stomaforum.nl

griepprik

Moderators: eliene, suus, Purple, Chiara

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

griepprik

Berichtdoor eliene » vr 17 nov 2006, 17:36

een verloren gewaand topic

geschreven door: Cock

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje ?

Heeft 1 van jullie wel eens de griepprik gehaald ivm je stoma ?

Ik weet nl niet of ik deze wel of niet nodig heb, ivm verwijdering dikke darm waardoor je weerstand lager is dan bij een gezond iemand.

zij jullie vaak verkouden / hebben jullie vaak griep ?

Groetjes Cock

geschreven door: Ben

Hoi cock,

Ik heb maar 1x een griepprik gehad, dat was in mijn colitis periode. Ik kreeg wel gewoon griep, maar je weet natuurlijk nooit of het erger zou zijn geweest (was er wel snel vanaf) zonder prik.

Ik heb zelf veel baat bij multi-vitamines, ik merk dat minder snel ziek ben als mijn huisgenoten hier.

geschreven door: Beppie

Hallo Cock,
Ik heb al jaren de griepprik vanwege mijn leeftijd, maar ik neem aan dat jij ook bij een risicogroep hoort, vanwege mindere weerstand.Kans om verkouden te worden is er altijd, maar is geen griep, dat heeft dus niets met elkaar te maken.Als ik jou was zou ik hem gaan halen en hij wordt door het ziekenfonds vergoed.
cock succes ermee.Beppie

geschreven door: Lidy

Hoi Cock,

Allen die zich die zelfde vraag stellen trouwens ook, maak eens een afspraak met je huisarts en vraag hem of haar wat er over bekend is en welk advies hij of zij jou zou kunnen geven...

Uiteraard ben ik heel benieuwd naar jullie ervaringen en zal ik het ook met Eliene bespreken (zij is vandaag alvast met haar vader op vakantie gegaan en morgenavond komen Suus en ik daar ook). Het lijkt mij best interessant om te horen hoe huisartsen daarover denken en of zij zich er al eens in hebben verdiept...

geschreven door: Claudia

hallo,

Mijn moeder heeft de griepprik wel, maar zij heeft verschillende dingen waar zij last van heeft(chronische astma,zeer binnen kort krijgt zij ook een blaas stoma, hersen infarct gehad..) MIjn zus heeft hem ook die heeft vroeger last van atsma gehad.. en tijdens de zwangerschap suiker ziekte nu gezond en toch werd ze laatst opgeroepen voor die prik te halen.
Bij mij daar in tegen vond de dokter het niet nodig om hem te geven. Nou ja ik volg zijn advies maar op, tot nu toe gaat het aardig goed met de griep

geschreven door: Waterval

Hoi.

Ik heb mijn huisarts om de griepprik gevraagd vanwege de stoma.

Maar om dat ik nog zo kort uit het ziekenhuis was , vond hij het verstandiger dat mijn lichaam zelf eerst herstelde en weerstand opbouwde.

Groetjes Trees

geschreven door: Cock

hello,

Ik had nog de huisarts gevraagd naar de griepprik, en hij had de kleine lettertjes erop nagekeken en zei dat ik niet een griepprik nodig had. of als ik hem wilde kon hij me wel op de lijst zetten...
hij zei dat als je vitamines etc inneemt het in het begin van je dunne darm al wordt opgenomen...

ik vind als het niet nodig is dan neem ik er geen 1

groetjes cock

geschreven door: Anneke

ik heb nog nooit een griepprik gehad en ik ben ook niet van plan om ze te gaan halen. Ik hoor er nl nogal vreemde verhalen door . Dat je er zelfs ziek van kan worden, door de prik zelf dan h?. Nou, ik heb toch nooit de griep, dus waarom mij ziek laten maken voor iets wat ik nooit krijg ?

Liefs, anneke

geschreven door: Claudia

hey anneke,
van de grieprik zelf word je niet ziek hoor, de dag zelf kun je je een beetje ziekjes voelen en een stijve arm maar verder word je daar niet ziek van .. mijn moeder krijgt hem al jaren en die is er nog nooit ziek van geweest. tuurlijk kun je nog wel eens een griepje krijgen maar als niet genoeg afweerstand hebt kan zo'n griepje je net heel erg ziek maken daarom de griepprik.
groetjes claudia

geschreven door: Tien

Hallo

Ik heb dit jaar voor het eerst de griepprik gekregen.
Ik kreeg de kans om via het werk mee te doen en heb daar gebruik van gemaakt of het helpt weet ik niet .ik heb anders meestal niet echt last van de griep soms wat dagen niet lekker maar met een pilletje en op tijd rust kom ik er dan wel doorheen.
Als ik dit jaar wel de griep krijg is dat de laatste spuit geweest.
tien

Bea. schreef:Ja,mijn zoon heeft nu 2 keer de griepprik gehad,die mevrouw van combicare had ook een stoma en die raadde het aan,omdat het ook beschermd tegen ernstige buikgriep.

eliene schreef:echt waar? dat wist ik niet bea. ik ga er dan toch eens naar informeren, is wel interessant :)

miek schreef:Dit is wel weer heel toevallig. Toevallig is ons hele gezin op het moment geveld door de griep. Mijn huisarts zei dat ik volgend jaar in aanmerking kom voor een griepprik omdat ik inhalers gebruik, mijn kinderen hebben er ook ??n gehad (al werkt die niet optimaal). Lynda zei deze week dat ze hoopte dat ik haar niet aangestoken had, en toen vroeg ik aan haar, of zij volgend jaar niet in aanmerking voor een griepprik kon komen ivm de stoma. Maar daar heeft zij dus inderdaad recht op. dope!

waterval schreef:Toen ik net uit het ziekenhuis was en de griepprik werd uitgedeeld heb ik mijn huisarts opgebeld om om die prik te vragen maar ik kreeg hem niet omdat hij vond dat eerst mijn lichaam zich zelf moest herstellen .
maar volgend jaar vraag ik er dus weer om.

Groetjes Trees O_D
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

waterval
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor waterval » zo 19 nov 2006, 12:07

zo te zien zijn we weer wat verder in de tijd.
de griepprik....
op aanraden van mijn stomaverpleegkundige ben ik naar de arts geweest en gevraagd of ik in aanmerking kwam voor de griepprik.
zijn antwoord was ja, omdat ik eerder vatbaar zou zijn voor de griep met een stoma .
en als je griep kreeg dat het heftiger kon zijn.

ik heb de prik van de week gekregen.
nergens last van gehad.Afbeelding

tien

Berichtdoor tien » zo 19 nov 2006, 12:29

Hallo
Ik heb ook de griepprik gekregen maar dan vanuit mijn werk
Dit is voor de 2e keer dat wij die kans kregen ..en ja waarom niet !
Gr Tien @suunr

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » zo 19 nov 2006, 13:57

ik ben daar eigenlijk nog nooit achteraan gegaan, maar misschien ga ik het toch eens aan d huisarts vragen. loop nu bij een nieuwe (door mijn verhuizing), dus meteen een goed moment op kennis te maken :D tot wanneer kun je de griepprik eigenlijk krijgen?
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

beppie
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: verzakking van de darmen STC.
Stoma (opgeheven) sinds: 07 feb 2003
Ziekenhuis: Oude Clara
Stomaverpleegkundige: Bij geen meer
Leeftijd: 87

Berichtdoor beppie » zo 19 nov 2006, 14:00

Ik krijg ook al een jaar of 10 de griepprik. ik geloof dat je vanaf je 65ste er automatisch in aanmerking voor komt en heb er ook nooit last van.
Beppie IUUGLIEF
Als het niet anders kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » zo 19 nov 2006, 14:03

ja want daar ben ik ook wel benieuwd naar: krijgen jullie het gewoon vergoed?

waterval

Berichtdoor waterval » zo 19 nov 2006, 15:29

volgens mij is hij op medisch advies gratis hoor.

miek

Berichtdoor miek » zo 19 nov 2006, 17:16

Ik en mijn kinderen hebben er ook alledrie ?en gratis gehad, omdat wij luchtwegpatienten zijn.
groetjes Miek

mager
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Ziekenhuis: ziekenhuis Walcheren
Leeftijd: 54
Contacteer:

Berichtdoor mager » zo 3 dec 2006, 17:44

Hoi,
Je hoort voor de griepprik in aanmerking te komen als je stomapatient(e) bent omdat je hoort tot een zgn risicogroep. Wel kan het zijn dat je je verzekering er om moet vragen en het helpt als je huisarts meewerkt.
Ik krijg al jaren een griepprik en de verhalen dat je er ziek van wordt zijn te verklaren:
1. of je bent dan al besmet met het griepvirus en zo krijg je er met de griepprik nog een stoot bovenop.
2. of het virus zorgt (vaak doordat een ander virus zich ook al vermaakt in je lijf) voor een heftigere afweerreactie waardoor je je niet happy voelt, je bent daarna wel beschermd tegen de echte griep.
3. of de griepprik heeft niet de goede samenstelling. (zie ontwikkeling)
Ontwikkeling in een notedop:
Op het moment dat het griepvirus in China heerst (het is een muterend virus dat zich in een jaar tijd om de wereld heen loodst), wordt een prognose van de ontwikkeling gemaakt op het moment dat het virus in Europa heerst, waarmee de griepprik wordt ontwikkeld. Verloopt de mutatie anders dan voorspeld dan helpt de griepprik dus niet.

Candy
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: urinestoma (bricker)
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: MS
Leeftijd: 75

Vaccin beschermt leven lang tegen griep.

Berichtdoor Candy » ma 23 jul 2007, 16:33

Misschien wel goed nieuws voor mensen die ieder jaar een groepprik moet halen??

Een nieuw vaccin biedt mogelijk een leven lang bescherming tegen het gros van de griepvirussen. Dat betekent dat voor mensen die ermee worden ingeënt, de jaarlijkse griepprik overbodig wordt.

Het nieuwe vaccin is ontwikkeld aan de Universiteit van Gent en wordt op dit moment door het Brits-Amerikaanse Acambis op mensen getest. Dierproeven zijn veelbelovend.

De ingeënte beestjes werden hun hele leven lang niet meer ziek door griepvirussen van de A-variant. Dat zijn de virussen die mensen het meest ziek maken.

De reden dat met name senioren en chronisch zieken zich nu jaarlijks moeten laten inenten, is dat het griepvirus steeds iets veranderd waardoor de antistoffen in het lichaam niet meer goed werken.

Het Belgische vaccin richt zich echter op een specifiek eiwit, dat ondanks de mutatie van het virus gelijk blijft. Dit eiwit is zelfs aanwezig in griepstammen die begin vorige eeuw honderdduizenden slachtoffers maakten.

Ieder jaar wordt ongeveer 5 procent van de wereldbevolking ziek door griep. Meestal kan het lichaam het virus goed bestrijden, maar bij mensen met een slechte weerstand kan de ziekte leiden tot de dood.

bron: http://www.nu.nl
geplaatst op 23/07/2007

Candy

suus
Webmaster&ledenadmin
Webmaster&ledenadmin
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Mijn zus heeft een stoma
Leeftijd: 34
Contacteer:

Berichtdoor suus » di 7 aug 2007, 12:52

klinkt goed!!
Problemen, suggesties of vragen mbt het forum? suus@stomaatje.nl

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » wo 17 okt 2007, 14:43

ik kreeg vandaag bij de post een uitnodiging van de huisarts voor de griepprik. nog nooit eerder gehad maar ga hem zeker halen. ze doen wel hun best na al die ellende in het ziekenhuis haha ~~*#

joost
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Leeftijd: 46
Contacteer:

Berichtdoor joost » wo 17 okt 2007, 17:17

Ik heb hem vanmorgen gehaald. Eigenlijk moest het afgelopen vrijdag, maar ik had op dat moment een verpleegkundige thuis om mijn cimzia te helpen injecteren. ik heb nuzelf mijn prikken gezet voor de crohn medicatie.

De griepprik mocht ik niet eens zelf doen :mrgreen:

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » wo 17 okt 2007, 17:53

joost schreef:
De griepprik mocht ik niet eens zelf doen :mrgreen:

he, wat kinderachtig van ze TT,:

linda

Berichtdoor linda » do 18 okt 2007, 11:36

Ja ik heb hem ook voor het eerst in de bus gehad nooit eerder gehad
We hadden vorige week wel even aan de chirurg nagevraagd of ik hem moest halen hij zei van wel.
Maar me gevoel staat me een beetje tegen maar ik denk toch maar dat ik hem haal

Terug naar “Medicatie”