stomaforum.nl

Advertentie Coloplast

Ervaringen bijwerkingen medicatie

Moderators: eliene, suus, Purple, Chiara

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 30
Contacteer:

Ervaringen bijwerkingen medicatie

Berichtdoor Purple » do 20 okt 2011, 11:39

Ik vroeg me af of jullie ook bepaalde bijwerkingen hebben gehad waar jullie bijvoorbeeld van geschrokken zijn. Bijwerkingen horen vaak bij medicijnen maar laatst bleek ik allergisch te zijn voor een bepaald medicijn.

Dit jaar kreeg ik weer het middel zofran toegediend en dit keer ging dat mis. Achteraf blijk ik allergisch te zijn en had ik altijd al lichte klachten ervan die ik altijd afschoof op de pijnmedicatie (naar het plafond staren etc.). Of dit keer de dosis ook te hoog was dat weet ik niet (dat geven ze waarschijnlijk ook niet zo snel toe). Ik kreeg last van aanhoudende samentrekking van de spieren en een starende ooguitdrukking. Ik moest naar boven kijken van mezelf (mijn ogen draaide bijna weg) en al mijn spieren trokken samen waardoor praten moeilijk werd aangezien mijn kaken ook op elkaar klemden. Mijn handen had ik tegen mijn borst gedrukt en vuisten van gemaakt en mijn benen waren zo hoog mogelijk opgetrokken.

De verpleging die op dat moment aan het werk was had dit nog nooit meegemaakt en haalde de dokter erbij en die ging nog iemand halen. Ondertussen waren mijn vriend (inmiddels ex), mijn ouders en zus er ook. En die vonden het een heel naar gezicht. Ik bleef heel rustig aangezien ik toch niks anders kon doen. De neuroloog werd erbij gehaald en overlegd en toen kwamen ze erachter dat het door de zofran kwam. Het zou zich vanzelf oplossen als het middel uitgewerkt was of ik kon er voor kiezen om een spuit te krijgen zodat het eerder opgelost zou zijn. Ik had gekozen voor de spuit en langzaam begon ik weer te ontspannen en kon ik af en toe de mensen weer aankijken. Mijn vader was ondertussen naar huis gegaan want die kon er niet tegen. Mijn zus heeft mijn benen gemasseerd zodat de druk iets eraf ging. Het rare is wel dat ik de volgende dag geen spierpijn had.

Voor mij was het een enge ervaring aangezien ik gewoon niks kon maar mijn omgeving is er helemaal van geschrokken. Achteraf hebben sommige mensen gehuild ook mensen die er niet bij waren. Als er over het ziekenhuis wordt gesproken wordt dit nog vaak besproken zeker mijn ex was toen enorm geschrokken. Inmiddels staat er in mijn dossier dat ik er allergisch voor ben en gelukkig zijn er zat andere medicatie tegen de misselijkheid. Ik vermeld het wel altijd voor de voorzichtigheid.
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

Colon
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben de stomadrager
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: CU
Stoma (opgeheven) sinds: 25 jun 2009
Ziekenhuis: rijnstate

Re: Ervaringen bijwerkingen medicatie

Berichtdoor Colon » vr 21 okt 2011, 19:45

sohé, wat een heftig verhaal. Gelukkig heb ik hier geen ervaring mee. Kan me wel goed voorstellen dat je het nu altijd verteld, dat je deze allergische reactie gehad hebt.

Groeten
Col

Miekeb1
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: Urinestoma (Bricker)
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Uitvalverschijnselen van onderlichaam na een operatie d.m.v. ruggenprik + definitieve zenuwbeschadigingen na plaatsing Neurostimulator voor blaas.
Stoma (opgeheven) sinds: 29 mei 2009
Ziekenhuis: Zwolle
Leeftijd: 57
Contacteer:

Berichtdoor Miekeb1 » wo 26 okt 2011, 0:58

Hoi Purple,

Ik heb ook een mega allergie-lijst.
Verleden jaar moest er een CT-scan gemaakt worden met contrastvloeistof.
Omdat ik ooit een allergische reactie heb gehad door contrastvloeistof (alleen wist ik niet meer precies waar die allergische reactie uit bestond) werd er een dag voor de CT-scan begonnen met anti-allergie medicijnen. Ook na de scan kreeg ik hier nog medicijnen voor.
De dag na de scan zat ik 's morgens te ontbijten (gelukkig lag ik toen nog in het ziekenhuis) toen plotseling mijn speekselklieren en lymfeklieren e.d. begonnen op te zetten en ik het behoorlijk benauwd kreeg.
Binnen no-time stond er een crisisteam aan mijn bed, die mij allerlei medicijnen toedienden.

Dit bleek dus toch nog een allergisch reactie te zijn geweest op de contrastvloeistof.
Ik vroeg de arts hoe dit kon omdat het toch ruim 24 uur geleden was dat ik die scan gehad had. Waarop de arts aangaf, dat je zelfs nog 48 uur na het toedienen van contrastvloeistof een allergische reactie kon krijgen (als je daar vatbaar voor bent).
Pluk de dag en geniet want... je weet maar nooit wat morgen je zal brengen...

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: Cystostomie -> brickerstoma, colostoma en PEG
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: EDS - slechte aansturing van de blaas, zenuw kapot/niet goed aangelegd. IC. En nu dan een Bricker (19-12-2012). Laatste oplossing na een maand of 9 geknoei in Utrecht.
En ik heb een colostoma (29-01-2014) door een slecht werkende endeldarm en te sterke sluitspier. :(
Ik kreeg m'n PEG (??-??-201?) door m'n slecht kunnen eten. Overdag blijf ik gewoon eten. Hopelijk ga ik van de nachtelijke sondevoeding snel goed aankomen.
Stoma (opgeheven) sinds: 19 dec 2012
Ziekenhuis: Uroloog - SFG en MDL - VUmc
Stomaverpleegkundige: Wie er maar is.
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor Nigelle » za 5 nov 2011, 22:21

Ik heb ook een rits aan allergieën voor medicijnen. De belangrijkste 2 zijn chloorhexidine (dat rose spul waar ze je huid mee schoonmaken voor een ingreep) en diclofenac. Van de chloorhexidine krijg ik echt gigantische jeuk over het gebied wat ze ingesmeerd hebben. En van de diclofenac krijg ik het verschrikkelijk benauwd. Heb gelukkig wel ventolin nu om te gebruiken als ik weer iets uit die groep krijg waar ik niet tegen blijk te kunnen. ;)
Was ik maar gebreid. Dan konden ze me weer uithalen en opnieuw breien. ;)

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 37
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 14 nov 2011, 16:44

Ik kan eigenlijk tegen niet een pijnstilling. De laatste keer na een operatie kreeg ik een allergische reactie (lijkende op overdosering) met alle klachten die daarbij horen, best geschrokken!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Dee
Geslacht: Niet opgegeven

Re: Indikmiddelen tegen dunne ontlasting en lekkage?

Berichtdoor Dee » do 14 jun 2012, 10:05

Hoi,

Wat vind ik het "fijn" om te lezen dat meer mensen vraagtekens hebben bij de combinatie jeuk en Loperamide! Toen ik 4 jaar geleden een tijdelijke stoma had en op een gegeven moment Loperamide voorgeschreven kreeg, kreeg ik jeuk over mijn hele lijf!! Het was niet zichtbaar maar verschrikkelijk aanwezig. Hoewel ik toen heel weinig Loperamide (2-3 st per dag) heb gebruikt (het hielp niet echt), heb ik bijna anderhalf jaar dagelijks met jeuk rond gelopen zonder te weten waar het van kwam. Diverse dermatologen hebben zich over het probleem gebogen, maar niemand wist het antwoord. Ik heb soms nog jeuk op bepaalde plekken, schouders, buik, rug, maar niet meer over mijn hele lijf tegelijk.

Ik heb die stoma 2 jaar gehad en in het laatste jaar begon zich langzaamaan irritatie (en erge jeuk) onder de plak te ontwikkelen. Maar wetende dat de stoma over niet al te lange tijd opgeheven zou worden, was er redelijk mee te leven. Ik dacht toen dat het aan het merk stomamateriaal lag.

Binnenkort krijg ik opnieuw en definitief een ileostoma. De proefplak (ander merk) gaf binnen een paar uur dezelfde irritatie als toen. Om die reden is de operatie afgeblazen en moet ik eerst een uitgebreide allergietest ondergaan. Na dit allemaal gelezen te hebben, begin ik mij af te vragen of de Loperamide misschien de schuldige is??? Ik gebruik al 2,5 jaar 8 stuks per dag (ileoanale anastomose). Dat is een hoge dosering over een (te) lange periode.

Bij toeval kwam ik er laatst achter wat een rotzooi Loperamide eigenlijk is. Ik zou een paar weken geleden geopereerd worden en was een dag vantevoren gestopt met de Loperamide. De dag van de operatie, toen ik hoorde dat die niet door ging, heb ik ook geen Loperamide gebruikt. Dat heb ik geweten... Wel eens last gehad van restless legs? Nou, dat gevoel had ik over mijn hele lijf! Ik kon er zelfs niet van slapen. De link was gauw gelegd en ik heb de pillen maar weer ingenomen. Toen ging het de volgende dag gelijk "beter".

Dit verhaal aan mijn huisarts voorgelegd. Hij bevestigde dat het door het plotseling stoppen vd Loperamide kwam. Het middel is namelijk gerelateerd aan morfine en morfine is gerelateerd aan heroine! Ik heb wel eens morfine gehad na operaties en als de pomp te hoog stond, kreeg ik daar ook gigantische jeuk van.

Zoek maar eens op wiki naar loperamide en de site mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/67209-werking-en-bijwerkingen-van-loperamide.html geeft ook veel info. Meer dan in de reguliere bijsluiter.

Dus ja, ik denk dat er heel goed een relatie kan zijn tussen jeuk en het gebruik van Loperamide. Als je het niet nodig hebt, NIET GEBRUIKEN! Wat diverse mensen al aangegeven hebben, er zijn alternatieven die niet of minder schadelijk zijn. Die zou ik eerst proberen.

Maar bouw het geleidelijk af op dezelfde manier als dat je Prednison af moet bouwen. Ik heb de dosering inmiddels met een kwart verlaagd. Dat verergert de klachten ietsje, maar ik voel me er al minder suf door. Want dat doet Loperamide ook, het maakt je suf en slaperig. Tenminste, met de hoge dosering die ik heb. De operartie laat nog minimaal 2-3 maanden op zich wachten, dus nu laat ik het even zo. Maar over een maand, ga ik zeker verder met minderen.

Ik hoop dat dit bericht duidelijkheid kan scheppen voor anderen!! Want van jeuk kun je echt knettergek worden...

groeten,
Dee

Chiara
Moderator
Moderator
Soort stoma of techniek: Ileo
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Eigenaresse
Stoma (opgeheven) sinds: 12 mei 2010
Ziekenhuis: Ikazia
Stomaverpleegkundige: Wie er beschikbaar is.

Berichtdoor Chiara » zo 17 jun 2012, 17:00

Ik ben allergisch voor alle soorten opioïde ( opiaten ) .
Je kunt niet alles hebben waarvan je houd maar als je maar houd van dat wat je hebt.

Ann
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje

Berichtdoor Ann » zo 24 jun 2012, 3:01

Bedankt voor het berichtje Dee.
Heb het eens voorgeschreven gekregen en heb het gelukkig niet vaak gebruikt.
Misschien in een paar jaar één of twee en ook niet meer.
En nu al nooit meer.

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Leeftijd: 30
Contacteer:

Berichtdoor Purple » wo 27 jun 2012, 19:22

Chiara schreef:Ik ben allergisch voor alle soorten opioïde ( opiaten ) .

Dat lijkt me erg lastig Chiara ! Zijn er ook alternatieven?
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

eleonoratje
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: zelf draagster
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: cauda syndroom
Stoma (opgeheven) sinds: 26 okt 2011
Ziekenhuis: amphia breda
Stomaverpleegkundige: angeliqeu/Anne-Marie
Leeftijd: 56
Contacteer:

Berichtdoor eleonoratje » do 28 jun 2012, 12:18

Het enige wat ik merk door de hoeveel heid medicijnen die ik had,heb er nu nog en paar.
Dat mijn ontlasting erg dik ging worden en moeilijk uit de stoma kwam, drink nu 1a2x per dag een speciaal drankje, om het allemaal wat dun te houden

Chiara
Moderator
Moderator

Berichtdoor Chiara » do 28 jun 2012, 14:10

Purple schreef:
Chiara schreef:Ik ben allergisch voor alle soorten opioïde ( opiaten ) .

Dat lijkt me erg lastig Chiara! Zijn er ook alternatieven?

Nee, helaas moet ik het dan met Paracetemol doen. :(
Je kunt niet alles hebben waarvan je houd maar als je maar houd van dat wat je hebt.

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: Cystostomie -> brickerstoma, colostoma en PEG
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: EDS - slechte aansturing van de blaas, zenuw kapot/niet goed aangelegd. IC. En nu dan een Bricker (19-12-2012). Laatste oplossing na een maand of 9 geknoei in Utrecht.
En ik heb een colostoma (29-01-2014) door een slecht werkende endeldarm en te sterke sluitspier. :(
Ik kreeg m'n PEG (??-??-201?) door m'n slecht kunnen eten. Overdag blijf ik gewoon eten. Hopelijk ga ik van de nachtelijke sondevoeding snel goed aankomen.
Stoma (opgeheven) sinds: 19 dec 2012
Ziekenhuis: Uroloog - SFG en MDL - VUmc
Stomaverpleegkundige: Wie er maar is.
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor Nigelle » do 28 jun 2012, 20:07

Lijkt me zwaar frusterend als je veel pijn hebt en je niks anders kunt nemen dan paracetamol. Artsen vinden het bij mij al lastig dat ik niet op morfine, Oxycontin en Oxynorm reageer. Lijkt me helemaal lastig als je het niet eens kan hebben. !!??>
Was ik maar gebreid. Dan konden ze me weer uithalen en opnieuw breien. ;)

Chiara
Moderator
Moderator

Berichtdoor Chiara » vr 29 jun 2012, 11:26

Nigelle, ik hoop nooit in zo'n situatie terecht te komen. IhjGH*87

antzzz
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma & peg-j
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ikke
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: CIIP
Leeftijd: 43

Berichtdoor antzzz » vr 29 jun 2012, 16:08

Ik ben allergisch voor NSAID's oftewel ibuprofen diclofenac naproxen etc......als ik dat krijg houden mijn nieren ermee op, en hou ik liters en liters vocht vast....
Daarnaast mag ik ook geen opioiden, ivm dat mijn dunne darm er het bijltje ook bij neer gooit. Dus ook alleen maar paracetamol voor mij......
Keep on dreaming!!!

Chiara
Moderator
Moderator

Berichtdoor Chiara » za 30 jun 2012, 17:11

antzzz schreef: Dus ook alleen maar paracetamol voor mij......

Lotgenote van me. )9*8(9

Terug naar “Medicatie”