stomaforum.nl

Drinken

Alles rondom voeding bij een stoma

Moderators: eliene, suus, Purple, Chiara

Fairy30
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Stoma (opgeheven) sinds: 22 jul 2014
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 34

zoutekort door uitdrogingdoor teveel drinken

Berichtdoor Fairy30 » zo 19 okt 2014, 18:19

Inmiddels weet ik de oorzaak van alle problemen.
Ik dronk 3,5 tot vier liter per dag.Hierdor is het lichaam tevel zouten gaan onttrekken. In feite ben ik nu aan het uitdrogen door zouttekort, ontstaan door teveel drinken. Doordat ik een poos geleden ook nog eens last had van een obstructie ben ik automatisch nog meer gaan drinken, daar ik trek kreeg in zoete drankjes en koolzuur. Niet eerder geweten, dat je zo snel teveel kon doen drinken. Voor de stoma dronk ik immers ook al 3,5 tot 4 liter per dag en was dit nooit erg, voor zover ik weet.
Ik moet de komende dagen bijhouden hoeveel vocht ik gebruik inclusief de helft van het vocht voor aanmaak van pap, helft van yoghurt en volledig tellen van vocht aan soep. Ik mag niet meer nemen dan 2 liter per dag.
Mijn eetlust is erg verminderd nu ik zoutgebrek heb en nu mag ik bij mijn eten amper drinken en krijg mijn brod dus echt niet weg. Ik hoop dat ik in de toekomst minimaal een half litertje meer mag nemen of in elk geval de pudding/yoghurt, pap niet meer hoef mee te tellen.
Hebben meer van jullie het gevoel dat het lichaam meer vocht vraagt dan goed is? Ik heb immers enkel mijn lichamelijke signalen gevolgd en vindt wat nu gebeurd is dan ook wat vreemd.
Hoop doet leven, samen streven, is levensgegeven..

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: Cystostomie -> brickerstoma, colostoma en PEG
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: EDS - slechte aansturing van de blaas, zenuw kapot/niet goed aangelegd. IC. En nu dan een Bricker (19-12-2012). Laatste oplossing na een maand of 9 geknoei in Utrecht.
En ik heb een colostoma (29-01-2014) door een slecht werkende endeldarm en te sterke sluitspier. :(
Ik kreeg m'n PEG (??-??-201?) door m'n slecht kunnen eten. Overdag blijf ik gewoon eten. Hopelijk ga ik van de nachtelijke sondevoeding snel goed aankomen.
Stoma (opgeheven) sinds: 19 dec 2012
Ziekenhuis: Uroloog - SFG en MDL - VUmc
Stomaverpleegkundige: Wie er maar is.
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: zoutekort door uitdrogingdoor teveel drinken

Berichtdoor Nigelle » zo 19 okt 2014, 19:23

Dat is echt heel erg veel, 3,5 á 4 liter. AmUIrDF Hopelijk lukt het om met minder vocht te doen. Misschien kan je elders op de dag een glas drinken laten staan zodat je die weer bij je eten kan gebruiken. Je moet denk ik wat gaan schuiven in wanneer je wat drinkt. Ik krijg nu wel redelijk wat vocht binnendoor de sondevoeding. Maar daar voor had ik altijd moeite om 1,5 liter aan vocht binnen te krijgen. Ik had dus juist het tegenovergestelde als jij. ;)
Was ik maar gebreid. Dan konden ze me weer uithalen en opnieuw breien. ;)

Fairy30
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Stoma (opgeheven) sinds: 22 jul 2014
Leeftijd: 34

Berichtdoor Fairy30 » zo 19 okt 2014, 19:45

Das inderdaad exact het tegenovergestelde. Ik vind het heel moeilijk om maximaal een kop a twee te drinken bij mijn eten. En dan zit ik al op een halve liter, dus een kwart van wat ik mag. Tussendoor kan ik dan niet drinken tot aan de lunch, terwijl mijn keel uitgebreid droog staat. Ik heb gewoon echt snel behoefte aan vocht, vooral sinds mijn stoma. Maar ik ben ook sowieso gewend geraakt tussendoor af en toe een slokje te drinken. Dit moest voor de operatie namelijk wel, want ik had gigantisch veel verstoppingen destijds. Mijn lichaam houdt misschien vast aan die signalen? Ik hoop, dat dor er tegenin te gaan, dit minder gaat worden.

Ik dronk een aantal jaar geleden heel moeilijk water en ben toen af en toe en slokje gaan nemen en uiteindelijk ging het automatisch. Ik moest toen stoppen met frisdrank gezien de hevige PDS klachten. Ik begrijp dus heel goed hoe moeilijk het voor jou is. Maar geloof me, begin met tussendoor een paar slokjes uit een flesje te drinken en uiteindelijk lukt het steeds beter. Ik was echt geen waterdrinker destijds, nu heb ik er totaal geen moeite meer mee.
Hoop doet leven, samen streven, is levensgegeven..

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: Cystostomie -> brickerstoma, colostoma en PEG
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: EDS - slechte aansturing van de blaas, zenuw kapot/niet goed aangelegd. IC. En nu dan een Bricker (19-12-2012). Laatste oplossing na een maand of 9 geknoei in Utrecht.
En ik heb een colostoma (29-01-2014) door een slecht werkende endeldarm en te sterke sluitspier. :(
Ik kreeg m'n PEG (??-??-201?) door m'n slecht kunnen eten. Overdag blijf ik gewoon eten. Hopelijk ga ik van de nachtelijke sondevoeding snel goed aankomen.
Stoma (opgeheven) sinds: 19 dec 2012
Ziekenhuis: Uroloog - SFG en MDL - VUmc
Stomaverpleegkundige: Wie er maar is.
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor Nigelle » zo 19 okt 2014, 20:14

Ik ben altijd al een moeilijke drinker geweest. Dus ik denk niet dat het in m'n aard zit om veel te drinken. Ik denk niet dat drinken uit een flesje daar verandering in gaat brengen. En ik vind water echt heel vies. Ik neem medicijnen ook nooit in met water, maar altijd met iets van sap of zoiets.
Was ik maar gebreid. Dan konden ze me weer uithalen en opnieuw breien. ;)

Darmpie
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: Colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ben ik zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Spastische bekkenbodem, slow transit obstipatie en niet werkende endeldarm.
Stoma (opgeheven) sinds: 30 jun 2014
Ziekenhuis: Ikazia
Stomaverpleegkundige: Ellen/Jannie

Berichtdoor Darmpie » zo 19 okt 2014, 20:47

Ik ben ook geen waterdrinker maar doe een scheut suikervrije limonade siroop in mijn flesje water, zo probeer ik genoeg te drinken. Als ik te weinig drink krijg ik barstende hoofdpijn heb ik gemerkt, ook snachts neem ik een flesje siroop mee naar bed omdat ik ook wakker word van de dorst. Ik zit denk ik aan de twee en een helve liter per dag gemiddeld, soms minder en soms meer. Teveel is inderdaad ook niet goed.

Chiara
Moderator
Moderator
Soort stoma of techniek: Ileo
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Eigenaresse
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: CU
Stoma (opgeheven) sinds: 12 mei 2010
Ziekenhuis: Ikazia
Stomaverpleegkundige: Wie er beschikbaar is.

Re: Drinken

Berichtdoor Chiara » ma 20 okt 2014, 10:55

Fairy30 , je zou ook eens een kijkje kunnen nemen in dit topic viewtopic.php?f=21&t=490&start=135 .
Je kunt niet alles hebben waarvan je houd maar als je maar houd van dat wat je hebt.

suus
Webmaster&ledenadmin
Webmaster&ledenadmin
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Mijn zus heeft een stoma
Leeftijd: 33
Contacteer:

Berichtdoor suus » wo 1 aug 2018, 22:01

"gezien er met dit weer voldoende gedronken moet worden even uitleg voor de mensen die hier niet heel bekend mee zijn

Isotoon/hypertoon/hypotoon

hyper = veel
hypo = weinig
iso=gelijk

de bloedvaten rond je darmen hebben 2 transport systemen, 1 actief (kost energie) en 1 passief(gaat vanzelf)

om vocht op te nemen uit de darmen moet het evenveel deeltjes bevatten als je bloed. (dit gebeurt dan via passief transport)
als je darmen veel meer of veel minder deeltjes bevatten moet dit worden gecorrigeerd door actief transport, en wordt het dus langzamer opgenomen.

aanvullen met 1 soort deeltjes(puur zout, of puur suiker) kan heel belastend zijn voor je lichaam
sportdranken bevatten vaak veel suiker omdat je tijdens het sporten hier veel van gebruikt. je lichaam slaat dit op als vet als je niet alles verbruikt.
ORS bevat bijna enkel zouten, dit moet worden afgevoerd door zweet of door je nieren, die dus vrij veel te voorduren krijgen als je liters isontone zoutoplossing gaat drinken.

in het ziekenhuis wordt vooral zoutinfuus gebruikt om je vocht aan te vullen, dit is 0.9% NaCl per gewicht (1000 gram waarvan 9 gram (keuken)zout)
5% glucose of 6% suiker heeft het zelfde effect (de deeltjes wegen per stuk meer)

je kan ook mengen, je kan 6% suiker maken en 0.9% zout en deze naar keuze mengen of 1 oplossing maken met 0.45% zout en 3% suiker.

alles met mate. als je eet krijg je deeltjes binnen dus is het belangrijk om drankjes met minder zout/suiken te drinken rond het eten.

Vaak kan je aan je urinekleur zien of je genoeg drinkt en wat je nodig hebt.
1 tot 1.5 liter per dag is normaal. over 2 tot 6 plasjes
voor urine stoma patienten vraag je arts/svk en vergelijk met je normale gezonde patroon

-- moet je elk uur naar de WC? drink dan minder
-- ga je maar 1x per dag of haal je die 1 liter niet? drink dan meer isotoon

-- zit je onder de 2 liter per dag wel maar is het bijna kleurloos? drink dan hypertoon, je nieren doen namelijk super veel moeite om alle stoffen in je lichaam te houden
-- haal je die 1 liter wel maar is het super donker? drink dan hypotoon (of gewoon water) om te zorgen dat je nieren minder moeite hoeven doen om water terug te winnen, na enkele dagen zou het lichter moeten worden.

-- groen/blauw = asperges/antibiotica of tijd voor een arts
-- roze/rood/oranje = rode bieten of veel kleurstof, anders tijd voor een arts, kan duiden op blaasontsteking
-- donkerbruin = tijd voor een paar spoeldagen, 3 liter water per dag, wordt het na 3 dagen niet minder = arts bellen."

Meer info:
http://www.mdldietisten.nl/mediapool/14 ... F_2015.pdf

Bron: Stomaatje facebookgoep
Problemen, suggesties of vragen mbt het forum? suus@stomaatje.nl

Kiro
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: jejunostomie
Ziekenhuis: AMC Amsterdam/VUAmsterdam

Berichtdoor Kiro » do 2 aug 2018, 11:17