stomaforum.nl

Nieuws mbt apotheek

Moderators: eliene, suus, Purple, Chiara

Gebruikersavatar
eliene
De oprichtster
De oprichtster
Berichten: 18645
Lid geworden op: zo 1 jan 2006, 19:35
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Locatie: Zuid-Holland
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » za 15 nov 2008, 15:47

Internetapotheek krijgt boete
Bron(nen): NZa

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een internetaanbieder van geneesmiddelen een boete van ruim 58.000 euro opgelegd. De aanbieder bracht bij een bestelling van geneesmiddelen hogere tarieven in rekening dan wettelijk toegestaan en overtrad daarmee de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg). De aanbieder heeft deze activiteiten inmiddels gestaakt.

De NZa stelde een onderzoek in na een signaal van de Consumentenbond dat internetapothekers mogelijk onjuiste tarieven in rekening brachten. E�n internetleverancier heeft een boete opgelegd gekregen, omdat hij consumenten ernstig financieel heeft benadeeld en ook niet is gestopt nadat de NZa hem daar op wees.

Extra kosten
Uit onderzoek van de NZa blijkt dat de leverancier in totaal zo�n 23.000 euro meer in rekening heeft gebracht dan wettelijk toegestaan. Per bestelling betaalden consumenten vari�rend van 3,50 tot 20 euro aan extra kosten.

E-mailconsult
Deze extra kosten werden in rekening gebracht als verzend- en/of handlingskosten en als vergoeding voor e-mailconsulten. Het in rekening brengen van verzend- en handlingskosten is in strijd met de Wmg, omdat de receptregelvergoeding al de afleveringskosten van geneesmiddelen omvat en er geen extra kosten in rekening mogen worden gebracht. Met het in rekening brengen van een emailconsult overtrad de aanbieder ook de Wmg. Dit tarief mag alleen in rekening worden gebracht als er een behandelrelatie is met de pati�nt.

Voor internetleveranciers gelden dezelfde regels als voor de reguliere apotheek. De beleidsregels van de NZa schrijven voor dat zorgaanbieders maximaal 6,10 euro per voorschrift als �receptregelvergoeding� mogen rekenen. Deze vergoeding omvat ook administratie- en verzendkosten.



Publicatie datum: 10-11-2008
bron: artsennet
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Jaime
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Jaime » di 25 nov 2008, 10:39

Pillen uit automaat

’s Avonds om tien uur nog medicijnen ophalen bij de apotheek. Dat kan binnenkort in Tholen. Apotheker Werkman bedacht een systeem dat ongeveer net zo werkt als de geldautomaat bij de bank. Door de vele storingen verkeert het apparaat echter -na een jaar ontwikkelen- nog in de testfase.

Het kwam te vaak voor dat klanten na sluitingstijd aan de deur stonden te rammelen. „Als we nog aan het opruimen waren, deden we maar open”, zegt apotheker A. J. Werkman. „Zo gaat dat in een kleine plaats als Tholen. Die mensen hadden dan in de file gestaan of kwamen laat uit hun werk.”

Voor deze groep klanten ontwikkelt Werkman nu de pillenautomaat. Andere apothekers hebben soms ook wel een robot voor medicijnen, maar die levert de doosjes af bij de assistente, niet bij de klant zelf. In de Thoolse apotheek is de robot zodanig uitgebreid dat hij de pakjes rechtstreeks in handen van de persoon bij de automaat kan afleveren.

Veel van Werkmans collega’s gebruiken deze robots alleen om de klassieke ladenkast te vervangen. De assistentes hoeven dan niet van hun werkplek af om medicijnen te pakken. Dat spaart tijd en geld.

In de Thoolse apotheek is het niet meer nodig om een recept, geschreven met haastige doktershand, te ontcijferen. De opdrachten komen elektronisch binnen, waarna het personeel ze controleert en verwerkt. Wanneer de huisarts bijvoorbeeld een slaapmiddel heeft voorgeschreven terwijl de klant al een ander slaapmiddel gebruikt, kan dit niet ongemerkt aan de apothekersassistente voorbijgaan. De robot transporteert vervolgens de bestelde medicijnen via een liftje en lopende banden naar de volgende assistente, die ze in een zakje doet en etiketteert.

Een plank waarop de medicijnen geordend op achternaam van de klant klaarstaan, is straks niet meer te vinden in het moderne gebouw. Zoeken onder ”J” naar het pakketje voor mevrouw Jansen is dan niet meer nodig. De robot stuurt de doosjes met medicijnen voor mevrouw Jansen regelrecht naar de balie als de assistente daarom vraagt.

Klantvriendelijkheid
De apotheker noemt dit systeem klantvriendelijker dan de huidige werkwijze. „Nu vraag ik de naam van de klant en draai hem of haar vervolgens de rug toe om de bestelling uit de kast te pakken. Vaak heeft die persoon al een paar minuten in de rij gestaan en nu moet hij voor een tweede keer wachten. Met het nieuwe systeem kan de medewerkster, terwijl de robot het zakje medicijnen naar haar toe transporteert, al op de computer zien welke uitleg zij bij de middelen moet geven en daarmee is de klant dus sneller geholpen.”

Over een poosje is het voor iedereen die de service van de apotheek nodig heeft, mogelijk om een pasje met pincode aan te vragen voor de pillenpinautomaat die in de hal van het gebouw staat.

Voor uitlevering van het pakje controleert de robot of het zakje medicijnen in het systeem inderdaad bij de bewuste klant hoort. Als er iets niet klopt, komt de bestelling niet in de pinautomaat maar op de ’afkeurlocatie’ terecht.

Als het nodig is dat een patiënt extra voorlichting krijgt bij een bepaald medicijn, komt de bestelling ook niet uit de automaat. De klant moet het middel dan gewoon tijdens openingstijden bij de balie ophalen. Eenvoudige informatie kan tijdens het pinnen op het scherm worden weergeven. De voorlichtingstaak van de assistente wordt op die manier ondervangen.

Als de patiënt moet bijbetalen, kan dat door middel van de pinautomaat die geïntegreerd is in de pillenautomaat. Die koppeling werkt echter nog niet optimaal. Een eerder problemen waar Werkman tegen aanliep, was dat het controlemechanisme van het apparaat te veel recepten afkeurde.

De apotheker verwacht dat het nog wel enkele maanden kan duren voordat de pillenautomaat door klanten gebruikt kan worden. Bij twijfel zet hij het systeem nog niet in. „Ik wil een hoog kwaliteitsniveau garanderen. Dat mag niet lijden onder tijdsdruk.”

Voorlopig levert het apparaat alleen medicijnen die op recept verkrijgbaar zijn. Werkman wil graag dat het in de toekomst ook mogelijk wordt om zogeheten ”over the counter”-geneesmiddelen, zoals neusdruppels en paracetamol, via de automaat te kopen. „Op die manier krijg je bovendien betere controle op de uitgifte van dat soort middelen. Nu gaat de assistente aan de hand van mondelinge informatie van de patiënt na of bijvoorbeeld ibuprofen gecombineerd kan worden met de andere medicatie van een klant. De pillenautomaat controleert dit echter via patiëntgegevens in de computer. De pillenautomaat is dan eigenlijk veiliger.”

Bron: www.refdag.nl

Gebruikersavatar
eliene
De oprichtster
De oprichtster
Berichten: 18645
Lid geworden op: zo 1 jan 2006, 19:35
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Locatie: Zuid-Holland
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » do 29 jan 2009, 14:12

Slechts één apotheker op tien kiest voor goedkoopste medicijn
Test-Aankoop legde 148 apotheken op de rooster

Amper één op de tien apothekers geeft klanten met een voorschrift op stofnaam het goedkoopste geneesmiddel mee. Dat blijkt uit een onderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop, die enquêteurs naar 148 apotheken stuurde.
Anonieme onderzoekers van Test-Aankoop trokken met twee voorschriften op basis van een stofnaam naar 148 apotheken. Sinds oktober 2005 mogen artsen medicijnen voorschrijven op stofnaam. In plaats van een merknaam noteren ze de internationale benaming van de actieve stof. De apotheker kan dan in overleg met de patiënt het meest geschikte kiezen uit het aanbod van geneesmiddelen met dezelfde actieve stof.

'Amper twaalf procent van de apothekers gaf in beide gevallen het goedkoopste geneesmiddel mee', zegt Anouck Van Laere van Test-Aankoop. 'Vier procent koos zelfs twee keer voor het duurste middel.'

Concreet ging het over een middel tegen chronische hoge bloeddruk en een medicijn tegen een acute schimmelinfectie. 'Opvallend is dat in beide gevallen geneesmiddelen van het generische merk Eurogenerics het vaakst afgeleverd werden, ook al was dat niet het goedkoopste alternatief. Eurogenerics is marktleider bij de generieken, met een marktaandeel van bijna 50 procent. Zelfs als een middel niet in voorraad was, bestelde de meerderheid nog steeds niet het goedkoopste alternatief.'

Bovendien vroegen twee op de drie apothekers niet aan de patiënt welk merk tegen hoge bloeddruk hij gewend was te nemen. 'Nochtans moeten die medicijnen op lange termijn genomen worden', zegt Van Laere. 'Daarin is de ervaring van de patiënt belangrijk.'

Volgens gegevens van het Riziv wordt slechts 2,4 procent van alle verkochte geneesmiddelen waarvan een generiek bestaat voorgeschreven op stofnaam. 'Nochtans kan het een grote besparing opleveren voor de patiënt én voor het Riziv', zegt Van Laere. 'Voorschrijven op stofnaam bespaart de patiënten jaarlijks gemiddeld 2,4 miljoen euro en het Riziv 2,2 miljoen euro. Als de apotheker dan systematisch voor de goedkoopste verpakking zou kiezen, is er een bijkomende besparing van 2 miljoen euro voor de patiënten en 5,5 miljoen euro voor het Riziv mogelijk.'

www.test-aankoop.be
bron: het nieuwsblad.be
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Gebruikersavatar
lidy
Bestuur
Bestuur
Berichten: 6924
Lid geworden op: vr 1 sep 2006, 11:46
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Locatie: Zuid Holland
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 58
Contacteer:

Berichtdoor lidy » vr 13 feb 2009, 13:31

wo 11 feb 2009, 13:31

Agis beloont 'goede' apotheker

AMERSFOORT - Zorgverzekeraar Agis gaat apothekers extra betalen als ze patiënten extra informatie geven over medicijnen. De zorgverzekeraar heeft dat woensdag bekendgemaakt.

Onderzoek heeft uitgewezen dat patiënten regelmatig in het ziekenhuis belanden omdat ze hun medicijnen verkeerd gebruiken en dus veel zieker worden. Er sterven ook mensen aan verkeerd medicijngebruik.
De bedoeling is dat apothekers met de patiënt bespreken hoe de medicijnen moeten worden gebruikt. Ook moet de apotheker op een rijtje hebben welke medicijnen iemand in totaal slikt. Sommige pillen kunnen niet tegelijk worden ingenomen. Verzekeraar Agis wil dat apothekers bijvoorbeeld voorlichtingsbijeenkomsten organiseren om informatie te geven over bepaalde ziektes.

Bedoeling van de intensieve aanpak is dat patiënten minder ziek worden. Dat is goed voor de patiënt, maar ook voor de hoogte van de ziektekostenpremies die alle volwassen Nederlanders betalen.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/3227 ... ond__.html

Gebruikersavatar
lidy
Bestuur
Bestuur
Berichten: 6924
Lid geworden op: vr 1 sep 2006, 11:46
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Locatie: Zuid Holland
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 58
Contacteer:

Berichtdoor lidy » vr 20 feb 2009, 10:31

Nederlandse primeur in Tholen: pillen pinnen

THOLEN - Gisteren was het eindelijk zover.

Na ruim anderhalf jaar voorbereiding kon Riet Bijl uit Tholen als eerste haar medicijnen 'pinnen' bij de apotheek in haar woonplaats. Koos Werkman is de eerste apotheker in Nederland die de pillenautomaat heeft geplaatst. Klanten doen hun pasje erin, toetsen de pincode in en het zakje met medicijnen komt vervolgens over een lopende band naar de automaat.

Bron: http://www.bndestem.nl/regio/bergenopzo ... pinnen.ece

cees
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 12 sep 2007, 14:10
Soort stoma of techniek: opgeheven ileo- en colostoma
Locatie: 0
Geslacht: Niet opgegeven

Agis

Berichtdoor cees » zo 22 feb 2009, 17:59

Agis beloont 'goede' apothekers en fysiotherapeuten

De belangrijkste kwaliteitseis van Agis om apothekers en fysiotherapeuten het predikaat 'goed' te verstrekken is de eis dat ze rekken met reclamemateriaal van Agis in de apotheek of wachtkamer plaatsen.

De fysiotherapeuten en apothekers hebben hiervoor al een klachtenprocedure gestart:



Het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie heeft een klacht ingediend tegen Agis bij de Nederlandse Zorgautoriteit. De KNGF vindt het onaanvaardbaar dat de zorgverzekeraar fysiotherapeuten dwingt om reclame te maken voor Agis, als ze een zogeheten intensief contract willen afsluiten.

Met zo'n contract moeten de fysiotherapeuten aan extra kwaliteitseisen voldoen en krijgen ze extra betaald. Wie geen reclame wil maken in de praktijk, komt alleen in aanmerking voor het basiscontract.

Onethisch
Het KNGF vindt het onethisch dat Agis kwaliteitseisen koppelt aan reclame maken. Bovendien vindt de organisatie dat Agis fysiotherapeuten in een lastig parket brengt tegenover andere zorgverzekeraars waarmee ze contracten hebben. Verder leidt het nieuwe Agis-beleid tot een verzwaring van de administratieve lasten, omdat Agis kwaliteitsgegevens wil verzamelen volgens een andere methodiek dan de door de NZA net vastgestelde. Het KNGF is er ook niet gerust op dat de privacy van cliënten gewaarborgd is.

Apothekers
Vanaf 1 maart gaat Agis hetzelfde beleid voeren voor de apothekers. Ook die kunnen kiezen uit twee verschillende contracten. Het intensieve contract stelt ook als voorwaarde dat reclamefolders van Agis op een duidelijk voor het publiek zichtbare plek worden neergelegd in de apotheek.

De KNMP vreest dat de onafhankelijkheid van zorgverleners onder druk komt te staan als zij financieel afhankelijk worden gemaakt van het maken van reclame voor verzekeraars. De apotheker moet in de eerste plaats de patiënt dienen, niet de verzekeraar. Alleen al de schijn van belangenverstrengeling zou zo veel mogelijk vermeden moeten worden, schreef de KNMP dinsdag in een persbericht.

KNMP woordvoerder Marco Kreuger: 'Eerst werden de apothekers afhankelijk gemaakt van kortingen en bonussen, nu dreigen ze weer afhankelijk te worden gemaakt van reclame voor verzekeraars.' Apothekers willen betaald worden voor de zorg die zij bieden en niet in een kwaad daglicht komen te staan omdat ze reclame moeten maken voor commerciële bedrijven.

De KNMP probeert via overleg met Agis tot een oplossing te komen. 'Onze indruk is dat er onder de druk van de publiciteit bij Agis wel iets aan het schuiven is', zegt Kreuger. 'Mochten we er toch niet uitkomen, dan zien we weer verder. Wij gaan niet vooruitlopen op stappen die we dan mogelijk gaan zetten.'

Agis reageert verbaasd
Een woordvoerder van Agis reageert verbaasd op de uitspraken van de KNMG-woordvoerder. 'Mij is er niets van bekend dat we terug zouden komen op ons beleid'. Agis vindt dat ze niet anders doet dan wat de bedoeling is van de nieuwe zorgverzekeringswet: de regie nemen om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de zorg verbetert en tegelijk de kosten in de hand gehouden worden.

De zorgverzekeraar werkt aan een vergelijkbaar beleid voor dat deel van de ziekenhuiszorg waar de prijzen intussen vrij onderhandelbaar zijn (34% van alle ziekenhuiszorg).

Bron: www.nos.nl

Judith
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Judith » wo 4 mar 2009, 21:01

Apotheker checkt pillendoos patiënt

NOORDWIJK - Apothekers gaan extra controleren om schade aan de gezondheid door medicijngebruik te beperken. Doel is in vijf jaar tijd 9500 ziekenhuisopnamen door verkeerd gebruik van geneesmiddelen te voorkomen.

Vanaf vandaag krijgen apothekers training in individuele gesprekken met veelslikkers. Al in 2006 bleek dat per jaar 19.000 patiënten in het ziekenhuis belanden door slechte medicatiebewaking en onvoldoende overleg tussen apotheker en arts. Wie daar verantwoordelijk voor is, blijft een punt van discussie.

Apothekers bekijken wel of een nieuw medicijn past bij de oude medicatie, maar zeggen niet te worden betaald om te controleren of de gehele inhoud van de pillendoos nog bij de aandoeningen past. ,,Wat van apothekers verwacht mag worden, is mistig omschreven,’’ zegt Peter de Braal, manager farmacie bij Achmea. ,,In principe zou de medicijncheck deel van de basiszorg van apothekers moeten zijn,’’ stelt Marco Kreuger, woordvoerder van de apothekersclub KNMP. ,,Dat gebeurt nog niet, omdat onduidelijk is wie dat gaat betalen.’’

Achmea heeft nu als eerste verzekeraar besloten mee te betalen aan trainingen voor apothekers en medicijncontroles voor haar eigen klanten. Een apotheker krijgt van Achmea 45 euro per gesprek. Wel proberen apothekers via de Nederlandse Zorgautoriteit een hogere vergoeding af te dwingen. KNMP vindt dat alle zorgverzekeraars de medicijncheck zouden moeten vergoeden.

De controle is bedoeld voor de risicogroep 65-plussers die vijf of meer medicijnen per dag innemen. De apotheker bekijkt of alle medicijnen nog nodig zijn, juist zijn gedoseerd en op elkaar zijn afgestemd.

Met twee tassen vol pillen de deur uit
Met twee plastic tassen vol loopt ze naar buiten door de schuifdeuren van Briand Apotheek in Rotterdam-Ommoord. De vrouw op leeftijd met lila jas en bijpassende kleurspoeling heeft net een voorraad medicijnen voor drie maanden opgehaald.

Pillen tegen hoge bloeddruk, bloedverdunners, medicijnen om de cholesterol onder controle te houden en een slaapmiddel. Schuchter schuifelt ze de hoek om. ,,Duidelijk een grootverbruiker,’’ zegt apotheker Nahid Hesam.

Apothekers gaan beter letten op klanten die vijf of meer medicijnen gebruiken, ‘polyfarmacie’ in dokterstaal. Zorgverzekeraar Achmea betaalt trainingen voor de apothekers om in gesprek te gaan met deze veelslikkers en geeft apotheken 45 euro vergoeding voor de medicijncheck. Daarbij wordt gekeken of alle pillen nog wel nodig zijn en of de dosering klopt. De inzet is 9500 ziekenhuisbezoeken als gevolg van verkeerd medicijngebruik te voorkomen.

Hesam begint vandaag met de cursus. Ze hoopt vooral gesprekstechnieken te leren, ,,want de inhoudelijke kennis heb ik natuurlijk al in huis.’’

Vier maanden geleden opende ze haar apotheek in een ‘grijze’ wijk met veel senioren en een verpleeghuis om de hoek. Ze schat vijftig veelslikkers tussen haar klanten te hebben, maar heeft nog geen tijd gehad om hen onder de loep te nemen.

Toevallig liep ze twee weken geleden wel tegen een slordigheid in een recept aan. ,,Een klant zei dat ze het vervelend vond dat ze zoveel pillen moest slikken.’’ Hesam bekeek haar recepten en zag dat de vrouw drie bloeddrukverlagers voorgeschreven kreeg. ,,Maar de dosering van de eerste twee medicijnen was nog niet optimaal.’’

In overleg met de huisarts is de derde pil geschrapt en de dosering van de eerste twee aangepast. ,,Dat was een jonge huisarts. Die was blij met mijn oplettendheid.’’

Met ‘de oude garde’ heeft de apotheker soms wat meer overtuigingskracht nodig, weet Hesam. ,,Oudere huisartsen voelen zich snel aangevallen. Ze zijn bang dat je op hun stoel gaat zitten.’’

Al in 2006 bleek dat per jaar 19.000 patiënten in het ziekenhuis belanden door slechte medicatiebewaking en te weinig overleg tussen apotheker en arts. Dat kost ongeveer 85 miljoen euro per jaar aan zorgkosten. In de risicogroep vallen vooral 65-plussers die vijf of meer medicijnen slikken. Bij het ouder worden werken nieren en de lever minder goed.

Het type medicijn en de dosering moet daaraan worden aangepast, zegt Peter de Braal, manager farmacie bij Achmea.

Ook krijgen hartpatiënten vaak de verkeerde bloeddrukverlagers voorgeschreven, die de nieren aantasten.

Daarnaast ontstaan er problemen doordat verschillende artsen recepten uitschrijven die elkaar tegenwerken. ,,De apotheker kan dat rechttrekken,’’ zegt De Braal.

Het dossier bekijken, overleg met de huisarts en het gesprek met de patiënt: alles bij elkaar kost het Hesam al gauw drie uur om de pillendoos van een klant grondig door te lichten.

,,Die 45 euro is zeker niet dekkend,’’ zegt de apotheker. ,,Maar ik vind het belangrijk genoeg om het toch te doen. Apothekers hebben hier een duidelijke verantwoordelijkheid in.’’

De vergoeding krijgt ze alleen voor Achmea-klanten. ,,Maar natuurlijk ga ik klanten die bij andere zorgverzekeraars zijn aangesloten ook bekijken.’’

Bron: AD

Judith
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Judith » wo 4 mar 2009, 21:32

NPCF waarschuwt voor internetapotheek

UTRECHT - De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) waarschuwt patiënten dat ze moeten oppassen voor een internetapotheek die nieuwe klanten werft via e-mail of telefoon.

De NPCF vangt signalen op dat mensen telefonisch of per email benaderd worden met het aanbod om hun herhaalrecepten voortaan via een internetapotheek te bestellen.

Daarbij wordt gesuggereerd dat hun eigen apotheek en/of huisarts van deze actie op de hoogte is. Ook lijkt de persoon die belt over medische gegevens van de klant te beschikken.

Dit is voor de patiëntenfederatie een reden om de alarmbel te luiden. Volgens de federatie komt de privacy van de zorgconsument in het gedrang.

De NPCF roept mensen die zijn benaderd door de internetapotheek op zich te melden. Dit kan iedereen doen via de website van de NPCF.

De NPCF vangt signalen op dat mensen telefonisch of per email benaderd worden met het aanbod om hun herhaalrecepten voortaan via een internetapotheek te bestellen.

Daarbij wordt gesuggereerd dat hun eigen apotheek en/of huisarts van deze actie op de hoogte is. Ook lijkt de persoon die belt over medische gegevens van de klant te beschikken.

Dit is voor de patiëntenfederatie een reden om de alarmbel te luiden. Volgens de federatie komt de privacy van de zorgconsument in het gedrang.

De NPCF roept mensen die zijn benaderd door de internetapotheek op zich te melden. Dit kan iedereen doen via de website van de NPCF.

Bron: Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie - 03-03-2009

p-tje
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor p-tje » ma 30 mar 2009, 9:47

Bezorgdheid over internetapotheek
DEN HAAG - De toename van het aantal buitenlandse internetapotheken baart minister Klink (Volksgezondheid) grote zorgen.

Hij kan weinig tegen de apotheken beginnen, omdat ze niet onder de Nederlandse Geneesmiddelenwet vallen.

Sites als het Antilliaanse dokteronline.com verkopen medicijnen in Nederland die bij de gewone apotheek alleen op recept verkrijgbaar zijn. Ook worden tegen betaling consulten en recepten verstrekt.

Klink vindt het verwerpelijk dat de artsen en apothekers achter deze sites de verantwoordelijkheid voor het medicijngebruik bij de klant leggen. De medicijnen en consults zijn duurder dan bij de gewone apotheek. Dat laatste biedt mogelijk een handvat ze te vervolgen voor het verstoren van de zorgmarkt.
bron:ad.nl

Gebruikersavatar
lidy
Bestuur
Bestuur
Berichten: 6924
Lid geworden op: vr 1 sep 2006, 11:46
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Locatie: Zuid Holland
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 58
Contacteer:

Berichtdoor lidy » wo 15 apr 2009, 16:07

Moderne hulp voor therapietrouw

Het lijkt makkelijk. De doker zegt: deze pillen moet u twee keer per dag nemen.
En de eerste week is het ook makkelijk. De tweede ook nog. Je voelt je misschien nog ziek en je weet dat de pillen helpen. Maar wat als het weer beter gaat, maar je moet de medicijnen toch nog nemen?
Dag in dag uit, misschien jaar in jaar uit. Als je hoge bloeddruk hebt, of HIV, of als je anti-depressiva slikt.
Ik schreef eerder al over een methode om tuberculose patienten in arme landen te stimuleren hun antibiotica te nemen. De reacties op dat stukje lieten duidelijk zien dat die methode in het Westen niet zou werken: “Ja doei, je denkt toch zeker niet dat ik iedere dag over een stukje papier heen ga zitten piesen om beltegoed bij elkaar te verdienen?”
De “GlowCap Connect” is een oplossing die het wel goed zal doen in het Westen. De GlowCap is een deksel die op de meeste pillendozen past. Vergeet je je medicijnen (d.w.z. je hebt de GlowCap niet op de juiste tijd opengemaakt), dan gaat de GlowCap licht geven. Reageer je niet, dan speelt hij ook een muziekje. Als je het dan nog niet hebt gemerkt, dan komt het beste: het apparaatje stuurt een berichtje aan je arts, moeder, vriend of vrouw zodat die persoon je eraan kan herinneren dat je je medicijnen moet nemen. Dat kan per telefoon, maar ook per mail of per facebook!
Ik zie het al voor me: “Hoi mam, ik dacht ik bel je even, want ik zie op facebook dat je vanmorgen je bloeddruk pillen bent vergeten.”
http://www.sciencepalooza.nl/?p=693

Gebruikersavatar
eliene
De oprichtster
De oprichtster
Berichten: 18645
Lid geworden op: zo 1 jan 2006, 19:35
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Locatie: Zuid-Holland
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Nieuws mbt apotheek

Berichtdoor eliene » zo 10 mei 2009, 12:16

Apotheker weet te weinig van patiënt

DEN HAAG - De patiëntendossiers die apotheken van hun klanten bijhouden, zijn onvolledig. Telefoonnummers van patiënten worden niet genoteerd en er ontbreken gegevens over de aandoening van de patiënt of allergieën voor bepaalde medicijnen. Hierdoor lopen patiënten gezondheidsrisico's.

Dat blijkt uit een peiling onder 154 patiënten door Annemieke Floor, apothekeronderzoeker bij SIR Institute for Pharmacy Practice in Leiden. In een op de drie gevallen beschikt de apotheker niet over een telefoonnummer van de patiënt. Floor: ''Terwijl dat heel belangrijk is. In geval van nood moet de apotheker een patiënt kunnen bereiken.''

Bij patiënten die niet tegen bepaalde medicijnen kunnen, blijkt dat gegeven in bijna geen enkel patiëntendossier te staan. Bij acht op de tien patiënten met een bepaalde aandoening, staat deze ziekte niet vermeld in het dossier. ''Ook dit levert een risico voor de patiënt op'', stelt Floor. ''Bepaalde medicijnen kunnen een aandoening verergeren. Zo mag iemand met een actieve maagzweer geen ontstekingsremmende middelen als Ibuprofen voorgeschreven krijgen.'' Bij een nieuwe inschrijving vraagt geen van de apotheken uit het onderzoek of de patiënt zelfzorggeneesmiddelen gebruikt.

Informatie over beroep, sport en religie mag evenmin ontbreken, zegt de onderzoeker. ''Meedoen aan de ramadan kan invloed hebben op het medicijngebruik. Vrachtwagenchauffeurs moeten uitkijken met medicijnen die het reactievermogen beïnvloeden. En voor topsporters is relevant dat bepaalde middelen op internationale dopinglijsten kunnen staan.''

Maar ook gegevens over anticonceptie of zwangerschap horen in het apotheekdossier. ''De pil werkt tijdelijk minder goed als iemand daarnaast een antibioticum gebruikt.'' Volgens Floor moeten apothekers bij de intakegesprekken alle relevante gegevens invoeren.

Apothekersvereniging KNMP vindt dat apothekers zich meer bewust moeten worden van de gaten in patiëntgegevens. Belangrijke gegevens dienen beter te worden vastgelegd in het apotheeksysteem. (GPD)

bron: het parool
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

p-tje
Geslacht: Niet opgegeven

Re: Nieuws mbt apotheek

Berichtdoor p-tje » vr 5 jun 2009, 13:36

Nederland 3 juni 2009 Joop Bouma
Apotheker begeleidt nauwelijks
Patiënt krijgt bijna nooit informatie over medicijngebruik.


Apotheek © Werry Crone
Apothekers scoren extreem slecht op een terrein waarop ze willen uitblinken: het begeleiden van patiënten bij medicijngebruik.

Negentig procent van de patiënten krijgen van hun apotheek nooit of maar soms begeleiding bij het gebruik van medicijnen. Vier op de tien patiënten krijgen bijna nooit informatie als ze voor het eerst een nieuw medicijn ophalen.

Dit is de uitkomst van een peiling van het instituut voor onderzoek in de gezondheidszorg Nivel. De studie is betaald door de zorgverzekeraars. Aan 3000 patiënten van 68 apotheken is gevraagd naar hun ervaringen met de apotheek.

De uitslag is pijnlijk voor apothekers. De apothekerskoepel KNMP, die in een debat is verwikkeld met minister Klink over vergoedingen per recept, hamert juist op de noodzaak van goede, specialistische begeleiding bij medicijngebruik. Uit het onderzoek blijkt dat patiënten dit zelf niet of nauwelijks ervaren.

Patiënten zijn overigens wel tevreden over de bejegening in apotheken en de service. Ook vinden zij apothekers betrouwbaar. Op die punten krijgen apothekers hoge rapportcijfers.



Het Nivel wilde eind deze maand een persbericht publiceren over de studie met daarin de nadruk op de hoge klanttevredenheid over apotheken. Het onderzoek lekte uit.

Volgens 91 procent van de patiënten vroegen medewerkers in de apotheek bijna nooit of ze naast de middelen die de dokter had voorgeschreven, ook nog middelen gebruikten die zonder recept kunnen worden gekocht, zoals pijnstillers.

Volgens 95 procent van de patiënten werd bijna nooit geïnformeerd of er problemen waren met bijwerkingen. Verder werd vrijwel nooit verteld aan patiënten waar zij aanvullende informatie konden vindenover hun geneesmiddelen of ziekte.

Bestuurslid Jos van Dalen van de apothekerskoepel KNMP zet kanttekeningen bij het onderzoek. „Hiermee is niet de inhoudelijke kwaliteit van apothekers beoordeeld. Ik heb er grote moeite mee als de conclusie zou zijn dat er geen voorlichting wordt gegeven en dat patiënten niet worden begeleid. Apothekers zijn er erg goed in om hun werk nogal in stilte te doen. Deze peiling toont aan dat wij veel duidelijker onze toegevoegde waarde moeten laten zien.”


© Trouw 2009, op dit artikel rust copyright.

Gebruikersavatar
eliene
De oprichtster
De oprichtster
Berichten: 18645
Lid geworden op: zo 1 jan 2006, 19:35
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Locatie: Zuid-Holland
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

Re: Nieuws mbt apotheek

Berichtdoor eliene » wo 14 okt 2009, 17:18

Apothekers moeten veranderen, voor de patiënt

Meer dan twintig jaar lang hebben patiënten veel te veel betaald voor de medicijnen die zij slikken, waardoor de verzekeringspremies onnodig opliepen en ieders eigen risico er snel doorheen ging.

Dat is nu eindelijk voorbij, dankzij het ’breekijzer’ van de verzekeraars, die alleen nog de meest betaalbare variant van een medicijn vergoeden. Het werd tijd, en het is treurig dat er een breekijzer voor nodig was.

De overstap vraagt aanpassingsvermogen van alle partijen. Van de patiënten, maar vooral van de partij waar patiënten hun medicijnen afhalen, de apothekers. Juist zij laten het afweten. In plaats van de overgang voor patiënten soepel te laten verlopen, steken de apothekers hun energie in een strijd om eigen inkomensbehoud, met een grote demonstratie op het Binnenhof en acties in de apotheek, vorige week.

Het klopt, de nieuwe werkwijze is voor apothekers ingewikkelder en daar mogen zij zeker steun voor vragen. Zij raken fors omzet kwijt, zoveel dat sommige apotheken moeten sluiten. Dat is voor de betrokkenen een drama. Maar het is ook een teken aan de wand dat de omzetten blijkbaar geheel afhangen van bonussen en kortingen op dure merkmedicijnen. Apothekers zijn ondernemers, en konden weten dat geld niet twintig jaar lang neer blijft regenen. Zij hebben zelden een klacht geuit over de totaal uit de hand gelopen ’merkengekte’. Dat ze nu wel klagen over omzetverlies, stelt hun zorgen in een vreemd daglicht. Gaat het nu om het veiligstellen van omzet, om of de kwaliteit van zorg? Minister Klink van volksgezondheid heeft terecht geëist dat het laatste ––kwaliteit– weer prioriteit wordt.

De apothekers bewijzen ook zichzelf een dienst door nu de knop om te zetten en de overstap te maken. Met hun aanhoudende protesten tegen het nieuwe systeem beginnen ze zo onderhand de patiënten te duperen. In plaats van de patiënten constructief wegwijs te maken in het nieuwe systeem, storten de apothekers onheilsboodschappen over hen heen over de ’uitkleding van de farmaceutische zorg’. Zonder bewijs daarvoor, zaaien ze onrust.

Als de apothekers om tafel gaan zitten met de verzekeraars, en inzetten op kwaliteit voor de patiënt, hebben ze de volle steun van al hun patiënten. En als dan blijkt dat hun inkomsten tekort schieten om bijvoorbeeld medicatiefouten tegen te gaan, of meer voorlichting te geven, zal en moet daar gehoor voor zijn. Maar omzetbehoud, dat kan niet de inzet zijn.

© Trouw 2009, op dit artikel rust copyright.
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Gebruikersavatar
Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Berichten: 4244
Lid geworden op: zo 3 mei 2009, 12:53
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Locatie: Gelderland
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 31
Contacteer:

Re: Nieuws mbt apotheek

Berichtdoor Purple » za 6 feb 2010, 12:16

Apotheek-robot in gezondheidscentrum Vizier

Almere/tamar de vries - Het gezondheidscentrum Vizier in Poort krijgt als eerste in Nederland een onbemande apotheek. Dat meldt Zorggroep Almere in de nieuwsbrief. De 24-uursapotheek die zeven dagen per week medicijnen uitgeeft komt beschikbaar zodra Vizier in het voorjaar verhuist naar het nieuwe pand aan de Duitslandstraat.

In de nieuwe apotheek van Vizier levert een automaat de medicijnen uit. Cliënten kunnen een recept invoeren, waarna een robot de juiste medicijnen opzoekt en aflevert. Ook kunnen cliënten via de automaat zelfzorgmiddelen kopen en herhaalrecepten ophalen.

Nu worden de cliënten van Vizier nog verzorgd via de apotheek van De Archipel. Cliënten van de onbemande apotheek hoeven zich geen zorgen te maken over de veiligheid, verzekert apotheker Alieke van Dijk van De Archipel. ,,Het systeem werkt via een real-liveverbinding met De Archipel'', zegt Van Dijk. De cliënt en apotheker kunnen elkaar via een beeldscherm zien. De cliënten van de apotheek staan niet buiten op straat. ,,In verband met de privacy wordt er een sluisje aangelegd, waardoor mensen in een kleine hal staan voor het invoeren van hun recept in de automaat en het contact met de dienstdoende apotheker'', aldus Van Dijk.

De robot-apotheker kan niet voor alle recepten gebruikt worden, vertelt Van Dijk. ,,Er zijn geen medicijnen beschikbaar die in de koelkast bewaard moeten worden, zoals insuline of druppels. Grote verpakkingen zoals incontinentiemateriaal passen niet in de automaat.''

Bron: http://www.almerevandaag.nl/nieuws/alme ... rum-Vizier
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

Carolien
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Berichten: 274
Lid geworden op: zo 7 feb 2010, 16:39
Soort stoma of techniek: ..
Geslacht: Niet opgegeven

apotheek

Berichtdoor Carolien » wo 31 mar 2010, 19:21

Hallo,

Ik wil even kwijt dat ik een bureaucratische ( stom woord ) aanvaring had met de apotheek. Ze zijn er gewoon niet soepel en meedenkend, bah.

Ik had medicijnen nodig voor mijn zoon, de vorige keer had hij een recept gekregen voor 2 doosje, nou je raad het al, kreeg maar 1 doosje mee, en een soort van herhaalreceptje ( = een gekopieerd blaadje ) voor het andere doosje.

Nou is dat blaadje waarschijnlijk tussen de oude kranten meegegaan met het oude papier, dus ik bel.. ((idea))
--Neeeeeeee, u moet wel het herhaalreceptje hebben, anders kunnen we het niet meegeven.
Ja, maar u kunt toch in uw administratie zien dat ik het nog niet heb opgehaald, ik ben ziek geweest, en waarschijnlijk is dat blaadje per ongeluk verdwenen

-- Nee, dat mag ik niet doen, dat zijn zo de regels, u zou dat doosje medicijnen ook bij een andere apotheek kunnen hebben opgehaald, en dan nu een extra doosje bij ons ophalen.
Ja, en u kunt ook 2 doosjes hebben gedeclareerd bij mijn verzekering, en er maar 1 uitleveren !!!
Daar was ze even stil van.., of ik dat dan kon zien op mijn overzicht, ik zei : Ja natuurlijk, maar ik kon hoog en laag springen, dat doosje kreeg ik niet.

Oke, arts gebeld, ( was niet aanwezig ) assistente heeft via een andere arts voor een nieuw recept gezorgd, en doorgefaxt naar de apotheek.
BeLlEn&6^ Ik heb nog even gebeld me de apotheek; Ja het recept was er, en ja ik kon het komen halen.
Dus ik naar de apotheek, en daar komt dan de clou van het verhaal, 1 doosje van het nieuwe recept, en O ja ?!
ER LAG NOG EEN DOOSJE, WILT U DIE OOK MEENEMEN??
woow) woow) woow)


Terug naar “Medicatie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron

Login