stomaforum.nl

Advertentie Coloplast

Ervaringen bijwerkingen medicatie

Moderators: eliene, suus, Purple, Chiara

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: Cystostomie -> brickerstoma, colostoma en PEG
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: EDS - slechte aansturing van de blaas, zenuw kapot/niet goed aangelegd. IC. En nu dan een Bricker (19-12-2012). Laatste oplossing na een maand of 9 geknoei in Utrecht.
En ik heb een colostoma (29-01-2014) door een slecht werkende endeldarm en te sterke sluitspier. :(
Ik kreeg m'n PEG (??-??-201?) door m'n slecht kunnen eten. Overdag blijf ik gewoon eten. Hopelijk ga ik van de nachtelijke sondevoeding snel goed aankomen.
Stoma (opgeheven) sinds: 19 dec 2012
Ziekenhuis: Uroloog - SFG en MDL - VUmc
Stomaverpleegkundige: Wie er maar is.
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 39
Contacteer:

Re: Ervaringen bijwerkingen medicatie

Berichtdoor Nigelle » ma 18 mar 2013, 9:27

Essie schreef:Heb jij ook problemen met maandverband?Ik kan nergens tegen alleen voor een korte periode voor nood kotex de rest gaat broeien en krijg uitslag wat pijnlijk is ook ik m'n liezen.
Ik gebruik nu ook veel verband voor mijn fistelprobleem, gelukkig gaat dit redelijk hoewel dit ook broeit een beetje erg lastig maar kan bijna nergens tegen.
Ik gebruik incontinentie verband als ik ongesteld ben. Gewoon maandverband vind ik niks. Plakt overal behalve waar het moet plakken. !!??>

Essie schreef:Ik ga zeker is vragen naar iets anders dan movicolon, ik verdraag het steeds slechter.
Die Forlax wat is dat?Ook iets wat je in water oplost?Ik wil echt even wat anders!

Dat los je idd op in water. Wat voor anders zou je dan willen?

Essie schreef:Tot nu toe heb ik maar 1x een reactie gehad op contrast, of de vorige keer niet gemerkt?
Vond t wel eng, het lijkt alsof je een glas alcohol hebt gedronken die verkeerd valt, mijn hoofd voelde heet ik voelde me heel heet van binnenuit zeg maar en m'n hart kloptte als een gek!
Ik heb toen een poos met een koude lap op m'n hoofd gelegen en heel veel gedronken toen ik thuis was, en toen ik veel had geplast was het weg gelukkig!
Heb wel gehoord dat je z'n allergie op kan bouwen, dus laten we hopen dat dat niet gebeurt!
Dat warm worden is wel een normale reactie. Daar waarschuwde ze me ook voor de laatste keer. Allergieën kan je idd opbouwen. Hopelijk wordt het niet erger als je weer een scan moet.

Essie schreef:Lijkt mij een hele vervelende allergie als je niet tegen dat schoonmaakspul kan chloorhexcidine, wat krijg je dan?
Het is wel lastig idd omdat het niet veel voor komt. Krijg ook vaak te horen dat het eigenlijk niet kan, omdat het gemaakt is doordat veel mensen een jodium allergie hebben. Op de plekken waar het gesmeerd is krijg ik gigantische jeuk. Toen ze Instillagel gebruikte kreeg ik heel veel pijn in mijn blaas en plasbuis. De pijn was echt niet te harden. VlInDeR%
Was ik maar gebreid. Dan konden ze me weer uithalen en opnieuw breien. ;)

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: Colonstoma en dubbelloops ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben t zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Hardnekkige fistels met steeds terugkerende abcessen, wat ontstaan is doordat er in 10 jaar tijd een hoop gepruts is en een simpele diagnose over t hoofd is gezien, groot abces gemist.
Nu diagnose overactieve bekkenbodem,daardoor aansturings problemen darmen en eindelijk de juiste behandeling.(hoop ik)
STC waarvoor nu een dubbelloop ileostoma, als dit goed gaat over ongeveer een jaar wordt de dikke darm en colostoma verwijderd en krijg ik een eindstandige ileostoma.
Stoma (opgeheven) sinds: 11 jul 2013
Ziekenhuis: Proctoskliniek,Meander
Stomaverpleegkundige: Noor vd Broek
Leeftijd: 32

Berichtdoor Essie » ma 18 mar 2013, 13:15

Hoi Nigelle,

Dat maanverband probleem ken ik!Zo irritant!
Ik gebruik nu absoberend verband, dat is erg zacht geen plastic maar nog heb ik last van broeien.Dit is wel de beste verband voor mijn fistel probleem!
Deze krijg ik op recept het heet cutisorb.
Wel een goed idee dat incontinentverband, ga ik ook is proberen!

Die Forlax lijkt mij wel wat, ga is vragen dacht ook aan lactulosesiroop?
Maar geen idee of dat wat is?
Moet mijn arts is vragen wat het beste is?Ik hou die movicolon niet vol!

Kan mij voor stellen dat het heel vervelend is die allergie voor chloorhexidine!
Jeuk is soms erger als pijn!
Ze zeiden bij mij dat het contrast wat ik kreeg, nog nooit iemand een reactie op heeft gehad?
Gelukkig hoef ik geen scan in voorlopig, hoop ik!
Die blaaspijn enz vindt ik wel heel heftig zeg!

Ik heb ook met bepaalde crèmes (vaak goedkoop) snel een reactie, en make up net zo!
Heb een keer een gezwollen gezicht gehad met rode plekken, meteen de crème de prullenbak in gesmeten!haha

Groetjes Essie %^zoen(

Blijf in jezelf geloven, blijf vechten en geef niet op!!!

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: EDS - slechte aansturing van de blaas, zenuw kapot/niet goed aangelegd. IC. En nu dan een Bricker (19-12-2012). Laatste oplossing na een maand of 9 geknoei in Utrecht.
En ik heb een colostoma (29-01-2014) door een slecht werkende endeldarm en te sterke sluitspier. :(
Ik kreeg m'n PEG (??-??-201?) door m'n slecht kunnen eten. Overdag blijf ik gewoon eten. Hopelijk ga ik van de nachtelijke sondevoeding snel goed aankomen.
Contacteer:

Berichtdoor Nigelle » ma 18 mar 2013, 15:08

Mijn vorige reactie was met mijn iPhone. Was nog iets vergeten te schrijven.

Essie schreef:Die Forlax lijkt mij wel wat, ga is vragen dacht ook aan lactulosesiroop?
Maar geen idee of dat wat is?
Moet mijn arts is vragen wat het beste is?Ik hou die movicolon niet vol!
Forlax is het zusje van Movicolon. Alleen vind ik het stukken minder ranzig en houd ik het iig beter vol om het te gebruiken. Er zit een vaag sinaasappel smaakje aan. Verder zit er dus geen aspartaam in wat in de Movicolon wel zit.
Lactulosesiroop is mierzoet. Zelf heb ik die niet zo lang gebruikt. Ik weet niet meer waarom ik die niet meer gebruik.

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Hardnekkige fistels met steeds terugkerende abcessen, wat ontstaan is doordat er in 10 jaar tijd een hoop gepruts is en een simpele diagnose over t hoofd is gezien, groot abces gemist.
Nu diagnose overactieve bekkenbodem,daardoor aansturings problemen darmen en eindelijk de juiste behandeling.(hoop ik)
STC waarvoor nu een dubbelloop ileostoma, als dit goed gaat over ongeveer een jaar wordt de dikke darm en colostoma verwijderd en krijg ik een eindstandige ileostoma.

Berichtdoor Essie » ma 18 mar 2013, 17:00

Hoi Nigelle,

Ik doe alles via mijn iPhone, maar het kan wel is mis gaan!

Die Forlax heb ik even gegoogled, zit inderdaad hetzelfde z'n beetje in!
Maar het is wel weer oplossen en met water opdrinken, zucht maar dit is wel smaakvoller?Zeg maar.
Ik heb lactulosesiroop opgezocht zit lactose in ook, mag ik niet ben gevoelig daarvoor krijg bij te veel lactose dus heftige buikpijnen en diarree weer ja echt hopeloos.
Maar ik heb geen keuze ik moet dunnen onlasting houden anders kan het er niet door of mijn slijmvlies gaat verder stuk!

Sorry erg lastig zijn er geen pillen?Makkelijker in te nemen?haha

Bedankt voor de tips!

Groetjes Essie %^zoen(

Jordy
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: malonestoma en Ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: benn ik zelf gelukkig
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: darmmobiliteits problemen waardoor er darmfalen is ontstaan. Daardoor heb ik een PEGJ sonde om voeding te krijgen omdat ik niet veel meer kan eten. En om een deel van de Darmfalen tegen te gaan heb ik nu een Ileostoma gekregen.
Stoma (opgeheven) sinds: 15 okt 2012
Ziekenhuis: VU en Kennemer gasthuis
Stomaverpleegkundige: Wie er beschikbaar is!
Geslacht: Man
Leeftijd: 28
Contacteer:

Berichtdoor Jordy » ma 18 mar 2013, 17:18

Hoi Essie,

Jij had geen neussonde of een button?
Zowel dan zou je de laxeermiddelen ook daar over knnen toedienen!

Groetjes,
Jordy
Take a deep breath. It calms the mind..

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje

Berichtdoor Essie » ma 18 mar 2013, 17:41

Hoi Jordy,

Nee die heb ik niet!
Maar wel bedankt voor t meedenken.

Het zou wel makkelijk zijn, wordt die drankjes zo zat.
Voor de mensen die wel z'n sonde hebben is het natuurlijk niet leuk!

Groetjes Essie %^zoen(

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Contacteer:

Berichtdoor Nigelle » ma 18 mar 2013, 18:38

Essie schreef:Sorry erg lastig zijn er geen pillen?Makkelijker in te nemen?haha

Er zijn wel pillen. Bijvoorbeeld Bisacodyl, Duspatal en Magnesiumoxide Tabletten. Bij mij deed de Duspatal niks. Als je meer wilt weten wat zou kunnen helpen kan je ook op www.fk.cvz.nl kijken. Dat is de digitale versie die je huisarts ook als boek heeft. ;)

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje

Berichtdoor Essie » di 19 mar 2013, 20:14

Hoi Nigelle,

Ik heb ook duspatal gebruikt, werkt ook niet bij mij!
En die bisacodyl ken ik van de voorbereiding voor de scopie.
Krijg je buikkrampen van ook!

Maar dat zijn toch middelen die je niet lang mag gebruiken, vanwege luie darmen die je kan krijgen dan?

Bedankt voor de link!Ik ga is kijken!
Hoe kom je daaraan?
Mijn arts wist ook niet goed wat anders ik kon gebruiken?
Wil het liefst gewoon even niets, wordt zo misselijk van die troep Bleg!!!
Wat gebruik jijzelf?En waarvoor eigenlijk?als ik vragen mag?

Groetjes Essie %^zoen(

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Contacteer:

Berichtdoor Nigelle » wo 20 mar 2013, 10:08

Die link heb ik ooit een keer van iemand op een ander forum gekregen die voor arts studeerde. ;)

Zelf gebruik ik Forlax. Dit omdat ik ook wat last het van te dikke ontlasting door de Tramadol retard die ik gebruik. En ik kan ook die Movicolon niet wegkrijgen. :roll: Zo vies. Daarom heb ik zelf een keer om de Forlax gevraagd toen ik het ergens in een krant/tijdschrift zag staan. Je kan het ook zo halen bij de apotheek. Het hoeft niet speciaal op een recept iig. Daardoor wist ik iig dat ik het beter te drinken vond dan de movicolon. Op recept wordt het wel vergoed overigens als je het langer dan 6 maanden nodig zal hebben. Dit soort dingen kan je vinden als je op de rode 2 klinkt achter het middel op die site (door scrollen naar nr 35 voor de tekst).

Als je magnesium wilt proberen kan je beter kiezen voor Magnesiumsulfaat. Dat wordt namelijk wel vergoed en Magnesiumoxide tabletten (ook niet bij chronisch gebruik) weer niet. Ik weet alleen niet hoe die Magnesiumsulfaat smaakt. <)tUIU De Magnesiumoxide vond ik net een hap klei. Niet lekker dus. !!??>

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje

Berichtdoor Essie » wo 20 mar 2013, 13:36

Hoi Nigelle,

Waar z'n forum al niet goed voor is! Haha

Ja die Forlax zou ik kunnen proberen, als het dan wat is altijd een recept vragen?
Denk alleen dat ik dat ook zat wordt heb ook al metamucil met sinaasappelsmaak, ook dat staat mij tegen op het moment.
Ik denk omdat er al z'n druk op m'n buik en darmen staat nu?Dat spul zet je darmen wat uit en dan wordt ik nog misselijker denk ik?
Dus misschien ligt het ook aan mij?Ik ga je site nog is bekijken.

Die magnesium heb ik nog nooit geprobeerd, maar dat is zo heftig spul wil hierna wel dat mijn darmen weer functioneren!Ik heb in ieder geval een chronische verklaring voor de metamucil, gekregen 10 jaar geleden van een maagdarmleverarts na de diagnose IBS.
Ik gebruikt het ook omdat ik zware opiaten slik, maar voornamelijk dat het slijmvlies zo kapot is down there en het vreselijk pijn doet als het er langs gaat.
Ook blijft het steken in die ulcus auww!!!
Vandaar dus van mezelf al diarree en in stand houden van diarree nu, erg nare situatie!
Ben het spuugzat allemaal!

Bedankt voor je reactie weer!

Groetjes Essie %^zoen(

dierenvriend
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: nvt
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik krijg binnenkort zelf een stoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: blaaspijnsyndroom
Ziekenhuis: academisch medisch centrum
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor dierenvriend » di 6 sep 2016, 23:56

in afwachting van mijn stoma krijg ik wekelijks een ontstekingsremmend middel in mijn blaas gespoten. dat middel noemt dmso. iedereen die het middel krijgt zou last krijgen van een hele sterke stinkende knoflookgeur en misselijkheid. ik heb van alletwee enorme last. sommige mensen krijgen er ook kortademigheid , moeheid en verwardheid van.

Chiara
Moderator
Moderator
Soort stoma of techniek: Ileo
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Eigenaresse
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: CU
Stoma (opgeheven) sinds: 12 mei 2010
Ziekenhuis: Ikazia
Stomaverpleegkundige: Wie er beschikbaar is.

Berichtdoor Chiara » do 23 feb 2017, 11:01

dierenvriend, inmiddels een aantal maanden verder. Ben je al in het bezit van een stoma?
Je kunt niet alles hebben waarvan je houd maar als je maar houd van dat wat je hebt.

unie
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: dikke darm kanker. dikke darm eruit gehaald 9 maanden een tijdelijke stoma,en een pouch. op 16-01-2015 na 18 jaar weer een stoma en nu nog maar 160 cm dunne darm
Stoma (opgeheven) sinds: 10 jun 1998
Ziekenhuis: JBZ
Leeftijd: 67

Berichtdoor unie » do 9 mar 2017, 6:53

Chiara schreef:Ik ben allergisch voor alle soorten opioïde ( opiaten ) .

Hallo ik gebruik 4 x 4 stuks loperamide per dag en heb gelukkig nergens last van .
Ik heb in totaal nog maar 160 cm dunne darm en verder niks meer.
Wellicht zouden loperamide smelttabletten beter werken maar daar moet je een deel zelf van betalen en met deze hoeveelheid zou dat voor mij een dure grap worden.
Met deze 16 loperamide per dag is mijn ontlasting nog redelijk dun en daar gebruik ik ook nog indikkings sachets voor in het stoma zakje wat ik ong 5 tot 7 per dag moet legen.

gr Ger

Karin50
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: Ileostoma
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Karin50 » do 9 mar 2017, 17:50

Je kan ook vragen naar immodiumdrank, dit werkt veel sneller en effectiever is mijn ervaring.
As et niet kan, dan doen we het toch niet !?

unie
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: dikke darm kanker. dikke darm eruit gehaald 9 maanden een tijdelijke stoma,en een pouch. op 16-01-2015 na 18 jaar weer een stoma en nu nog maar 160 cm dunne darm
Stoma (opgeheven) sinds: 10 jun 1998
Ziekenhuis: JBZ
Leeftijd: 67

Berichtdoor unie » do 9 mar 2017, 19:40

Hoi bedankt voor de tip ,ik ga morgen meteen een recept vragen.
Heb al even gekeken en er zit maar een kleine eigen bijdrage op een fles van 750 ml,nl 2,30 euro dus dat valt mee als het goed werkt

Terug naar “Medicatie”