stomaforum.nl

Ervaring met Psylliumvezels en ileostoma?

Moderators: eliene, suus, Purple, Chiara

DGOMES
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: Colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Moeder van een prachtig meisje geboren op 1-2-13
Short bowel en sinds 2017 de trotse eigenaar van 15cm dikke darm :)
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Cloacale exstrophy icm short bowel
Ziekenhuis: Sophia en Radboud
Stomaverpleegkundige: Mariette en Marlaine
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 6

Ervaring met Psylliumvezels en ileostoma?

Berichtdoor DGOMES » vr 5 sep 2014, 8:39

Wat zijn jullie ervaringen met Psylliumvezels?
Mijn dochter krijgt nu Questran A maar heb na een paar maanden gebruik nog niet het idee dat dit het is. Daarnaast krijgt ze wondjes aan de zijkant van haar stoma sinds ze dit gebruikt. Ik kreeg de tip om deze vezels te proberen maar hoor toch ook graag wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: Cystostomie -> brickerstoma, colostoma en PEG
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: EDS - slechte aansturing van de blaas, zenuw kapot/niet goed aangelegd. IC. En nu dan een Bricker (19-12-2012). Laatste oplossing na een maand of 9 geknoei in Utrecht.
En ik heb een colostoma (29-01-2014) door een slecht werkende endeldarm en te sterke sluitspier. :(
Ik kreeg m'n PEG (??-??-201?) door m'n slecht kunnen eten. Overdag blijf ik gewoon eten. Hopelijk ga ik van de nachtelijke sondevoeding snel goed aankomen.
Stoma (opgeheven) sinds: 19 dec 2012
Ziekenhuis: Uroloog - SFG en MDL - VUmc
Stomaverpleegkundige: Wie er maar is.
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Ervaring met Psylliumvezels en ileostoma?

Berichtdoor Nigelle » vr 5 sep 2014, 9:22

Ik heb met deze geen ervaring. Wel met metamusil. Deze heb ik gehad voor ik een stoma kreeg. Maar wat ik me af vroeg: waarom is er voor de variant met aspartaam gekozen? Dit middel bestaat ook zonder aspartaam. Dan heet het Queatran. Dus zonder de a er achter. Wie weet helpt dit ook al tegen de wondjes die ze bij de stoma heeft. Ook kan de aspartaam de ontlasting nog dun houden. Dit heb ik ervaren toen ik op vakantie was en wat gedronken had met aspartaam erin.
Was ik maar gebreid. Dan konden ze me weer uithalen en opnieuw breien. ;)

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: Colonstoma en dubbelloops ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben t zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Hardnekkige fistels met steeds terugkerende abcessen, wat ontstaan is doordat er in 10 jaar tijd een hoop gepruts is en een simpele diagnose over t hoofd is gezien, groot abces gemist.
Nu diagnose overactieve bekkenbodem,daardoor aansturings problemen darmen en eindelijk de juiste behandeling.(hoop ik)
STC waarvoor nu een dubbelloop ileostoma, als dit goed gaat over ongeveer een jaar wordt de dikke darm en colostoma verwijderd en krijg ik een eindstandige ileostoma.
Stoma (opgeheven) sinds: 11 jul 2013
Ziekenhuis: Proctoskliniek,Meander
Stomaverpleegkundige: Noor vd Broek
Leeftijd: 32

Berichtdoor Essie » vr 5 sep 2014, 12:14

Ik heb zelf ook metamucil gehad, heb geen ileostoma maar het zit vol aspartaam ook en deed niets voor mij.

Ik gebruik nu psylliumvezels capsules zonder toevoegingen en gaan open op de juiste plaats in de darmen, je hebt ook bij de tuinen psylliumvezels en die kun je in van alles en nog wat doen zoals limonade, vruchtensap, yoghurt etc.
Dit is gezonder en werkt beter vind ik en smaakt beter, uiteindelijk gaan al die oplosbare poeders erg vervelen en komen ze je neus uit bleg.

Als je de ontlasting wilt indikken zijn er nog meer oplossingen te vinden, zoals droge crackers, wit brood.
Sterkte met het vinden van een oplossing ;)T

Liefs Essie %^zoen(

Blijf in jezelf geloven, blijf vechten en geef niet op!!!

DGOMES
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Moeder van een prachtig meisje geboren op 1-2-13
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Cloacale exstrophy icm short bowel

Berichtdoor DGOMES » vr 5 sep 2014, 12:44

Ik zag vanmorgen pas dat we blijkbaar de questran met aspertaan hebben. Heel vervelend omdat ik dit juist altijd probeer te voorkomen.
Bedankt voor die tip!
En ja brood ed eet ze al maar ze is 19 maanden en eet nog relatief veel vloeibaar ivm short bowel.

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Hardnekkige fistels met steeds terugkerende abcessen, wat ontstaan is doordat er in 10 jaar tijd een hoop gepruts is en een simpele diagnose over t hoofd is gezien, groot abces gemist.
Nu diagnose overactieve bekkenbodem,daardoor aansturings problemen darmen en eindelijk de juiste behandeling.(hoop ik)
STC waarvoor nu een dubbelloop ileostoma, als dit goed gaat over ongeveer een jaar wordt de dikke darm en colostoma verwijderd en krijg ik een eindstandige ileostoma.

Berichtdoor Essie » vr 5 sep 2014, 14:07

Als ze veel vloeibaar eet zou ik bij de tuinen vragen naar psylliumvezels die je overal in kunt oplossen, wel direct opdrinken.(weet de naam niet van het merk)Maar bij een goede winkel krijgt u het juiste advies erbij.
Ik zou denken aan een smoothie of iets met banaan dat smaakt lekker zoet ;)T U kunt altijd een lepel honing nog toevoegen om extra te zoeten ipv suiker.
Voor een kind is het extra smerig om van die behangplaksel drankjes te drinken #5r6t^& bleg ik verdraag t niet meer.

Heeft u geen dieetiste die kan helpen hiermee?

Sterkte
Liefs Essie %^zoen(

DGOMES
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje

Berichtdoor DGOMES » vr 5 sep 2014, 18:44

We hebben een diëtiste in het zhuis maar die weet niet eens wat Psylliumvezels zijn! Ben een beetje moe van constant overal achteraan lopen. Heb de apotheek gesproken en blijkt dat het zhuis op de hoogte is dat ze Questran met Aspartaam krijgt maar blijkbaar is dit niet bij de MDL arts terecht gekomen waardoor zij constant de dosis op blijft hogen met als resultaat een ileostoma wat volledig op hol slaat. Ben direct gestopt met de Questran en heb de vezels gehaald. Ga het inderdaad door de smoothie doen zodat ze het niet proeft. Bedankt voor het advies!

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje

Berichtdoor Essie » vr 5 sep 2014, 19:58

Jeetje wat erg eigenlijk dat er z'n fout wordt gemaakt arm kind, ik reageer ook slecht op aspartaam vreselijk spul is het.Ik wist ook niet van de aspartaam in metamucil ook via een stomaatje gehoord, ben meteen gestopt voel mij beter met de gewone psylliumvezels.

Heb je idd niets aan z'n diëtiste :shock: psylliumvezels hoort ze te kennen, ik begrijp je, je wordt ook doodmoe alles maar in de gaten te houden en overal achteraan.
Ik hoop dat het werkt en dat ze opknapt hiervan, ja smoothie is heerlijk ;)T

Sterkte graag gedaan %^zoen(

jaap
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor jaap » za 20 sep 2014, 12:04

Mijn man heeft een high output ileostoma en verliest erg veel vocht op een dag.
Hij heeft ook tijden questran gebruikt en kom er dus nu achter dat het aspartaan bevat.
Hij is opgenomen in het ziekenhuis ivm uitdroging en een elektrolyten probleem.
hij krijgt immodium maximaal en ze gaan nu starten met metamucil ivm de psylliumvzels.
Hij gebruikt al 4 x dgs 300 ml ORS ik hoop dat het allemaal gaat helpen.
De artsen weten het ook niet en proberen van alles wat.
Zit er over te denken om even naar de tuinen te gaan om physilliumvezels te halen.
Zonder extra toevoegingen want hij moet niet gaan laxeren. Van de metamucil.
Heeft iemand ideeën en ervaringen met hetzelfde probleem.
Want ik wil hem zo snel mogelijk uit het ziekenhuis hebben

Natasja
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Moeder
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Nec/short bowel
Ziekenhuis: azm
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Natasja » zo 2 nov 2014, 22:28

Hallo

Mijn zoontje van drie heeft één ileostoma en erg dunne ontlasting.
Nu zou ik graag willen weten hoe het nu gaat met de psylliumvezels.

Ik heb de psylliumvezels zien staan bij de kruidvat, maar hoeveel water/ vocht voegen jullie toe. En hoeveel nemen jullie er dan per dag.

Groet Natasja

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje

Berichtdoor Essie » ma 3 nov 2014, 0:34

Er bestaan ook psylliumvezels capsules zonder toevoegingen makkelijk in te nemen, veel drinken erbij minstens 2 liter ook niet s'avonds nemen maar s'ochtends anders kun je juist verstoppen.
De psylliumvezels van de tuinen staat op de bus de hoeveelheid en op hoeveel vocht je deze moet gebruiken, zelf denk ik dat t persoonlijk is omdat je de hoeveelheid aanpast naar behoefte.

Ik kreeg bij heftige diaree het advies psylliumvezels op een glas vocht te drinken dan tijd wachten, dan pas drinken omdat het vocht opneemt die psylliumvezels daardoor dikt ontlasting in.
Vrees dus dat t uitproberen is.

Heel veel sterkte iedereen en ORS is echt aanrader bij iedereen jij flinke diaree verlies je al heel veel vocht.

Liefs Essie %^zoen(

Janny
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Darmperforaties als complicatie bij kanker (choriocarcinoom) Stoma gekregen in oktober 2012
Stoma (opgeheven) sinds: 07 mar 2016
Ziekenhuis: stoma gekregen in het LUMC
Stomaverpleegkundige: Spaarneziekenhuis
Leeftijd: 46

Berichtdoor Janny » do 6 nov 2014, 17:40

Ik heb een tijdje psylliumvezels van Sandoz gebruikt. Ook suikervrij maar dan met saccharinenatrium ipv aspartaam. Of dat nu zoveel beter is IhjGH*87

Anyway, bij mij deed het niet zoveel dus ben er weer mee gestopt. Wel kreeg ik van mijn stomaverpleegkundige het advies om het met yoghurt in te nemen omdat het dan beter zou indikken. Iets met melkzuur ofzo... hielp bij mij ook niet maar misschien bij iemand anders wel? Ik heb het overigens op verschillende momenten uitgeprobeerd. Vlak voor het eten, meteen na het eten, half uur voor het eten.
Het leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt (John Lennon)

Janny
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Darmperforaties als complicatie bij kanker (choriocarcinoom) Stoma gekregen in oktober 2012
Stoma (opgeheven) sinds: 07 mar 2016
Ziekenhuis: stoma gekregen in het LUMC
Stomaverpleegkundige: Spaarneziekenhuis
Leeftijd: 46

Berichtdoor Janny » do 6 nov 2014, 17:42

Ik loste 1 zakje op in een glas water en dronk er een glas water achteraan.
Laatst gewijzigd door Chiara op vr 7 nov 2014, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, reden : onnodig
Het leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt (John Lennon)

Terug naar “Medicatie”