stomaforum.nl

wat slikken jullie voor de maag?

Moderators: eliene, suus, Purple, Chiara

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

wat slikken jullie voor de maag?

Berichtdoor eliene » vr 17 nov 2006, 17:40

een verloren gewaande topic

geschreven door: Eliene
ik was benieuwd wat en of jullie voor medicijnen voor de maag slikken?
ik slik zelf omeprazol, 2 keer per dag 20mg. omeprazol is een maagzuurremmer. en domperidon, 4 keer per dag. dat zorgt ervoor dat het eten de maag sneller weer verlaat. op het moment slik ik ipv omeprazol die kuur voor maagzweren, nexium. en ik gebruik ook rennie, simpel maar het helpt!

geschreven door: Claudia
ik gebruik ook omeprazol 20mg ik slik het 1x per dag. Maar als het wat minder met mijn maag gaat dan slik ik er af en toe wel eens twee per dag de dokter zei dat dat geen kwaad kon. Verder slik ik niks voor mijn maag.

dus jij hebt ook wel last van je maag. komt dat door filevorming(zo noemde mijn arts het)? dus doordat het in je darmen zo vast blijft zitten?

geschreven door: Claudia
ja dat denk wel ik mij is dat nooit verteld.. ik slik ze eigenlijk al heel lang slecht eigenlijk maar ja zonder zou ik denk ik niet kunnen .. als ik bijv een verstopping heb dan heb ik veel meer last van mijn maag dan neem ik er soms ook twee.

geschreven door: Jasper
Vanaf volgende week krijg ik ook iets voor mijn maag. Ik slik 50 miligram diclofenac per dag en dat is erg slexcht voor je maag, mijn broertje die het ook moet slikken (voor een andere ziekte, die ik ook heb) heeft een maagzweer, heeft er een kijkoperatie voor moeten hebben enzo. Ik en mijn ouders willen natuurlijk niet dat ik dit ook ga krijgen dus vandaar dat ik het krijg, ik zal nog wel laten weten wat ik ga krijgen!
Ik heb de pillentjes binnen, gister kwammen ze het brengen! Het is het zelfde als jouw, eline, omerprazol, 20 mg per dag moet ik slikken

hoi jasper, moest je nu dan met die andere medicijnen voor je maag stoppen? bij mezelf werkt omeprazol erg goed, vooral tegen maagzuur waardoor zo'n maagzweer ontstaat. is de maagzweer van je broertje al over? vervelend hoor, jammergenoeg weet ik er zels alles van....
ik sik trouwens sinds kort nog iets anders erbij: ulcogant. 4 keer per dag een zakje oplossen in water. is goed voor een maagzweer maar helpt ook de werking van de maag. en het helpt, joepie

geschreven door: Anneke
hoi eliene, ik wil niet opdringerig of vervelend zijn, maar ik wil je gewoon even vragen of je goed bent ingelicht in verband met die "ulcogant" ? Heb je de bijsluiter goed gelezen? Meid, pas op h?, je maag en darmen werken toch h??l traag en dat medicijn kan het nog trager doen werken en je kan je er erg opgeblazen bij voelen. Dit staat er op de bijsluiter:"4. Mogelijke bijwerkingenZoals alle geneesmiddelen kan Ulcogant bijwerkingen hebben. Hierbij vindt u een overzicht van mogelijke bijwerkingen. De volgende bijwerking komt af en toe voor: Obstipatie. In zeldzame gevallen kunnen optreden: Misselijkheid en een droge mond. In zeer zeldzame gevallen zijn geconstateerd: Vol gevoel en duizeligheid. Bij pati?nten waarbij de werking van het maagdarmkanaal verminderd is (door een operatie aan het maagdarmkanaal, het gebruik van bepaalde geneesmiddelen of andere problemen met het maagdarmkanaal) is in enkele gevallen een onverteerbare prop in de maag of darmen (bezoar) geconstateerd. Omdat er in Ulcogant suspensie bepaalde conserveermiddelen (hydroxybenzoaten) verwerkt zitten, kunnen pati?nten die overgevoelig zijn voor deze stof last krijgen van \r\nallergische reacties zoals jeuk. Ingeval er bij u een bijwerking optreedt die niet in de bijsluiter is vermeld, of die u als ernstig ervaart, informeer dan uw arts of apotheker."
Het kan natuurlijk zijn dat jij er anders op reageerd en het je effectief helpt h? . In ieder geval, ik hoop het!
Liefs, Anneke

sorry hoor anneke, maar ik lees nooit de bijsluiter. ik heb jou stukje dus ook overgeslagen, dat hoef ik allemaal niet te weten. elk medicijn geeft bijwerkingen. ik vertrouw op de artsen, die zullen wel weten wat goed voor me is. en het medicijn helpt dus wat maakt die bijsluiter dan uit. het lijkt wel of je me er bang mee wilt maken ofzo

geschreven door: Anneke
oh sorry eliene, dat is niet mijn bedoeling hoor ! Ik schreef het omdat ik bezorgd ben en ik niet wil dat je in obstructie zou gaan. Dus het is met de goede bedoelingen geschreven h? , niet om je bang te maken!
Maar zoals ik al zei, het kan dat het bij jou wel in de goede richting werkt h?!
Liefs, Anneke

geschreven door: Kitty
Hoi,
In tegenstelling tot jou , Eliene, lees ik de bijsluiter wel. Maar vaak is het zo, dat je echt niks merkt van de bijwerkingen.
Tenminste in mijn geval dan!
Als ik het dan heb over Prezal, dit gebruik ik al een aantal weken. Maar dat doet nu ook niks meer.
Daarvoor Pantozol, maar deed niks.
En daarvoor nexium, werd ik raar van. Maar werkte ook niet. Toch raar he?
De overige medicijnen die ik voor crohn gebruik, daar heb ik wel bijwerkingen van.
Maar das een ander onderwerp.
Doegieeeeeeeeeee.

geschreven door: Jasper
Ha! Met mn broertje gaat het gelukkig weer beter .
nee ik slik diclofenac en amitriptaline nog gewoon ik kreeg dat voor mijn maager gewoon voor de zekerheid bij. Ik had met de annestesist wel afgesproken dat ik zou stoppen met de diclofenac maar dan heb ik zoveel pijn!
Ik lees de bijsluiter wel, ik vind het wel belangrijk te weten wat er van kan komen... De artsen vertwouw ik natuurlijk ook wel, maar toch, ieder mens kan fouten maken toch?
Groetjes Jasper.

geschreven door: Mriekje
Ook ik slik al jaren zantac 150 2 xdaags......helpt me wel....en idd.....geen melk......

geschreven door: Tien
Ik heb jaren zantac voor de maag geslikt(heb ook een maagzweertje gehad)
Voor mijn operatie in januari 2004 kwamen ze door onderzoeken erachter dat ik een bacterie in mijn maag had ,dat de pijnen veroorzaakten. \r\nIk heb toen een kuur gehad(weet helaas niet meer welke) voor de operatie eind januari . Sindsdienheb ik geen maagpijn meer.Ik gebruik op dit moment alleen Nexium als ik pijnstillers gebruik(naproxen)
Tien

wat heerlijk dat je geen maagpijnen meer hebt tien! maar wat raar dat je dus heel lang medicijnen hebt geslikt terwijl je dus die bacterie had, ben je daar in het begin niet op getest?
met mijn maag gaat het langzaam beter, al slik ik wel veel medicjnen waar ik het liefst vanaf wil.... weet iemand of het kwaad kan om jaren allerlei medicijnen voor de maag te slikken? ik heb er toch niet echt een fijn gevoel bij maar kan helaas nog niet zonder

geschreven door: Ben
Was het misschien de helicobacter pylori Tien? Dat komt namelijk meer voor en alleen een kuur met een speciaal soort antibiotica helpt dan. Ik heb het ook gehad, waarbij eerst mijn colitis de schuld kreeg en ze andere medicijnen begonnen te verhogen (oa zantac).

Eliene, elk medicijn heeft uiteraard z'n bijwerkingen. Die van jou ken ik natuurlijk niet, maar wat ik altijd doe met medicijnen is ze checken via de Google. Daar zijn meestal veel ervaringen te vinden. Al moet je wel opletten dat je geen dramatische verhalen tegen komt, maar die vind je zelfs bij aspirine... Maar als je gewoon de eraringen in het algemeen leest valt er meestal wel een rode lijn in te ontdekken. Mij heeft het soms doen besluiten geen medicijn te nemen in iig... Of je leest dat mensen met een alternatief, milder medicijn op de proppen komen die je dan weer aan je arts kunt voorstellen.

geschreven door: Joost

van wat ik begrepen heb toen ik begon met me crohn, leek het op een maagzweer. Bij mensen waar een maagzweer aanwezig is, is de helio bacter pylori, aanwezig. Een hoop mensen schijnen hem ook te hebben terwijl ze geen klachten hebben.
Het is alleen niet bevorderlijk voor het herstel als je nog iets anders in je spijsverteringsstelsel mankeert.

geschreven door: Tien
Ja Ben het was inderdaad helicobacter pylori, ik begreep toen (nov 2003)dat dit nog niet zo lang bekend was.
Voor mijn darm operatie is ook mijn maag nagekeken om verders alles uit te sluiten(wel op mijn verzoek ) dat daar ook geen uitzaaiingen zaten toen is die bact. ontdekt.
Die maagpijnen heb ik zeker 15 jaar gehad en in het begin is alles onderzocht en daar is toen een zweerte uitgekomen Dan ben je blij dat die medicijnen werken , ik heb wel eens geprobeerd om te stoppen maar dat lukte niet (pijn kwam hevig terug)
Eliene het is inderdaad heerlijk om van die pijn af te zijn , Is de reden bij jou niet bekend? Kaugom daar is mij verteld dat het juist op de maag werkt! Ik werdt er toen bijna gek van dan moest je iets eten dan weer niet enz enz .
Medicijnen zijn natuurlijk nooit goed ,maar ik wil ook nog een beetje genieten en dan kies ik voor dat pilletje . Dat is natuurlijk voor iedereen anders

bij mij was de oorzaak waarschijnlijk een boel zweren in mijn maag en 12vingerige darm. de gastroscopie is zelfs toen mislukt omdat het allemaal zo ontstoken was. ik slik dus nu een jaartje medicijnen(nexium) voor die zweren en daarbij ook ulcogant, en dan nog domperidon voor de doorstroming(mijn maag werkt ook langzaam). ik weet dat ik gewoon geduld moet hebben omdat het allemaal zo ontstoken was, en dat heeft gewoon tijd nodig om te herstellen. maar als je weer eens zo\'n maagpijn hebt is dat geduld even weg.... en je hebt gelijk, als die pillen helpen waarom dan niet!! ik probeerde laatst ook met eentje te minderen maar dan komt het meteen in alle heftigheid terug. \r\nen ben, ik heb al wel een beetje op internet rondgekeken, maar je komt zeker een hoop vervelende verhalen tegen dat ik maar niet teveel meer rond ga kijken, je leest soms de engste verhalen zeg!
');

Bea. schreef:Ik heb dus geen CU of crohn,maar slik al wel een jaar of 10 maagzuurremmers.Eerst cimetandine en nu 40 mg pantozol per dag.Nog heb ik regelmatig last van mijn maag.

mriekje schreef:Ik slik 2 x daags ranitidine( zantac) maar dan wel die van 150 mg...als onderhoud.
In het ziekenhuis kreeg ik ook pantazol maar had het idee dat het toch een andere uitwerking op me had.

lynda schreef:Ik slik af en toe domperidon maar alleen in noodgevallen dat ik mij niet zo lekker voel voor de rest geen medicijnen voor mij ;think;

groetjes lynda @suunr

beppie schreef:Ik slik al jaren Omeprazol (Losec) en daar heb ik baat bij.
beppie.

lynda schreef:Hey beppie,

ik slikte vroeger ook een jaar lang Losec maar na een jaar mocht het niet meer van de arts want er zitten ook een paar nadelen aan dit medicijn net als elk medicijn natuurlijk.
maar toen ben ik er mee gestopt. en beter op gelet wat ik at.
daarna kon ik niet zo goed meer eten maar het eerste jaar heb ik dat wel geprobeerd.

groetjes lynda @suunr

beppie schreef:zoiets heb ik al eens meer gehoord, de dokter heeft me wel ooit eens van 40 op 20 mg. gezet.Moet het toch maar weer eens vragen.
Beppie.

sgroot schreef:Hoi, ik slik pariet voor mijn maag, omdat ik prednison gebruik. Als ik dat niet gebruik dus niet. Ik ga er vanuit dat als ik een stoma heb of daarna de pouch gebruik, ik geen medicijnen meer hoef uiteindelijk of hou je last van je maag?? Ik had eerst een andere en daar erg veel hoofdpijn van, deze werkt prima zover ik door de andere medicijnen kan herkennen nog. hoor ook veel goeie dingen over omeprazol. Ik gebruik alleen ook actonel nu nog voor de pred en denk dat ik daarom ook eerder last heb. Zal toch ook wel tot rust komen uiteindelijk. Groetjes

lynda schreef:Hey S,

hoe je het ook wendt of keert medicijnen zijn nooit goed voor het lichaam, soms moet je weer medicijnen slikken om een ander bijwerking van een medicijn te compenseren.
Ik denk dat als je straks voor stoma of pounch gaat, je lichaam veel meer rust krijgt, dus ook je maag.
Ik slik alleen domperidon, als het echt niet anders kan maar het gaat al een stuk beter met mijn misselijkheid en opboeren.
Het enigste waar ik s'nachts erg last van heb is vast zittend lucht daar ben ik dan echt niet lekker van.
Maar of ik ga mijn bed even uit of ik neem een Rennie hangt ervan af hoe ik mij voel op dat moment.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

groetjes Lynda @suunr

eliene schreef:heej linda, dat herken ik van die vastzittende lucht! op de een of andere manier heb ik moeite met boeren ofzo. wat je zegt, ik neem ook vaak een rennie. ze hebben die nu ook vloeibaar en dat vind ik nog beter helpen.

lynda schreef:Vloeibaar? he dat wist ik niet als de verpakking op is zal ik dat eens proberen maar ben je s'nachts dan ook zo misselijk eliene, want heb net als iedereen mijn rust nodig maar soms is het zo erg dat ik er wel 3 uurtjes mee zoet ben.
soms een half uurtje maar dan wil je graag slapen.

groetjes lynda @suunr
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » zo 19 nov 2006, 14:02

ik bleef last houden van mijn maag, vooral na het avondeten. ik hield lang een vol gevoel, alsof het niet wilde zakken. maar eigenlijk wil ik ook van al die medicijnen voor de maag af (zover als dat kan). ik las in een blaadje iets over een middel van vogel "Boldocynara forte". link) en het helpt super zeg!! mijn avondeten wordt veel sneller verteerd :D
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » di 9 jan 2007, 14:12

ik vond dit stukje:

Geplaatst: 9-01-2007 | 11:24
Met maagzuurremmers meer botontkalking
Maagzuurremmers als Losec (omeprazol), Pantozol (pantoprazol) en Nexium (esomeprazol) verhogen de kans op botbreuken met 40 procent.

Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek waarvan de resultaten eind vorig jaar werden gepubliceerd in de Journal of the American Medical Association (JAMA). De onderzoekers bekeken het risico op een heupfractuur onder tienduizenden vijftigplussers. Ze stelden vast dat per duizend senioren die langdurig maagzuurremmers slikken er per jaar 4 heupfracturen voorkomen tegen 1,8 gebroken heupen onder controlepersonen die deze middelen niet slikten.

Maagzuurremmers worden veel voorgeschreven. Zo kende alleen het meest voorgeschreven middel Losec in Nederland in 2005 al 760.000 gebruikers.

Dat er een verband is tussen het gebruik van maagzuurremmers en botbreuken blijkt ook uit het feit dat er een duidelijke stijging was van het botbreukrisico bij mensen die de maagzuurremmers al veel langer slikten en bij mensen die een hoge dosis gebruikten.

Hoe de maagzuurremmers leiden tot meer botontkalking, is nog niet duidelijk. Mogelijk leiden de middelen tot veranderingen in de bacteriële flora van de darm, waardoor de opname van het mineraal calcium minder goed verloopt.

Uit Nederlands onderzoek, in 2004 gepubliceerd in JAMA, bleek dat maagzuurremmers ook de kans op een longontsteking bijna verdubbelen. Toen veronderstelden de onderzoekers dat dit risico mogelijk werd veroorzaakt door het toegenomen aantal bacteriën dat in de -minder zure- maag kan overleven als iemand maagzuurremmers slikt. Die bacteriën zouden zich via de slokdarm omhoog kunnen werken en in de longen terecht kunnen komen.

bettina
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: opgeheven
Leeftijd: 51

Berichtdoor bettina » di 16 jan 2007, 8:44

hallo luitjes

ik krijg pantozol als maag beschermer dit bevalt goed
groetjes bettina
het leven is als een voetpad je kunt link en rechts maar ook stevig rechtdoor gaan.

Marisja
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Marisja » di 30 jan 2007, 18:21

Hai,

tja ook ik gebruik sinds kort pantazol. Ook gebruik ik domperidon, maar dan in drankvorm omdat ik tijdens het braken (vaak uren later) de tabletten nog geheel uitspuug. Ik hoop dat er snel een middeltje op de markt komt dat de maag sneller leeg laat lopen want ik heb niet echt het gevoel dat deze medicijnen erg goed werk leveren ( bij mij dan)!!

Groetjes Marisja

Monique

Berichtdoor Monique » di 30 jan 2007, 21:57

En ook ik gebruik pantozol, alweer zo'n drie en een half jaar.
Domperidon heb ik ook geslikt voor een snellere maaglediging, maar dat had weinig effect.
Nu krijg ik metoclopramide, niet dat dat veel doet maar het helpt wel aardig tegen misselijkheid.

Groetjes Monique

Marisja

Berichtdoor Marisja » vr 2 feb 2007, 14:56

Hallo,

Ik gebruik sinds een paar dagen ben ik van i tabletten (domperidon) over gegaan op motilium supstensie. Ik moet zeggen dat ik hiermee veel betere resutaten boek dan met de tabletten.

Groetjes Marisja

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » vr 2 feb 2007, 19:23

mmm, misschien moet ik toch ook weer eens naar m'n arts... ik slik ook domperodon maar heb inderdaad ook het gevoel dat het niet veel doet. verder slik ik nexium en ulcogant. die ulcogant is poeder dat je moet oplossen 4 keer per dag, daarbij heb ik wel het gevoel dat het werkt. ik slik alleen nu het maximum voor de maag :oops: wil ik wel vanaf, maar het lukt me nog niet....

wat is die motilium supstensie marisja?

paja

Berichtdoor paja » zo 25 mar 2007, 23:58

eliene ik slik ook domperidon voor mijn maag maar bij mijn helpt het gelukkig nog wel.

maar het is wel een gegeven dat ieder mens anders reageert op medicijnen, zo kan de een wel goed tegen ander minder. het is altij lastig een medicijn te adviseren.
het is vaak een lange weg om het juiste medicijn te vinden.

en inderdaad melk drinken werd mijn al 20 jaar geleden ontraden en dat doe ik ook niet meer, wel karnemelk en dat bevalt mij nog steeds.

paja

beppie
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: verzakking van de darmen STC.
Stoma (opgeheven) sinds: 07 feb 2003
Ziekenhuis: Oude Clara
Stomaverpleegkundige: Bij geen meer
Leeftijd: 87

Berichtdoor beppie » ma 26 mar 2007, 10:54

Eliene, gebruik jij nog steeds boldocynara van vogel? En heb je er nog steeds baat bij? Zo ja dan ga ik het ook eens proberen.
Beppie IUUGLIEF
Als het niet anders kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

adrian

Zin/Onzin

Berichtdoor adrian » ma 26 mar 2007, 12:32

Hoe meer maagzuur remmende middelen er op de markt komen hoe meer mensen met maagklachten .Aleen als je een voor de maagwand schadelijk medicijn slikt of een ernstige aandoening aan je maag hebt zijn deze middelen aan te raden. De ene pil veroorzaakt vaak weer klachten die door een andere pil weer moeten worden onderdrukt. De farmaceutische industrie vaart hier wel bij.
Ik heb zelf de ervaring dat als ik maagpijn of brandend maagzuur heb dit zo over is als ik een flinke zure bom eet.Dit was wel even anders toen ik nog prezal gebruikte. Adrian

eddy

Re: Zin/Onzin

Berichtdoor eddy » ma 26 mar 2007, 15:59

adrian schreef: Ik heb zelf de ervaring dat als ik maagpijn of brandend maagzuur heb dit zo over is als ik een flinke zure bom eet.

Dat is waar ik nooit op gekomen zou zijn, iets zuurs eten als je
branden maagzuur hebt ....goeie tip! Zal denk niet voor iedereen opgaan.

Ed,

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 26 mar 2007, 23:42

beppie schreef:Eliene, gebruik jij nog steeds boldocynara van vogel? En heb je er nog steeds baat bij? Zo ja dan ga ik het ook eens proberen.
Beppie IUUGLIEF

hoi beppie, ik gebruik het nog steeds, en dan vooral na het avondeten met een wat zwaardere maaltijd. ik heb het gevoel dat het helpt sneller te verteren, het ligt minder zwaar op mijn maag het eten en stroomt sneller door. en het fijne is is dat het een natuurlijk middel is, al kan ik niet zonder mijn andere medicijnen helaas. ben benieuwd hoe het bij jou werkt! blijf jij ook zo'n last van je maag houden beppie?

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » zo 16 mar 2008, 16:42

Afbeelding

Joyciej
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: nog geen
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ernstige chronische obstipatie&vertraagde maaglediging.
Ziekenhuis: geen
Leeftijd: 30
Contacteer:

Prepulsid

Berichtdoor Joyciej » wo 9 apr 2008, 20:32

Wie heeft er ervaringen met Prepulsid? Geen 1 medicijn (Primperan, Domperidon, Pantozol etc etc) werkt. Dus vandaar dat ik nu een maand deze moet gebruiken.

Ik heb het van mijn Prof. gekregen, zodat mijn maag sneller ledigd, maar in Nederland is het al een jaar of langer uit de handel genomen, kan het ook alleen maar krijgen bij de ziekenhuisapotheek in Belgie.

Terug naar “Medicatie”