik vraag me af of iemand dit herkend, ik ga het eens vragen aan de stomaverpleegundige en/of dietiste.

Liefs kim

Bea.

Berichtdoor Bea. » do 30 aug 2007, 17:05

Nee,niet bekend hier,mijn zoon valt eerder af,dan dat hij te zwaar wordt.

danielle

Berichtdoor danielle » do 30 aug 2007, 18:05

Mijn stomaverpleegkundige heeft mij voordat ik een stoma kreeg gewaarschuwd dat je heel snel aan kan komen.
De oorzaak weet ik niet, maar het is dus wel bekend

eddy

Berichtdoor eddy » do 30 aug 2007, 18:51

Ik had niet eerder gehoord dat het hebben van een stoma mensen sneller
zullen aankomen. Ik heb die ervaring niet, ik kom niet snel aan extra gewicht,
kan nog wel een paar kilo gebruiken.

Ed.

danielle

Berichtdoor danielle » do 30 aug 2007, 18:56

ik zelf ben in het ziekenhuis 11 kilo afgevallen en blijf nu thuis ook op dit gewicht. Kom niet echt aan.
Maar het is me wel voor die tijd verteld.

Misschien komt het omdat je wat vaker moet eten?

kim

Berichtdoor kim » do 30 aug 2007, 20:54

hmmm ja ik weet t niet... Ik kwam niet echt aan t eerste half jaar mnaar toen ik stopte met roken wel. Nou is dat bekend, geeft niet maar ik krijg t er gewoon niet meer af, das erg frustie! !!??>

Ik ga de stomaverpleegkundige wel eens bellen, misschien dat zij meer weet! Bedankt voor de reacties!!!

X kim

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor eliene » di 18 sep 2007, 10:34

en, wat zei de stomaverpleegkundige kim?
ik val inderdaad ook eerder af dan dat ik aankom.
maar de laatste maanden voor de operatie werd ik wel steeds zwaarder, net als wat jij zegt, niet door extra snoepen enzo.
ik snapte er ook helemaal niks van. maar bij mij was het dus geen vet maar vocht. kan dat het bij jou ook zijn?
wat bij mij goed hielp was een elixer van weleda: berken elixer. je doet daarvan een lepel door water, helemaal niet vies ook. ik begon me toch te plassen zeg! het helpt voor je nierfunctie en om afvalstoffen weg te werken. je kunt het gewoon halen/bestellen bij de drogist, het is iets natuurlijks (en goedkoop ook).
je hebt de elixers ook in andere vormen, ik gebruik nu bijv sleedoorn, dat helpt in herstelperiodes.

wie weet heb je er iets aan, al was je vraag van een maand geleden al. of heb je inmiddels al een andere oplossing/oorzaak?
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

kim

Berichtdoor kim » di 18 sep 2007, 19:45

He, helemaal goed dat je weer wat actief bent hier!!! Toppie!!!!

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nog niet gebeld heb.... :oops: Maar wat jij zegt zou kunnen, ik drink veel water op een dag, plas ook wel aardig maar misschien niet genoeg... Ik ga t eens proberen die elixer.... Bedankt voor de tip!!!

Terug naar “Voeding”