stomaforum.nl

Verandering van smaak

Alles rondom voeding bij een stoma

Moderators: eliene, suus, Chiara

Marleentje69
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Diverticulitis. Daarop abces gekregen die gesprongen is met gevolg zware buikvliesontsteking. 14 November 2016 abces verwijderd.
Dag op dag 5 weken later dikke darm opnieuw geperforeerd. Ileostoma geplaatst op 19 december 2016 en verwijderd op 9 maart 2017.
Stoma (opgeheven) sinds: 09 mar 2017
Ziekenhuis: Heilig Hart Ziekenhuis Leuven
Stomaverpleegkundige: Anita
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 48

Verandering van smaak

Berichtdoor Marleentje69 » za 18 feb 2017, 13:29

Ik denk niet dat het te maken heeft met mijn ileostoma, maar wil op dit forum toch even de vraag stellen.
Na mijn operatie - de 2de op 5 weken tijd - heb ik 8 dagen niet mogen eten. Daarna was het alsof ik elke smaak opnieuw moest ontdekken. Ik dacht bij mezelf: logisch als je 8 dagen niet gegeten hebt. Qua eten ça va, bepaalde groenten proeven anders, maar ik lust ze nog wel.
Wat drinken betreft, complete verandering van smaak. Daar waar ik vroeger 1,5 liter cola light per dag dronk, ik lust het gewoon niet meer.
Het is nog altijd een zoektocht naar wat ik buiten koffie en Camille thee graag drink. Momenteel lust ik Tonic en Sprite light.
Alcohol: toegegeven ik drink graag een glas. Dagelijks mijn Duvelkes voor de tv. Op feestjes paar glaasjes Cava of witte wijn lekker !:))!
Nu lust ik niets meer van alcohol. Witte wijn of cava proeft als azijn, Duvel is zo bitter, bah. Niet dat het een ramp is dat ik geen alcohol meer lust, maar het is raar, een klik in mijn hoofd die er nog niet is.
Ik ga mezelf geen ex-alcoholiekster noemen, want ik kon gerust zonder alcohol.
Als ik met het werk een week op werkvakantie was (ik ben opvoedster bij personen met mentale en lichamelijke beperking), dronk ik zonder problemen een week geen alcohol.

Ik stel me de vraag of nog mensen dit mee gemaakt hebben.

suus
Webmaster&ledenadmin
Webmaster&ledenadmin
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Mijn zus heeft een stoma
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: Verandering van smaak

Berichtdoor suus » zo 19 feb 2017, 18:43

Ik heb ook een verandering van smaak gekregen nadat ik vorig jaar een salmonella infectie heb gehad. 5 dagen ziekenhuis om weer gevuld te worden met vocht, want was totaal uitgedroogd.

Hoewel ik geen stoma heb heb ik wel gevoel dat het "resetten" van mijn darmen wat teweeg gebracht heeft.

Ik was altijd erg moeilijk met fruit en nu lus ik ineens aardbeien, druiven, kersen!! Mijn lievelings- chips daar en tegen vind ik ineens niet meer lekker haha. Bij drinken heb ik nog geen verschil opgemerkt.
Problemen, suggesties of vragen mbt het forum? suus@stomaatje.nl

Prisci
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik heb zelf een stoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ik had een darmperforatie gekregen veroorzaakt door de ziekte van Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 27 nov 2016
Ziekenhuis: IJsselland
Geslacht: Niet opgegeven
Contacteer:

Re: Verandering van smaak

Berichtdoor Prisci » zo 19 feb 2017, 19:45

Ik herken het ook in zekere zin. Ik heb het idee dat mijn lichaam zelf aangeeft wat het nodig heeft qua voeding. Voorheen gebruikte ik bijna geen melkproducten en nu ben ik juist gek op volle melk. Vlak na mijn operaties voelde het zelfs als een verslaving. Een keer eerder meegemaakt; tijdens mijn eerste zwangerschap. Ook op fruit was ik ineens gek na mijn operaties terwijl ik er voorheen niets van wilde weten. Toch heb ik het idee dat mijn oude smaak langzaam wel weer terug komt.

Terug naar “Voeding”