stomaforum.nl

wat slikken jullie voor de maag?

Moderators: eliene, suus, Purple, Chiara

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: wat slikken jullie voor de maag?

Berichtdoor eliene » vr 5 feb 2010, 17:58

[Misschien alternatief voor maagzuurremmers ]

Datum:
vrijdag 5 feb 2010

Het Universitair Medisch Centrum in Groningen (UMCG) heeft goede hoop een alternatief te kunnen bieden voor levenslang gebruik van maagzuurremmers. Ongeveer één op de tien Nederlanders heeft wekelijks last van brandend maagzuur en slikt daarvoor medicijnen. Naar schatting gaat per jaar in Nederland 330 miljoen euro over de toonbank aan maagzuurremmers.

Het UMCG verwacht met een nieuw type operatie, waarbij niet in het lichaam van de patiënt wordt gesneden, het gros van de maagzuurproblemen te kunnen verhelpen. Artsen brengen via de mond een buis in de maag. Uit de buis klapt een instrument dat een plooi van de maag gebruikt om rond de slokdarm een nieuw manchet te leggen. Dat manchet voorkomt dat het maagzuur vanuit de maag omhoog naar de slokdarm schiet.

Volgens één van de artsen die de operatie uitvoert, de chirurg Vincent Nieuwenhuijs, heeft 70 procent van de mensen die de operatie ondergaat na twee jaar nog steeds geen maagzuurremmers nodig. De operatie wordt in Nederland al langer uitgevoerd. Het ziet er volgens Nieuwenhuijs steeds meer naar uit dat de ingreep ook op lange termijn een oplossing biedt. ANP
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

a654
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor a654 » vr 25 feb 2011, 20:37

zelf 3 maanden nexiam geprobeerd maar ben er niet erg van te spreken, mijn motto luid overigens ook; als je lichaam het kan redden met minimaal medicijn gebruik, kies dan liever voor natuurlijk in plaats van nog meer medicatie. Zelf dus een voorstander van natuurlijke middelen voor de maag. Voor degene die last hebben van maagzuur, neem hier eens een kijkje: www. maagzuur. net (maar dan zonder de spaties!) Ze geven hier veel 'natuurlijke' tips tegen problemen met maagzuur... Maarja, ieder zijn keuze natuurlijk.. vind zelf dat ik al genoeg medicatie moet innemen !!??>

Peggy
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Slow transit colon
Stoma (opgeheven) sinds: 18 jan 2011
Ziekenhuis: ZOL Genk
Stomaverpleegkundige: Marjos Franck
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor Peggy » vr 25 feb 2011, 21:44

Ik heb altijd Omeprazol 20mg gebruikt door maagpijn en maagzuren. Na mijn operatie starte Genk met Nexium 40mg daar had ik geen resultaat op en ik had heel veel last van mijn maag en maagzuur. Ik vroeg zelf weer voor mijn omeprazol, die ik ook kreeg maar dan 20mg om 8u en 20mg om 17u. Tevens kreeg ik motilium erbij voor de maaglediging te versnellen ivm het braken. Het eind van het verhaal is dat ik bleef braken en last bleef houden van overtollig maagzuur en sappen. Ikzelf had toen zoiets van ik stop met de motilium want door dat het eten sneller moet verteren komen er ook meer maagsappen vrij, de arts bevestigde dit. Na gestopt ermee te zijn had ik wel weer een vol gevoel na het eten, dat bleef natuurlijk niet uit, maar de overtollige maagzuur en sappen waren foetsjie, alleen s'nachts vaak nog last ervan, dan moest ik echt eerst braken om het kwijt te komen eer ik kon gaan slapen, uiteindelijk ben ik begonnen met maalox suspensie wat voor over de nacht echt perfect hielp.
Het volle gevoel is met en met verdwenen, mits ik niet te veel eet ;-) Wel heb ik af en toe kokhals neigingen maar dat heb ik redelijk goed onder controle.
Ik gebruik nu weer gewoon mijn 20mg omeprazol 1x daags en dat gaat goed.

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » do 3 mar 2011, 14:48

Ik gebruik niet veel medicijnen, herken wat a654 hierover zegt. Helaas kan mijn maag niet zonder. Toch is het me gelukt ietsje af te bouwen. Eerst gebruikte ik 4x per dag domperidon, 4 x per dag ulcogant en 1x 40 mg nexium. Doordat ik nu samen met mijn arts naar 2 keer op een dag ( 's morgens en 's avonds) 20 mg nexium ben gegaan, kan ik voor het slapengaan de domperidon en ulcogant laten staan. En daar ben ik erg blij mee! Als ik echt erg last heb, zoals na mijn operatie, dan heb ik nog marge om een keer iets extra's te gebruiken. Met maalox erbij (gewoon via drogist) ben ik ook erg blij overigens, helpt goed!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Leeftijd: 31
Contacteer:

Berichtdoor Purple » di 22 nov 2011, 18:53

Actie voor behoud maagzuurremmers

Zeven medische organisaties, waaronder de KNMG, de KNMP en de Maag Lever Darm Stichting, zijn in actie gekomen tegen het plan van minister Schippers om de vergoeding van maagzuurremmers uit het basispakket te halen.

De organisaties zijn van mening dat het stoppen van de vergoeding grote medische risico’s met zich meebrengt. Door een verhoogd risico op maagklachten, waaronder ernstige maagzweren en mogelijk dodelijke maagbloedingen, zou de bezuiniging juist hogere kosten met zich mee kunnen brengen. Volgens de organisaties gebruiken 750.000 Nederlanders maagzuurremmers. Patiënten die kortdurend maagzuurremmers gebruiken zijn niet altijd overtuigd van het nut. Juist deze categorie zou het medicijn niet kunnen of willen betalen.

In 2009 was ook toenmalig minister Klink van VWS van plan te bezuinigen door de maagzuurremmers uit het basispakket te halen. Dit voornemen heeft het toen niet gehaald.

Bron: medischcontact.artsennet.nl
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

suus
Webmaster&ledenadmin
Webmaster&ledenadmin
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Mijn zus heeft een stoma
Leeftijd: 34
Contacteer:

Berichtdoor suus » wo 3 sep 2014, 21:43

Meer maag-darminfecties door maagzuurremmers

Door gebruik van protonpompremmers is het aantal maag-darminfecties veroorzaakt door de Campylobacter-bacterie gestegen. Onderzoek door medewerkers van het RIVM gepubliceerd in Eurosurveillance wijst dat uit. Vooral onder ouderen lijkt een groot deel van de Campylobacter-infecties verband te houden met het gebruik van deze maagzuurremmers.

De onderzoekers (Martijn Bouwknegt e.a.) schatten dat er in Nederland in 2011 102.000 infecties door de bacterie werden veroorzaakt; in 1100 gevallen was ziekenhuisopname noodzakelijk. 40 procent van de infecties bij mensen ouder dan 50 jaar houdt waarschijnlijk verband met het gebruik van protonpompremmers, tegenover 12 procent onder jongeren. Dat zou betekenen dat bij ongeveer 300 van de 1100 ziekenhuisopnamen het gebruik van maagzuurremmers een rol heeft gespeeld.

Jongeren lijken een wat groter risico te hebben op een Campylobacter-infectie dan ouderen. Dat niettemin meer ouderen een infectie oplopen komt omdat ze simpelweg vaker maagzuurremmers gebruiken. De onderzoekers constateren een trendbreuk in 2012, toen het gebruik van protonpompremmers weer wat begon af te nemen.

Bouwknegt e.a. konden geen causale mechanismen aantonen, maar de verklaring voor het verband ligt niettemin voor de hand: bacteriën die op het voedsel zitten, hebben een grotere kans om in de maag te overleven en in de darmen een infectie te veroorzaken als er minder maagzuur is. Mogelijk is het gebruik van protonpompremmers daarom ook van invloed op maag-darminfecties die worden veroorzaakt door Salmonella, E. coli en Listeria.

Het RIVM pleit voor een zorgvuldige afweging bij het gebruik van protonpompremmers gecombineerd met goede voorlichting aan de gebruikers.

Henk Maassen

bron: medischcontact.artsennet.nl/
Problemen, suggesties of vragen mbt het forum? suus@stomaatje.nl

Terug naar “Medicatie”